Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Frihet under ansvar er et gammelt honnørord, men det burde fortsatt gjelde på sjøen. Merkelig, forresten, hvor mange med seilbåt som støtter sånt... Årsaken til at sånne forslag i det hele tatt kommer opp, er nok de store, høyprofilerte ulykkene som var i fjor. Og så støttes de av folk som enten ikke har interesse for båt og syns det er forferdlig at noen kan omkomme, eller som mener at båt skal være god tid og fred og ro. Det eneste stedet man ennå kan kjøre fort, er jo på sjøen! Selv om fart er relativt, det virker mye fortere å kjøre 30 knop med båt enn å kjøre 55 kilometer i timen med bil.

 

Men det interessante er jo at de alle brøt regler som eksisterer i øyeblikket, som å avpasse farten etter forholdene og være edru bak rattet. Jeg må velge mellom å selge skjærgårdsjeepen og å gi blaffen i lovene og fortsette å kjøre som jeg alltid har gjort. Jeg har ikke fått noen klager på meg ennå. Og da tror jeg heller jeg setter av noen tusenlapper til et par bøter hver sommer, for å kjøre 5 knop overalt der det er mindre enn 200 meter fra den ene siden av fjorden til den andre blir ikke særlig aktuelt siden dette da betyr at jeg må ligge i fem knop stort sett overalt hvor jeg kjører!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er litt pussig at det m 30 knop er helt uintressangt for de som pr dags dato ikke har båt som greier denne hastighet... det samme gjelder det meste her i samfunnet.. hvis det ikke gjelder meg så driter jeg i det...da kan jo jeg fks si at jeg håper det blir skattlagt hardt dette luksusforbruket av diesel...og at det skal skattlegges ekstra for seilbåter siden de ikke bidrar like mye til statskassa....hmmmmm..avgift på båtvekt ala bil??? :boxing::lol::lol:

 

det det gjelder er jo om fks 30 knop er noe som faktisk har noe skademessig fordel som kan tallfestes eller om det er kun synsing fra enkelte???? :crazy:

 

men er du norsk skal du reguleres fra vogge til grav og gud nåde deg hvis du har litt andre intresser enn nabon..

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg selv er litt skyldig der. Jeg steiler mye mer over fem knop i alle fjorder og sund som er mindre enn 200 meter brede enn over 30 knopsgrensen. Med marsjfart på rundt 28 og toppfart på kanskje 32-33 prioriterer jeg jo, som alle andre, det som rammer meg. Vi må vel ty til Øverland: "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"...

Link to post
Share on other sites

det er bare å legge ned hurtigbåten som forbinder oss på bygda med byene. eg kan selge båten siden eg har bare 1 plass å kjøre. fergen må gå i 5 knop store deler av veien. flott.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

..... hva er og hvor går denne grunnlinjen?

Her er loven: § 1. Territorialfarvannet og grunnlinjene

 

Her er posisjonene for linjen angitt:

Forskrift om grunnlinjene for sjøterritoriet rundt Fastlands-Norge.

 

Så er det bare å tegne den inn i kartene! :wink:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når ikke fartsgrensa på 5 kn blir holdt av verken av redningskøyta eller kystvakt osv , ossen skal det gå utenfor grensa på 5 da ? Dem kommer i rimlig bra fart ut av renna her innimellom , så folka i jollene som ligger å fisker nesten kælver. Sett redningskøyta i stor fart ut å inn flere ganger, bare snur ute å kommer i samma fart inn igjen . Har prøvd å snakke til dem på vhf , men tilgode å få no svar .

Mye rart enkelt huer inne i tigerstdaden finner på , hva er det neste .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Enig bolla, vi sitter på hver vår kant og rolig aksepterer nye regler tredd ned over hodet på oss. Trekker litt på skuldrene, det vedkommer ikke meg.... beklager de av dere som gjør dette igjen. Se litt større på det en hva ditt eget behov er akuratt nå.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Noe lignende har jo vært forsøkt før, men er enig i felles regler er det letteste. Hvorfor det nå skal være 100 meter mot 50 meter før syntes jeg er rart. Det samme med 30 knops grense, for hvem skal vel kontrollere den :confused: Selv om det i og for seg er fort nok for de fleste.

 

Ellers er jeg usikker på om forslaget går på grunnlinjen, eller om det går utenfor ytterste øy/land (det vi på Sørlandet kaller for utaskjærs). Skal man til grunnlinjen så må hurtigferger legge om kjørestilen sin ganske betraktelig.

 

Hovedpoenget som de mangler er jo at de ikke er noen som kan følge det opp i praksis, og da er/blir loven bortkastet etter mitt skjønn.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg redd Skjernøy og Eigebrek vel, eller hva de nå het, kommer til å stille mannsterke på Cuba/Måkeøya, med telelinser! Nordfjorden får en hel flokk med manuelle fotobokser! Men svaret er nok nei, det er blitt altfor lett å manipulere med bilder i Photoshop og lignende, så jeg kan ikke innbille meg at det vil bli godtatt.

Link to post
Share on other sites

Om kommunene selv skal avgjøre, er det jo bare å legge ved et vannfast eksemplar av den kommende brosjyren "Fartsgrenser til sjøs i Norges kommuner" sammen med det obligatoriske båtførerbeviset. Og utarbeide noen bøyer med kommunenavn og -våpen ved passeringer av kommunegrenser, eventuelt også få dette med i kartplotterprogrammene.

Link to post
Share on other sites

Kan en ikke tenke seg at farten settes avh. av båttetthet, opplag- og fortøyningsplasser langs land. Det burde slett ikke være nødvendig å lovregulere, men det er vel det fordi noen tenker seg at dårlige vidusviskere kan ersattes av en radarskjerm - de burde være gjerdet inne på Finnskogen.

Link to post
Share on other sites

La meg svare med tre spørsmål:

1. Hvem har behov for å hoppe i fallskjerm, og hvorfor?

2. Hvem har behov for å gå skitur i Nordmarka, og hvorfor?

3. Hvem har behov for å bruke masse penger på en seilbåt og reise rundt, istedenfor å gi de samme pengene til et godt formål?

 

Hvis du ikke skjønner tegningen, la meg forklare det: Alle har sin hobby, og så lenge det ikke skader noen, burde det være greit. Kardemommeloven er egentlig veldig grei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...