Jump to content

ekstrem treg motor reparasjon


catano

Recommended Posts

Hei.

Jeg bestilte time for å ta ut begge motorene og drevene, dette skulle ta 3 uker.

Jeg fikk klar beskjed om å gjøre meg ferdig i motorrommet på 2 gjerne 3 helger. det er nå 6 uker siden jeg var klar.

Det betyr ikke noe i denne sammenhengen hva eksakt som skulle gjøres, men tiden går og det er nå snart 10 uker siden de startet på jobben.

Noe mer tregt skal man lete lenge etter, de kan ikke skylle på deler heller for det har ikke kommet noe ekstra i forhold til hva som ble avtalt da jobben ble avtalt.

 

Det plager meg at først forsvant sist langhelg og nå forsvinner 17,18,19.20 mai også

Kan jeg kreve kompensasjon? og hvor mye ?

selve jobben ink deler blir på ca 120 000

 

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Mitt generelle inntrykk av bransjen er at man må begynne prosessen på høsten hvis man skal være sikker på at båten er klar til sesongstart. Fra april er det totalt kaos....

Har ikke noen problem med å forstå at dette er vanskelig for verkstedene også. Lite å gjøre på vinteren og alt for mye å gjøre på sommeren. En mengde tid går med til å betjene de som skal reparere over telefon eller bare prate...

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte tid på verkstedet for belgskift og gearwire skift medio oktober.

 

I går var alt på plass og drevet montert! (helt etter avtale)

 

Med den pågangen dette verkstedet har på våren kunne jeg sett langt etter dette hvis jeg ventet med å bestille tid nå i vår. Mye kan vi planlegge selv også slik at verkstedene har noe å gjøre også i de stille månedene på verksted.

 

Jeg tror ikke det er så lett å drive et båtverksted. Full rulle i korte perioder av året, med lange perioder med relativt lite aktivitet. Sikkert litt stedsavhengig også.

 

I ditt tilfelle Catano har jo verkstedet brukt alt for lang tid i forhold til avtalen. Om du kan få noe kompensajon for dette er vel tvilsomt. Dessverre...

 

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Skulle nesten tro du brukte Sjøsenteret Killingen..

Der kan en 4 ukers jobb ta 4,5 mnd..

 

Hva er det som gjør at båtmotorer skal ta så lang tid?

 

Vi har nettopp hatt noe uflaks med en av bilene og har måttet bytte toppakning.

Motorommet er et av disse fullstappede med en stor svart plate øverst

som hindrer alt videre innsyn ,

og hvor det omtrent står i klartekst på toppen

"Ikke prøv deg! Hilsen Axxx".

 

Men poenget mitt er;

Bilen ble levert mandag kveld og var ferdig tirsdag ettermiddag kl. 1600.

Da var toppakning, alt av registerdeler og vannpumpe byttet.

 

Hvorfor er det ikke like enkelt når f.eks. samme motor,

men i en marinisert versjon står i en båt :confused:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok like enkelt, men mer et kapasitetsproblem. Et båtverksted skal også drive lønnsomt, og det virker som om det ikke lett å hyre inn ekstra mannskap for en kort periode om våren.

 

Men man skal ikke se bort i fra at bransjen har noe å gå på......

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør at båtmotorer skal ta så lang tid?
Den viktigste grunnen er vel at belastningen er så ujevnt fordelt på sommer og vinter.

Bilverksteder er mer spesialiserte, båtverksteder må kunne fikse "alt mulig". Da vil også jobbene ta lenger tid enn om de ble utført på et spesialisert verksted.

Link to post
Share on other sites

Den viktigste grunnen er vel at belastningen er så ujevnt fordelt på sommer og vinter.

Bilverksteder er mer spesialiserte, båtverksteder må kunne fikse "alt mulig". Da vil også jobbene ta lenger tid enn om de ble utført på et spesialisert verksted.

 

Er det noen som har opplevd å få utført en kurant reparasjon på dagen høst- og vinterstid da?

 

Som regel leveres båt og/ eller motor en gang ut på høsten for å få utført arbeid som på et bilverksted tar 3-4 timer,

og hentes igjen i beste fall etter 2-3 måneder.

 

Kanskje forklaringen er så enkel at båtverkstedene er så få og konkurransen så liten at

vi må finne oss i ventetid og kundebehandling som vi ikke ville akseptert i noen andre bransjer og virksomheter?

 

Og hva er så spesialisert med båtmotorer?

De fleste er av gammel mekanisk type, like i oppbygning og enkle å reparere,

drev og akselsystemer er stort sett standardisert og 60-70% heter Volvo Penta

(det siste utsagnet er ren tipping, men sikkert ikke langt fra sannheten).

Link to post
Share on other sites

Med spesialisert mente jeg at når det gjelder bil så har man verksteder for motor, karosseri, elektrisk, diesel, eksos, gear etc.

I en båt kan det også være all verdens utstyr samt at montasje ikke alltid er utført på en profesjonell måte.

Alt dette skal et båtverksted kunne håndtere.

Link to post
Share on other sites

Hei

Avtalen var å starte i januar, men ble utsatt til ut i februar/mars pga verkstedet måtte fikse no på selve marinaen.

Om det er mer kronglete i båt tror jeg ikke, for samme dag som de tok opp båten var begge motorene ute drevene vat tatt av og båten var ferdig stimet utvendigt.

 

Jeg kan derfor ikke forstå at resten, ja selv om de sier å måtte prioritere andre også skal gjøre at min skal ta slik lang tid.

 

Er det bare meg som her føler for prisavslag?

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Er det f.eks noe sånt du er ute etter?

 

§ 11. Forbrukerens krav ved forsinkelse.

 

Dersom tjenesteyteren ikke har avsluttet tjenesten eller overholdt frister i samsvar med § 10, og dette ikke skyldes forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

 

(a) holde betalingen tilbake etter § 13.

(b) kreve tjenesten utført etter § 14 eller heve avtalen etter § 15, og

© kreve erstatning etter § 28.

 

http://lovdata.no/all/tl-19890616-063-003.html#11

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har vært med på et par lignenede saker selv (har aldri skjedd på bilverksted).

 

Den ene gangen fikk jeg en advokat til å skrive ett brev med krav om erstattning, henvisning til diverse lover osv.. Hadde kjøpt helt ny askeladden 475 free style med 2 år gammel demomotor. I løpet av den første sommeren måtte båt/motor på verksted 2 ganger pga problemer med motorolje som forsvant.. Forhandleren var ikke enig i at jeg hadde krav på noen ting (jeg var redd motoren hadde alvorlige skader som følge av oljeproblemene).Etter advokatbrevet endte jeg opp med splitters ny motor uten å heve stemmen i det hele tatt :yesnod: Ett sånt brev kostet meg 500kr..

 

En annen gang hadde problemer med en Draco 20/mercruiser 140. Båten ble stående 3 uker på verksted, fra sankthans til 2 uken i juli. Dette for å bytte belg og drevknute. (En rep som tar 2 timer på ett verksted??). Da slo jeg selv neven i bordet når jeg hentet båten, og tok med meg litt forskjellig utstyr fra butikken hans som jeg krevde å få som kompentasjon. Etter endel roping og "bæring" om hvor elendig service jeg hadde fått foran ett 20 talls kunder ga han etter.. Litt flaut for meg, men jeg tror det var mest flaut for ham.. :boxing:

 

Ett par måter å gjøre det på.. Det bør svi litt for forhandleren/verkstedet..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

Her kommer mer om det verkstedet i Bergen som ikke jobber bra.

 

Siste nytt startet fo 14 dager siden hvor de lovet båten klar til 16.5.

 

Fredag i forige uke bekreftet de at det var bare å gjøre seg klar, mandag skulle de lakere.

Var i båten i dag og det er definetift umuligt å klare det, kan hende de klarer det til neste helg.

Kan hende, jeg minnet dem på det ene drevet som måtte sjekkest `` å f... det har vi glemt``

Da fam har planlagt langhelg i båten, fruen byttet vakt, jeg sakt nei til 6 kunder på fredag er det tagisk hele greiene.

 

Sist helg hadde de stimet en stor seiler ved siden av og det såg ut til at all bunnsmurning hadde landet på min, da det var sol og bunnstoffet har tøket inn er det ikke enkelt å vaske av.

Jeg sa pent, men bestemt dette finner jeg meg ikke i, så de vasket av en del.

En del,,,, resten har i mellomtiden virkeligt satt sit preg på båten, dvs hele overbygget er hvitt med stripete blå fargetoning.

Skal ringe i morgen å be dem sette igang med full polering av overbygget.

Jeg får se det som en gest til meg at jeg slipper å gjøre det selv.

 

Maken til tull og forakt overfor kunden skal man lete lenge etter.

 

Ps jeg glemte å si at ved flere annledninger har kalesjen vært av, selv om de ikke jobber i båten og det regner

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

I dag kom neste sjokk.

Ved bestilling av arbeid ble alt som skulle gjøres med båt/motorer beskrevet og en ca pris ble avtalt 40-50 timer kr 31259 til 39062 ink mva

Deler kommer selvsakt i tilleg.

 

Deler kom på ca 45000 ink mva

Time beløp kr 39062 ink mva

Overhaling topper (noe av tilleget) kr 10 000 ink mva

Diverse i tilleg ?????

Totalt forlanger verkstedet kr 164 000 ink mva

Dette betyr tilleget som er fra skruer som er rustet til noen slangeklemmer rensing av oljekjølere, dvs bare småting

Så de forlanger den nette sum av kr 69900 for det som kom i tilleg + de 10000 for overhaling av toppene

 

Helt utroligt de bryter tiden jobben sulle ta med 9 uker, dobler og mer en som så arbeids tid/ prisen,selv om de ikke har gjort alt jeg bestilte utført

Prisen på arbeidet var satt til 31-39000 ink rengjøring av 2 turboer på eksossiden noe de ikke har gjort.

 

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hadde en 60hk Mariner for service/klargjøring hos TSG i Strømmen i fjor vår. Bestilte time lang tid i forveien. Det hele tok nesten 3 uker fordi de ventet på deler. Delen var en impeller - hallo!!!

Ringte og maste en 3-4 ganger og hørte om de snart var ferdig, men neida. Samme svar hver gang. Delen hadde ikke kommet. Syntes dette var merkelig. Impellere er jo forbruksvarer. Tok en telefon til et annet verksted og vips - delen hadde jeg selv fikset på 15 minutter.

Dro straks til TSG og slang impelleren i bordet og sa; "Her er delen dere venter på. Bli ferdig i dag." Mekanikeren klarte å si til sitt forsvar at man bør ta service på høsten. Ble rimelig lang i maska og bruker garantert ikke dette firmaet lenger.

Link to post
Share on other sites

:headbang: Lerverte båten min inn for service på motor i februar og reiste fornøyd avgårde i helga etter for

å slappe av og fiske, fikk båten bare opp i 6knop .... det tok 2,5 mnd for Maritime Båt og Fritid i Stavanger fant ut att

det var en coil som var kaputt ... Unnskyldningene gikk fra vann i bensin og att jeg hadde skrudd på motoren selv og la skylda på dem ....Siste gang de får ta service på min motor ... :boxing:

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

10 eller 15% mener jeg.

 

Joda310

 

Jeg bruker iallefall 15% hvis jeg gir et overslag på spesifiserte arbeider, d.v.s vi utfører jobben på time og material basis til en antatt pris som vi da kan overstige med 15%. Andre veien kan det da godt bli 20% men veldig sjelden mer en det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...