Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Nå må du si hvor det er tatt, da! Og hvorfor alle seilbåtbilder tas med seilene nede... Vi bor borte med Risør nå, så jeg er uansett turist om sommeren... Min far har forøvrig seilbåt, en trebåt fra 40-tallet. Hvis du ser et stykke nede, der Jaguar 22 "Seagull" ligger, er det utsikten fra den hytta mine foreldre bruker. Den vi har til disposisjon, ligger nærmere parkeringsplassen.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er tilhenger av No Wake soner. Fart er ingen problemstilling for meg, om folk vil komme seg raskt fra A til B så vær så god. Da tenker jeg fortrinnsvis utaskjærs. Det eneste jeg forventer er at folk som fører båt tar hensyn til omgivelsene og tilpasser handlingene sine deretter. Det er egentlig ganske lett å gjøre, så det som forundrer meg alle de som gir f. Også utaskjærs har jeg blitt passert på få meters avstand av sjøploger i høy fart med ditto etterfølgende rulling og og ubehag. Burde være unødvendig, men den foreslåtte regelendringen kan jeg aldri tenke meg vil bidra til å endre denne adferden.

 

Flere regler som båtførere ikke etterlever og myndighetene ikke klarer å følge opp trenger vi ikke.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Da trekker jeg meg stille og rolig ut på venstre side av scenen, for der borte er jeg som sagt ikke særlig kjent. Jeg kan finne fram til Kråkøy og et par andre steder, men ellers... Men kan det være bukta ved siden av Høksås? I så fall skal jeg dit i morgen!

Link to post
Share on other sites

Lokale politkammere og lensmannskontor må vite om det. Kommuneadministrasjonene vil også vite om det. (Er vel de som har vedtatt forskriftene?) Utfordringen er å få tilgang på denne informasjonen, i hvert fall uten internett tilgjengelig. ..

 

Nå kan jeg bare uttale meg for Tjømes del. Der er det bare å stikke innom lensmannskontoret så får du et kart over soner med fartsbegrensninger. (selv uten internettilgang;-))

 

Forøvrig hender det at jeg kjører fortere enn 30 knop. Grunnen er enkel. Jeg gjør det fordi jeg kan!

Link to post
Share on other sites

Mange som kjenner til denne siden?

 

Er jo noe av frustrasjonen dette. Som båtfører plikter du å vite at denne typen forskrifter eksisterer. Du plikter også å finne ut om det er noen forskrifter for der du ferdes eller kommer til å ferdes.

 

Jens_P: Det kan vel umulig være slik du sier! "Plikt til å kjenne til eksistens...plikt til å finne ut...". Det er kanskje ikke dette du mener bokstavelig talt heller?

 

Se på den listen som ligger bak linken LA3939 har lagt ut.. Selv den mest ihuga stalinist av en juridisk byråkrat kan makte å oppfylle "plikten" her. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det hviler mange krav på en som ferdes på sjøen med båt selv om noen ikke er klar over det, foruten sjøveisregelene som en plikter å sette seg inn i så gjelder også de lokale hastighetsforskirfter som LA3939 linket til, de skal man ogsp kjenne til og følge.. Det er i grunnen såre enkelt etter mitt syn... rimelig enkelt og greit forklart og er man i tvil så går man bare med 5 knop og da er man stort sette på den sikre siden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig plikter man å kjenne til gjeldende regler for det området man er i det være seg fart eller annet ...

Egentlig lurer jeg på om det er verdt bryet å svare Mouche her, men til eventuelle andre lesere, ta en titt her:

 

http://www.kystverket.no/?aid=9030934

 

Teller jeg riktig så finnes det 46 hastighetsforskrifter som gjelder for kommunene langs Oslofjorden. Jeg er ikke av dem som har utskrift av alle disse ombord, ikke har jeg tenkt å lære meg dem heller. Prøver å følge med på skiltingen som finnes, håper det hjelper litt med min ringe forstand og begrensede erfaring på sjøen.

 

Kanskje jeg opplever å treffe Mouche på sjøen, - da er jeg spent på om han har skipsbiblioteket fullt av hastighetsforskrifter for Norges Skagerrakskyst-kommuner! :rolleyes:

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Plutselig så kommer det en vindrosse, som fører skuta over 5 knop. :lol::lol:

 

Hysj! Vil du ha påbud om to rev i storseilet og forbud mot genoa I og II ??

:eek:

Tidligere var seilbåter ikke pålagt fartsbegrensiningen på f.eks. 5 knop. Men nå gjelder 5 knop for alle der fartsgrensen er 5 knop.

 

Greit, ikke sannt? Så pass på, sett seilskuta i krabbegear! Ellers får du bot for 7 knop under seil i Hankø-sundet!

 

Ja, ja - noen kaller det utvikling! :crazy:

Link to post
Share on other sites

da er jeg spent på om han har skipsbiblioteket fullt av hastighetsforskrifter for Norges Skagerrakskyst-kommuner! :rolleyes:

 

Det er det nok ikke mange som har - om enn noen, men du er uansett forpliktet til å kjenne disse, så dersom du i vannvare skulle komme til å bryte noen hjeper det ikke å påberope seg uvitenhet. Dersom du møter en kverulantisk øvrighetsperson da, eller overtredelsen er særlig grov. I mange tilfeller vil du nok kanskje slippe unna med en advarsel.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

........ så dersom du i vannvare skulle komme til å bryte noen hjeper det ikke å påberope seg uvitenhet. Dersom du møter en kverulantisk øvrighetsperson da.....

Kunne ikke falle meg inn å påberope meg uvitenhet. Men jeg ville vel spørre om hvor er skiltet?

 

Mitt poeng i bunnen her er at du slette så langt samfunnet, eller enkelte innflytelsesrike personer i samfunnet, er kommet i troen på at bare man har tilstrekkelig med forbud og påbud så er alt som det skal være. Amen!

 

Hadde slik tenking fått gro fritt innenfor bedriftene i Norge, hadde det ikke vært mulig å ha industriell produksjon her på bjerget. Heldigvis, der er det en annen filosofi som gjelder - båtbyråkratene har mye å lære der!

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...