Jump to content

ekstrem treg motor reparasjon


catano

Recommended Posts

Er det ikke en håndtverkerlov eller noe sånt da som regulerer dette??

De historiene som kommer opp her viser at det "hopper mange halte høns" i båtbransjen.

Som Skipper Worse skriver så gjelder Håndverksloven, men hva hjelper det når ikke kompetansen er på plass. Det er fagutdanningsystemet vårt som er flaskehalsen. I dag har vi lite med spesifikk utdanning i de fagdisipliner som gjelder for fritidsbåtflåten. Med store og avanserte båter blir dette mer teknisk krevende en ofte selvlærte mekanikere og båtfiksere kan klare.

For mange, meg selv inkludert, føles det tryggere å gjøre det meste selv, mest fordi jeg har rimelig bra bakgrunn for det, men det er det ikke alle alle som har, og hva skal de gjøre?

 

Som tidligere nevt i tråden burde dette være en prioritert oppgave for båtorganisasjonene å ta fatt i.

Stå på for et bedre fagmiljø :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en venn som er lærer på videregående skole.Han underviser I bilelektronikk.Trenger jeg hjelp med motoren,får jeg hjelp av han på kveldstid.Jeg har funnet ut at de verkstedene rett og slett ikke har mekanikere jeg vil slippe løs på noe i båten min.Min venn på videregående kjenner bransjen,og han er enign med meg.Båtverksteder har problemer med a få tilsatt dyktige folk,Det er mange steder mangel på mekanikere,og de som er foretrekker å jobbe med bil.Det kan en vel forstå.Med bil jobber en i lyse varme lokaler.Bilen heises opp og er lett tilgjengelig.Hvem vil ligge å grave nedi et trangt og mørkt motorrom på en båt.Dette er nok en medvirkende årsak til at båtverkstedene ofte fungerer dårlig.Dette er vel også vanskelig å gjøre noe med for de som driver verkstedene,og båteierne får merke følgene.

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har også brukbar kunnskap om å reparere selv, men siden jeg driver i egen næring har jeg ikke tid.

Derfor tenkte jeg at å be andre om å utføre jobben var det enkleste he he.

jeg spurte i dag om når de kunne fikse turboene som ble sakt skulle bli gjort i denne uke, men neida ikke denne heller ikke man tirs onsdag i neste uke for da var det en annen båt sin tur.

Forhørte meg også om å få etter justert ventiler, men til det var svaret at han kunne ikke gi noe tid på det.

JEG BLIR så forbannet at jeg har ikke ord.

Har bestemt meg for at å betale for deler skal bli gjort - sjøvanspumpene som ble byttet uten grunn (5200 han kan endelig ta de nye av å sette på mine gamle)

betaler for den avtalte tiden dvs 39000 ink mva- det jeg har tapt og for leige av annen båt i de langhelgene som har gåt tapt.kr 32000 da blir det ca 50 000 i deler og 7000 for arbeidet.

Om de nekter forlanger jeg at de tar begge motorene og bytter simmeringen på den ene som lekker lit olje.

Nå gidder jeg ikke dulle mer med folkene.

Til forslaget til verksted er svaret nei.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg over hodet ikke forsvare verkstedet. Men det er et par ting som er viktig når dere leverer båten til verksted. Sett opp en skikkelig arbeidsliste over hva som skal gjøres. Ekstra kan selvfølgelig dukke opp når ting blir demontert.

Er det større jobber på motor og drev som skal utføres bør verkstedet ha delene på lager når du leverer båten. Ellers er det fare for at leveringstid på deler forlenger oppholdet.

Sørg for å få en skikkelig avtale om innlevering av båten og når den skal være ferdig. Døgnbøter for overskridet tid kan brukes, men dette må være avtalt på forhånd.

Aller best er det vel å forhøre seg i havnen og ikke levere båten til verksted med dårlig rykte.

Link to post
Share on other sites

Bang bang bang til vi er ferdig høres det ut som om de glemte helt. De har jo jobbet med andre båter enn din. Få med deg alt som er ditt og om du må så stjel båten din tilbake.

Få en takstmann i fra forsikringselskapet ditt til å se over hva verkstedet har gjort og be ham gjøre et estimat over timer og matriell. Tilby verkstedet å betale ut i fra det som takstmannen estimerer eller blånekt å betale. Hold deg vekke i fra dette verkstedet for evig og alltid.

Siden de ikke har holdt seg til avtalen så trenger heller ikke du holde deg til avtalen. Men du er nok pent nødt til å betale for matriel de har brukt og et reellt timeantall. Matriell og timeantall hjelper takstmannen deg med.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Etter at båten er blit testet i ca 14 dager skulle de ta den på land mandag 18/6. den ble ikke det ikke tirsdag eller onsdag, men torsdag ble den tatt opp.

De skulle ta noe reklamasjon, men ha skjer så jo de ble ikke ferdig i dag og den blir liggende på land også denne langhelgen.

Noe må da være galt med slik planlegging, for bare uflaks kan det da ikke være.

Det verste er at noe av det som burde være reklamasjon frasier de seg og jeg sitter med problemet fremmdeles.

 

Det skal bli gøy å se om den blir klar og virker i ferien, for på sørlandet skal jeg he he.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det skal bli gøy å se om du våkner :cryin:

Nå er det på tide at du forlanger det skriftlig ( når er dere ferdig med arbeidet )

 

:crazy:

Du skriver : Om de nekter forlanger jeg at de tar begge motorene og bytter simmeringen på den ene som lekker lit olje.)

 

Du må nå forlange at de ordner opp i feilen uansett....

 

Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt med en gang å få en takstmann til å ta seg av den biten og det er gratis!!!

Link to post
Share on other sites

Sikker ikke bare jeg som har opplevd dette, hva har dere gjort i en slik situasjon?

 

Er nok mange i dag som opplever noe tilsvarende situasjoner.

Min sak er ikke driftskritisk, men utrolig irriterende.

 

I januar mnd bestilte jeg og en kamerat ny badeplattform med montering av et firma. (er litt tilpassing på ei snekke)

Det var ikke noe problem, og det skulle taes så fort snøen gikk.

 

For å gjøre historien kort så etter ca 30 telefoner og påsken nærmet seg spurte jeg om de kunne love at det nå ble gjort da planen var å løfte ut til påske.

Svaret var at hvis det var på den måten så hadde de ikke tid, og forreste så prioriterte firma bedriftskunder føre privat kunder.

(Trapp bak var også tatt av, og det var heller ikke gjort noe med denne)

 

Hva gjør man da??

Jo det er faktisk som Skipper Worse sier, jeg ba de dra til h........ hentet trappa monterte denne og satt ut båten.

 

Konklusjon er vel at det i dag er for gode tider, og at de har alt for mye å gjøre.

Det jeg har gjort her hjemme er å sørge for masse dårlig reklame, så får vi se når motgangstidene kommer om det var så lurt å være så arrogante mot oss privat kunder som faktisk pleier å være trofaste inntekskilder.

 

 

mvh

Tommy.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at jeg hadde gått inn for å rævp.... dette firmaet skikkelig godt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter hele tiden å vurderer hva jeg til slutt skal gjøre, får først se hva den totale rekningen blir på.

For meg er det best at jobben blir gjor og alt virker, ellers må jeg finne nytt versted til vinteren,

det er rett og slett ikke enkelt å velge løsning.

Men det er helt klart at det beløp de forlanger i form av timer blir avkrevd kr 100 (5 måneder - 3 uker kr 12900) i dagmult og for leige av tillsvarende båt i nå tre langhelger (14000 pr helg kr 42000 )

jeg trekker også fra det tapet jeg har hat i forbindelse med job.

 

Det blir til slutt forlangt garanti på jobben og jeg holder fast på at de er annsvarlig for oljelekasjen på den ene motoren, dersom de ikke godtar dette holder jeg tilbake bet for arbeid.

 

Så blir det krig de holder på båten jeg på kr og denne sesongen går til h.....

Det blir helt sikker masse tull til slutt.

Tar en alle forhåningene om endelig i morgen skjer det noe og alle skuffelsene for det ikke ble noen ordning kan dette ikke betales i kr.

Desverre er jeg ikke noe flink å skrive, men historien er langt fra gjenngit i sin totale elendighet.

 

Jeg får se hva neste uke bringer.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Stakkars Catano. Det er ikke greit når ting går så galt. Men likevel.... utviklingen i denne saken styrer Catano og han er ene og alene skyld i hvordan dette har utviklet seg. Her vet han at verkstedet ikke gjør jobben. Likevel fortsetter han å jatte med verkstedet. Ja, for om det ikke var bra i går og ikke bra i dag, så blir det nok bra i morgen om ikke annet så blir det nok bra i overmorgen.

 

Slike historier som dette gjør meg irritert. Ikke først og fremst på sløve og sleipe verksteder, men heller på sløve og godtroende personer som gang på gang på gang får en i fleisen, men likevel tror at det blir bedre i morgen. Problemet er at slike holdninger som denne type kunder viser når verkstedet ikke gjør jobben sin, er med på å bygge opp under verkstedenes filosofi om at man slipper unna med det meste. Det igjen er med på å lage problemer for alle oss andre: Når få tar igjen, tror verkstedene at man kan oppføre seg slik mot alle.

 

Det sier sitt om naiviteten når man kan klage sin nød på nettet, men ikke engang tør å navngi firmaet dette gjelder.

 

Når bedriften har flere kunder enn de kan betjene, tror noen at de kan oppføre seg nærmest som pøbler. Love bot og bedring, men aldri holde hva de lover. Det minner om mørbanka kvinner som tusler hjem fra krisesenteret og over til mannen sin for 10. gang når han står der og forteller at det aldri, aldri skal skje igjen at han banker henne. Vi vet alle hvordan disse historiene ender.

 

Det eneste som nytter med slike firmaer er å sørge for at de er inneforstått med at konsekvensene ved ikke å utføre det avtalte arbeidet til avtalt tid kommer til å svi veldig, veldig mye mer enn å få arbeidet unna og dermed måtte si nei til andre oppdrag. Hvis dette var regelen fra kunden snarere enn unntaket, ville situasjoner som denne sjeldent oppstå fordi få firmaer ville risikere konsekvensene av avtalebrudd fordi det ville bli for dyrt, for tidkrevende og for ødeleggende både for firmaets renommé og dets inntjening.

 

Enkelte firmaer ser an kundene sine og deler dem i to grupper: Den ene gruppen er de som kjapt tar tak i den minste utskeielse og forteller i meget klare ordelag konsekvensene for firmaet hvis dette ikke straks kommer seg tilbake på rett spor. Den andre gruppen er de som sier mmmm og jaaaa og venter og ser og venter og ser og venter og ser......

 

Den siste gruppen er ikke bare til skade for dem selv, de er til skade for alle oss andre også fordi når disse slurver med oppdragelsen, blir det mer jobb på neste person som skal holde firmaet i øra når det sklir ut igjen. Og utskliingen? Ja den kommer - garantert.

 

Hadde det vært noe futt i Catano, hadde han nå i alle fall fortalt hvilket firma dette gjelder. Da hadde han oppnådd tre ting:

- At andre ikke havner i samme situasjon med dette firmaet.

- At firmaet vet at gjør de ikke jobben, får det konsekvenser i form av negativ omtale.

- At andre firmaer ser at unnasluntring får konsekvenser og at de derved tenker seg om en ekstra gang før de med vilje gjør de samme kundefientlige stuntene.

 

 

Hva vil du at vi skal gjøre Catano? Jatte med? Det kan vi godt, men er ikke dette egentlig helt og holdent opp til deg selv hva som skjer videre i denne saken? Du kan forsette i samme spor som før eller du kan pense deg inn på et nytt spor. Valget er ditt, og ditt alene.

 

Med vennlig hilsen

 

Lotus

 

Jeg får se hva neste uke bringer.

mvh

Catano

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei LOTUS.....

 

Jeg skal prøve å forklare det bedre, men min skriving og formulering er nok ikke den beste.

Jeg jatter ikke med, jeg sittet mellom barken og veden da de på den ene siden kan forlange masse kr eller jeg kan ta båten derfra.

Å ta den bort går ikke da det er umuligt å hente den med krane, eller med båt så den står der til jobben er gjort..

At der fikk prøve en gang til var enkeldt, den lekker vann inn gjennom styringen pga de feilmonterte delene.

Hvem andre har tid til å fikse det nå og til hvilken pris, her er det hvertfal reklamasjon.

 

Om jeg fremdeles nekter å betale for jobben må jeg først glemme garanti på arbeidet, og hva koster det da for meg til høsten å få andre til å ta ut motorene pga oljelekasjen de oversåg ?

Om du mener jeg er eller saker som dette bærer preg av å være naiv er det helt feil i denne saken.

Bedriften er innformert om saken, men det er vist vanskeligt å svelge den poteten som sier vi har DRETE på draget og å legge seg flat.

 

Jeg har valgt å være medgjørlig for at de i heletatt skal gjøre noe i håp om at den blir klar, hva dersom jeg proteserer og klager min nød, da har jeg ikke noe å stille oppmed.

Jeg er glad at i denne saken har JEG oppført meg pent, og at det er bare verkstedet som har brølt og dermed dummet seg ut.

Jeg ønsker å betale for den opprinelige avtalen trekke fra for tiden de har brukt dvs for leige av tillsvarende båt og dagmult.

Jeg har også hatt tap i form av inntjening som blir med i reknestykket.

 

Til slutt til det med å oppgi nav på verksted tror jeg er farligt da det lett kan medføre mer problemer (å så syke vi er og det blir ikke gjort mer på min båt).

 

Men bor man i Bergen, skal på verksted kan du jo sende meg en pm så får du svaret.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg jurist, men her er mine tanker:

Om du vet at du får, eller allerede har fått, en regning som som du vil bestride og ikke gir beskjed om dette, men bare lar verkstedet jobbe videre med båten din vil jeg tro du står svakere ved det endelige oppgjøret enn om du gir beskjed.

At taktikken din er å ligge lavt og være snill gutt for så å knø dem når båten er klar er forståelig. Du ønsker jo å bå båten bruksklar denne sesongen. Men etter slik jeg har skjønt det hele tror jeg du selv vil sitte med sjegget i postkassen når oppgjøret skal skje.

Har altså ikke tro på at taktikken din vil føre fram på andre områder enn at du kanskje får båten på sjøen denne sesongen.

Håper jeg tar feil og lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...