Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Problemet er den nødvendige likebehandlingen. Der jeg kan kjøre trygt i 30 knop, vil en fersking med stor båt langt fra kunne gjøre det. Det er akkurat som på veien. Jeg kjører atskillig tryggere i 130 på min Yamaha RD-350 (har hatt sykkel i en god del år og lappen i 20) enn en 18-åring kjører i 80 på sin nyinnkjøpte mellomklassesykkel. Men jeg er selvsagt klar over at det ikke vil fungere i praksis. Det krever jo ekstra arbeid for myndighetene!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen noensinne hørt om noen som er bøtelagt for dette?

Knut Frostad ble bøtelagt utenfor Aker Brygge med trimaranen sin (under seil) for noen år siden.

De gikk nok snarere 30 knop enn 7 knop, men de gikk for seil.

 

Ellers har jeg lest at politiet ikke (skjelden?) bruker radar på sjøen. Det er plan / ikke plan som er utlsagsgivende. Halv bot i halvplan? neppe...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg likte denne kommentaren:

 

I flg. statistisk undersøkelse skjer de fleste dødsfall når folk sover. Konklusjon: Forby all bruk av senger!

 

Av: Olav*

 

Ellers må jeg innrømme at jeg er litt enig i akkurat det med at RIB er farligere enn de fleste andre båter. Lav vekt, høy hastighet, og et lite problem hvis man får litt for brå svinger i kombinasjon med en uheldig bølge. Verre enn å ta en trailer på brekket!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kikket litt på hastighetsbegrensinger i mitt nærområde og det er rimelig enkelt å fortstå med mindre man ikke ønsker det da...

 

I Langesundet er det 5 knop for maskindrevne fartøyer, så når jeg kom i 8 knop for seil i stiv kuling så er dette selvsagt lovlig....

Fra Figgeskjæret og til Croftholmen skal maskindrevne fartøyer ikke med over 8 knop

Fra Figgersjært og til Flauodden er det 5 knop for maskindrevne fartøyer

 

Innefor (Nord) Flauodden er det fri flyt....

 

Etter hva jeg kan se så synde det veldig i både Brevikstrømmen og ikke minst i Langesundsfjorden hvor de som kan det går i plan.... og det er 8 knop som maks fart.

 

Det virker på meg som at reglene er fornuftig og at de verdsetter de meljøvennlige båtene med seil som fremdriftmiddel..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke landet hatt en forbudsminister?

 

Det har vi da mange av allerede :yesnod: , måtte bli antiforbuds ministre da :lol:

 

Skjønner ikke det at folk synes 30 og 40 kn er så mye, kan vi ikke ha samme fartsbegrensinger som på landeveien.

30 kn er da ikke stort mere enn 60 km/t.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg opplever å treffe Mouche på sjøen, - da er jeg spent på om han har skipsbiblioteket fullt av hastighetsforskrifter for Norges Skagerrakskyst-kommuner! :rolleyes:

 

Det hadde vært bare hyggelig! Når det er sagt så kan jeg love deg at du ikke vil finne noen av disse hastighetsforskriftene ombord hos meg. :nonod:

 

Men til poenget; saken er ikke hva du, og jeg og alle andre, mener om alle disse forskriftene, men hva loven sier m.h.t. din, min og alle andres plikt til å kjenne til disse, hverken mer eller mindre! :yesnod: Og så er det opp til enkelte i hvilken grad man ønsker å følge landets lover og regler, og ta konsekvensen av de, eventuelle, lovbruddene/bruddene på reglene som man begår! Bare til slutt et lite beroligende ord; Ja, jeg kjører for fort, ofte, og har fått både bøter og prikker og bikkja overholder ikke alltid båndtvangen selv om jeg påpeker for henne hvor viktig det er - fillebikkja! :lol:

 

Bedre nå? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men til poenget; saken er ikke hva du, og jeg og alle andre, mener om alle disse forskriftene, men hva loven sier m.h.t. din, min og alle andres plikt til å kjenne til disse, hverken mer eller mindre! :yesnod:

Jeg vil sette pris på at du dokumenterer hva loven sier om din, min og alles plikt til å kjenne til disse....

 

Kanskje ingen av oss behøver å gå rundt med et stresset forhold til dette, bare dokumentasjonen kommer på bordet? :flag:

 

Inntil videre tilbakelent

Hilsen Teodor

Link to post
Share on other sites

Jeg vil sette pris på at du dokumenterer hva loven sier om din, min og alles plikt til å kjenne til disse....

 

Usikker på om vi snakker praktisk og realiteter eller bare spikker fliser?

 

Du har sikkert rett i at det ikke er et lovbrudd i seg selv, å ikke kjenne til disse hastighetsreglene, men hvis du bryter disse OG blir tatt så får du bot og hva vet jeg, men du kan ikke lene deg tilbake å si at; jeg visste, skjønte ikke, trodde ikke, gjelder ikke meg osv!

 

En annen ting er at det er, formodentlig, en grunn til at disse reglene er innført (og ikke bare på f...n) og det har ofte med respekt for andres helse, sikkerhet og eiendom å gjøre.

 

Var det klarere?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...