Jump to content

Bynære perler ødelegges av Harry-fylla


Victora III

Recommended Posts

Nå har jeg sittet her å lest igjennom alle inleggene, ser godt poenger fra flere hold.

 

Jeg mener jo at det kommer litt an på settingen også. Hvis man legger seg i Haugesund f.eks under sildajazzen så har man ingen grunn til å syte. Det er allment kjent at sildajazzen i Haugesund er båtfolkets og den eldre gardes største påskudd til å enten sitte i båt å gape eller stå på kaia å gape til 3 om natta. Så de som tenker på å dra små unger og da evt. klage over støy fra andre båter på slike steder under liknende arrangemanger har jeg ingenting tilovers for.

 

Det samme gjelder forsåvidt alle arrangementer som skudefestival osv. En kan rett å slett ikke ta regning med annet da.

 

Det forbauser meg og skremmer meg imidlertid at folk i det hele tenker tanken på å politianmelde enhver situasjon med full og bråk til politiet. Er det rart politiet ikke har ressurser hvis de skal løpe rundt i havner å høre på sytne støysky mennesker som er misforønyd med naboen ?

 

Jeg vil legge til at jeg er tilhenger av at ting bør roe seg ned etter 12 på kvelden, men at en kanskje andre (evt. småbarnsforeldre) må se at situasjonen litt før en legger seg til.

 

Synes Espen Toresen Væsjegotakkschaduha hadde en fin historie på tv som illustrerer det jeg mener.

Han og kompisene hadde stellt seg til med campingvogn på Dovrefjell, og de hadde parkert et sted det ikke sto noooooen andre. På Dovrefjell er det veldig god plass men likevel er det en campingvogn som velger å parkere 4,5 meter fra Espens vogn. Beboerne av den første vogna festet til langt på natt, og om morgenen når de våknet hang det lapp på døra som sa : "takk for at dere holdt oss våkne hele natta".

 

Bruk vett folkens ! både dere som fester og dere som klager. det må vel kunne finnes litt toleranse for begge parter ?

 

Tømming av toalett eller pissing over rekka i en offentlig havn hører heller ikke hjemme.

 

Og den siste tingen er en kommentar til Anonym. Det kan vel neppe sier at du "er tøffere å står for dine egne meninger" slik som du påstår, når du ikke engang tør å oppgi hvem du er å kaller deg Anonym.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

tror det er mange som prøver å vri dette temaet til noe annet enn hva utgangspunketet var. Selvfølgelig er dette snakk om havner og uthavner en helt vanlig helg.

 

Det er vel ikke "vi" båtfolk med barn som oppsøker havnene. det er vel disse "rølpehuene" som oppsøker havnene-

 

hvis jeg blir holdt våken en hel natt av noen drita fulle folk som bråker,knuser flasker,slåss,spyr,knuser søplekasser,pisser i havna osv. da ringer jeg politiet

pronto. Hvis vi er flere der og da. kan vi vel også ta saken i egne hender.

 

men jeg mener at det å ta bilder av disse folka er et effektiv våpen :yesnod: legg det ut på f.eks. youtube.com

Link to post
Share on other sites

anonym.. les ditt eget innlegg nr 58 i denne tråden.. hvis det ikke ,er et ok toalettilbud , så tømmer du det rett i sjøen skriver du..

kansje man kan sørge for et ok sted å gå på dass i sin egen båt???? selv byttet jeg alle slanger + tank + el. tømmer og jeg hadde vel kunne tenkt meg å bruke de tusenlappene på noe annet men alternativet var ikke slange rett ut

Link to post
Share on other sites

En liten presisjon siden det var jeg som startet tråden: Jeg snakker IKKE om by-havner, men uthavner nær byene. Jeg er fullstendig klar over at det er optimistisk å forvente fullstendig ro om en velger å overnatting i Arendal, Strømstad eller andre byer i sesongen.

 

Det jeg synes er et mye større problem er de fine og tilrettelagte perlene utenfor byene, som f.eks. Stokken, Bragdøya (Kr.sand), Skauerøya (Lillesand) Maløya (Grimstad) osv.+ alle stedene på øst- og vestlandet. Det er disse områdene som jeg mener er i ferd med å bli ødelagt fullstendig. Vi 95% som ikke aksepterer harry-rølpet kan ikke bare gi opp disse plassene og la idiotiet seire.

 

bliss x, kjempe bra. jeg tror dette kan være starten på noe bra. hvis vi kommer utenfor slike "tissebrøleaper" tar vi bilde og legger det ut på nettet. får vi lov ingar :confused:

jeg skal også ha med kamera fra nå av og bruke det ved behov. jeg har også vært full og ungdom. men ødela aldri for noen andre med bråk og griseri.

 

kan kanskje være nyttig å legge ut tlf nr til kystvakten,politi,havner osv her på nettet :yesnod:

 

Du er inne på noe her...prinsipielt er det betenkelig, men meget fristende. Jeg skal iallefall ha med kamera neste gang.. :yesnod:

Ja, det mener jeg og. Å legge seg i gjestehavner som Havna og Strømstad er nesten som å be om bråk hvis en gjør det i ferietiden. Siden andres rauting på nattestid ikke er så trivelig å lytte til så forterekker jeg å ligge i hottiheita. Forresten, de sureste båtfolkene jeg har møtt noen gang var i Kostersundet. Nå legger vi Koster turene utenfor høysesongen

så er det problemet løst. Eller vi legger båten i Skjærhalden og tar ferje til Strømstad og så til Koster. Gjestehavna i Skjærhallen opplever jeg som rolig.

Du har missforstått utgangspunktet for tråden; vi snakker om uthavner - ikke by-havner, som harry-folket (5 %) er i ferd med å ødelegge for alle andre

 

Det er vel ofte de med Bavaria man bør styre unna ? :lol:

:lol: hva sliter du med Lano2? Bare si det rett ut; du skulle gjerne hatt en selv, ikke sant? :lol: Spar oss for å gjøre også denne tråden til enda en banal Bavaria-tråd. Nei, harry-folket kjennetegnes av gamle holker som det lukter dø mann av. De skrur i uka, drikker i helgene og foretrekker campingstol brygga en båten.

 

Jeg synes vi nærmer oss kjernen av problemet her:

 

Noen av de mere "liberale" her hevder at "dersom det er bråk, så bare gå en annen plass". Spørsmålet mitt er følgende:

 

Dersom jeg og familien p.g.a våre behov (ønske om sikker plass i en bås, p.g.a værmelding eks) ønsker å gå til en gjestehavn uten sjenerende byliv/restauranter etc, og som har publiserte ordensregler, som f.eks Ø. Bolærne.

Hvis det er mistanke om at flatfyll og rølping kan oppstå, så skal altså jeg være den som går et annet sted?

Hvorfor skal jeg ekskluderes/straffes, mens de som gjør livet surt for en mengde mennesker, og bryter alle publiserte og normalt aksepterte regler for vanlig oppførsel få lov til å holde på som de vil?

 

Jeg forstår ikke tankegangen jeg....

Så du synes det er et greit prinsipp at om noen i samfunnet tar seg til rette, "så må de jo få lov til det - vi må bare finne oss i å gå andre steder"? Ville du finne deg i at sykehusene bare skulle brukes av 5% av befolkningen, eller at bare 5 % av barna våre skulle få skolegang? Vi snakker om offentlige tilrettelagte områder som er for ALLE, men som noen få harryer ødelegger.

 

Nei, tror neppe er det mange som mener at det bør være slik. Og selvfølgelig kan man klage til de som driver gjestehavna eller til politi eller hva som helst - dersom det hjelper. Mitt banale poeng er at det enkleste er å søke roligere havner, der det finnes. Hadde jeg vært nødt til å ligge en julinatt i indre gjestehavn i Strømstad hadde jeg jo gjort det, men jeg tror ikke jeg hadde tatt meg bryet med å hysje på folk eller by de på juling (det siste skulle ha tatt seg ut).

Jeg velger også de fleste dager andre havner. MEN av og til er det praktisk å velge bynære havner. I et demokratisk samfunn er dette offentlige steder som alle har lik rett til tilgang til. Det er poenget. Slik er det ikke lengre. Legger du deg i en slik havn må du regne med at noen pisser deg i håret, kaster opp over båten din mens vedkommende danser naken på brygga til "kramgode svenske hits" til kl. 05 om morgenen.

Link to post
Share on other sites

Og den siste tingen er en kommentar til Anonym. Det kan vel neppe sier at du "er tøffere å står for dine egne meninger" slik som du påstår, når du ikke engang tør å oppgi hvem du er å kaller deg Anonym.

 

Du kan ikke være særlig flink til å benytte deg av en søkemotors muligheter.

 

anonym.. les ditt eget innlegg nr 58 i denne tråden.. hvis det ikke ,er et ok toalettilbud , så tømmer du det rett i sjøen skriver du..

 

Og det er ingen forskjell på det og å tømme septiktanken sin i havna?

Link to post
Share on other sites

veldig synd at vi medlemmer på baatplassen.no ikke kan stå i sammen og være gode forbilder for andre båtfolk og neste generasjon. :sad:

blir veldig skuffet hvis jeg ser en baatplassen vimpel på en av disse båtene som ødelegger for alle andre. :nono:

kanskje blir vi/dere med klistremerke og vimpel mere utsatt etter denne debatten :eek:

 

hva kan KNBF og andre organisasjoner gjøre :confused:

Link to post
Share on other sites

Høres ut til at dette "harry problemet" er et problem i fra Oslo til Bergen. Det blir som med kongekrabben nordfra. Sprer seg langs kysten og ødelegger fine uthavner med sin utidige oppførsel. Tror ikke at dette lar seg stoppe uten at politikerne lager flere paragraffer og at politiet følger opp (noe de ikke har resurser til). Ennå har vi en frisone med fine uthavner her på kysten.

 

 

 

Sitat Anonym: Du kan ikke være særlig flink til å benytte deg av en søkemotors muligheter.

Du skulle vel ikke da være en av de anonyme meglerne :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Som svar på mitt innlegg:

"Jeg synes vi nærmer oss kjernen av problemet her:

 

Noen av de mere "liberale" her hevder at "dersom det er bråk, så bare gå en annen plass". Spørsmålet mitt er følgende:

 

Dersom jeg og familien p.g.a våre behov (ønske om sikker plass i en bås, p.g.a værmelding eks)

<snip>

 

så svarte du:

 

Så du synes det er et greit prinsipp at om noen i samfunnet tar seg til rette, "så må de jo få lov til det - vi må bare finne oss i å gå andre steder"? Ville du finne deg i at sykehusene bare skulle brukes av 5% av befolkningen, eller at bare 5 % av barna våre skulle få skolegang? Vi snakker om offentlige tilrettelagte områder som er for ALLE, men som noen få harryer ødelegger.

 

Jeg tror du har misforstått hva jeg skrev...poenget mitt var jo nettopp at jeg OVERHODET IKKE er villig til å akseptere at noen få idioter skal få ture frem som de vil, og ødelegge for så mange andre...

Redigert av Atco (see edit history)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

IKKE er villig til å akseptere at noen få idioter skal få ture frem som de vil, og ødelegge for så mange andre...

Der tror jeg at du traf spikeren helt rett: Der er ( heldigvis ) ikke mange, men de få som er klarer å ødelegge for mange.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

hvordan har helgen gått :confused:

 

vi var i grebbestad. der var det ok, men ............ bilder er tatt av 3 båter som bråkte en god del og trodde de eide havna. "kan nevnes bavaria båter + princess"

polisen var en tur innom havna på fredag, tror det hjalp :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Nok en gang opplevde vi i helga at de fineste opparbeidede bynære uthavnene er fullstendig ubrukelig for folk flest. Ikke så ofte vi tyr til disse, men en gang innomellom tyr vi til disse havnene p.gr.a den korte avstanden om det er andre avtaler i løpet av helga.

 

 

 

Folk må selvsagt få gjøre som de vil. Problemet er når de gjør det i det offentlige rom som er tilrettelagt og ment for alle. Da blir de flotteste områdene kun for noen få enkle sjeler som lever ut sitt rølpeliv som ikke har noen ting med båt og gjør.

 

Selvsagt ikke noen stor nyhet, men faktisk et problem verdt å sette fokus på. Iallefall så lenge jeg vet at det ikke gjelder bare ett eller to steder, men et fenonomen ved flere at de fineste friluftsområdene i nærheten av byene langs kysten.

 

Så kan en selvsagt si: la dem rølpe og dra til de fineste uthavnene lengre ut, så slipper en problemet. Og det gjør vi oftest også. Men likevel er det for galt små enkel Harry-gjenger som har ett mål for helga; Harry-fylla, skal innta disse områdene på en slik måte at de blir ubrukelige for alle andre.

 

Noen som har fått bukt med rølpet eller har gode forslag til tiltak?

 

 

uff ja :headbang:

 

dette er et problem overalt. nevnes..... STRØMSTAD som helt ekstremt. vi var i skjærhalden i helga, også dere var det enkelte epiosder jeg kunne vært foruten.

jeg syntes vi skulle legge ut båtens reg.nr. her på båtplassen :yesnod::yesnod::yesnod:

 

Jeg synes Swande krisemaksimerer dette problemet. Min erfaring er at folk stort sett oppfører seg bra. Alle steder hvor folk samles vil det alltid være noe støy.Vi har forskjellige grenser og det hadde kanskje vært utrolig kjedelig om man skulle følge Swande's oppfordring å gå til sengs kl 23 og alle lysene slukkes eller sitte ute på svaberget å hviske. Lange lyse kvelder frister til uteliv , musikk og hygge. Alle vet jo hvordan det kan gå om man tar et par cognacer for mye. Da kan vel alle og enhver forstyrre nattesøvnen til Swande, uten at det gjøres med overlegg. De fleste har vel en eller annen gang gått i den fella og man bør ikke få Harry-stemplet i panna av den grunn.

 

Hvis vi skulle legge ut båtnummerene på de som oppfører seg Harry, kan vi jo få både den ene og andre på nakken. Vil ikke anbefale det, siden jeg ved et tilfelle la ut et bilde av en båt hvor eieren hadde falt i vannet og det ble leven for å si det mildt. Da må vi itillfelle legge ut båtnummerene til ikke medlemmer.Fra Horten-treffet kunne det blitt flere båtnummer til statestikken og grøsser ved tanken

Link to post
Share on other sites

:puke: Det finnes bare klovn i denne diskusjonen, og skulle noen være i tvil så prøver han å være annonym! :lol:

 

 

Disse holdt et j... leven og ødela nattesøvnen for hele havna.

 

ZZ8.jpg

 

Vel vi kan vel utvide noe Swande. 2-3 klovner?

 

 

 

Lasse fornekter seg ikke og viser gjerne fram Harry-gutta med bilde av båt og personer. Båten kjenner jeg og gutta får passet påskrevet.

 

Les hva som kan skje om du legger ut et bilde av en båt uten eiers samtykke:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31076&st=20

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...