Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Lotus: Jøss. Ingen kjøreopplæreng trengs for å trekke en tung, lang og bred campingvogn i 80 km/t på en smal landevei. Her burde vi vel snarest få noe obligatoriske greier også?

 

Det er krav til førerkort for å føre et kjøretøy med tilhenger. Hvilken tilhengerrdeskap du har lov til å føre er angitt i førerkortet

 

 

Jeg føler at tiden må ha stått stille for endel her. Lotus har tilkjennegitt tidligere at havneavgiftene er uforståelig. Staten skal bidra med omfattende redningsberedskap langs kysten, slik at fritidsbåtførerene kan forvente hjelp om noe skjer. Staten skal drive forebyggende og opplysende arbeid rettet mot fritidsflåten, slik at alle kan føre båten i henhold til sjøveisreglene

 

Når myndighetene stiller krav tilbake, er man ikke lenger så positiv til tiltak som vil koste penger. Gamlekara kan sikkert ta prøven uten engang å åpne boka, siden de har nødvendige erfaring og har hatt båt lengre enn 5 år.

 

Båtførerbevis handler om personlig ansvar, som stadig færre er villig til å ta.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er krav til førerkort for å føre et kjøretøy med tilhenger. Hvilken tilhengerrdeskap du har lov til å føre er angitt i førerkortet

 

Det er helt riktig, og kravet er legeattest og derfor skal jeg til legen på tirsdag. Jeg har aldri avlagt noen prøve for å få/ha denne retten og har det kun fordi jeg er gammel (nok) og tok mitt sertifikat før en eller annen tilfeldig dato!

 

Sånn er det med den saken! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis handler om personlig ansvar, som stadig færre er villig til å ta.

 

Contrari havgapet. Et obligatorisk båtførerbevis handler ikke om personlig ansvar, men om statlig umyndiggjøring. Det frivillige, som hver enkelt tar initiativ til og ansvar for, handler om personlig ansvar.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er et gammelt uttrykk som sier "frihet under ansvar!"

Når man ikke er seg ansvaret bevist, så mister man friheten.

Som regel er det noen få som ikke er seg ansvaret bevist, konsekvensen er at alle mister friheten.

Det er der jeg føler at vi er nå når det gjelder å føre fritidsfartøy!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

For meg er disse synspunktene noe overraskende. Jeg har sett det stått skrevet side opp og side ned om hekkbølger, oveskridelse hastighetsgrenser, brudd på sjøveisbestemmelser og uansvarlige båtførere som setter andres liv og helse i fare. Nå er det kokt ned til kun noen få. Politi og Redningsselskap sier det motsatte.

 

Jeg trodde faktisk en teoretsik opplæring og et førerbevis ville gjøre båtførere mer bevisst på plikter og ansvarforhold til sjøs.. Jeg tar tydeligvis feil her.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et obligatorisk båtførerbevis handler ikke om personlig ansvar, men om statlig umyndiggjøring. Det frivillige, som hver enkelt tar initiativ til og ansvar for, handler om personlig ansvar.

 

Utrykte jeg meg uklart? Å stille seg positiv til et båtførerbevis er å ta personlig ansvar for egen og andres sikkerhet.

 

Skal det anses som umyndiggjøring når det stilles enkle krav til å føre en ,,dødsmaskin,, ute på sjøen ?

Link to post
Share on other sites

Skal det anses som umyndiggjøring når det stilles enkle krav til å føre en ,,dødsmaskin,, ute på sjøen ?

 

Hvis du med dette mener å si at det per i dag ikke stilles krav til kompetanse for å være på sjøen med båt så er du enda mindre opplyst enn meg, og jeg har jo ikke engang tatt båtførerprøven! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

DAGENS KRAV

 

Under 16 år kan du føre båter opp til åtte meter (26,6 fot) med 10 hk som ikke går fortere enn 10 knop.

 

Over 16 år kan du føre båt opp til 15 meters lengde uten hensyn til fart og motorytelse.

 

For båter over 15 meter og inntil 50 brutto registertonn må du ha fritidsskippersertifikat

Link to post
Share on other sites

Neida, mange av oss trivdes i militæret der andre tok avgjørelsene for oss. Forrest Gump og hans likemenn trenger å bli fortalt i detalj hvordan de skal forholde seg i enhver situasjon. Når intuisjon og situasjonsoppfattelse glimrer med sitt fravær, er det alltid best å prøve og huske hva kursleder sa, fremfor å tenke sjøl... :rolleyes:

 

Men jeg visste faktisk ikke at Gump'ene var i flertall før i 2005.

 

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

DAGENS KRAV

 

Under 16 år kan du føre båter opp til åtte meter (26,6 fot) med 10 hk som ikke går fortere enn 10 knop.

 

Over 16 år kan du føre båt opp til 15 meters lengde uten hensyn til fart og motorytelse.

 

For båter over 15 meter og inntil 50 brutto registertonn må du ha fritidsskippersertifikat

 

Er du helt sikker på at det ikke finnes norske lover som pålegger deg å inneha en viss kompetanse for å ferdes på sjøen også for de over 16 år?

 

Jeg er helt sikker på at det er det, og det til tross for at jeg ikke kan "slå i bordet" med den formalkompetansen som du tydeligvis kan! Dette har også vært omtalt, mange ganger, på dette forum og da av medlemmer med stor formalkompetanse.

 

Let og du skal finne! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kompetansekravet finnes ja, men hvordan kan det kontrolleres på en enkel og praktisk måte?

 

En måte kan f.eks. være å kreve båtførerbevis.

 

En annen måte er selvsagt at politiet tar med seg oppgavene til båtførerprøven og så må du besvare dem når de stopper deg på sjøen, for dermed å bevise at du har de nødvendige kunnskapene.

 

Finnes sikkert flere måter også, men hvilke er mest praktisk å gjennomføre og sikkre seg at de blir gjort?

Link to post
Share on other sites

Forrest Gump og hans likemenn trenger å bli fortalt i detalj hvordan de skal forholde seg i enhver situasjon. :lol:

 

Ikke dra Gump, Forrest Gump ned i denne gjørma. Hadde du skjønt filmen så hadde du sett at Gump vel var den eneste som ikke trengte noen detaljert forklaring. Han handlet. Sikkert ofte uten å tenke så altfor mye over konsekvensene. Men han handlet og resultatet ble bestandig overraskende bra.

 

Han var faktisk skipper også og rekebåten hans var helt sikkert over 50 fot og den manøvrerte han med og fisket med og tok de største fangstene. Og det helt sikkert uten at han hadde Båtførerbevis.

 

Og det tør jeg vedde på.

 

Vil anbefale alle å se filmen om Forrest Gump.

Redigert av Anton H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche (innlegg #99)

 

Dersom innføring av obligatorisk båtførerbevis sparer ett liv, og "kun" ett liv, så må vel dette være bra.

 

sailorBoy

 

Nei, til det er prisen alt for høy og pengene kan anvendes mye bedre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er et gammelt uttrykk som sier "frihet under ansvar!"

Når man ikke er seg ansvaret bevist, så mister man friheten.

Som regel er det noen få som ikke er seg ansvaret bevist, konsekvensen er at alle mister friheten.

Det er der jeg føler at vi er nå når det gjelder å føre fritidsfartøy!

Så du mener at disse blir sitt ansvar bevisst så fort de får dette beviset i lommen?

Da slutter de å drikke til sjøs og seiler eksemplarisk hele gjengen. Tar sikkert hensyn til hverandre også.

 

Ser man liker å sammenligne med veien .

Synes ikke bilistene er så flinke til å ta hensyn til hverandre heller jeg selv om det står i veitrafikkloven det også.

 

 

Utrykte jeg meg uklart? Å stille seg positiv til et båtførerbevis er å ta personlig ansvar for egen og andres sikkerhet.
:yesnod: og jeg tror ingen her stiller seg negativ til et båtførerbevis

 

 

ok67:

Det er vel ingen som trenger å kontrollere deg for noe som helst så lenge du følger reglene.

Oppfører du deg slik at noen får mistanke så får de vel heller kontrollere deg da.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Gjer båtførarprøva frivillig. Dei som ikkje vil ta sertifikatet fører dette flagget i mastetoppen:

 

lskilt.jpg

Det tyder at her kjem ein kar som kanskje ikkje kan sjøveisreglane. Hald god avstand!

 

Til diskusjonen om resursbruk: Alle småbeløp blir store summar dersom ein samlar i hop. Når eg skal ta båtførarprøva må eg kanskje lata vera å kjøpa eit par klesplagg, kutta eit restaurantbesøk eller lata vera å kjøpa nytt storseilskjøte i år. Litt verdiskaping blir flytta frå ei av desse næringane og over til kommersielle aktørar som vil sko seg på ordninga, slik som td Båtskolen Poseidon :wink: . Mest sannsynleg kan eg berre gå å ta prøva, i og med at eg tok teorien til kystskippersertifikatet som brevkurs for ti år sidan. Då må eg kanskje ofra brus og pølse på Statoil eit par- tre gonger det året eg tek prøva for å dekka inn eksamensavgifta.

 

I dag har vi signal om at det blir fleire og fleire båtar på sjøen, og at svært mange set seg til rors i store raske båtar utan kunnskap. Alle som har augo kan sjå at dette over tid kan føra til at risikoen på sjøen aukar, og kanskje endå viktigare- det blir meir utriveleg fordi du vil oppleva fleire situasjonar der den som faktisk har vikeplikt ikkje viker.

 

Etterpåklokskap er eksakt vitenskap - ved å innføra tvungen opplæring no slepp vi å vera etterpåkloke.

Link to post
Share on other sites

Let og du skal finne! :yesnod:

Dette kravet blir heller ikke borte selv om obligatorisk båtførerbevis blir innført. I dag er det helt og holdent basert på skjønn, men med obligatorisk båtførerbevis så blir det definert et klart minimumskrav. Verre er det ikke, egentlig.

 

Etter hva Sjøfartsdirfektoratet skal forslaget til nye regler gjennom en høringsrunde. Da får vi se hva folk og organisasjoner egentlig mener.

Link to post
Share on other sites

Så du mener at disse blir sitt ansvar bevisst så fort de får dette beviset i lommen?

Da slutter de å drikke til sjøs og seiler eksemplarisk hele gjengen. Tar sikkert hensyn til hverandre også.

Ikke nødvendigvis. Men om de er truet gjennom opplæring kan de ikke påstå at de ikke vet. Og de blir tvunget til å lære om det ansvaret det medfører å føre et fartøy. Kan du tra fra folk "lappen" så gjør det noe med holdninger. (På landeveien er det en det mange som modererer fart og adferd så de ikke mister lappen. En bot i ny og ne tåler de fleste, selv om det er sure penger. Tap av førekort derimot betyr problemer for mange.) Pr. idag har man ikke andre muligheter enn fengsel for å fjerne uønskede elementer fra sjøen, da kun for kortere perioder. Om dette skjer så har allerede uønsket adferd blitt utvist. All den tid det ikke er krav om "førerkort" for båt kan man heller ikke fradømme "idioter" retten til å føre båt.

 

For meg er innføring av "førerkort" for båt kun et nødvendig onde for å få folk til å bli klar over ansvaret ved å føre et fartøy, samt at det faktisk finnes trafikkregler på sjøen. Om de går på grunn eller kjører på land p.g.a. manglende kunnskap om navigasjon gir jeg mer eller mindre blaffen i. I hvertfall så lenge de ikke skaper farlige situasjoner eller ubehag for meg.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg faktisk være enig med deg i.

 

Men jeg synes det er for drøyt å sende hele båtNorge på skolebenken fordi noen skal ha noe å miste når de ikke følger reglene.

Da får dette utvalget heller sette seg seg ned å finne ut hva man kan gjøre med de.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

hva er forresten konsekvensen for å føre båt i høyere enn lovlig promille i dag?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Men jeg synes det er for drøyt å sende hele båtNorge på skolebenken fordi noen skal ha noe å miste når de ikke følger reglene.

 

 

Mange som ber for sin syke mor?

 

Jeg har problemer med å se at opplæring medfører noe negativt. Kurset er på ca 20 timer og koster ca kr 1500. Synes det er et rimelig krav for å føre en båt opptil 15 meter med 6-700 hestekrefter ombord . Man er ansvarlig for passasjerer og verdier for flere millioner kroner. Det handler også om egen og andres sikkerhet. Det er skuffende å lese hvor lett mange her på BP tar på sikkerhet og ansvarlighet på sjøen.

 

Man blir umyndiggjort ved innføring av et båtførerbevis hevdes det.. Hvilken frihet mister man som er så viktig?

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtførerbevis handler om personlig ansvar, som stadig færre er villig til å ta.

 

Contrari havgapet. Et obligatorisk båtførerbevis handler ikke om personlig ansvar, men om statlig umyndiggjøring. Det frivillige, som hver enkelt tar initiativ til og ansvar for, handler om personlig ansvar.

mvh tuffff

 

Man blir umyndiggjort ved innføring av et båtførerbevis hevdes det.. Hvilken frihet mister man som er så viktig?

 

 

Neida, det var ikke noe stort poeng hos meg det, havgapet. Jeg bare påpekte en logisk brist i argumentasjonen din.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...