Mastiff Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 (redigert) Frihet under ansvar er et gammelt honnørord, men det burde fortsatt gjelde på sjøen. Merkelig, forresten, hvor mange med seilbåt som støtter sånt... Årsaken til at sånne forslag i det hele tatt kommer opp, er nok de store, høyprofilerte ulykkene som var i fjor. Og så støttes de av folk som enten ikke har interesse for båt og syns det er forferdlig at noen kan omkomme, eller som mener at båt skal være god tid og fred og ro. Det eneste stedet man ennå kan kjøre fort, er jo på sjøen! Selv om fart er relativt, det virker mye fortere å kjøre 30 knop med båt enn å kjøre 55 kilometer i timen med bil. Men det interessante er jo at de alle brøt regler som eksisterer i øyeblikket, som å avpasse farten etter forholdene og være edru bak rattet. Jeg må velge mellom å selge skjærgårdsjeepen og å gi blaffen i lovene og fortsette å kjøre som jeg alltid har gjort. Jeg har ikke fått noen klager på meg ennå. Og da tror jeg heller jeg setter av noen tusenlapper til et par bøter hver sommer, for å kjøre 5 knop overalt der det er mindre enn 200 meter fra den ene siden av fjorden til den andre blir ikke særlig aktuelt siden dette da betyr at jeg må ligge i fem knop stort sett overalt hvor jeg kjører! Redigert 30.Mai.2007 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Men det er litt pussig at det m 30 knop er helt uintressangt for de som pr dags dato ikke har båt som greier denne hastighet... det samme gjelder det meste her i samfunnet.. hvis det ikke gjelder meg så driter jeg i det...da kan jo jeg fks si at jeg håper det blir skattlagt hardt dette luksusforbruket av diesel...og at det skal skattlegges ekstra for seilbåter siden de ikke bidrar like mye til statskassa....hmmmmm..avgift på båtvekt ala bil??? det det gjelder er jo om fks 30 knop er noe som faktisk har noe skademessig fordel som kan tallfestes eller om det er kun synsing fra enkelte???? men er du norsk skal du reguleres fra vogge til grav og gud nåde deg hvis du har litt andre intresser enn nabon.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Jeg må innrømme at jeg selv er litt skyldig der. Jeg steiler mye mer over fem knop i alle fjorder og sund som er mindre enn 200 meter brede enn over 30 knopsgrensen. Med marsjfart på rundt 28 og toppfart på kanskje 32-33 prioriterer jeg jo, som alle andre, det som rammer meg. Vi må vel ty til Øverland: "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 det er bare å legge ned hurtigbåten som forbinder oss på bygda med byene. eg kan selge båten siden eg har bare 1 plass å kjøre. fergen må gå i 5 knop store deler av veien. flott. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 (redigert) ..... hva er og hvor går denne grunnlinjen? Her er loven: § 1. Territorialfarvannet og grunnlinjene Her er posisjonene for linjen angitt: Forskrift om grunnlinjene for sjøterritoriet rundt Fastlands-Norge. Så er det bare å tegne den inn i kartene! Redigert 30.Mai.2007 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Men det er litt pussig at det m 30 knop er helt uintressangt for de som pr dags dato ikke har båt som greier denne hastighet... Hvorfor er det så pussig? Dette har vel bare interesse for dem som kjører over 30 knop eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 (redigert) Hvis det hadde blitt forbudt å seile nærmere land enn 1000meter pga maneurerings evnen under seil (grunnlag for vikeplikt for seil) da??? dette bryr jo ikke meg.... hadde vært greit m støtte fra andre enn de m seil da???? samhold gjør en litt sterkere... Redigert 30.Mai.2007 av bolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Når ikke fartsgrensa på 5 kn blir holdt av verken av redningskøyta eller kystvakt osv , ossen skal det gå utenfor grensa på 5 da ? Dem kommer i rimlig bra fart ut av renna her innimellom , så folka i jollene som ligger å fisker nesten kælver. Sett redningskøyta i stor fart ut å inn flere ganger, bare snur ute å kommer i samma fart inn igjen . Har prøvd å snakke til dem på vhf , men tilgode å få no svar . Mye rart enkelt huer inne i tigerstdaden finner på , hva er det neste . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Enig bolla, vi sitter på hver vår kant og rolig aksepterer nye regler tredd ned over hodet på oss. Trekker litt på skuldrene, det vedkommer ikke meg.... beklager de av dere som gjør dette igjen. Se litt større på det en hva ditt eget behov er akuratt nå. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Noe lignende har jo vært forsøkt før, men er enig i felles regler er det letteste. Hvorfor det nå skal være 100 meter mot 50 meter før syntes jeg er rart. Det samme med 30 knops grense, for hvem skal vel kontrollere den Selv om det i og for seg er fort nok for de fleste. Ellers er jeg usikker på om forslaget går på grunnlinjen, eller om det går utenfor ytterste øy/land (det vi på Sørlandet kaller for utaskjærs). Skal man til grunnlinjen så må hurtigferger legge om kjørestilen sin ganske betraktelig. Hovedpoenget som de mangler er jo at de ikke er noen som kan følge det opp i praksis, og da er/blir loven bortkastet etter mitt skjønn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Dette har vel bare interesse for dem som kjører over 30 knop eller? Nei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Den nye loven skal ikke gjelde kystvakt, NSSR, Skjærgårdstjenesten, lensmannen, presten, ferger og Petter Stordalen. Det er Luftforsvaret som skal håndheve denne loven. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 (redigert) Du har misforstått. Det er Petter Solberg, ikke Stordalen, som er unntatt. For denne loven skal nemlig også gjelde alle biler som vannplaner! Redigert 30.Mai.2007 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Vil det være nok bevis å fotgrafere en båt i plan nærme land eller i 5 knopsgrensa ? Vil politiet akseptere foto av båt som bevis på overtredelse ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Da er jeg redd Skjernøy og Eigebrek vel, eller hva de nå het, kommer til å stille mannsterke på Cuba/Måkeøya, med telelinser! Nordfjorden får en hel flokk med manuelle fotobokser! Men svaret er nok nei, det er blitt altfor lett å manipulere med bilder i Photoshop og lignende, så jeg kan ikke innbille meg at det vil bli godtatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Den enkelte kommuen må få bestemme noe - alle vet vel ??? at det forskjell på fjorden innefor Drøbak og Indre Loppa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 (redigert) Det er akkurat et av hovedpoengene med dette: De vil innføre like regler for hele kysten. Redigert 30.Mai.2007 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Betyr i så fall det at det ikke skal være lov å kjøre over 30 kn mellom Oslo og Drøbak ??? eller Drøbak og Skagen Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Om kommunene selv skal avgjøre, er det jo bare å legge ved et vannfast eksemplar av den kommende brosjyren "Fartsgrenser til sjøs i Norges kommuner" sammen med det obligatoriske båtførerbeviset. Og utarbeide noen bøyer med kommunenavn og -våpen ved passeringer av kommunegrenser, eventuelt også få dette med i kartplotterprogrammene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Kan en ikke tenke seg at farten settes avh. av båttetthet, opplag- og fortøyningsplasser langs land. Det burde slett ikke være nødvendig å lovregulere, men det er vel det fordi noen tenker seg at dårlige vidusviskere kan ersattes av en radarskjerm - de burde være gjerdet inne på Finnskogen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Dessvere er det ofte slik. Collide-o-scope går foran alt annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Hvis det hadde blitt forbudt å seile nærmere land enn 1000meter pga maneurerings evnen under seil (grunnlag for vikeplikt for seil) da??? I såfall hadde det vært mange som jublet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 men det er vel det fordi noen tenker seg at dårlige vidusviskere kan ersattes av en radarskjerm - de burde være gjerdet inne på Finnskogen. Det er flere som har gjort seg opp den samme tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Spørsmål: Hvem har behov for å kjøre over 30 knop og hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 La meg svare med tre spørsmål: 1. Hvem har behov for å hoppe i fallskjerm, og hvorfor? 2. Hvem har behov for å gå skitur i Nordmarka, og hvorfor? 3. Hvem har behov for å bruke masse penger på en seilbåt og reise rundt, istedenfor å gi de samme pengene til et godt formål? Hvis du ikke skjønner tegningen, la meg forklare det: Alle har sin hobby, og så lenge det ikke skader noen, burde det være greit. Kardemommeloven er egentlig veldig grei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.