Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Mange har kommentert nyheten om fartsbegrensning 30 knop i strengen "Båtrelaterte nyheter i media".

Har det blitt noen diskusjon? Nei.

 

Forslaget går altså ut på at all ferdsel innaskjærs skal være 5 knop maks og all ferdsel utaskjærs skal være 30 knop maks, helt ut til grunnlinjen faktisk. I Skagerak blir det fri fart.

 

-Vi foreslår en øvre fartsgrense på 30 knop. Er avstanden mindre enn 100 meter fra øyer eller land, er det en maksimal fartsgrense på fem knop som gjelder, sier havnefogd i Arendal, Rune Hvass til Agderposten.no.

 

Han viser til at det på strekningen mellom Oslo og Kristiansand er for mange regler å forholde seg til, og at nytt regelverk vil gjøre det lettere. Og at det vil kunne snu trenden med stadig flere ulykker til sjøs.

 

 

Man kan mene hva man vil om tiltakene, men er det greit at de innføres på falske premisser? Trenden er jo ikke stadig flere ulykker til sjøs. 2006 har vært det best året på 10 år og trenden er stadig færre ulykker til sjøs ihht statistikken fra Finansnæringens Hovedorganisasjon.

 

Nå skal forslaget på høring. For min del håper jeg at svarene i høringsrunden er utelukkende negative til forslaget og at det ikke blir vedtatt. Og hvorfor det? For det første er en generell 5 knop grense inntil 100 m fra land noe som slett ikke passer over alt. Sikkert greit i Blindleia, men hva med f.eks Tromøysund? Nå er det vel 10 knop der så vidt jeg husker. Andre kommuner har 6 knop som generell grense.

 

Hva med 30 knop grensen? Tar jeg ytre vei til Lyngør fra Lillesand, må jeg fortsatt kjøre i 5 knop inntil 100 m fra ytterste holme. Litt lenger til havs kan jeg kjøre i maks 30 knop. Et godt stykke til ut - over grunnlinjen, og jeg kan kjøre så fort jeg vil. Hvorfor kan jeg ikke kjøre i 40 knop uttaskjærs? Ser man bort fra at båten min knapt gjør 20, ønsker jeg allikevel en rett til å kunne kjøre så fort jeg bare vil.

 

Er det noen har som plages med at noen kjører i 40 knop langt utenfor den ytterste holme i Oslofjorden? Jeg bare spør, for det har aldri plaget meg. Og de som kræsjer... Kræsjing ut mot grunnlinjen har da aldri vært noe problem? Innaskjærs ja, en og annen gang, men der er det jo uansett ikke lov å kjøre fort noe sted.

 

 

Så hvorfor disse nye reglene? Hvorfor nå når ulykkene går ned år for år? Statistikken juger ikke.

Link to post
Share on other sites

Det er vel noen som er veldig glad i å regulere :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

...pga. hensynet til badende. Når ble sist badende påkjørt?

Nå er det vel slik at man innfører regler som synes rimelig FØR det skjer en ulykke. Hadde vært noe om man hadde fri fart innenfor badebøyene som en prøveordning for å se om det skjer noe ulykke :crazy:

Link to post
Share on other sites

Er nesten ikke noe forskjell på rundt badebøyene og flere hundre meter fra land :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er vel noen som er veldig glad i å regulere :rolleyes:

 

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

Her er du ved kjernen av problemet. Og Norske mann i hus og hytte lar seg velvillig bestemme over, husmannsånden lever i beste velgående, ikke en kjeft protesterer før det er for sent.

 

Selvsagt, det er jo i det godes tjeneste, og alle er jo enig i at ulykkestallene må ned, ikke sant??? Selvfølgelig må det reguleres, begrenses og forby, det er jo eneste farbare vei.

 

Landet er snart befolket av kun idioter. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er vel noen som er veldig glad i å regulere :rolleyes:

 

Egentlig er jeg imot å ( muligens) endre retning på trådens spørsmålsstilling, men kunne ikke dy meg denne gang;

 

Det blir som med salgstidene for øl i butikkene, f.eks nå i pinsen, sist lørdag; butikken stenger kl. 1600, ølsalget stenger kl 1500. (!) Hvor er logikken??? :headbang:

Eneste jeg kan komme på i farta, er at man i sin tid måtte gjøre det slik overfor 'avholdsfolket' for i det hele tatt å kunne få flertall for å få utvidet åpningstidene (for salg av alkoholholdige varer).

 

:drink:

--

Jon

Link to post
Share on other sites

Landet er snart befolket av kun idioter. :smash:

Tja? Med utgangspungt i at alle som ikke mener det samme som jeg er idioter, kan vi jo få en fruktbar diskusjon.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

:lol: nei det kan jeg jo være enig i. Men du må jo se det i sammenheng med resten

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Her er du ved kjernen av problemet. Og Norske mann i hus og hytte lar seg velvillig bestemme over, husmannsånden lever i beste velgående, ikke en kjeft protesterer før det er for sent.

....

Landet er snart befolket av kun idioter. :smash:


Det blir til stadighet argumentert med at vi i Norge er spesielt reguleringskåte. Er det sant eller en myte? Hvordan reguleres livet på sjøen i land det er naturlig å sammenlikne oss med når det gjelder krav til kompetanse, fart, sikkethetsutstyr etc. I Norden og EU for øvrig? Noen som vet?

Nå er det i og for seg intet argument for eller i mot lover og regler ved å vise til andre lands praksis. Men lurer likevel på om vi er så spesielle her oppe i nord.
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Like regler var det før også: Fri fart uttaskjærs.

Hvorfor innføre en 30 knop maksgrense halvveis ut i Skagerak?

Man sier at det er på grunn av ulykkene. Men ulykkene har jo gått ned og har aldri vært lavere enn i 2006.

 

Og de ulykkene som faktisk skjer: Skjer det mange av dem uttasjærs? Der fart er årsaken?

 

Jeg vil tippe at det antallet er i særdeleshet lavt, men statistikken kan sikkert gi oss fasiten.

 

Og det neste spørsmålet: Vil disse antatt særdeles beskjedne antallet ulykker krympe ytterligere med 30 knop grense? Ja si det. Jeg vil anta at det er ytterst tvilsomt. Derfor unner jeg alle med en rask båt å fortsatt få lov å kjøre fort uttaskjærs uten å måtte halvveis ut i Skagerrak for å gjøre det lovlig.

 

La oss anta at dette går gjennom. Vil de med rask båt la være å kjøre over 30 knop? Neppe. Og hva kanmyndighetene gjøre med det? De kan gjøre mange ting, men de evner ikke å gjøre noen ting. En politibåt eller 100 stasjonert langs grunnlinjen? Nei, i praksis blir det som før, men unntak av at du nå er en lovbryter.

 

Herre Milde, sier jeg bare. Hvor skal egentlig dette ende? Kanskje vi trenger noen som kan beskytte oss mot de aller mest velmenende av oss?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Norden og EU for øvrig? Noen som vet?

Norge, Danmark, Finland o Sverige pröver o hålle samme takt........vad gäller obl båtförerbevis etc etc.....

EU ligger framför oss vad gäller regulering........her er det förvånansvärt fritt enn så länge :smiley:

det enda som var strengere det var 'CE-kraven' på båt......vi hade strengere krav her tidl, bland annet skulle en

båt tåle o gå på grund(fjell) i en viss fart.......men det fikk dom inga gehör för nere i Europa.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det blir som med salgstidene for øl i butikkene, f.eks nå i pinsen,

 

Jeg fikk heller ikke min flaske vin på lørdag, det er ekstremistene som bestemmer dette.

 

blir det 30 knop grense, går det ikke lang tid til den blir redusert til 20 knop. Kontrollene blir gjort i oversiktelig farvann hvor en måling kan gjøres enkelt med radar. Det er bare å bli matt av dette, "tiltak" er litt av en næring.

Link to post
Share on other sites

Muligens dumt spørsmål men hva er og hvor går denne grunnlinjen?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det var vel mer enn fri fart uttaskjærs dette forslaget tok for seg?

Ja, det var om man skal standardisere på 5 knop innaskjærs over alt eller om det skal være opp til den enkelte kommune å bestemme. Er det viktig for deg at det er 5 knop over alt innaskjærs eller er det ok at Lillesand har 5 knop og Grimstad 6 knop?

Link to post
Share on other sites

Ja, men det skal bli spennende å se om de blir noen praktisk forskjell om denne regelen blir innført. Jeg har mine tvil... Politiet har ikke nok ressurser til å ligge utaskjærs og kontrollere. De er mere opptatt av å ligge i Pollen og gjøre hverdagen sur for noen og enhver... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Om noen klarer å bevise en direkte sammenheng mellom høy fart og ulykker, dvs at den høye farten (over 30 knop) er hovedårsaken til ulykken, bør forslaget vurderes. Viser det seg at det ikke finnes noen slik sammenheng bør ikke dette være noe tema. De stedene man ønsker lavere fart, f.eks i havnebasenger osv bør man anmerke dette med skilting på land og på kart.

Link to post
Share on other sites

Hensikten med dette forslaget er nok å vri båtsalget bort fra verstingene.

 

Om forslaget virkelig er seriøst ment i full ordlyd, er det uansett bare nok et punkt politikerne tror de er i stand til å vurdere bedre enn mannen i gata. Og det blir i så fall verken det første eller det siste punktet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Norge, Danmark, Finland o Sverige pröver o hålle samme takt........vad gäller obl båtförerbevis etc etc.....
EU ligger framför oss vad gäller regulering........her er det förvånansvärt fritt enn så länge :smiley:
det enda som var strengere det var 'CE-kraven' på båt......vi hade strengere krav her tidl, bland annet skulle en
båt tåle o gå på grund(fjell) i en viss fart.......men det fikk dom inga gehör för nere i Europa.........

Riktig, det er nok strengere regler i mange andre land i Europa. I Hellas hvor jeg har vært en del, er det havnekontor i den minste havn, skipspapirer blir sjekket, bråkmakere for overnatte i calabussen, det må være stille i noen havner kl. 2400, båtnaboen kan klage på deg, og dere blir kalt inn til forhør - og bøter gies,Dårlig vær kan gi seilingsforbudd osv osv. Men alt glir forbausende bra , dvs dersom en oppførerseg som folk.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...