Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Jeg mener å kjøre båt fort. Noen liker å ta det rolig, andre liker å kjøre fort. Det ene burde ikke være mindreverdig det andre, det er bare forskjellige måter å gjøre det på. Noen vil sykle fortest mulig fra Bartebyen til Oslo, mens andre nøyer seg med en rolig tur bort til butikken. Er det ene mindreverdig det andre? Egentlig ikke. Det er bare snakk om at smaken er som baken, hårete og lukter vondt. Noen nyter å gli i seksti med en Harley, mens andre vil kjøre en R-1 i full fart rundt Ringen. Hver sin lyst. Og ingen trenger å kjøre i mer enn 30 knop, akkurat som ingen trenger å seile eller kjøre motorsykkel. Man gjør det fordi man liker det.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne ikke sagt det bedre selv, Mastiff. Selv om jeg ikke kan kjøre så fort, unner jeg da virkelig andre å gjøre det.

 

Det er søndag ettermiddag. Dagen har vært glimrende her på Lyngør og vi har drøyd hjemturen litt i lengste laget. da er det fint å vite at jeg kan gi jernet og kjøre uttaskjærs i 40 knop og komme meg hjem fort som bare det.

 

Jeg bryr ingen med å gjøre det og hadde jeg hatt båt til det, ville jeg gitt blanke i regelen som sier at jeg må forbi grunnlinjen for å gasse på. Noen hundre meter ut fra ytterste holme får holde.

 

Hva er det som får folk til å foreslå regler for noe som til dags dato ikke har vært det minste problem?

 

I stedet for å lage fartsbegrensninger på steder der det ikke spiller noen rolle, burde man kanskje konsentrere seg om å få folk til å holde fartsgrensene der det absolutt spiller en rolle. !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hilmar, du har kanskje ikke oppdaget det, men vi har fartsbegrensninger de aller fleste steder. 5 knop her og 6 knop der. reglene er det ikke noe feil med, men mange driter i fartsgrensene. Tror du det blir færre som driter i reglene hvis de må halvveis ut i Skagerak for å gasse på? Dette er en regel som i praksis gjør alle med raske båter til lovbrytere når de gasser på uttaskjærs.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at både folk i båt og båtfolk må få lov til å kjøre så fort som de vill, så lenge de ikke utgjør noen fare eller skade for seg selv eller andre. I praksis vil det si at nær land og i urent farvann bør det være visse begrensninger, men om det bør/kan gjennomføres i form av et lovpåbud er jeg mer usikker på. Og en generell 5 knops grense 100m fra land blir helt absurd i utkantnorge der man ikke er til hinder eller ulempe for noen.

Link to post
Share on other sites

Jag gillar o köra fort med bil.......men kan inte göra det fortare enn 120 på en del motorvägar......

vill jag ha fri fart....då er det racingbane som gäller......ikke bland andre billister......

Tok meg for en gangs skyld frihet til å sitere begge disse linjer.

Hva er meningen med innlegget? Hva prøver du å si? Dette er komplett uforstålig for meg.

 

Er det slik å forstå at siden du ikke kan kjøre fortere enn 120 på motorveien, så skal det være hastighetsbegrensing uttaskjærs? I så fall: Hvor er logikken i det ressonnementet?

Link to post
Share on other sites

logikk eller ikke.......

 

 

men bland andre båter tycker jag det er helt OK med hastighetsbegränsning...........

 

fri fart utanför de ytterste skären.....tycker ikke det, det er många som ligger med sina båter o kör eller seglar her.....

det kan gott vara en hög hastighet men ikke fri fart !!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

fri fart utanför de ytterste skären.....tycker ikke det, det er många som ligger med sina båter o kör eller seglar her.....

det kan gott vara en hög hastighet men ikke fri fart !!!

Er dette alvorlig ment?? I snitt er det vel en båt pr. kvadratkilometer eller så, da mest sannsynlig en seilbåt. Ingen ligger og dupper uti her, ikke engang hobbyfiskere. Du kan godta høy fart, men ikke fri fart? Med andre ord mener du at noen få knop fra eller til spiller en stor rolle langt ut mot grunnlinjen. Fint hvis du kan forklare hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nå kan det kanskje bli deilig på fjorden igjen.

Fartsbøllene og hekkbølgefolket har bevist at det må regler til.

I 30 knop har man vel ikke tid til å se akterover om man gjør skade på andre.

 

Neste regel håper jeg blir mot svære motorer som bråker noe helt jævlig

Link to post
Share on other sites

Det kan alltids være morro med fart enten det er på vann eller land, men at det blir regulert og at folk kan ta det roligere innaskjærs er vel bare fint, det ble nevnt at det var en kvkm til vær båt men når vi tøffer utover kommer det ALLTID en stor hekkbølgebåt som stryker forbi - så nære at det kunne vært fornuftig å kjørt med fendere ute..... hvorfor er det så jævlig vanskelig og sette kursen litt lengre unna og hvorfor skal man på liv og død kjøre så fort der andre koser seg.... og død og begravelse for drittunger ?? som raser rundt i mørket uten lanterner og fri eksos i høy hastighet

Link to post
Share on other sites

Fartsbegrensninger slik det ligger i forslag er jeg sterkt i mot.

 

Mange båtførere tar hensyn til sakteregående fartøy/oppankrede fartøy ved å holde høy fart, kontra lav grunnet skrogform.

 

Imidlertid ivrer jeg for å ha "no wake zone" i deler av skjærgården, hvilket ville være langt bedre enn de bestemmelser som i dag er.

 

Man blir ikke kvitt bølleoppførsel/farlige situasjoner ved å innføre enda flere regler som politimyndighetene ikke har kapasitet til å kontrollere/bøtelegge. Der kan vi heller alle sammen bidra til oppdragelse ved å påpeke situasjoner lik det Vikers gjorde (nevnt lengre oppe i tråden). Bra gjort Vikers!

 

Jeg sverger til "kosefart", dvs rundt 5-8 knop. Men jeg har ikke problem med å se at andre gjerne ønsker høy fart.

Link to post
Share on other sites

Enig med perlen ang No Wake Zones. Det burde egentlig være en smal sak å endre en eller annen forskrift slik at lokale myndigheter fikk anledning til å sette opp skilt med f.eks: SAKTE FART - FORBUDT Å LAGE BØLGER.

 

Eller kanskje er denne muligheten til stede også i dag? I så fall burde vi jo oppfordre våre respektive lokale myndigheter til å benytte seg av den. F.eks med utgangspunkt i et standardbrev forfattet av noen her på BP som er flinke til sånt.

 

Engasjerer meg litt her nå, fordi jeg nettopp satt på en uteresturant ved havna i Namsos. Her er det 5 knop i hele havnebassenget. Det var mange båter ute, men ingen tok særlig hensyn til det. Ble nesten irritert da en ca 20 fot daycruiser kom inn mot havna i full fart, for så å slakke ned til HALVPLAN, og ta en runde for å sjekke ut båtene i havna :headbang:

 

Når det gjelder en eventuell 30 - knops grense, er dette bare tull. Veldig enig med et tidligere innlegg der det ble påpekt at nesten samtlige ulykker på sjøen oppstår ved brudd på allerede eksisterende regler.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Imidlertid ivrer jeg for å ha "no wake zone" i deler av skjærgården, hvilket ville være langt bedre enn de bestemmelser som i dag er.

Helt enig.

 

Forøvrig er dette nye sjablongforslaget så dumt at jeg nesten ikke klarer å ta det alvorlig. Grunnlinjen... Hvorfor ikke ta den helt ut og si utenfor norsk territorialfarvann. Eller 200 mils grensen, det er nok det beste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...