Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Først mener han bestemt at jeg må bytte hele banken til AMG. I dag har jeg 7 stk. 142 AH blybatterier (2 start, 1 generator og 4 forbruk). Kostnad ca. 30 000 NOK

Så er det ut med Mastervolt Chargemasteren og inn med en Komi Mass 2500 VA - 100 A. Kostnad 25 000

Videre baler det på seg med sikringsskap, batterimonitorer og diverse småplukk 15 000 NOK

Så til slutt arbeid 3-4 dager.

Sikkert flott med AGM. For å holde budsjettet nede ville jeg beholdt bly/syrebatteriene, men jeg ville utøket forbruksbanken med et par hundre Ah til 7-800Ah. Jeg har Bly/syre i båten min og det fungerer aldeles utmerket. Tapper dog aldrig til under 60%.

Behold Mastervolten din og gå for en separat inverter på 2000W. Få min elektrikkerkontakt til å kople opp det hele og du har ett fullgodt anlegg til en brøkdel av prisen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dagens beste :) Synes vi burde merke alle uthavner for ulike brukergrupper, de som vil feste hele natta, småbarnsfamilier, seilere, motorbåtfolk, kanskje egne havner til avholdsfolket. Bare fantasien setter grenser :)

 

Genialt, men ikke glem en egen til Amish-folket. Gjerne med egen bøye og tilhørende vimpel som man kun får som sertifisert Amish! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Merkelig at ingen har nevnt fall som klaprer.

Flere ting jeg kommer på i farten:

 

- hunder som bjeffer

- baugpropeller

- angervinsjer

- fotballkamper på TV

- skurrende VHF'er

- plasking fra folk som bader

- røykere

 

For ikke å snakke om griller som ryker og oser.

 

Synes leverandørene av båtduppeditter også kunne konstruert en "finn irriterende lyder" dings som varslet automatisk om uønskede lyder så slapp man å bruke så mye energi på å lytte etter denslags.

Link to post
Share on other sites

Flere ting jeg kommer på i farten:

............

- angervinsjer

...............

 

For ikke å snakke om griller som ryker og oser.

 

Synes leverandørene av båtduppeditter også kunne konstruert en "finn irriterende lyder" dings som varslet automatisk om uønskede lyder så slapp man å bruke så mye energi på å lytte etter denslags.

 

-angervinsjer?

 

Det høres smart, og litt skummelt ut! Er det en vinsj som automatisk trekker i motsatt retning av det den gjorde sist? :-)

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå hvorfor så mange skal sitte og irritere seg. Ikke har jeg generator, men har seilt sammen med 3 generator båter i sommer. Minimalt med lyd. Jollekjøring, helt herlig. Eneste muligheten og vokse inn i båtlivet.

T o m de som hører på ni-timen er helt greit. I ferien skal det mye til at jeg gidder irritere meg :saint:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Finnes nok plass i skjærgården så det bør være plass til alle. De som vi være alene i sin stillhet må oppsøke plasser hvor det er mulig, ville da styrt unna beskrevne ankringsplasser og heller finne nye. Større sansynelighet for å være alene da. For min del så ser jeg an de som ligger et sted før jeg legger til. Ofte så kan man se om det er lurt å legge til eller ikke. Jeg har ofte 2 ungdommer i båten og en jolle som går flittig med mye musikk. Styrer da unna visse gruperinger.

Link to post
Share on other sites

Genialt, men ikke glem en egen til Amish-folket. Gjerne med egen bøye og tilhørende vimpel som man kun får som sertifisert Amish! :giggle:

De har jo ikke motoriserte transportmidler, så de tar seg neppe fra USA (PA, OH, IN mfl) via kanaler til Atlanteren og til norske (eller svenske) uthavner og naturhavner. :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Helt rett, kaffe er godt til mange av døgnets tider. Ellers håper jeg at jeg ikke plaget noen (bortsett fra skipshunden vår) da jeg tok helgerengjøringen om bord men en hissig Volta 230V støvsuger her i middagstider. Men vi ligger i gjestehavn og det var nok 50 meter til nærmeste båt med folk i her på Klädesholmen. :smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At du trakter kaffe kl 16:34? :eek:

 

:wink:

Nå var jo sannsynligheten på app'en bare 67.5% da + beta versjon som ikke er helt ferdig utviklet.

Man bør opp i 80 - 85% før man tenker konklusjoner. En hissig Volta støvsuger på 50 meters avstand vil nok gi et sikrere tall. Spesielt ved gunstige vindforhold

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...