Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Jeg har et forslag som kan rydde litt opp i kaoset langs kysten.

 

Mener du dette ?

 

Båter er forskjellige. Selv om enkelte båter er over 50 fot skaper disse svært lite eller ingen hekkbølger (generende). Dette i seg være yachter, skøyter, seilbåter eller hva det nå skulle være. Dersom man ser på manøvreringsdyktighet er mange store båter svært gode å hanskes med kontra mindre.

 

Like regler for alle er lettere å håndheve.

 

Til dere andre som spekulerer i seilbåter som bryter fartsgrense. Det vil være naturlig at man under organisert seilas som eksempelvis regatta ser gjennom fingrene om man skulle holde noe større fart enn satt grense slik som man har på under organisert motoridrett langsmed landeveiene. Der finnes praktisk talt (selv om mange her tydligvis har annen oppfatning) sunn fornuft hos våre politimyndigheter.

 

Når man ikke deltar i regatta, så kan man selvsagt ikke sette seg selv høyere enn loven, enten om man har seil eller ikke. Jamfør seilfolket fører jeg en dieselspyende illeluktene haug av en båt, hvor jeg selvsagt må følge lov-verket. Dette innebærer at jeg må gå på tomgang og fra tid til annen sette fremdriftmaskineri i fri. Men reglene er til for alle, så dersom seilbåter føres over tillatte fart, så får man iverksette tiltak som gjør at man holder seg innenfor gitt fart. (de som kjenner meg vet at jeg ikke selv er så rigid på reglene, men blir nok litt provosert over noe tøvete utsagn lengre oppe om at "loven gjelder, såfremt man ikke har seilbåt/satt på spissen).

 

Politi skal ikke gjøre forskjell på folk. Reglene er til for alle, enten om det er fjortiss i jolle, yacht-eier, seilere såvel som snekke-eiere. That`s it.

 

(et annet moment er om man ikke "hausser" opp "problemet" litt vel mye. Jeg har fortsatt til gode å bli stoppet av politi til sjøs, og kan heller ikke erindre å ha hørt om venner som er stoppet heller.)

 

Egentlig har vi vel egentlig oss selv å klandre? Dersom alle hadde vært hensynsfulle mht til ferdsel til sjøs så hadde reglene ikke vært til gjenstand for endringsmodus. Personlig ville jeg foretrekke å ha regler som "no wake zone" generelt i tillegg til 5 knops grense i trange farvann.

Link to post
Share on other sites

Forslaget vitner om mangel på insikt og en aldri så lite kommunistisk innstilling!

 

Norskekysten funger i likhet med veinettet på land som infrastruktur for ymse transport. Det være seg lystbetont eller ikke.

 

For å sette det hele i perspektiv kan forslaget sammenlignes med å innføre to fartsgrenser på land. I så fall ville vi få en fartsgrense på 9,26 km/t i bebygget område og 55,56 km/t i fjellet og på utvalgte motorveier! Når det utvilsomt er mer plass, bedre oversikt og i all hovedsak både lavere hyppighet og konsekvens av ulykker forbundet med hastighet til sjøs enn til lands, er det liten tvil om at forslaget mangler logikk.

 

At det er behov for en viss regulering av hastighet innaskjærs håper jeg imidlertid det er enighet om i forumet. I så måte mener jeg at 5 knop intil 50 meter fra land fungerer utmerket som en generell grense og at øvrige begrensninger innaskjærs må tilpasses det området det gjelder.

 

Som et eksempel vil det i Blindleia være spesielle forhold som tilsier at det er nødvendig med regulering av hastigheten. Her er trafikken og mangfoldet så stort at det etter min mening er helt nødvendig å holde lav fart. Fartsfantomer har ingenting her å gjøre! Skal man imidlertid krysse Homberside, ser jeg ingen fornuft i å ligge å duppe i 2 timer i 5 knop, når distansen uten fare for omgivelsene kan krysses på et blunk i 30-40knop!

 

For dette forumet regner jeg også med at diskusjonen vil dreie seg om vår felles hygge og hang til frihet og individualisme. Hva med mulighetene til å drive eksempelvis med vannsport. Jeg ser ingen problemer med at man står på vannski innaskjærs(Er forsåvidt en forutsetning, da det er lite praktisk å dra ut til grunnlinjen........) forutsatt at området er egnet( Gir anledning til tilstrekkelig avstand uten å hindre den normale ferdsel i området). Det må således være anledning til å vise skjønn! Ved å sette absolutte grenser vil alt på innsiden av grenslinjen bli rammet. Mangfoldet og friheten vil forsvinne! Typisk eksempel på unødvendige forbud er i så måte vannscooterforbudet. Jeg er persomlig ingen tilhenger av ekvipasjen, men i min verden er dette å regne som en flytende motorisert farkost(båt), og derfor er det ingen grunn til, å lage særregler for denne varianten. Det holder lenge å håndheve eksisterende regelverk og en smule skjønn.

 

Til slutt vil jeg påstå er alt for mange "tullinger" utpå for tiden. Både i form av manglende båthåndteringskunnskap og manglende holdninger. Dette er nok også hovedgrunnen til at vi får tåpelige forslag om "krypefart". Denne utfordring tror jeg best att løses gjennom obligatorisk båtførerprøve og at man faktisk begynner å håndheve det eksisterende lovverket.

Link to post
Share on other sites

Til slutt vil jeg påstå er alt for mange "tullinger" utpå for tiden. Både i form av manglende båthåndteringskunnskap og manglende holdninger. Dette er nok også hovedgrunnen til at vi får tåpelige forslag om "krypefart". Denne utfordring tror jeg best att løses gjennom obligatorisk båtførerprøve og at man faktisk begynner å håndheve det eksisterende lovverket.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Link to post
Share on other sites

Til slutt vil jeg påstå er alt for mange "tullinger" utpå for tiden. Både i form av manglende båthåndteringskunnskap og manglende holdninger. Dette er nok også hovedgrunnen til at vi får tåpelige forslag om "krypefart". Denne utfordring tror jeg best att løses gjennom obligatorisk båtførerprøve og at man faktisk begynner å håndheve det eksisterende lovverket.

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

 

.....men helt unødvendig med obligatorik sertifikat den tid det ikke oppfølges av praktisk båthåndtering. :wink:

 

Det kommer neppe til å skje med det første og obligatorisk prøve er derfor meningsløs. Dette sier jeg på grunnlag av erfaring og etter å hatt båt siden jeg var 5 år. :yesnod::wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Forslaget vitner om mangel på insikt og en aldri så lite kommunistisk innstilling!
Jeg er litt usikker på hvilket "forslag" du omtaler, boina, og derfor også hvem det er du mener som har kommunistisk innstilling.

 

Dersom det er regimet i Arendal du sikter til, så er ikke det noe forslag lenger, men et vedtak. Og selv om jeg mener at det er et meget tåpelig vedtak, så er det vel kanskje litt drøyt å antyde at de samstemte bystyrepolitikerne i den søte lille sørlandsbyen alle som en har kommunistisk innstilling.

 

Forøvrig er jeg enig i det aller, aller meste i ditt innlegg, som innholdt mange gode poeng!

 

Som f.eks:

 

Norskekysten funger i likhet med veinettet på land som infrastruktur for ymse transport.
Skal man imidlertid krysse Homberside, ser jeg ingen fornuft i å ligge å duppe i 2 timer i 5 knop, når distansen uten fare for omgivelsene kan krysses på et blunk i 30-40knop!
manglende båthåndteringskunnskap og manglende holdninger. Dette er nok også hovedgrunnen til at vi får tåpelige forslag om "krypefart".

 

 

Jeg stiller også spørsmål ved de prinsippiellekonsekvensene av at det selvsagt er veldig mange som ikke vil seile med "krypefart", og som altså derfor vil bli lovbrytere. Er ikke det litt betenkelig at man lager regler som alle vet vil skape svært så mange lovbrytere? Kan man ikke da risikere at de samme lovbryterne får incitamenter til å vurdere selv om man skal overholde også andre lover her i samfunnet, lover som det kanskje er mye mer viktig at publikum har et respektfullt forhold til?

Link to post
Share on other sites

Det må bli en særdeles kald dag i helvete før jeg krysser Homborside i 5 knop.

Det ubehaget skal passasjerene mine slippe.

 

Homborside er et stykke man gjerne vil forsere rimelig kjapt - selv i strålende sol en varm sommerdag. Her er det alltid litt eller litt mer sjø.

 

Nå er det jo for så vidt bare første stykket fra Homborsund mot Grimstad at man berøres av 100-meter regelen, men 30-knop regelen berøres man av hele tiden videre til Grimstad.

Link to post
Share on other sites

Er egentlig fullt imot dette forslaget, men bare for og ta en ting, de vil kun ha 5 knop 100m fra land på sommeren, borsett fra i sørlandsleia (buøya til kilsund) og nidelva. Ja jeg kan tenke meg politikerene hadde kost seg hvisa du hadde satt de i en åpen båt for og kjøre hele turen fra buøya til kilsund (eller til tvedestrand for den saks skyld) i 5 knop en kald og vindig dag, gjerne med litt regnvær nå i mars......

Ikke det at jeg noensinne har eller kommer til og følge reglene til sjøs så nøye, men å skulle putre i 5knop hele veien fra kilsund til buøya for de som er lovlydige, gjerne med en gammel totakter som går sur vært 10. minutt på tomgang er ikke alltids like hyggelig......

 

Har allerede unnskyldinen klar om jeg blir stoppet i kilsund (grensen til tvedestrand)

"Å, er ikke dette tvedestrand? jeg trodde grensen gikk rett der borte jeg, er ikke så godt kjent her" :cheers:

 

Ellers, hvordan politibåt blir det nå til sommeren i Arendal? Vær så snill og si at den er for stor til og gå under strømsundbrua :smiley::lol:

 

Blir vel kanskje en liten skjennepreken av dette eller?

Link to post
Share on other sites

Rundt hele Hurum er det 5 knop - 150 meter fra land. Det fungerer fint. Ligger man i 30 knop innenfor denne grensen ut Drøbaksundet vil ingen politibåt soppe deg og gi deg bot. Ligger man i samme fart i områder der det er holmer og skjærgård blir det fort dyrt. Politiet rundt her har to politibåter og bruker skjønn hvor det er nødvendig med kontroller. Og de er mye ute å skjekker om båtfolket oppfører seg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I følge Agderposten i går, er regelverket så fin spikka, at dem må ut og måle bredden med laser, på blant annet Galtesund bredde av fjorden.

Fordi en skjærgårdsjepp med bredde 2 meter kan ligge i plan 30kn (går akkurat)? Men en båt på 4 meter bredde kommer innom 100 meters belte, på hver side med 1 meter, og må ned i 5 kn? Altså det har oppstått en stripe på anslagsvis 2 meter som er 30 kn, enkelte steder.

 

Hvordan skal det gå an å handhevet et slikt regelverk?

Tror det blir mange diskusjoner ute i fjorden til sommeren, etter å ha prøvd å praktisere å ligge i plan midtfjords.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...