Jump to content

ekstrem treg motor reparasjon


catano

Recommended Posts

Hei catano.

Nå må du snart begynne å høre på rådene du får.

 

Hva skal du gjøre nå? Du har 2 alternativer: Betale eller klage.

Antar at du vil klage. En klage krever dokumentasjon.

Hva har du av dokumentasjon?

Hva kan du skaffe av dokumentasjon?

Hva gjør du hvis de ikke vil ta din klage til følge?

Hva tror du vil skje når saken havner i forliksrådet? Hva hvis du tror feil? Å ha rett og å få rett er to forskjellige ting.

 

Enten tar du deg en time hos en god advokat eller en rådgiver hos forbrukerrådet, eller så blir bare dette verre. Mye verre. Innser du ikke at du ikke makter å ordne opp i dette på egen hånd, vil dette gå veldig, veldig galt for deg.

Link to post
Share on other sites

I den shappen der skal ikke mine ben innom iallefall. Rykter i båtbransjen (enten de er riktige eller ikke) spres med lysets hastighet. For de med god samvittighet betyr det økte kundemasse. For andre som disse kjeltringen på Alvøen... :headbang:

 

Ett lite eksempel på dette er når man kjøper motor, får ett lite problem og selger kommer kjørende kvelden etter og hopper ned i motorrommet og konstaterer dårlig kjøling og vi sammen lager nye kjølvannsinntak, ikke en eneste regning i posten - ja da blir kunden fornøyd og med beste samvittighet anbefaller alle en kjenner å kjøpe motorer hos vedkommende.

 

Ikke finn på å levere inn båten til disse gutta en gang til er du snill, kontakt forbrukerrådet for nøytral vurdering og gi alle fakta (også de som ikke er til din fordel), en advokat hjelper deg helt sikkert men husk at han også er på jakt etter kunder. Forliksrådet blir vel neste skulle jeg tro...

Link to post
Share on other sites

Hei

Til vannoverallt

som snakket om at det ikke betydde noe om det ble noen uker for mye tidligere i tråden, her snakker vi om 5,5 måned over den avtalte tiden på tre uker.

Klart jeg forstår behovet for hjelp, men det hadde neppe hjulpet med flere advokater en den ene jeg brukte tidligere i saken.

Tiden er nå inne for advokat og ikke tidligere, etter min vurdering.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt redd for at denne saken har 2 sider. Vi har bare fått se den ene.........

 

Nå er det flere en Catano som har opplevd noe lignende hos alvøen marina ( jeg har personlig dårlig erfaring fra det verkstedet, der var gaffellen flittig brukt og jeg måtte rette opp motoren etterpå da motorfestene ikke var strammet/teitet )

 

Vi har ikke bruk for slike som bare ødelegger for oss :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da det tidligere i denne tråden kom forslag på to bedrifter i det aktuelle området (Alvøen Marina og Argos marine), med stadig ønsker om at jeg oppgav nav på verksted tok jeg en lang tenkepause.

Etter ferien og mye tankevirksomhet bestemte jeg meg for å avklare dette.

 

Hvorfor jeg så navnga bedriften, var for samtidig å fristille Argos marine for historien.

Det at Argos marine ble tatt opp som forslag på verksted gav med et dilemma vedrørende å fortsatt holde munn eller å navngi verkstedet.

Argos har altså ikke noe med reperasjonen på min båt å gjøre.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ja Cantano, ble det advokat mat???? Har lest igjennom hele tråden, hårene i nakken står fremdeles.. Kjenner til Alvøen Marina, var det verkstedet jeg måtte handle deler til da jeg hadde en Yanmar i min første båt. SATANS dyre priser :cryin:

Men for meg var de hyggelige folk, tok dog ikke servicen der da........

Link to post
Share on other sites

Hei.

Saken ente med at vi hadde møte i saken hvor jeg la frem det ene etter det andre som de måtte utføre reklamasjonsarbeid på.

De innrømte annsvar for dette og diverse deler som de måtte stå inne for som det ikke var behov for å bytte.

Reklamasjonen ble vurdert til kr ca 50 000 og deler kr ca 20 000 som ble trekt fra i fakturaen (begge turboene og sjøvanspumpene)

Til slutt betalte jeg kr ca 95 000 for hele jobben + dyser ca 12 000 og 10 000 for overhaling av toppene, noe som er en ok pris tat i betraktning av hva som ble gjort.

 

Men som dere ser klarte verkstedet å på føre seg selv en såpass stor reklamasjon (kvalitetsarbeid) og at de gjerne gjør arbeid som kunden strengt tatt ikke trenger (begge turboene og sjøvanspumpene) så det er nok lurt å følge med på hva de forlanger betaling for.

 

De kjedligeste for meg var nok det å bli sett på som en peson vi ikke bryr oss om og at de brukte ekstrrrrremt lang tid, dette er jo en viktig faktor å tenke på ved valg av verksted i fremmtiden (avtal skriftelig tiden de skal bruke og avtal dagbot)

hørest gjerne rart ut men det er min erfaring.

Desverre kjenner jeg nå flere som opplevde det samme med sin båt på dette verkstedet, at tiden og sommeren fort kan gå fyken mens de hele tiden tar inn korte oppdrag med kjappe penger, mens vi med større jobber bare ligger der.

Jeg skulle gjerne ha hvert foruten denne erfaringen, men det klarte jeg ikke SÅ JEG HÅPER MED MIN HISTORIE AT DERE ANDRE PÅ FORUMET SLIPPER DET SAMME.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Litt fakta om ekstrem treg motorreparasjon.

 

Var ikke meningen å svare på leserinnlegg fra hr. xxxxxxx, men han har kommet med

så mange usannheter i sine leserinnlegg at jeg føler meg etter hvert forpliktet til å komme med en redegjørelse fra vår side.

I tillegg har jeg vært innlagt for hjerteoperasjon og dette tok sin tid og komme seg etter.

Jeg Bjørn Alvøen har drevet med båt siden 1979, i 1985 ble Alvøen Marina etablert og jeg har levd av reparasjon av båter siden 1984. I denne tiden - som begynner å nærme seg 30 år - har jeg mottatt 6 stk. reklamasjoner fra kunder som ikke har vært fornøyd med utført arbeid.

Hvor mange båter jeg har utført reparasjon på i denne perioden har jeg ikke tall på, men det er noen tusen båter etterhvert.

Det overrasker meg også at så mange kunder kommer igjen samt at ca. 85 % av vår totale omseting kommer fra forsikringsselskap.

Hvis noen tror at forsikringsselskapene godtar reklamasjonsarbeid og for dyre reparasjoner må man tro om igjen.

Så Hr. xxxxxxx, det har aldri vært gitt en pris på det arbeidet som han har fått utført.

Når han kom til oss med sine problemer ble det ut fra det han skisserte av arbeid antydet en pris på nevnte arbeid. Det ble også gitt klart uttrykk for at vi ikke kunne låse oss på noe pris da vi ikke kjente tilstanden på nevnte motorer.

Uten å gå for mye i detaljer viste det seg at det var adskillig mer galt med maskinene en det vi var forespeilet. Av denne grunn gikk der en del timer mer en det som var antydet på forhånd.

I forbindelse med et av sine leserinnlegg har Hr. xxxxxxx antydet at vi hadde tilbudt ham å utføre arbeidet uten regning (svart), dette er blank løyn. I forbindelse med overhaling av toppene hvor ventilseter og ventiler slipes samt skifting av styringer formidlet vi kontakt med et annet firma som hadde verktøy til å utføre denne type arbeid noe vi ikke har.

På dette tidspunkt var det lang leveringstid på denne type arbeid og vi fikk derfor en avtale med en mekaniker til å ta dette på sin fritid.

Ja, denne mekanikeren fikk betalt rett i hånden, galt ja, men i nøden spiser fanden fluer.

Alvøen Marina tjente ikke fem øre på dette, men formidlet kun arbeidet.

Og til Hr. xxxxxxx, ”heleren er like god som stjeleren”.

Lurer forresten på om Hr. xxxxxxx selv driver med svarte penger så lenge man kommer og betaler inn a’ konto med 40 tusen på lommen i stedet for å dra kortet noen som de fleste ville ha gjort i denne forbindelse, jeg bare undrer.

Hr. xxxxxxx refererer til turboer og sjøvannspumper som var unødvendig å skifte.

Det er en kjennsgjerning at det var merkbar forskjell med gamle og nye turbo noe som Hr. xxxxxxx selv har innrømmet.

Når han kom til oss, hadde han selv sprayet turboer for rengjøring med heller dårlig effekt.

Han ønsket at vi skulle demontere og rengjøre turboer innvendig da spesielt på eksosside.

Vi fortalte ham at dette ikke var noe vi kunne påta oss da dette er arbeid for spesialverksteder med verktøy og kompetanse for denne type arbeid.

Han hadde da en annet verksted som kunne skaffe ham overhalingssett til nevnte turboer.

Han fikk tilbud om innbytte turboer til vår innkjøpspris noe som ville bli like rimelig som deler og medgått arbeidstid på turboene. Vi monterte derfor nye innbytteturboer til under halve prisen av hva originale turboer koster.

Sjøvannspumper var totalt utslitt. Disse ville Hr. xxxxxxx ha overhalt med å få dreiet vekk sporene innvendig i disse. Dette ville medført at pumpene ville bli alt for tynn i godset, det hadde eller hjulpet å lodde på mer gods da bronse legeringen var begynt å bli sprø og av denne grunn ikke tåler noe verdens ting.

Etter avtale med Hr. xxxxxxx ble det bestilt nye sjøvannspumper som han igjen fikk for innkjøpspris ca. 50 % av original pumpe.

At Hr. xxxxxxx påstår at vi ikke hadde fått beskjed om å bestille nye sjøvannspumper er blank løyn. Da vi hadde problemer med å få levert den ene sjøvannspumpen fra leverandør (tok ca. 3 uker). I denne tiden var Hr. xxxxxxx jevnlig på besøk for å etterlyse om pumpe var kommet. Hvorfor skulle han gjøre dette når han ikke hadde gått med på å bestille en ny pumpe?

Dessverre for oss var det ikke inngått noen skriftlig avtale hverken på turboer eller sjøvannspumper noe som da blir påstand mot påstand.

Det er synd at vi er kommet dit hen her i verden at vi ikke lenger kan stole på en muntlig avtale, men at alt må skje i skriftlig form.

Timeforbruk: Ja dessverre så er det blitt brukt altfor mange timer på jobben. Dette skyldes mange forskjellige ting.

Mye mer arbeid med maskinene en det som var forespeilet oss i utgangspunktet.

Skruer som sitter fast eller var knekt.

Kort fortalt, de som er vant til å skru på eldre maskiner i båt vet at det ikke er rent plankekjør og skru på disse maskinene p.g.a. fastrustete skruer osv. osv..

Vi brukte ca. 230 timer totalt. Dette er et beløp som Hr. xxxxxxx aldri har blitt krevd for da jeg personlig syntes at dette timeforbruket var for høyt.

Etter å ha gjennomgått timelister ble kunde krev for totalt 189 timer noe som jeg synes er et realistisk timeforbruk tatt i betrakting den jobben som har vært utført. Vi har tross alt brukt for kr. 92766,- i deler, du plasserer ikke alle disse delene på noen få timer.

Det som er tragikomisk i denne saken er at Hr. xxxxxxx ikke kan bli enig med seg selv om hva reparasjonen skal koste. I leserinnlegg den 11/5-07 sier han at jobb inkl. deler kommer på kr. 120000,- i innlegg den 16/5-07 er prisen kr. 84062,- og i nytt leserinnlegg datert den 18/8-07 er prisen kr. 80000,- man kan bli forvirret av mindre.

I et av sine innlegg forteller Hr. xxxxxxx at vi brukte 5 timer på å skifte olje på motorer.

Det som ikke kom frem er at olje og filtre er skiftet 3 ganger pr. maskin p.g.a. at disse har vært åpnet, altså totalt oljeskift på 6 maskiner. De som har skiftet olje på disse maskinene før vet at det tar sin din i å få oljen både av og på. Vi har ikke brukt spiseskje som enkelte eksperter her på panelet antydet.

Som de fleste andre verksteder i båtbransjen sliter vi med å få tak i kvalifisert arbeidskraft, da det er et fåtall av de virkelige proffe som ønsker å jobbe med dette.

Dette har flere årsaker. Dårlige arbeidsforhold som trangt og neste umulig å komme til i enkelte maskinrom. Nordavindskulingen innover fjorden med mer og mer elendig vær spesielt vinterstid. Og ikke minst et skremmende høyt arbeidspress i sesongen med normale arbeidsdager på rundt 12 timer. Da fortrekker de fleste å stå inne på et godt og oppvarmet bilverksted. Så Hr. xxxxxxx ring rundt til de forskjellige båtverksteder og forhandle deg frem til en ordning med dagsbøter. Lykke til.

I forbindelse med ovennevnte arbeid som har vært utført, påberopte Hr. xxxxxxx seg reklamasjonsarbeid ovenfor Alvøen Marina på kr. 50000,- en del av dette var reelt og andre ting var det man kaller piss.

Vi var kommet til et metningspunkt både på båt og kunde, det begynte å bli en meget amper stemming av det hele.

Jeg valgte derfor å skjære igjennom en gang for alle og uten å engang gå ned i båten for å kontrollere det reklamasjonsarbeidet som kunde hevdet, gikk vi med på et avslag på kr. 50000,- i følge det regnestykke som Hr. xxxxxxx hadde satt opp. Dette var under forutsetning av vi slapp å se hverken mannen eller båten mer.

At reparasjonen dro ut i tid skyldes flere faktorer, mer arbeid en antatt, folk på sykemelding, venting på deler, og ikke minst, vi har flere kunder en Hr. xxxxxxx.

Det som jeg er passelig irritert på er at folk kan sitte på nettet under alias i stedet for å stå frem med fullt navn og kritisere hvem de måtte ønske.

Hr. xxxxxxx kjenner tydelig vis flere som har vært uheldig med vårt verksted. Hvem er disse? Hvorfor hører vi ikke noe? Hvordan kan vi som verksted forbedre oss når vi ikke får en tilbakemelding fra de såkalte misfornøyde kundene?

Som sagt, enkelt personer kan dra både personer og evt. verksteder ned i driten, men hvis verksteder går sammen og evt. svartelister uønskede kunder er en viss mann løs.

 

Så til Ola Dunk. Jeg kjenner ingen med navn Ola Dunk, kan ikke huske å ha fått noen reklamasjon eller krav om utbedring på denne type arbeid. Hvorfor ikke ?

 

Hansa 666. Vi forhandler ikke Yanmar deler og av denne grunn er vi prisgitt de lokale Yanmar forhandlerne. Her får vi 10 % på deler. Vis vi ikke kan ha et påslag på 10 % så er det helt ok, da slutter man bare å yte denne service ovenfor kunde, så får man heller skaffe delene selv så enkelt er det.

 

Leser for øvrig i leserinnlegg fra Hr. xxxxxxx datert den 16/11-07

At han jobber med teknisk og pratisk forståelse, lover og regler (§) samt driver med psykologi. Er det rart at vi er kommet i den situasjonen som vi er kommet i.

Her på berget driver han som sjåførlærer!!

 

Håper på at leserne her i forumet får en lang, trivelig og ikke minst problemfri båtsesong.

 

 

Bjørn Alvøen

 

Kommentar fra moderatorNavn på kunde er slettet

 

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

Link to post
Share on other sites

I alle saker finnes det X antall sider av en sak hvor X= antall parter + 1. Hver part sitt syn, og det riktige som pleier å være et sted imellom. Synes også det var bra gjort av verkstedet å svare..

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fint at verkstedet svarer, det setter jeg pris på

Fakta eller ikke fakta, hvem som eier sannheten eller hva som har skjedd her har jeg ikke nubbesjangs til å mene noe kvalifisert om.

At forholdet mellom kunde og verksted surnet er nå en sak, men at den proffe delen i konflikten legger ut et innlegg som dette viser i alle fall meg at de er særs uproffe.

Link to post
Share on other sites

ja , sååå rart at den proffe delen gjør det , etter 140 innlegg på innternett debattforum , med iflg alvøen ukorrekte påstander om juks og fanteri.. :crazy: hva skulle han ha gjort? . rykte er en viktig sak i en sånn bransje . skulle han la det stå uimotsagt?? blir det en krangel her på bp mellom aktørene ville jeg vært enig , men at ikke folka skal kunne dementere slike påstander som catano kommer med , er vås.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er alltid tre sider av en sak:

 

1) Min side av saken

2) Din side av saken

3) Den rette siden av saken

 

Det er vel ikke uten grunn at man har advokater og jurister, selv om de hver for seg kan representere en klient i tilfellet 1) og 2)... En dom eller rettsavgjørelse kan lede til 3), men ikke alltid... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...