Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Jeg kjører ofte i leden inn til Strømstad. Her er det nedsatt fart. Mange norske båter passerer i 20-25 knop til tross for god skilteting. Polisen har hyppige kontroller og mange blit tatt og bøtelagt .Hva tror du kan være årsaken , Lotus?

 

1. Norske båtførere er uansvarlige

2. Båtførere kjenner ikke skiltene og vet ikke hva 7 knop innebærer?

Jeg har ikke den ringste peiling. Kanskje nordmenn generelt er dumme og ikke kan lese? Kanskje er de bøller av natur? Håper du kan fortelle meg hva du tror. Ja for det er vel tror? For du har ikke den ringste peiling du heller, har du vel?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke den ringste peiling. Kanskje nordmenn generelt er dumme og ikke kan lese? Kanskje er de bøller av natur? Håper du kan fortelle meg hva du tror. Ja for det er vel tror? For du har ikke den ringste peiling du heller, har du vel?

 

Hehe du opptrer svært selvsikker til nå, Lotus og så innrømmer du ikke å ha peiling .

 

 

Jeg tror det er en kombinasjon av 1 og 2 og derfor bør alle inn på båtførerkurs.

 

Takk fior en morsom diskusjon :flag:

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig har jeg ikke peiling på hvorfor masse nordmenn grisekjører på vei til Strømstad. Intet propblem å innrømme det. Og siden du stilte spørsmålet for få minutter siden har det jo intet å gjøre med diskusjonen frem til nå, har det vel?

 

Men jeg registrer at du faktisk ikke vet du heller, men bare tror. :smiley:

 

Og hva tror du? Jo du tror at nordmenn kan deles i 2. Den ene halvparten kan ikke lese skilt og den andre halvparten er bøller. Hvilken halvpart tilhører du? :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det dreier seg kun om ordet "obligatorisk", men nå gidder jeg ikke si det, eller skrive det flere ganger! Den som enda ikke har fått med seg det tviler jeg faktisk på om vil ha noe som helst utbytte av å lese til en båtførerprøve!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og det blir ikke færre hundeeiere som kjenner båndtvangreglene om vi innfører obligatorisk hundesertifikat, eller færre syklister som kan trafikkreglene om vi innfører obligatorisk sykkelsertifikat for ikke snakke om obligatorisk gåsertifikat for du verden så mange fotgjengere som er til fare for både seg selv og andre, eller færre skader i alpinbakkene om vi innfører obligatorsik skikurs osv osv Men når det er sagt så er jeg ikke for å innføre noen av disse sertifikatene heller til tross for (eller på grunn av?) at jeg går, sykler, står alpint og har hund!

 

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan det være fornuftig å avvikle flysertifikat, bilsertifikat, motorsykkelsertifikat, VHF-sertifikat osv også, det vil neppe føre til flere ulykker det heller vil jeg tro, i allefall om en skal føge argumentasjon som er benyttet her.

 

Dessuten så kan man jo bruke alle de milliarder en kan spare på annet samnfunnsnyttig som vil medføre reduseet antall drepte.

 

Jeg vil tro det er mere plass i luften enn det er på sjøen, så dette burde går helt utmerket..

 

Forøvrig så vil ikke bårføreropplæringen være obligatorisk, dette trår eventuelt i kraft om en ønsker å benytte seg av båt... Det er fortsatt frivilig etter min oppfatning..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Og det blir ikke færre hundeeiere som kjenner båndtvangreglene om vi innfører obligatorisk hundesertifikat, eller færre syklister som kan trafikkreglene om vi innfører obligatorisk sykkelsertifikat for ikke snakke om obligatorisk gåsertifikat for du verden så mange fotgjengere som er til fare for både seg selv og andre, eller færre skader i alpinbakkene om vi innfører obligatorsik skikurs osv osv Men når det er sagt så er jeg ikke for å innføre noen av disse sertifikatene heller til tross for (eller på grunn av?) at jeg går, sykler, står alpint og har hund!


Beklager Mouche , men det er nok her du ikke helt henger med. Å kjøre en 40 fots båt i 25 knp er et noe større ansvar enn å lufte hunden , gå tur , ta en tur i alpinbakken eller en sykkeltur en sommerkveld. Ut fra dette sammenligningsgrunnlaget forstår jeg dine og Lotus synspunkter i saken bedre. Men de er totalt feil.
Link to post
Share on other sites

Forøvrig så vil ikke bårføreropplæringen være obligatorisk, dette trår eventuelt i kraft om en ønsker å benytte seg av båt... Det er fortsatt frivilig etter min oppfatning..

 

Ja den opplysningen gjør jo at det hele stiller seg i et helt annet lys, takk! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og det blir ikke færre hundeeiere som kjenner båndtvangreglene om vi innfører obligatorisk hundesertifikat, eller færre syklister som kan trafikkreglene om vi innfører obligatorisk sykkelsertifikat

 

Det er riktig. Det blir sannsynligvis flere som kjenner reglene.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Og det blir ikke færre hundeeiere som kjenner båndtvangreglene om vi innfører obligatorisk hundesertifikat, eller færre syklister som kan trafikkreglene om vi innfører obligatorisk sykkelsertifikat for ikke snakke om obligatorisk gåsertifikat for du verden så mange fotgjengere som er til fare for både seg selv og andre, eller færre skader i alpinbakkene om vi innfører obligatorsik skikurs osv osv Men når det er sagt så er jeg ikke for å innføre noen av disse sertifikatene heller til tross for (eller på grunn av?) at jeg går, sykler, står alpint og har hund!
:sailing:


Siden omtrent alle typer sertifikater og løyver er nevnt allerede,
kan jeg kjapt vise til erfaringer med et område som faktisk ble regulert for noen få år siden;
Innføring av jaktløyve og krav til Jegerprøve.
I tillegg er det innført krav om årlige treningsskudd og skyteprøve dersom man bedriver storvilt- (rifle-)jakt.

Motargumentene kjenner jeg igjen, sentral regulering, inngripen i bygdetradisjoner og allemannsrett,
angrep på grunneierretten, "jeger" blir man kun på skauen, osv, osv.

Resultatet etter noen år: Alle tullinger som ikke hadde noe på fjellet eller i skogen å gjøre med våpen er vekk.
De som tidligere "kjøpte seg en jakt" og ny børse dagen etter, prioriterer ikke kurskvelder og finner seg andre
arenaer å utfolde seg på ( mulig de nå er på sjøen...?).
Aldri har jegermoralen vært høyere og skadeskyting vært lavere enn nå,
selv om noen få fremdeles klarer å havne på førstesiden i VG.
Men de er til gjengjeld antagelig vekk neste år.

Overført til sjøen regner jeg med at døgnfluene forsvinner med krav til kurs og sertifisering,
og overtramp får en konsekvens.

Er det i det hele tatt noen som taper på å luke vekk de mest uinteresserte samt verstingene ? Redigert av rem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det i det hele tatt noen som taper på å luke vekk de mest uinteresserte samt verstingene ?

 

Nei, men rapporten sier vel noe om vår evne til å gjøre noe med det;

 

14.3 Konsekvenser for politiet

Det blir politiets oppgave å håndheve de nye bestemmelsene om obligatorisk

båtførerbevis. Politiets sjøtjeneste er i dag en uprioritert politioppgave. Det er bare

Oslo Havnepoliti som har helårstjeneste på sjøen. Resten av landet har kun

sommertjeneste, og da først og fremst i skoleferien, og i de mest folkerike

områdene i Sør-Norge.

 

Faren for å bli tatt er ikke akkurat overhengende og verstingenes vilje til derfor å unnlate å ferdes på sjøen tror jeg heller lite på, dessverre! Nå er det vel heller ikke gitt at motstanden mot OBLIGATORISK båtføreprøve (gjelder kun hvis man skal føre en båt, ikke sant Sydvesten!) er proposjonal med kompetansen, eller mangel på sådan? Jeg gjentar at det finnes et aldri så lite ord også i dette innlegget og det ordet er obligatorisk hvilket til orientering ikke må forstås som motvilje mot å inneha kompetanse, hvilket man faktisk er pålagt å ha i henhold til norsk lov, men det visste du vel allerede!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Dette er vel interessant, for det du sier er altså at de som tar båtførerbevis, de har en holdning til sjølivet som i utgangspunktet gjør dem til bedre båtførere?
Hvis det er riktig, hva skal vi da se om holdningen til dem her på BP som argumenterer mot å ta et slikt sertifikat?
:yesnod: de som tar det i dag når det er frivillig. men ikke når det er obligatorisk

Hvem er det her som argumenterer mot å ta et slikt sertifikat? Kan du være så snill å si meg det. Jeg har ikke hørt om noen. Har du?


Jeg kjører ofte i leden inn til Strømstad. Her er det nedsatt fart. Mange norske båter passerer i 20-25 knop til tross for god skilteting. Polisen har hyppige kontroller og mange blit tatt og bøtelagt .Hva tror du kan være årsaken , Lotus?

1. Norske båtførere er uansvarlige
2. Båtførere kjenner ikke skiltene og vet ikke hva 7 knop innebærer?
Mener du helt ærlig at Obligatorisk båtførerbevis vil endre på det?


quote.gif
Og det blir ikke færre hundeeiere som kjenner båndtvangreglene om vi innfører obligatorisk hundesertifikat, eller færre syklister som kan trafikkreglene om vi innfører obligatorisk sykkelsertifikat for ikke snakke om obligatorisk gåsertifikat for du verden så mange fotgjengere som er til fare for både seg selv og andre, eller færre skader i alpinbakkene om vi innfører obligatorsik skikurs osv osv Men når det er sagt så er jeg ikke for å innføre noen av disse sertifikatene heller til tross for (eller på grunn av?) at jeg går, sykler, står alpint og har hund!
:cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Og det blir ikke færre hundeeiere som kjenner båndtvangreglene om vi innfører obligatorisk hundesertifikat...

 

Om hunden jager vilt eller buskap, har grunneigar lov til å avliva hunden. Sidan vi ikkje har rett til å senka båtar med førar som ikkje bryr seg om andre, treng vi andre verkemiddel.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har dette med obligatorisk båtførersertifikat vært en het potet de siste årene?

Hvorfor vil man innføre obligatorisk sertifikat?

 

Årsaken er selvfølgelig at en del synes å mene at det har blitt så mye verre på sjøen de seneste årene.

 

Men hva om dette ikke stemmer? Hva om det bare har blitt mange flere båter, men ikke verre? Kanskje det tvert i mot har blitt bedre? Da faller jo hele argumentasjonen om nødvendigheten av å gjøre båtførerprøven obligatorisk bort, gjør den ikke?

 

Så hva er fakta? Kanskje noen burde finne ut hva fakta er?

Jeg har prøvd å finne ut litt i alle fall og vet dere hva? Ting har aldri vært bedre for den gruppen som skal omfattes av obligatorisk båtførersertifikat. En drøy påstand, men like fullt helt sant.

 

Og vet dere hva? Aldri tidligere har så mange frivillig satt seg på skolebenken for å ta båtførerprøven.

Ikke nok med det. Flere tar også kystskippereksamen.

 

 

Forsikringsselskapene er glade. De har ikke flere skader enn før. Forsikrinsbransjens egne tall sier at for sesongen 1997 ble det meldt inn 7542 skader. 10 år senere har skadeantallet økt beskjedent. Antall innmeldte skader er nå 8371 (2006). På 10 år har antallet skader økt med 10%. En prosent pr år om du vil.

 

Kilde: Finansnæringens hovedorganisasjon

 

Vet noen hvor mange flere fritidsbåter man har fått på disse 10 årene? Gjett! Hørte ikke? 15.000? Mmmmm.... ja i året. Det blir 150.000 flere båter på sjøen. Med andre ord har skadefrekvensen gått betydelig ned.

For 2007: 20.000 nye båter, fint lite skrotinger av gamle båter.

 

 

Hva med drukningene da? De har vel økt i antall?

I 1998 druknet det 55 personer relatert til fritidsbåt.

Deretter 24, 41, 18, 34, 25, 36, 33 og til slutt 22 i 2006. (Kilde: Norsk Folkehjelp)

2001 har et lavere antall (18) enn fjoråret, men for 2001 er ikke årets siste 4 måneder tatt med.

 

Med andre ord: Det har aldri vært færre drukninger de siste 10 år enn for fjoråret. Samtidig har det aldri vært flere fritidsbåter og mennesker på sjøen enn i fjor.

 

Er ikke dette pussig? Her hyler man og skriker om tvungen opplæring fordi skader og ulykker aldri har vært større, og så viser det seg at skader og ulykker aldri har vært mindre!!!

 

Forstå det den som kan. Jeg kan ikke forstå det. Tror at noe kanskje henger sammen med at flere har mindre folkeskikk enn før. Bøller rett og slett.

 

Kanskje man i stedet bør satse på antibøllekurs for fritidsbåtførere? :smiley:

 

 

Sånn helt til slutt: Ble noen overrasket? Tviler noen på at dette kan stemme? Ja jeg ble i alle fall overrasket, men tallenes tale er krystallklar. Og vet du hva mer som sies? Jo Ingvar Johnsen sier i siste nummer av Båtliv at i overkant av 80% av dem som har druknet siden 1992 har falt ut av båten og ikke klart og komme seg opp igjen, eller at båten har gått rundt. Det stemmer også bra med det jeg sa noen innlegg tidligere 3 av 4 som drukner drukner fordi de detter ut av jolla eller jolla går rundt. Det magiske ordet? Jolle. Hvem var det som slapp båtfører obligatorisk prøve nå igjen...?

 

Så jeg spør igjen:

Hvorfor innføre noe som ikke treffer den viktigste målgruppen?

Hvorfor fjerne frivilligheten når ulykkene og skadene går ned og aldri har vært færre i forhold til antallet fritidsbåter?

Hvor er logikken?

 

Har noen en skjult agenda for å narre deg til å tro at skader, ulykker og drukninger har blitt flere når de i virkeligheten her blitt færre?

 

Lotus

 

PS: Kanskje de gode tallene har sammenheng med at aldri før har så mange tatt frivillig opplæring?

Og for at ingen glemmer det, vi er jo alle positive til frivillig opplæring? :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...