Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Neste regel håper jeg blir mot svære motorer som bråker noe helt jævlig

 

 

kan vi forby fly også..bråker fælt det også....og jævelungene i nabobåten... for ikke å snakke om det fobaskede bråket fra riggen på dissa seilbåtene når jeg vil sove middag...og aggregat og biler lastebiler og og og...det enkleste hadde vært å forby norge.... :lol::lol:

 

værste jeg ser er større båter enn meg... :wink:

 

noen regler må vi ha for å sikre liv og helse men hvis vi skal forby alt som noen ikke liker slutter samfunnet å fungere...

Link to post
Share on other sites

kan vi forby fly også..bråker fælt det også....og jævelungene i nabobåten... for ikke å snakke om det fobaskede bråket fra riggen på dissa seilbåtene når jeg vil sove middag...og aggregat og biler lastebiler og og og...det enkleste hadde vært å forby norge.... :lol::lol:

 

 

Kan vi ikke bare nøye oss med å forby idioter? OK, mer enn halvparten av stortinget hadde blitt personas non gratas men what the hell. Det hadde vært godt for samfunnet. Og for båtlivet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det kan alltids være morro med fart enten det er på vann eller land, men at det blir regulert og at folk kan ta det roligere innaskjærs er vel bare fint, det ble nevnt at det var en kvkm til vær båt men når vi tøffer utover kommer det ALLTID en stor hekkbølgebåt som stryker forbi - så nære at det kunne vært fornuftig å kjørt med fendere ute..... hvorfor er det så jævlig vanskelig og sette kursen litt lengre unna og hvorfor skal man på liv og død kjøre så fort der andre koser seg.... og død og begravelse for drittunger ?? som raser rundt i mørket uten lanterner og fri eksos i høy hastighet

enig med dig jab

 

 

Fint hvis du kan forklare hvorfor.

sorry Lotus, gidder ikke........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Begynner å høres ut som ei plate med hakk, men det er allerede forbudt å rase rundt i mørket uten lantener! For ikke å snakke om høy hastighet i mørket - avpass farten etter forholdene. :headbang: Det er ikke mange av argumentene jeg har sett til nå for loven som ikke ville vært dekket av nåværende lover...

Link to post
Share on other sites

Tok et lite søk i Lovdata: Søk på fart i lokale forskrifter. Får opp 71 forskrifter om fartsbegrensninger for hele landet.

 

Man plikter å sette seg inn i forskriftene for det distriktet man ferdes. Hvor mange gjør det? Hvor mange vet at disse forskriftene finnes? (Jeg lærte det her på forumet. :yesnod: )

 

Det er dette vilnisset av lokale forskrifter man ønsker å komme til livs med lovbestemte (inter)nasjonale fartsgrenser. Er det virkelig en dårlig ide?

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lano2, sitat Redningsselskapets distriktssekretær i Stavern, Hans Jakob Gaupen: "I dårlig sikt, og på kvelds og nattestid er lanterneføring påbudt. "

 

JensP, det er faktisk en veldig god idé. Det er bare forskjell på å barbere seg og skjære av seg huet! Og her går de hakket lenger, de skjærer av andre huet!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man plikter å sette seg inn i forskriftene for det distriktet man ferdes. Hvor mange gjør det? Hvor mange vet at disse forskriftene finnes? (Jeg lærte det her på forumet. :yesnod: )

 

Det er dette vilnisset av lokale forskrifter man ønsker å komme til livs med lovbestemte (inter)nasjonale fartsgrenser. Er det virkelig en dårlig ide?

Plikter å sette seg inn i forskrifter, da er vel forutsetningen også at myndighetene gjør de kjent for folk. Flere skilt i skjærgården må vel til, da?

 

I prinsippet ingen dårlig ide med felles bestemmelser.

 

Men dette forslaget fra Agderkommunene synes jeg er lite klokt. Tiltak bør være målrettet slik at man oppnår resultater. Hvilken reduksjon i ulykkesfrekvensen oppnår man med max 30 knop fra 100 meter til 12 nautiske mil grensen? Ubetydelig sannsynligvis. Vil den bli respektert? Sannsynligvis ikke i særlig grad - da er det neste forbud mot visse typer båter. Etc. etc.....

 

Trist!

Link to post
Share on other sites

Plikter å sette seg inn i forskrifter, da er vel forutsetningen også at myndighetene gjør de kjent for folk. Flere skilt i skjærgården må vel til, da?

Er jo noe av frustrasjonen dette. Som båtfører plikter du å vite at denne typen forskrifter eksisterer. Du plikter også å finne ut om det er noen forskrifter for der du ferdes eller kommer til å ferdes. Lokale politkammere og lensmannskontor må vite om det. Kommuneadministrasjonene vil også vite om det. (Er vel de som har vedtatt forskriftene?) Utfordringen er å få tilgang på denne informasjonen, i hvert fall uten internett tilgjengelig. Fullstendig byråkratisk og firkantet, men så tungvint at de fleste gir blaffen.

 

Flere skilt i skjærgården? Helst ikke, de fleste er lite dekorative.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lano2, bare fra slippen ved Idrettsplassen (der jeg setter ut båten hvert år, kommer dit i morgen) og vestover til Tånes. Holder meg mesteparten av tiden mellom elvemunningen og Tregde (medregnet utsiden av øyene og skjærene, jeg har fått mye fin fisk ute ved Ryvingen!). Er ikke akkurat den farende fanten som dere med større båter ofte blir. Hytta ligger like øst for Skjernøysund, rett før Måkeøya/Cuba. Det jeg bruker båten mest til, er å kjøre rundt med guttungen på kneboard og sette og trekke teiner. Altså skjærgårdsjeep, akkurat som jeg kjører en Chevy Suburban på land. Hensiktsmessighet framfor stil og eleganse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...