Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

... men om fallene er stramme nok (eller aller helst trekt litt ut fra masten og så strammet) klaprer de da ikke? Jeg er ny i gamet og hadde satt stor pris på om kes eller andre hadde kommet med tips til å roe støyen fra masta; lager jeg lyd er det fordi alle mine forsøk på å få elendigheten til holde kjeft har slått feil.

 

Min erfaring er at støy fra masta er et ganske ubetydelig problem. Det er stort sett kun i litt utsatte havner i kuling at jeg har hørt det slå i enkelte master. Men man må jo ta sine forholdsregler. Å la fallene gå ut i vantet, eller via salingshorn løser som regel problemet. Innvendige fall blir som regel også stille ved å stramme sånn passe inn.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvor lenge ligger du i uthavn med 400 Ah tilgjengelig og ditt utstyr/forbruk?

 

 

Jeg kan ligge to - tre dager.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

I Oslo-området er vi nok ikke så velsignet med plass at vi kan velge og vrake etter eget forgodtbefinnende. Til en viss grad kan man gjøre det, men man drar gjerne til de "fine" plassene, også litt for at det er hyggelig å treffe andre båtfolk.

 

Fra Sandvika, der vi holder til, bruker vi ca. 2 timer til Håøya/Oscarsborg, og ytterligere 1 times tid gjennom et begredelig kjedelig Drøbakssund, før vi kommer til Jeløya eller andre fine steder. For helgeturer så er det gjerne indre Oslofjord som er kyststrekningen vår. Drar vi på litt gass kan vi sikkert nå Tjømetraktene på 3-4 timer, men diesel kostnaden bli uhyggelig for en kort helg.

 

Det er vel kjernen i det hele, at vi samles på felles steder, og har forskjellig behov for drift av båten mens den ligger stille. Noen vil høre fuglekvitter, mens andre synes lyden av sin ny-installerte generator er som fuglesang i egne ører...

-også er det de som setter bærbare aggregater vekk fra sin egen båt for ikke å bli forstyrret, uavhengig om "vekk" er like ved noen andres oppholdssted.

 

Man bør jo kunne dimensjonere båtens energibehov slik at man i alle fall greier en helg ? Da ville store deler av sesongen være forskånet for generator støy.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Vel, vel. Støy fra en ikke helt godt dempet generator bærer langt! Og gauling og synging av svensktopper bærer også langt! Og selvfølgelig er det nok enkelte som "omtrent gjør hva de vil" uten å tenke på andre. "Svaiere" er ikke bedre enn andre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ADVARSEL!!! En gang denne helgen, mest sannsynlig fredag kveld, kommer jeg til å starte strømaggregatet for å kunne steke vafler. Dette vil foregå i Dragsund. Om noen blir grinete for dette så får vedkommende ikke smake på vaflene, alternativt dra til Sandspollen. Ha en god helg alle sammen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Normalt skader vel ikke noe aggregatkjøring omgivelsene i en større, moderne båt der de er godt støyisolerte. Det finnes mange andre lyder som genereres som f.eks. skråling og skravling fra akterdekkene i godt lag som sjenererer omgivelsene like mye, og uansett kommer man nok ikke over den grensen som man må påregne å tåle.

En rekke større fartøyer er dessuten avhengig av aggregatkjøring for å opprettholde en del essensielle funksjoner ombord og har et såpass høyt tomgangs-strømforbruk at man ikke kan ligge over lengre tid uten lading fra den ene eller andre kilden. Det ville bli helt uhensiktsmessig med batteripakker og ladesystemer tilpasset noe annet.

Så dette får man tåle til en viss grad, eller velge å flytte seg noen hundre meter. Om de to nabobåtene som lå fortøyd utenpå det du karakteriserer som "støykilden" syntes dette var ok og du ikke, så har du nok satt tålegrensen din for lavt. Muligens noe ekstra provosert av båtstandarden til naboen(e).???

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en "stille båt" og satset på solcelle panel stort nok til at det lader opp batteriene igjen på en nogelunde solrik dag samt gassvannvarmer, gasskomfyr og dieselpottebrenner med vannbåren varme :yesnod: , nå er det klart at ikke alle har plass til slikt utstyr. Har bærbart aggregat gjømt ett eller annet sted i båten men det har ikke vært brukt mer enn 2 ganger (og da i regnvær og kuling). Innebygde aggregat i båter som ikke er tilpasset båtbruket i Norge må vi nok akseptere til enn hvis grad, men bærbare strømaggregat som nå står på hvert skjær utover i fjorden derimot er en uting. Enkelte steder er det heller ikke lov å bruke de (Koster f.eks.), ofte blir dette bært iland sammen med tauet for å fortøye og durer hele dagen. Vi som ønsker å ha det litt roligere enn på en byggeplass når vi er på en øde øy, applauderer trenden om å reise fra gjestehavn tll neste overfylte gjestehavn. Håper flere bygger ut gjestehavner og strømanleggene tilpasset bruket til folk i båtene (ca. 16A per båt bør passe til lys inni, utenpå og under båten (fisken skal jo se også), samt komfyr, kjøleskap (200L) varmt vann, ismaskin, vinkjøler m.m :smiley: ). Har selv funnet en rekke plasser hvor det kun er plass til en båt så problemet er ikke så stort for min del, man må bare unngå denne type båt og populære steder så kan man nyte naturen og sjølivet, Tror det er viktig at alle tar hensyn til andre i havnene vi ligger i, vi har alle litt forskjellige mål med båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Jeg reklamerer fremdeles for min egen løsning på eksosen: den er koblet på eksosen til den ene hovedmotoren ca 1 meter inne i båten. Det medfører at all plasking etc skjer inne i båten, og vannet renner stille og rolig ut inne i en ekssos-støvel. I tillegg til en innvendig egen potte til aggregatet og en altfor lang eksosslange med litt ups- and downs medfører dette at eksosstøyen min kun er svak hvisking. Den støyen som kommer hos meg kommer fra motorromsventilasjonen, og er opplagt plagsom for de nærmeste båtene.

 

(hadde en egen tråd med litt pros og cons for denne løsningen for en tid tilbake)

 

 

 

eksos_ny.jpg

Link to post
Share on other sites

Ligger man på svai kan du gjøre omtrent som du vil. Vil du starte motoren en halvtimes tid for å lade skjenerer du sjelden noen. Samtidig slipper du å naboen helt opp til deg.

For en gangs skyld er jeg enig Astor, (selv om jeg bare har seilbåt :wink: ) Godt fortøyningsutstyr med winsj og godt anker er gull verd. En kan ligge i ro og fred å stulle med sitt. Forresten jeg glemte å si at bruker en aggregat kan en med fordel sette det i gummijolla, det demper både for en selv og omgivelsene.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref Nordan Family:

 

Jeg reklamerer fremdeles for min egen løsning på eksosen: den er koblet på eksosen til den ene hovedmotoren ca 1 meter inne i båten. Det medfører at all plasking etc skjer inne i båten, og vannet renner stille og rolig ut inne i en ekssos-støvel. I tillegg til en innvendig egen potte til aggregatet og en altfor lang eksosslange med litt ups- and downs medfører dette at eksosstøyen min kun er svak hvisking. Den støyen som kommer hos meg kommer fra motorromsventilasjonen, og er opplagt plagsom for de nærmeste båtene.

 

(hadde en egen tråd med litt pros og cons for denne løsningen for en tid tilbake)

 

Mycket intressant ide Nordan F, Har själv funderat i dom banorna men då framför allt med tanke på AC.

Såg en båt nu när jag var på Mallorca som hade ac-vattnet dragit till avgas-ledningen.

 

Tacksam om Du kan ge mig titeln på tråden så att jag kan kika vidare där.

 

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg reklamerer fremdeles for min egen løsning på eksosen....

Jeg undres litt over dette opplegget. Hva skjer med eksosen fra motoren når denne er igang. Vil ikke eksosen fra motoren også ta vei mot aggregatet vist en ikke har montert en ventil ved aggregatet ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tanken er god den, men er det etter forskriftene? Skjer det ett eller annet ifm. agregatdrift vil forsikringsselskapet hevde at innstallasjonen ikke er ihht boka, og redusere/nekte erstatning.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forskrift eller ikke vet jeg ikke. har nok vært sånn i veldig mange år. Jeg har også observert dette på en del større båter og har fått inntrykk av at det er er originalt, og "påstøpt" stuss på innsiden til sggregatet der også eksosslangen treffer gjennomføringen. Jeg tror derfor ikke tanken i mitt tilfelle er unik, men den er kanskje løst ørlitegranne annerledes enn de som har det originalt.

 

En av ulempene som har vært diskutert er om eksos fra motoren kan finne veien inn i aggregatet dersom ventiler etc står uheldig til. Eksospotten er en slik med en del vann i, så det virker nok som en lås så lenge det er vann i den. I tillegg er det en del opp og ned på slangen, som nok medfører flere låser bortover. Men det medfører mer motstand for aggregatet. Akkurat i mitt tilfelle, med eksosstøvel, blir det nok heller et sug under fart og ikke trykk. Hvis det kommer motsatt vei vil uansett motorene suge ut eksosen før den rekker å ta noen vei - men det motsatt (aggregatesos inn i motorene) ville kanskje ikke det. Nå ligger også eksosslangene slik at de har en liten dipp ned og funker som en lås for aggregat eksosen den veien. Det bekymrer meg mer i fht å få sugt vann inn i motorene når de blir kalde. Men det er originalt slik med de hull og oppheng som er i båten.

 

Men jeg er interessert i alle synspunkter på løsningen. Når jeg byttet ut den gamle koblingen som bildet viser vurderte jeg også å lage eget hull til aggregatet, blant annet med bakgrunn i motforestillinger mot dagens løsning.

Link to post
Share on other sites

Nordan Family:

 

Jeg reklamerer fremdeles for min egen løsning på eksosen: den er koblet på eksosen til den ene hovedmotoren ca 1 meter inne i båten. Det medfører at all plasking etc skjer inne i båten, og vannet renner stille og rolig ut inne i en ekssos-støvel. I tillegg til en innvendig egen potte til aggregatet og en altfor lang eksosslange med litt ups- and downs medfører dette at eksosstøyen min kun er svak hvisking. Den støyen som kommer hos meg kommer fra motorromsventilasjonen, og er opplagt plagsom for de nærmeste båtene.

 

(hadde en egen tråd med litt pros og cons for denne løsningen for en tid tilbake)

 

Mycket intressant ide Nordan F, Har själv funderat i dom banorna men då framför allt med tanke på AC.

Såg en båt nu när jag var på Mallorca som hade ac-vattnet dragit till avgas-ledningen.

 

Jag vet inte om Du såg mitt inlägg Nordan Family, men jag skulle sätta pris på att få veta titeln på den tråden som Du refererar till.

 

Jag har mitt genset med vattenavskiljning och det blir ganska tyst, men AC plasket är rätt störigt för en båt som ligger intill trots att det är utkastare som riktar vattnet nedåt längs båtsidan. Åtminstone på natten...

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...