Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Med pottebrenner ala Refleks eller Glembring finnes det ikke lyd. Fås også med varmesløyfe til å bruke radiatorer og koble på varmtvannsberederen. Bruker minimalt med strøm, men ja, eksos blir det jo uansett så lenge man fyrer med diesel. Og så tar en slik kamin litt mer plass enn de "vanlige" dieselbrennerne, så fungerer ikke for alle.

Link to post
Share on other sites

Med hvilken rett skulle denne båtnaboen nekte deg å kjøre varmeren din?

Jeg var nok litt uklar, det vi diskuterte var hvis vi ble liggende sammen i uthavn. I det tilfellet mente han at dieselvarmeren min ville være til stor ulempe for ham. Det er vel litt i samme leia som de som tidligere i tråden her mener at bruk av aggregat i uthavn er mer eller mindre uakseptabelt.

 

Selv legger jeg opp til å klare meg et par dager mellom hver gang jeg kjører aggregatet, at det er brukbart støyisolert og at jeg har ladere som er kraftige nok til at det holder med en time eller to. Så får vi se om ikke det ordner seg. Min erfaring så langt i min første sesong som båteier er at det er færre misfornøyde folk ute på sjøen enn det er her inne på Båtplassen.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt kokeplate med gass, så jeg kan få meg en kopp kaffe uten å starte aggregatet. Jeg skal også montere dieselvarmer for å få varmtvann, igjen for å være minst mulig avhengig av å kjøre aggregatet. Men så fikk jeg beskjed av en jeg snakket med på brygga her en dag, at dieselvarmer kunne jeg bare glemme å kjøre hvis han lå ved siden av fordi det bråket like mye som et aggregat, og sendte ut minst like mye eksos.

 

Det blir liksom aldri bra nok!

 

Dette viser bare hvor ekstreme folk kan være på begge sider... selvfølgelig er det helt uproblematisk å kjøre dieselvarmeren. Hvis naboen blir sur for dette, så handler det kun om sjalusi... noe jeg i mange tilfeller også mistenker når det gjelder disse som som starter hylekoret bare de vet at du har en flott, stillegående generator gående ombord som de ikke en gang kan høre... Det får være grenser for hvor gale folk kan bli... I indre oslofjord er det i hvertfall såpass mange båter at en kan nesten bare glemme å finne sin private uthavn, og skrikende barn, fulle voksne, jollekjøring og litt generatorkjøring er noe en bare må akseptere å leve med. Hvis selv den minste lyd blir sjenerende får man heller kjøpe seg hytte på fjellet... Når det er sagt, så synes jeg trådstarter sin opplevelse er hårreisende. Har heldigvis aldri vært borti slike tilfeller før, for litt hensyn må en fortsatt kunne ta...

Link to post
Share on other sites

 

.................. Min erfaring så langt i min første sesong som båteier er at det er færre misfornøyde folk ute på sjøen enn det er her inne på Båtplassen.

Det er jeg overbevist om at du har rett i. Relativt små problemer har lett for å vokse seg litt for store her.

Link to post
Share on other sites

Greit å ta diskusjonene her, så kan man bare kose seg når man er utpå.

 

Jeg kjører vanligvis generator en time rundt middagslaging, og det holder for koking, varmtvann og lading. Uten koking kan jeg klare meg fint ett ekstra døgn, men det belaster batteriene noe mer.

Som REM, ligger jeg mellom 60 og 80 %.

Link to post
Share on other sites

Var det innenbords innstallert aggregat det var snakk om her? Hvordan var bråket? Plaskende kjølevann?

 

Har selv aggregat ombord og det brukes flittig, men starter ikke opp klokka 8 for å trakte kaffe..

 

Selve motoren til aggregatet er en seilbåtmotor(Volvo Penta 2001), av støy så høres det ut som en seilbåtmotor som går på tomgang omtrent(hørt utenifra).

 

De som har klaget får som oftest lyst på et aggregat selv utpå kvelden når vi tilbyr å piske krem til Irish coffee med miksmastern :)

 

Den tiden aggregatet går iløpet av en dag gjør at man kan ligge i uthavn over svært lang tid uten behov for å flytte på seg pga. mangel på strøm og varmtvann. Samt får rederinnen tørket håret etter en dusj hver morgen.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Det er godt man eier sine egene holmer og skjær, ingen som forteller meg hva jeg kan/ikke kan gjøre på min egen eiendom :thumbsup:

 

Så lenge båten din ligger på land så, men sist jeg sjekket så gikk lyd gjennom luften og over eiendomsgrenser. Har ikke merket at det er anderledes i andre deler av landet ;-)

Link to post
Share on other sites

 

Det er godt man eier sine egene holmer og skjær, ingen som forteller meg hva jeg kan/ikke kan gjøre på min egen eiendom :thumbsup:

Joda, det er en rekke ting grunneier ikke kan gjøre i utmark. Ref. Friluftsloven.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Var mest ment som spøk da, jeg støtter fullt ut at man skal vise hensyn til hverandre.

 

Men for noen år siden var det noen båteiere som prøvde og kjeppjage meg mens jeg

Var på jakt på en av disse øyene (dette var i mai mnd.). Jeg forklarte høfflig at jeg var grunneieren her og

at jakten var lovlig. Jeg forklarte at jeg skulle helt over på andre siden av øya så de ville hverken

se eller høre meg.

De brummet fælt og gikk tilbake til båtene sine (som forøverig lå langt unna der jeg jaktet)

Etter en stund kom de tilbake til området der jeg var, de ropte og klappet i hendene og laget

støy og bråk. Helt tydelig for og hindre meg i og jakte videre.

 

Jeg bare pakket sammen, ristet på hodet og dro av gårde.

De var sikkert kjempe fornøyd med og ha "vunnet" i synspunktene sine.

 

Merkelig at hensyn bare skal vises til en part av og til.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Selve motoren til aggregatet er en seilbåtmotor(Volvo Penta 2001), av støy så høres det ut som en seilbåtmotor som går på tomgang omtrent(hørt utenifra).

Hm, jeg tror nok jeg skulle klare å irritere enkelte med min seilbåtmotor - som høres ut som ... tataa ... en seilbåtmotor - dersom jeg lå klint inntil naboen og ladet på tomgang midt i den værste idyllen ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke agregatstøy.

Men båten min har motor, så blir det støy, så letter vi anker og drar. Liksom derfor jeg har båt og ikke campingvogn eller hytte :-) Er nabon ikke ok, så bytter vi nabo.

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Et kvarter med vinkelsliper og en liten sveis, så var sakene på plass.

 

Vi båteiere er vel alle svake for nyttig og unyttig utstyr. Men her har vi funnet vår konge! En mann som har med seg vinkelsliper og sveiseutstyr på tur må man bare respektere!

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi båteiere er vel alle svake for nyttig og unyttig utstyr. Men her har vi funnet vår konge! En mann som har med seg vinkelsliper og sveiseutstyr på tur må man bare respektere!

Jeg har sånn passelig greit med verktøy i båten, men en gang måtte jeg på land og få byttet propellaksel og propell. Svært motvillig ble vinkelsliper utlånt fra slippen for å kappe akselen i riktig lengde, men da jeg også måtte låne en diger momentnøkkel for å stramme propellmuttern riktig kom spørsmålet: - Har ni inget verktyg alls i eran båt? Moralen er: Det hjelper ikke «bare» med sveiseutstyr og vinkelsliper!

Link to post
Share on other sites

Vi båteiere er vel alle svake for nyttig og unyttig utstyr. Men her har vi funnet vår konge! En mann som har med seg vinkelsliper og sveiseutstyr på tur må man bare respektere!

 

Spørsmåler reiser seg da, hvor går grensen for å være hjelpeløs for å kunne fikse sin egen båt? Tross alt er det fellesskapet som betaler for dem som har fem tommeltotter plassert midt i hånden, og null vett midt i panna. Det er sannsynligvis samme hjelpeløse skapninger som andre må rykke ut for å redde ut av uheldige situasjoner. Enten de nå går på grunn, ikke skjønnr hvordan vannet har kommet inn i dieselen, hvorfor plastikken renner av ledningene, etc. Eller som to stykker, trengte loddebolt og kabelsko for å fikse manglende lys i lanterner og overledning. For ikke å snakke om han som bakket for full fart inn i nabobåten fordi gearhendelen hadde hoppet av grunnet defekt splint. Alt skjedde samme helgen på Ursholmen.

 

Nå har det blitt slik at jeg ikke akkurat flagger muligheten for å hjelpe andre. Om det ikke står om vesentlige verdier og liv. Det blir rett og slett for mye.

Link to post
Share on other sites

Spørsmåler reiser seg da, hvor går grensen for å være hjelpeløs for å kunne fikse sin egen båt?

I det øyeblikket de kaster loss fra hjemmehavn. Som du selv nevner kan det bli for mye vist en flagger at en kan hjelpe de hjelpeløse. Et sted går grensen for slik aktivitet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser til min store forbauselse at det er stort sett større cabincruisere og da spesielt Princess som har generatorer. Ut fra min erfaring er ikke dette tilfelle. Vi har utallige ganger ligger sammen med motorseilere og større seilbåter som ukritisk benytter motor, aggregater og dieselvarmere i stille uthavner. Argumentene for å gjøre dette spenner fra "vi seiler så mye at vi ikke får ladet opp batteriene underveis","jentene steller håret", "vi må ha varmt vann til dusjen", "jeg trenger varmt vann til oppvasken", "mannen min fikk så lyst på vafler", "det er ikke farlig med deg, du får både strøm og varmt vann mens du går og da må du unne oss det samme" o.s.v.

 

Når de i tillegg har en vindgenerator som uler som en ulv og skaper vibrasjoner og lydbølger som forplanter seg i hele bukta for å lade batteriene slik at de kan bruke Eber'en som "trekker så myyyyyyyye strøm", er min grense som regel nådd. Da tilbyr jeg meg enten å låne bort min Honda bensingenerator, "låne" varmt vann fra oss eller smøre opp og/eller stramme til innfestingen til vindgeneratoren. I tillegg til dette har jeg utallige ganger pent og høflig bedt om at fallene strammes opp slik at de ikke slår og skaper utrolig mye støy uten å ha fått så forferdelig mye respons på dette. Ofte har det endt med at jeg selv har stått opp mitt på natta, gått over til vedkommende båt og gjort det selv uten å ha direkte listet med ombord.

 

Folk uten empati eller evner til å ta hensyn til andre finnes på alle steder og i alle båttyper. At noen båttyper er mer eksponert enn andre, har noe med størrelsen på båten å gjøre. Det pussige er at det som regel er disse båtene som er best utstyrt og best isolert og produserer minst støy. Med andre ord er det ofte litt misunnelse som ligger bak. Med den båttettheten vi etter hvert har fått, må vi ta hensyn til hverandre når vi ligger i uthavner.

 

På et sted jeg lå sammen med 8 andre båter for en tid tilbake, ble vi enige om at kjøring av motor for lading eller aggregat for steking av vafler skulle skje mellom kl. 1200 og 1500, De som var avhengig av strøm til komfyr fikk "dispensasjon" til å gjøre dette i sine normale spisetider, men ikke før kl. 0900 eller etter kl. 1930. Dette virket helt perfekt gjennom en hel langhelg fra torsdag til mandag, men det endte opp med at jeg måtte gi en større tyskprodusert seilbåt (42 fot) hjelpestart på mandagen fordi han ikke hadde ladet (forbruks- og startbatteri var koblet sammen), Da jeg spurte hvorfor, var svaret at han ikke ville bruke motoren til lading fordi "serviceinterallene ble så korte nå han tomkjørte"............

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......... Tross alt er det fellesskapet som betaler for dem som har fem tommeltotter plassert midt i hånden, og null vett midt i panna. Det er sannsynligvis samme hjelpeløse skapninger som andre må rykke ut for å redde ut av uheldige situasjoner. Enten de nå går på grunn, ikke skjønnr hvordan vannet har kommet inn i dieselen, hvorfor plastikken renner av ledningene, etc. Eller som to stykker, trengte loddebolt og kabelsko for å fikse manglende lys i lanterner og overledning. For ikke å snakke om han som bakket for full fart inn i nabobåten fordi gearhendelen hadde hoppet av grunnet defekt splint. Alt skjedde samme helgen på Ursholmen ...........

 

Mener/håper at jeg selv ikke tilhører dem du beskriver. Men det må være lov å ferdes på sjøen uten å være utdannet mekaniker, elektriker og til og med ha 10 tommeltotter midt i hånden. Jeg synes du var litt lite overbærende her. Og det er vel ikke nødvendigvis felleskapet som betaler for alt de greier å rote seg bort i? Jeg er kanskje ikke så nevenyttig som deg, men jeg synes det er en fryd hver gang jeg kan være til hjelp, og det er heldigvis ganske ofte.

 

Og når det gjelder støy og lading: kjør ivei for min del. Dassen min er kanskje det som bråker mest.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I tillegg til dette har jeg utallige ganger pent og høflig bedt om at fallene strammes opp slik at de ikke slår og skaper utrolig mye støy uten å ha fått så forferdelig mye respons på dette.

Å teite opp fallene gjør bare at de klaprer med en annen frekvens.

 

fallene strammes opp slik at de ikke slår og skaper utrolig mye støy uten å ha fått så forferdelig mye respons på dette. Ofte har det endt med at jeg selv har stått opp mitt på natta, gått over til vedkommende båt og gjort det selv uten å ha direkte listet med ombord.

Å endre fallspenningen med seilene beslått er noe jeg frarår. Ikke alle seilbåteiere setter pris på sånt.

Link to post
Share on other sites

... men om fallene er stramme nok (eller aller helst trekt litt ut fra masten og så strammet) klaprer de da ikke? Jeg er ny i gamet og hadde satt stor pris på om kes eller andre hadde kommet med tips til å roe støyen fra masta; lager jeg lyd er det fordi alle mine forsøk på å få elendigheten til holde kjeft har slått feil. Uansett er jeg nok enig i konklusjonen: helter og skitstøvler finnes i alle båttyper og -størrelser.

 

(Har etter mye grubling fått det aller meste av mastestøyen under full kontroll, eneste mysteriet som gjenstår er noen rolige slag når båten ruller sideveis; klarer ikke skjønne kilden. Har en bedre flaske vin stående klar til den som måtte invadere dekket mitt og løse problemet.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...