Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Nå var jo sannsynligheten på app'en bare 67.5% da + beta versjon som ikke er helt ferdig utviklet.

Man bør opp i 80 - 85% før man tenker konklusjoner.

Holder lenge for sivilt søksmål.

App'en gir indikasjon på at det er overveiende sansynlig (over 50%) hva, hvor og hvem som forårsker lyd!

Strafferettslig forfølgelse vil derimot neppe føre frem p.g.a. bevisets noe upresise retningsangivelse til lydkilde.

 

:lipseal::lol:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ellers håper jeg at jeg ikke plaget noen (bortsett fra skipshunden vår) da jeg tok helgerengjøringen om bord men en hissig Volta 230V støvsuger her i middagstider.

Med unntak av gressklipper - som frembringer umiddelbar dårlig samvittighet - så synes jeg lyden av andre som jobber er helt uovertruffen :o)

Link to post
Share on other sites

Så jeg kan kjøre agregatet så lenge jeg bruker støvsuger?

Uthavn vs Gjesthavn, ørliten forskjell vil jeg tro.

 

Ufatttelig at det finns båter, hvor det ikke er mulig å få svidd en kotelett eller kokt en kopp kaffe uten å brukes 230.

Har en Kipor 2kv i Mariell. Ble brukt i fjor for å lade batterier under fart over skagerak da Dynamoen hade tatt kvelden.

I uthavn. sorry etter 24 timer er det ikke mer varmtvann,

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi benytter landstrøm der det finnes og har de siste årene dessverre ligget alt for lite i uthavn grunnet smårollingen(nå 3 år).

I år derimot har vi brukt uthavn noe mere og jeg må si at for å spare på batteri så har jeg kjøpt denne: http://www.maritim.n...e/varmeovn-gass

Denne ovnen fungerer helt utmerket og jeg er sikker på at veldig mange har samme. Varmtvann har vi bare etter å ha kjørt motor(mangler el. kolbe) så det er ikke noe tema.

Kokeplatene går på lampeolje og strømforbruket der er ubetydelig. Da står vi igjen med kjøleskapet som egentlig er det som utgjør vårt strømforbruk. Med 360A kan jeg fint ligge 5 døgn uten lading og da er jeg lei samme plassen for lenge siden.

 

Vi har planer om bytte til større båt og da har kona sagt at det SKAL være varmt vann tilgjengelig også i uthavn. Jeg har selvfølgelig fulgt nøye med på båtene i markedet og sett etter de som har aggregat at typen 3 syl 1500rpm grunnet dette. Jeg har også fått med meg at med en aggregatløsning bør man ha minimum 800A batteribank og en kombinert lader/inverter med på minimum 100A ladekapasitet for å unngå unødig/hyppig/lang kjøring av aggregat.

Nå har det seg slik at jeg frekventerer et annet båtforum også og der har vi et medlem som har kjøpt Efoy 210 brenselcelle. Denne koster nesten 50.000,- og gir ca 8.8A lading. Litt for lite til å holde en stor båt med strøm også til varmt vann, men med 2 av disse begynner det å hjelpe og da er man vel oppe i prisen av et godt aggregat. Brenselcellen er garantert 6000 timers drift før skifte av membran(som er slitedel) og da er det vel hva man kan kalle strøm med lite behov for service. Brenselceller er et spennende alternativ som ikke er avhengig at vind eller sol og utviklingen står heller ikke stille på området. Brenselcelle har blir mer og mer utbredt i bobiler/caravan og med økt etterspørsel får man jo som kjent fallende priser !

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/efoy-brenselcelle-comfort-210-set

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For et par år siden kom jeg inn i en godt befolket uthavn. På vei inn så låste gearoverføringen seg, viklet seg inn i rorsystemet. Sa fra at jeg trengte og reparere en halvtimes tid. Fyrte opp aggeregatet, en svensk dame i båten ved siden av ble litt mugg. Men vi ble fine venner etterpå. Et kvarter med vinkelsliper og en liten sveis, så var sakene på plass. Det underlige var at jeg ble kontaktet av en tre- til fire andre som trengte det ene og andre som krevde 220 volt. Så aggeregatet gikk et par timer. For midt vedkommende ville mangel på 220 volt vært tauing til verksted.

 

Hvis jeg på liv og død må, så greier jeg vel alltids å svi en kotlett uten strøm. Men Hulda har ikke gassanlegg ombord, og kommer heller ikke til å få det. Men som reserve så har vi investert i en gassprimus fra Biltema. Etter to år så har vi ikke brukt opp den første gassbeholderen enda. Det viser hvor mye gass vi bruker til oppvarming og matlaging.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke satset på brenselcelle for å ha varmt vann. Må være en bedre løsning å enten bruke diesel (Eberspacher vannvarmer eller lignende) eller propan (var en egen tråd om dette nylig). Ellers er jeg helt enig med det som flere her har nevnt, noen dager i uthavn bør man klare uten å koste på en million i duppedingser for ikke å merke forskjellen fra å være hjemme eller tilkoblet landstrøm. Utfordringen for oss som seiler er at man ønsker å forlate uthavnen med fulladede batterier, siden man ikke får ladet på ferden videre uten å bruke motoren. For dette synes jeg en brenselcelle kan ha noe for seg, men foreløpig er det dessverre alt for dyrt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Låg i lagunen i Sjernarøyene i helgen der startet tre båter hoved motorene å låg i flere timer etter kveldens frembrud. Slå den!

 

Vi lå også der fra fre til lø uten at jeg registrerte dette, det var riktignok en av nabobåtene som starta motoren en halvtime for å spenning nok til å få start på dieselvarmeren da han hadde to småtasser i båten, der har jeg selv vært og overlever det.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke satset på brenselcelle for å ha varmt vann. Må være en bedre løsning å enten bruke diesel (Eberspacher vannvarmer eller lignende) eller propan (var en egen tråd om dette nylig).

 

Det var en god kombinasjon jeg ikke hadde tenkt på, Da kan man sikkert klare seg med EN Efoy og en Eber Hydronic vannvarmer til både radiatorer og varmtvannstank.

Kjøleskap trekker mye på det varmeste, varmeren går mye når det er kaldt, slik sett er vi jo heldige på vegne av fysikkens lover :thumbsup:

Burde jo fint kunne klare 2-3 døgn uten aggregat på denne måten selv om det skulle være behov for 2-3 kjøleskap om bord :sweat:

 

Dette psyke behovet for komfort gjør meg nesten litt flau. Tenker på en pensjonist vi har i havna, når jeg undret på hvordan han klarte seg uten kjøleskap og varmt vann var svaret: Saltmat & Søtmat trenger ikke kjøling og vaske meg gjør jeg i det store ferdigvarmede bassenget(sjøen). Dessuten var han avholdsmann så kald pils var en bekymring han ikke helt forsto.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tenker på en pensjonist vi har i havna, når jeg undret på hvordan han klarte seg uten kjøleskap og varmt vann var svaret: Saltmat & Søtmat trenger ikke kjøling og vaske meg gjør jeg i det store ferdigvarmede bassenget(sjøen). Dessuten var han avholdsmann så kald pils var en bekymring han ikke helt forsto.

Jo da, noe av det samme hørte jeg fra gubben da jeg ymtet frampå om strøm til hytta for en 40-50 års tid siden. Verden går framover og vil du ha med deg kone og unger i båten idag må du ha mer å by på enn kallt vann, parafinlampe og spekesild.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

og jeg som trodde det hold med at jeg var skipper :saint:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg skille mellom strømaggregat og strømaggregat, har opplevd flere ganger at nabo båten har unnskyldt at aggregatet går og jeg har ikke oppdaget at det går da det er en ordentlig installasjon.

 

Men aggregat av "Norges aggregat" typen som bråker mer enn fandens oldemor har jeg gjentatte ganger bedt folk slå av,

de bråker langt mer enn akseptabelt i et friområde.

Ville tro at en hadde fått lignende beskjed om en hadde tatt et slikt med Frognerparken for å få ladet PC når en var på piknik.

 

Verste tilfelle jeg har vært borti var et gammelt åpent aggregat som i utgangspunktet bråker fryktelig, her hadde båteier plassert aggregatet oppi en Pioner jolle slik at han fikk litt ekstra lyd da båten ga en flott resonans.

Her tilbød jeg meg og betale 50 lappen det kostet i strøm om han koblet seg på strømboksen som var montert to meter fra baugen hans.

Link to post
Share on other sites

Når på døgnet aggregatet kjøres er for meg helt essensielt. Midt på dagen, når jollene svirrer rundt, båter kommer og går osv. syns jeg det er helt greit. På kvelden derimot, når ting faller til ro, syns jeg det er en uting uansett hvor stillegående noen mener det er. Båter som er konstruert slik at en er nødt til å kjøre aggregat 24/7, syns jeg lite om. Jeg mener det er svært egoistisk

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg noterer meg at det i denne tråden synes å være en klar sammenheng mellom de som av en eller annen grunn ikke kan ha et skikkelig støyisolert aggregat i båten og de som tydeligvis har behov for å slenge spydigheter og vittige kommentarer.

En tilfeldighet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi er i ulike stadier i båtlivet, rem. Derfor er vi så spredd i våre tanker om hvordan vi vil ha det på fjorden. Fortsatt er det mange som drømmer om en Nidelv 24 og en Storebro 50. Vi vil ha ulike behov og ulike løsninger på hvordan vi skal løse båtlivet. Det viktigste er at vi tar allmene hensyn til hverandre og stiller med en liten posjon tålmodighet over for hverandre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Applauderer den Astor !

Jeg merker at det kommer helt andre krav og ønsker på bordet når vi skal ha båt som hytte enn hva som har vært tilfelle med oss til nå.....bruke den når det er varmt i været og det stort sett dreier seg om å komme seg en tur på fjorden.

 

Denne helgen blir vi hjemme da det er meldt nedbør stort sett hele lørdagen, hadde vi hatt "drømmebåten" i dag så hadde vi reist uansett !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tipper det var jeg som såret dine følelser ”REM”....Får vel be om unnskyldning for det da.

Faktum er ”REM”, at mange MENN installerer en hel masse utstyr som bruker strøm i båten fordi de syns det er kjekt og eller fordi nabobåten har tilsvarende utstyr. Etterpå skylder de på kona eller ungene. For all del, har ikke sagt at det gjelder deg.

Innser at behovene er forskjellige og at jeg nok er av den typen som ønsker mer fred og ro enn andre gjør. At jeg skal jages helt ut på den nakne Ø, fordi andre skal ha med seg hele Elkjøp på tur, syns ikke jeg er riktig.

Astor sier det fint "at vi tar allmene hensyn til hverandre og stiller med en liten posjon tålmodighet over for hverandre".

Kjør aggregat så svetten renner på dagen, men se an hvor du er og hvem du er sammen med på kvelden. Det er nå min mening

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok, for REM sin del, at bruksmønstret hans er veldig likt det du ønsker deg av aggregat-eiere Trykkern.

Han har stillegående aggregat, masse batterikapasitet og stor lader. Etter eget utsagn vurderer han enda større lader for å redusere kjøretid på aggregatet.

 

Vi er nok mange som etter kritikk blir litt som Hr. Svaberg i "Deilig er fjorden" når han møter sin bror "Hytter-eiren" spilt av Helge Reis og etter en masse kritikk av båtlivet samt kostnadene som ligger i en selvfisket torsk, i god påseilet tilstand reiser seg og utbryter: "Har jeg BARE feil jeg da" ?

Neida, vi er bare som Astor påpeker, på ulike stadier i båtlivet.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt kokeplate med gass, så jeg kan få meg en kopp kaffe uten å starte aggregatet. Jeg skal også montere dieselvarmer for å få varmtvann, igjen for å være minst mulig avhengig av å kjøre aggregatet. Men så fikk jeg beskjed av en jeg snakket med på brygga her en dag, at dieselvarmer kunne jeg bare glemme å kjøre hvis han lå ved siden av fordi det bråket like mye som et aggregat, og sendte ut minst like mye eksos.

 

Det blir liksom aldri bra nok!

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...