Jump to content

ekstrem treg motor reparasjon


catano

Recommended Posts

Eneste firmaet jeg har vært uheldig med er Alvøen Marina og det er ca. 10 år siden ( skift av tetninger i pakkboks og oppretting av motor.. Da hadde de glemt å teitet opp motorfestene, alle mutrene var løs og det oppdaget jeg ikke før etter en uke. Dårlig/slurvete arbeid..

Jeg måtte ta hele greiene på nytt selv ...

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling.. Jeg bare betalte og har ikke vært der etter det og kommer aldrig til å levere noe fra meg der.. (det var ca. 8 år siden )

 

Stå på din rett!! Ikke la denne type verksteder ødelegge båtgleden, slike verksteder ønsker vi ikke så kom med navn !!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

For min del spiller det ingen rolle om du ikke oppgir verkstedets navn, jeg bor på Sørlandet.

 

Det første du må spørre deg selv om er:

Hvorfor har de ikke gjort ferdig reparasjonen?

 

Neste spørsmål blir:

Vil de gjøre ferdig reparasjonen i nærmeste fremtid sånn helt av seg selv?

 

Og til slutt:

Hvem betaler for hva og hvem sitter igjen med Svarteper.

 

 

Tenk litt på disse tingene, og få tak i noen som kan gi deg noen gode råd.

Hva er konsekvensene ved å gjøre det ene?

Hva er konsekvensene ved å gjøre det andre?

 

En ting er imidlertid helt klart: Du taper stort hvis du tror at du bare kan sette deg ned og vente på at problemene vil forsvinne av seg selv. Mye kan skje, men er det en ting som garantert ikke skjer så er det at problemene rundt reparasjon og penger forsvinner i det blå.

 

Som Skipper Worse sier, kan du ikke kreve dagbøter om du ikke har en kontraktsfestet avtale om dette.

Du kan kreve dekket økonomiske tap som følge av forsinkelsene, men bare dokumenterbare økonomiske tap, men å kunne kreve er ikke det samme som å få dekket tapene.

 

Det neste spørsmålet du bør stille deg er om det er lurt at disse reparatører fortsatt får lov å skru på motorene dine. Det virker jo ikke som om de her kontroll på hva de driver med. Noen ganger er det bedre med ingen reparatører enn med to reparatører hvis reparatørene er i slekt med Pompel og Pilt. Pompel og Pilt fra helvete som truer deg med bank når du maser. Hva var denne greia med at båten står ute i regnet uten kalesjen på? Pytt, pytt. Den tåler da vann, gjør den ikke?

 

Så er det denne greia med dokumentasjon. Uhyre viktig. Har du purret skriftlig hver gang? Ikke det? Verkstedet sier kanskje at de ikke har mottatt noen purring og når skulle motorene være ferdig sa du? -Hørte ikke? Vi på verkstedet sa i løpet av sommeren, men det kan bli noen forsinkelser. Det gav vi deg jo klar beskjed om. De tre ukene du prater om er jo bare tull....

 

Hva sier du nå? Hva gjør du nå? Hva sier du når påstand står mot påstand?

Tror nok du bør få noen gode råd fra en som har greie på hvordan slike ting fungerer og hvilke lover og regler som gjelder før historien ender mye verre enn du kan forestille deg.

 

Ønsker du å tvinge folkene til å gjøre reparasjonen ferdig?

Har du tro på at reparasjonen blir bra?

Er det bedre med en dårlig reparasjon enn ingen reparasjon?

Er du bedre tjent med at du henter båten og får flyttet den lang unna disse folkene?

Er ikke verkstedsbesøk egentlig snakk om tillit? I så fall har du vel ikke spesielt mye tillit til disse folkene, har du?

 

En ting er helt klart: For hver dag som går blir dette verre og verre - for deg.

Bestem deg for hva du vil og så gjør du det - raskt!

Link to post
Share on other sites

I mine øyne er det ingen tvil om at Lotus har rett, ja så altfor rett! La oss alle lære av de beklagelige feil som her er gjort, sikkert gjort i beste mening og i et håp om at verkstedet var til å stole på til slutt. Nå viser jo det seg åpenbart å ikke være tilfelle, og på et eller annet tidspunkt må jo båteier se realiteten i øynene og ta konsekvensene av det!

 

Stå på!

 

ps

Har ikke båteier her snart rett til å leie seg en tilsvarende båt for bruk i sin ferie og kreve verkstedet for utgiftene til denne leien? Noen kommentar til det Worse?

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at forsinkelsen er ansvarsbetingende så er leie av annen båt innenfor de typer tap som kan kreves dekket. Men det blir fortsatt, som elegant på pekt av Lotus i innlegg # 79 (som jeg er helt enig i) et spørsmål ikke om hva man kan kreve en hva an kan/vil få. Det er rikelig med "utveier" for å unngå ansvar og verkstedet vil nok i tilfelle benytte dem alle, vil jeg tro.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Å ta den bort går ikke da det er umuligt å hente den med krane, eller med båt så den står der til jobben er gjort..

Hva er dette for noe? Har verkstedet tatt arrest i båten? Det er klart at den kan fjernes derfra. De har fått den på land, altså kan den sjøsettes igjen. Fra sjøen kan den slepes. Det er selvfølgelig ikke aktuelt å komme en mørk natt og heise den på sjøen selv. Du må antagelig få verkstedet til å gjøre det, men de kan ikke nekte deg det. De kan heller ikke kreve uhorvelige summer for å gjøre det. I verste fall får du ringe Kone Kran å be de komme med en svær mobilkran og heise den ut over tak/andre båter og ned på veien utenfor. Det koster noen kroner, men i forhold til hva du allerede skal betale er det kanskje ikke så galt.

 

Du er ikke lenger interessert i at de jobber så mye som ett minutt lenger på båten din. De kan allernådigst få gå ombord og hente verktøyet sitt. Så krangler dere om regningen, du betaler det som skal betales, og så sjøsetter de. En erfaring dyrere for deg, men da slutter iallfall kostnadene å gå uten at du har kontroll over dem. Uansett hva du gjør, båt får du jo ikke i sommer likevel.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det var da voldsomt, jeg har nå en avtale om klar båt levert vannet kl 17 i morgen.

Jeg har sjekket og det er ikke problem å klare det :flag:

Så får vi se hva de tilslutt forlanger av kr og om jeg er villig til å betale det de forlanger.

En av reklamasjons bitene gjennstår og den har de ikke lyst å måtte ta, så derfor har jeg noe å bruke mot dem ved forhandling av pris.

Jeg skal i morgen kontrolere om båten virker som den skal og det betyr jeg har båten og kr inn til videre

Det jeg selvsakt lurer på er om det virkelig er/var nødvendigt å bytte turboer, for jeg og et annet verksted mener mine var ok.

Derfor skrev jeg et skriv og forklarte hva jeg mente og det er deres problem om båten fremmdeles ikke planer så enkelt som den skal.

Ellers har jeg skrevet brev (advokat) og truet med diverse sangsjoner som følger av den tide de har brugt så jeg er klar med fratrekk av leie annen båt i langhelgene og for tapt inntjening, jeg mener det også kan trekkes dagmulgt for de andre dagene så det kommer til å svi for dem.

Det er også klart at blir det mer bråk kommer navnet deres til å havne he, noe jeg ikke tror de ønsker.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

he he.

Ja si det, jo de støtte på et problem pga det er jo noe trangt i motorrommet som forsinket jobben og de nye turboene hadde en annen dimmensjon på nippelen for vannkjølingen så de ringte å sa det blir i morgen formidag den er klar. Hei hei der ringte, men jeg tror det hadde klart det om de hadde startet jobben før kl 13 i dag, min svoger var nede og sjekket ca kl 13 og da såg alt ut som i går.

Ny innfo følger i morgen.

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Alvøen Marina og Argos marine er to verksted som holder til i området der du har levert inn båten. Kanskje flere også?

Siden du vegrer deg for å navngi så er det vel like godt å holde seg unna alle som har adresse i samme gaten.

Alvøen Marina har andre hatt dårlig erfaring med og det virker som du kjenner godt til dem.

Link to post
Share on other sites

Hei

Til de som lurer kan det sies att båten komm på vannet i dag.

MEN ER DEN FERDIG, å nei de klarte ikke å skaffe den overgangen for kjølevann til turbo, så klar er den ikke.

Folka ved ......... har også en stor vaskejobb da hele det ny fiksede motorrommet ser ut som en gravplass.

de trodde den var klar i morgen.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hvorfor monterte de ikke rett turbo som passer og hvem skal betale delene som må til for å få den til å passe??

Hadde det vært meg så hadde jeg forlangt at de monterte i en turbo som passer til rørene og hva med den gamle, er den gåen??

Hva med betalingen?

Ta med deg båten og reis ut til KW båt rep i håkonshella..

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei :flag:

I dag var jeg ute å testet båten den går nå som den skal, legger den lett på plan.

Det er fortidligt å si om det er blitt tett rundt styringen på drevene.

og så må jeg etterjustere ventiler.

Da jeg reiser bort i ettermiddag blir det til at jeg henter den lørdag forrmidag og vi tar den avgjørende sammtalen på kr for jobben.

Mvh

:flag: Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Ja lykke til :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

HUFFFFF for en skrek historie! Jeg kommer ikke til å få sove i natt. Har så mye jeg trenger dyktige folk til å hjelp meg med i båten.

 

Lykke til i alle fall, Catano! thumbsup.gif

 

 

Siden det er litt vegring for å oppgi navnet på "negative" verksteder (og det skjønner jeg godt når enn sitter i saksa) så kunne kanskje en tråd om anbefalte verksteder vært tingen?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

Att det går ann.

Etter alt dette tullet kunne det ikke bli bra, enten var det verkstedet som ikke hadde tid å jobbe eller så gjore de så dårligt arbeid at det ble reklamasjoner, men nå er det de NYE turboene som lekker vann i tappeskruen for vannkjølingen.

Jeg forsøkte å teite den til men det lekker fremdeles, så hva gjør jeg?

Skruen er på undersiden av turbo og spørsmålet er bruke gjengeteip eller stry ?

Har man en regel for når men bruker enten teip eller stry ?

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Siden det er en tappeskrue som sannsynligvis skal åpnes av og til ville jeg brukt gjengetape.

Stry er velegnet der man kanskje vil ha behov for å justere posisjonen, kraner f.eks. Gjengetape kan ikke justeres (skrues tilbake).

Skal man ha en tettest mulig forbindelse kan man bruke en kombinasjon av stry og pakningsmasse/gjengetetning. Kun stry vil la vann diffundere igjennom og man får utslag av korrosjon/frostvæske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...