Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Er forskjeller ute og går på den fronten og B`liten, min høyrer du ikkje om du sitter i cockpit. Og dersom det blåser så masse at du skal kunne høyre den, så sitter du heller ikkje ute.

Hvilken type har du ? og er du fornøyd, siden den nesten er lydløs.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette er hverken rart eller en lei tendens. Utviklingen har gått den vegen at vi tar med oss mer og mer av "hjemmet" vårt ut i båt, og det krever mer og mer strøm. Jeg for min del vil heller ha ett agregat durende på ei baderampe eller under dekk på en båt enn en rykende diselskute ved siden av som går på 12 - 1500 rpm. Det er det som bråker og ødelegger idyllen i forhold til hva jeg har i båten min. Nettopp, ett innkapslet agregat.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Tidligere i tråden erkjente jeg at det å starte generatoren om morgenen for å koke seg en kopp kaffe er tull - som også ble påpekt av andre. Så jeg har undersøkt alternativer, bla. det å sette inn en Inverter slik at jeg kan benytte batteribanken til kaffe + andre småforbrukere (Hele båten er basert på 220 V) slik at generatoren kan kjøres til lading og da på tidspunkter som er egnet formålet, les uten å forstyrre eventuelt andre i samme uthavn. En båtelektriker var på befaring i dag, og regnestykket ble endel høyere enn jeg på forhånd hadde forestilt meg.

 

Først mener han bestemt at jeg må bytte hele banken til AMG. I dag har jeg 7 stk. 142 AH blybatterier (2 start, 1 generator og 4 forbruk). Kostnad ca. 30 000 NOK

Så er det ut med Mastervolt Chargemasteren og inn med en Komi Mass 2500 VA - 100 A. Kostnad 25 000

Videre baler det på seg med sikringsskap, batterimonitorer og diverse småplukk 15 000 NOK

Så til slutt arbeid 3-4 dager.

 

Dette blir dyre kaffekopper!! Kanskje jeg må kjøre generatoren en time eller to om morgenen likevel........ :confused:

Link to post
Share on other sites

Litt OT dette, men likevel. En annen ting elektriker påpekte var hvor ofte selve kablingen av batteribanken i mange båter var feil satt opp. Han antydet at dette var gjort feil også i min båt uten at vi fikk verifisert dette. Bildet under viser feil og korrekt kabling. Se uttaket. Jeg har ikke tenkt på dette tidligere.

 

batterikabling.jpg

Link to post
Share on other sites

Dersom kablingen mellom de enkelte batteriene er tynne, er så absolutt løsningen til venstre dårlig, spesielt angående lading. Men har en tykke "nok" kabler, er det likegyldig hvordan en kobler det opp. Og med 4 batterier i parallell er det andre muligheter enn de to viste som også er mulig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil tro det blir betraktelig billigere å kjøpe en gasskomfyr.

Jeg lurer på hvorfor man bruker strøm til koking og varmtvann ombord. Dere får ha meg unnskyldt, men for meg virker det totalt høl i huet å installere kjempesvære batteribanker, invertere og aggregater som koster titusenvis for ikke å si hundretusener når det finnes et enkelt og billig allternativ som propangass. Dessuten har jeg aldri fått klage fra båtnaboene over suset fra gasskomfyren.

 

Er det redselen for gasseksplosjon som er årsaken ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lurt på det samme.

Og så er gasskomfyren langt mer egnet til å lage mat på. Den koker opp kaffevannet mye raskere en en elektrisk og er lettere å regulere. Sikkerheten hos meg er ivaretatt av en gassvarsler på gulvet under komfyren. Går alarmen stenges det for gassen.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Først mener han bestemt at jeg må bytte hele banken til AMG. I dag har jeg 7 stk. 142 AH blybatterier (2 start, 1 generator og 4 forbruk). Kostnad ca. 30 000 NOK

Så er det ut med Mastervolt Chargemasteren og inn med en Komi Mass 2500 VA - 100 A. Kostnad 25 000

Videre baler det på seg med sikringsskap, batterimonitorer og diverse småplukk 15 000 NOK

Så til slutt arbeid 3-4 dager.

 

Dette blir dyre kaffekopper!! Kanskje jeg må kjøre generatoren en time eller to om morgenen likevel........ :confused:

Ja det var selgeren sin det :wink:

 

HR monterer ikke AGM batterier, men kombier. Mulig at batteribanken din er litt liten.

 

Men den enkleste løsningen er jo en slik: krever nok litt skikkelig kabling

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631248

 

Vannkokeren vår drar 500w

 

Her er flere som går på sigarett tenner uttak

http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=4307&categoryID=459

 

 

Link to post
Share on other sites

En inverter løser ingen andre problemer enn å omforme 12VDC til 230VAC. Skal en koke poteter i en halv time, må nok kokeplaten sto på "2" eller la oss si 250watt. Og 250watt er det samme om en tenker 12volt eller 230volt. I løpet av en halv time har en da forbrukt 125wattimer. Og er dette fra batteriet via en omformer, er faktisk batteiet tappet med hele 20Ah! Så skal en kalkulere med at energien skal være elektrisk, må en nok opp i batteristørrelser som er ganske så diger, - eller bråke med et stort 230VAC agregat.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Careka, eg har Rutland 913 montert. Ikkje del som er størst, men holder greit til min batteribank på 2x115ah. Om det blåser litt om natta våkner eg opp til fulle batterier, og når eg seiler bruker eg laptop og tv som kartplotter, volten holder seg på rundt 13, meir overvåking har eg pr dags dato ikkje. Og ja, til mitt bruk er den god nok, og om eg ligger til kai står folk og kikker på den og kommenterer at dei trudde vindmøller bråkte.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Lars, om du leser mhemils behov så snakker han om kaffekopp.

Tidligere i tråden erkjente jeg at det å starte generatoren om morgenen for å koke seg en kopp kaffe er tull - som også ble påpekt av andre.

 

Dette blir dyre kaffekopper!! Kanskje jeg må kjøre generatoren en time eller to om morgenen likevel........ :confused:

En inverter løser ingen andre problemer enn å omforme 12VDC til 230VAC. Skal en koke poteter i en halv time, må nok kokeplaten sto på "2" eller la oss si 250watt. Og 250watt er det samme om en tenker 12volt eller 230volt.

Kan se ut som om det er litt ujavn siniuskurve her...... :wink: trengs ikke kokte poteter for å få en morrakaffe...

 

500 W i tre minutter for å koke en liter vann

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde gass i tidligere båt og var fornøyd med det. Nå har jeg imidlertid 230 V basert båt, og har ikke lyst til å bytte ut ovn, micro, platetopper, grill, isbitmaskin og TV med det første. Men, dette er nytt for meg og derfor søker jeg erfaringer.

 

Når det gjelder den viktige kaffekoppen kommer den nå fra en 1700 W Nespressomaskin - og ja, smaker mye bedre enn instant eller kokekaffe :-)

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal der gå et klasseskille for bruk her mht hva man har råd og plass til av aggregattype?? Når det er mulig i uthavn å flyttte et bærbart aggregat et stykke inn på land så blir ofte støyen vesentlig mindre der folk oppholder seg. Der viktige etter mitt skjønn minimum brukstid når man ligger sammen med andre og å ta hensyn usnsett hva slags støy man genererer.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at det var noe plagsomt å ligge ved siden av en som plasserte sitt aggregat i lettbåten - og fyrte i gang! Hørtes ut som en gressklipper på speed...

 

Har selv et meget stillegående aggregat som ikke høres på fly, men bruker det ikke om morgenen - med mindre andre fyrer i gang med et eller annet.

 

Løsningen på enkeltes kaffiproblemer er da enkelt nok - kjøp en gasskoker med patron, koster et par hundre på biltema eller europris!

Denne er også glimrende å ta med på land under grilling eller for å steke ting som setter lukt i båten (makrell....)

 

Blir litt flau over å lese enkeltes vedvarende motvilje mot å bruke annet enn det faste opplegget i båten - og spesielt når de syns det er OK å fyre i gang et knatreverk når DE syns det er blitt morgen. Noens morgen er fra 4-5 tiden, mens andre ikke våkner før midt på dagen...

A og B mennesker skulle nesten ikke hatt lov til å ligge i samme havn :-))

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Lars, om du leser mhemils behov så snakker han om kaffekopp.

Kan se ut som om det er litt ujavn siniuskurve her...... :wink: trengs ikke kokte poteter for å få en morrakaffe...

500 W i tre minutter for å koke en liter vann

 

Men dersom han snakker om å koke kaffe, hvorfor kan ikke jeg snakke om å koke poteter? Og for å koke den koppen med kaffe trenger en ikke mer enn 3,5Ah fra batteriet, så da må det gå ann å gjøre dette uten bråkebøtten av en generator?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan hende det står litt stille i hue mitt akkurat nå, men blir det ikke 10Ah? Eller regner du med 50% virkningsgrad i omformeren?

Sorry, ikke noe galt med hodet ditt. 10Ah pluss litt til for dårlig virkningsgrad er nok mer korrekt. Men uansett er det faktisk nesten halvparten hva mitt kjøleskap bruker på et helt døgn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At du blir sur over mitt agregat er ditt valg og ditt problem.

 

Kan Bitteliten være så snill å montere et stort, roterende, gult varsellys på høyblokka si? Slik at mer fornuftig og hensynsfult anlagte båtfolk vet når de skal holde seg unna.

 

Og jeg vet også at motorstøyen fra mine to maskiner til fremdrift plager seilbåtfolk, men jeg kan da ikke la vær å bruke dem?

 

Dersom du bruker disse to dieseldyrene i uthavn, jo da synes jeg du kan la vær.

 

Jeg mener det er alltid mange som ønsker at alt skal være slik det var før.

Amish folket er blant de som har dratt det lengst.

 

Beklager Johannes, men du bommer grovt på hva denne diskusjonen handler om. Det er ingen her som så langt har uttalt seg negativt om teknologiske nyvinninger eller andre duppeditter. Problemet er hensynsløse brukere. Dersom høflighet, vennlighet, hjelpsomhet og style skal være gammeldags tror jeg faktisk at jeg foretrekker amish folket.

 

For all del, det er flott med en stille uthavn og flatt vann, men det går da an å være litt rause med hverandre?

 

Nei, når rausheten tydeligvis bare skal gjelde fra som som opplever støy, til de som genererer den, da går det ikke an. Hvis din støy, enten det er aggregat, jolle eller Evert Taube på gitaren, plager andre, da må det gå an å roe seg litt. Til gjengjeld må man kunne tåle en time eller to med aggregatet på dagtid for å lade. Men å kjøre aggregat i timesvis utover kvelden er faktisk en krigserklæring.

 

Over til sak. Jeg har funnet min ensomme plass ytterst i skjærgården og har ligget der noen dager.. Så kommer det en surpomp og kliner seg opp til båten min. For meg er tiden inne for å lade batteriene som nærmer seg rødt og jeg benytter tiden til å reise ut med jolla å dra noen steketorsk til kvelds, mens agregatet surrer,.

 

Da jeg kommer tilbake står det en sint bymann helt rød i mosen og skriker at hvis du er avhengig av 220v får du heller velge deg en havn med landstrøm.

 

Og du ser ikke at det er du selv som er problemet i denne historien? Ladingen din bråker såpass at du selv stikker av fra båten, og du gidder ikke spørre naboen på forhånd, for han har du definert som en surpomp allerede idet han ankommer...

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

 

A og B mennesker skulle nesten ikke hatt lov til å ligge i samme havn :-))

 

Dagens beste :) Synes vi burde merke alle uthavner for ulike brukergrupper, de som vil feste hele natta, småbarnsfamilier, seilere, motorbåtfolk, kanskje egne havner til avholdsfolket. Bare fantasien setter grenser :)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...