Jump to content

ekstrem treg motor reparasjon


catano

Recommended Posts

Prøver meg igjen:

Kreves det noen form for autorisasjon/kompetanse for å drive båt/båtmotor verksted?

Hvis ikke, kommer da Håndverkerloven til anvendelse?

Jeg har sagt det før ved minst to anlednigner. Her må KNB på banen snarest. Denne amatørmessige, lempfeldige og ringe akt i omgangen med store verdier, som dessverre de fleste båtverksteder utviser, må opp og frem i lyset. Vi kan ikke finne oss i dette. Hver gang båten er inne til service faller den i verdi pga. påførte småskader fra elefanttråkking om bord til skrubbing fra andre båter, og nå sist Catanos typiske erfaring med søl fra andre operasjoner i verkstedområdet.

 

Her i Rogaland har vi ca. 20000 (tjuetusen) frtidsbåter og kun et lite håndknippe med profesjonelle reparatører. I tillegg har vi et litt større knippe med ufaglærte "elefanter".

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har skipper Worse noen kloke ord å tillføre i denne tråden ?

 

 

Til innlegg nr 1?

 

Lite ... det er slik tingene er nå for tiden; det eies ikke respekt for andres tid, eiendeler eller personlighet. Kort sagt: De driter i deg, for de trenger deg ikke. Den almindelige gode oppdragelse og forstand som var fremtredende for bare et tiår siden, er drunket i mammon og forfengelighet.

 

Og, selv om mange har hevdet at forbrukerlovgivningen er så fabelaktig fantastisk flott og feiende, så har du lite av sanksjonsmuligheter. Jada, du kan heve avrtalen. Men hva gjør du da, hvem skal da gjøre jobben? Du kan i teorien kreve erstatning for forsinkelsen. Foruten at du da må bevise at en gitt ferdigstillelsesdato var avtalt, må du ha hatt et økonomisk tap. Og det har du selvfølgelig ikke når det gjelder en fritidsbåt. Og du tenkte natuirligvis ikke på å kreve avtalefestet en dagbot ... hvem gjør vel det?

 

Det eneste du kan gjøre som muligens har effekt, er å publisere navnet på verkstedet og hva jobben gikk ut på og hva de forklarer sendrektigheten med.

 

Så kan vi alle ta de opplysningene ad notam, og styre unna. Hvis vi kan ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har vitne på at de sa max 3 uker, båten er og skal brukes til navigasjons kurs. Mistet 5 kunder de siste ukene til praktisk utsjekk.

 

Har evt et annet verksted som også ligger lke ved som fint ferdigstiller båten.

 

kan selvsakt publsere i denne tråden hvem de er, og siden man har ytringfrihet her til lands glatt bruke 2000 kr på tilsammen 133 innrykk i rubrikk anonseri ba dvs 26 uker.

Håper et tips om dette får de til å tenke seg om.

 

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei.

For at denne saken ikke skal dø ut får jeg komme med siste nytt.

Som dere forstår er båten fremdeles ikke klar, det blir den ikke til pinstihelgen heller.

Da jeg på tirsdag forsto at det ikke går nå heller, tok jeg kontakt med en advokat som sendte dem en fax og forklart min fortvilelse, han skrev ikke noe at jeg ikke er enig om prismen bare om tiden de har brukt

I ettermiddag tok jeg en tur ned for å se om de gjerne hadde våknet, der ble jeg truet på livet i form av denne beskjeden `` du skulle ha hvert her tidligere i dag så hadde jeg FANEN MEG HEVET DEG PÅ SJØEN``

obs tenke jeg og tok en tur bort i båten.

Der hadde de gjort litt, men desverre også ødelagt noe, de har også montert på en del gamle deler som vi hadde avtale om å skulle byttest.

Jeg håper snart å kunne skrive at det har ordnet seg, å at jobben er gjort.

MVH

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så vanskelig for en del båtverksteder å planlegge littegrann? De VET jo at på våren så blir det trøkk. De må jo heller si nei til en del kunder som kommer inn sent på våren (nå var jo ikke dette tilfellet for deg heller).

Stå på Catano. Her hadde jeg ikke gitt meg på tørre møkka. Å gå slik å vente blir man jo alkis og gråhåret av!! :drink:

...og den behandlingen du får som du skrev i siste innlegg.

Joda, september kan være fin den og, men det er vel ingen trøst. :nonod:

 

Lykke til videre

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Sk. Worse sier: det virker som dette er "bare noe greier som står på jobben". Selv om hver enkelt båt på et verksted bare er en av mange som disse har i løpet av året, et det båten til EN PERSON. For verkstedfolkene er ikke dette store verdier før det er den siste 50' fra verftet, men for folk flest (som er så uheldige at de må bruke verkstedene) er dette ofte en stor del av den personlige formuen.

 

Jeg prøver etter beste evne å få bekreftelse på alt jeg avtaler på mail. I fra nå av kommer jeg til å opperere med dagbøter i kontrakt/bestilling. Litt avhenging av hva det er som skal gjøres, men 1% pr. arbeidsdag er ikke for mye å forlange. Når arbeid er avtalt lang tid i forveien, mener jeg at dette godt kan være f.eks. 7,5% for hver påbegynte uke forsinkelse. I tillegg må det gå tydelig frem hva som skal gjøres, og at alt utover dette må avtales skriftlig.

 

En sak er sikker: hvis det noen gang blir ettablert en ordentlig båtforhandler/versted går jeg heller dit for å slippe all dritten.

Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde blitt truet på livet av noen som skulle fikse båten min hadde jeg nok bestilt kranbil og hentet båten min. Om andre kan gjøre jobben nå er jeg i tvil om, men heller bruke tid på å finne noen jeg kan stole på enn å la noen som ikke vil meg vel fikse motoren på båten min. De har jo klart og tydelig sagt at de driter i deg og hvordan du har det. Da hadde jeg klart og tydelig driti i de også. Tilliten mellom partene er borte - da får man ta konsekvensene av det.

Link to post
Share on other sites

Hei

Om brevet fra advokat tross alt virket gjennstår å se, men hørte de skulle stille på job i morgen kl 06 for å begjynne innmonteringen av siste motoren.

Det bil så spennendes å se om de klarer det og om alt virker som det skal.

Ny innfo kommer også hvordan det ble med prisen til slutt.

 

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei

Slik er det å bli holdt for narr.

De ringte fredag ca 18,30 og bekreftet at det ikke klarte det i dag heller, men skulle gjøre mer i kveld og resten i morgen formidag.

Jeg sjekket i dag kl 13 og det er samme status som i går så nå er denne helgen også ødelagt.

Desverre kommer jeg ikke til med kranebil så den blir desverre stående.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg har det, sa at 1300 personer har sett den og at det gjerne var på tide å si navnet på verkstedet.

Det virker som det preller av.

Snakket med advokaten som sier Hev avtalen og de får ikke noe betaling hverken for deler eller arbeidet, om dette stemmer kan gjerne noen ander her på forumet bekrefte.

Mvh

Catano.

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fikk det forklart, å heve nå betyr jeg må betale for det som er gjort dvs det som har gagnet meg.

Det betyr jo bare mer arbeid å heve.

Får ta det over helgen når de evt blir klar, da forlanger jeg en ordentlig pris

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det må være helt valgfritt for den enkelte om navnet på firmaet skal offentliggjøres eller ikke.

Men velger man først å gjøre det må man være forberedt på å stå løpet ut.

Vi har hatt tilfelle av at medlemmer som har gått ut med firmanavn har blitt så skremt at de har bedt om at tråden ble slettet.

Link to post
Share on other sites

Foruten at du da må bevise at en gitt ferdigstillelsesdato var avtalt, må du ha hatt et økonomisk tap. Og det har du selvfølgelig ikke når det gjelder en fritidsbåt.

Jeg er ikke enig i at man ikke kan argumentere for økonomisk erstattning for tap ved forsinkelse.

 

Si at båten er verdt 1 mill. En regner grovt sett at det koster 10% av verdien hvert år å eie denne båten. Det er utgifter som er uavhengige av bruken. Altså koster det 100.000 i året å eie båten.

 

Si så at man bruker båten 50 dager i året (mange av dere bruker båten mye mer, men for flertallet er nok 50 dager ikke så galt) Disse dagene fordeler seg ut over sommersesongen, men 17. mai/himmelspretten/pinse er dager da båten helt klart blir brukt. Hvis man blir hindret fra å benytte båten disse dagene, kommer de aldri igjen. Man kan derfor argumentere at man ikke fikk brukt båten disse helgene. De utgjør f.eks i år 7 dager fordelt på 17. mai og pinsen.

 

Hver dag er verdt 100.000 kr/50 dager = 2000 kr/dag

 

Samlet økonomisk tap blir 2000 kr/dag * 7 dager = 14.000 kr.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

En slik måte å regne på vil slå veldig forskjellig ut, en med eldre liten båt får ingenting ift en med ny og stor.

Det reelle tapet er tiden uten båt, f.eks. sommerferie. Og verdien av dette er ikke avhengig av båtens verdi.

 

Synes for meg som om skriftlig avtale om dagbøter er eneste løsning. Men hvilket verksted er villig til å inngå på det??

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vil det slå uheldig ut hvis du har en billig båt. Men det er jo helt rettferdig. Med en billig båt koster vedlikehold og andre utgifter mindre også. Så det reelle økonomiske tapet blir mindre per dag uten båt. Det er derfor jeg bruker 10% av båtens verdi, og ikke en fast kronesum. Dette er ikke en erstattning for "tort og svie", men for dokumenterbare faktiske utgifter. Hver enkelt båteier kan jo sette opp regnestykket selv, isteden for å bruke 10% av verdien, men i praksis er det ca 10% årlig man ender opp med. Mitt poeng med regnestykkket var at disse langhelgene i mai kan man ikke bare flytte, og si at "du kan jo bare dra på båttur en annen helg. Får du ikke dratt på tur i pinsa, er den turen tapt for alltid, og det året får du ikke 50 dager som vanlig, men bare 47. De 3 dagene krever du kompensasjon for, for forsikring, båtplass, vedlikehold, osv koster det samme uansett. Men det koster mer for en Windy enn for en GH10

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei

Noe har sjedd, den er nå på vannet, :flag: men mangler en del så tur i pinsen blir det definnetift ikke.

Var også treg å få i plan, uten at jeg forstår hvorfor.

Men det må jeg si det å isolere motorromet ordentligt var helt utroligt bra, kjenner den ikke igjen, hørest ut som om motorene har fått nytt rom lenger nede i båten.

Kan ikke beskrive det, men der er jeg fornøyd, evt se linken

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28723 :flag:

 

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Båten er fremmdeles ikke klar, men på sjøen.

Har testet den i ca 15 20 timer og det er noen problem som gjenstår.

Derfor har ikke pris blit diskutert ferdigt ennå.

Jeg gav utrykkelig beskjed om oljelekasje på den ene motoren, men den lekker på samme sted enda, dvs begge må ut for å bytte simmerring på veiaksling.

Jeg bestildt også rensing av turbo da jobben ble bestilt, som de først skal gjøre i denne uken

fremdeles lekker den vann i forbindelse med styrestag på drevet, dette skal også fikses nå.

Da dette er på plas får vi diskutere ferdig prisen.

Det blir nok også et problem dette med oljelekasjen så vi får se hvodan det går.

Jeg har sjekket med to andre verksteder vedrørende time forbruk på denne jobben

1 ca 30 timer

2 ca 60 timer

og her hvor jeg har båten ble det først sakt 40 til 50 timer (nå 140 GLEM DET)

For det har bare kommet noe lite i tilleg 5 - 10 timers arbeid hvor det er avtalt egen pris for.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...