Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Var ute og gikk en tur og kikket på båter i en stor havn i dag. Der lå det en seilbåt med en vindturbin på stang. Og kommer det noengang en seilbåtkaptein og klager på min generatorlyd og selv ligger med en slik vindstøyer, ber jeg ham nok ryke en viss plass. Noe mer sjenerende enn den høye og meget markante FSSSSSSsssssSS lyden skal man lete lenge etter. Den hadde garantert overdøvet generatorlyden og den var godt hørbar et par hundre meter unna seilbåten.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Spørsmåler reiser seg da, hvor går grensen for å være hjelpeløs for å kunne fikse sin egen båt? Tross alt er det fellesskapet som betaler for dem som har fem tommeltotter plassert midt i hånden, og null vett midt i panna. Det er sannsynligvis samme hjelpeløse skapninger som andre må rykke ut for å redde ut av uheldige situasjoner. Enten de nå går på grunn, ikke skjønnr hvordan vannet har kommet inn i dieselen, hvorfor plastikken renner av ledningene, etc. Eller som to stykker, trengte loddebolt og kabelsko for å fikse manglende lys i lanterner og overledning. For ikke å snakke om han som bakket for full fart inn i nabobåten fordi gearhendelen hadde hoppet av grunnet defekt splint. Alt skjedde samme helgen på Ursholmen.

 

Nå har det blitt slik at jeg ikke akkurat flagger muligheten for å hjelpe andre. Om det ikke står om vesentlige verdier og liv. Det blir rett og slett for mye.

 

jeg gremmes, ikke nok med at Hulda er selvutnevnt supermann så kan han tydeligvis sanse når en splint vil ryke.

Link to post
Share on other sites

SRA: Jeg vil påstå at mye handler om fornuftig vedlikehold. Og har man ikke anledning til å foreta eget vedlikehold, så får man betale for at andre skal gjøre det. Nå var det vel ikke Hulda som rente inn i en annen båt, slik det ser ut som du fremstiller det. Hulda hjalp kun i etterkant av uhellet. Og Hulda hadde tydeligvis splinter liggende som en del av utrustningen ombord. Sikkert ikke dumt. Har du et minimum av reservedeler, eller skriker du på hjelp?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at i Oslofjorden, sågar Sandspollen bærer nok lyden vesentlig mindre enn på vestlandet. Årsaken er at det er mye støy der fra før, menn som kjefter på konene, unger som skriker, bikkjer som uler samt lavere fjell noe som medfører mindre ekko skulle jeg tro. Samtidig er det båter som kjører ut og inn til alle døgnets timer slik at om noen har på et stakkars aggregat 1 time eller 2 tror jeg knapt er merkbart.

 

Da er lyden av fall og skjøter i seilbåter som smeller i masten 24/7 et meget større problem.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

CB: Lag din egen. Alt du trenger er en gammel motorsag, en dynamo og noen remskiver!

 

 

 

Eller en UPS "powered by Briggs & Stratton" ?

Gressklippermotor og generator kombinert med batteri og vekselretter.

Selv om en grinete nabo stopper motoren er du garantert at kaffetrakteren og vaffeljernet holder varmen!

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Går for den custom built 2 tror jeg, Briggs & Stratton synes jeg virket litt dau :lol:

 

Ellers er da ikke lyd det viktigste denne gjør også nytten i uthavn. Strøm må en ha og muligheten til å røyke fisken. :giggle:

 

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...