Jump to content

Positive/negative erfaringer med Bavaria (sport)?


lassal

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ser at man får vanvittig mye båt for pengene når det gjelder Bavarias sport serie. Har i utgangspunktet den nye 33 Sport eller 35 Sport i tankene. Hvordan er kvaliteten på disse båtene sammenliknet med konkurrentene? Er dette holdbare og gode sjøbåter? Har hørt både positive og negative erfaringer på Bavaria båtene. Enkelte sammenlikner den slik Toyota/Kia - Toyotaen holder, Kiaen stopper og er bare problemer med! All erfaringer, positive/negative, mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt inn mine erfaringer om 29 Sport i erfaringsdatabasen. I tillegg kjenner jeg eiere av 25,27,29,32,35 Sport. Så vidt jeg vet er alle fornøyde med skrog og innredning, dvs. det Bavaria står for. Men nå er det jo slik at det er svært lite som båtprodusenten egentlig leverer og kan garantere for. Det meste av utstyret som sørger for at vi kommer av gårde på tur og klarer å komme hjem igjen har jo fint lite med om båten heter Bavaria, Windy, Doral eller annet. Det er det samme nesten over alt.

 

Og alle som jeg har snakket med har dårlige erfaringer med Volvo Penta og de nye D-seriene i ulike varianter. Ser gjerne at Bavaria velger en annen motorprodusent i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Har selv en Bavaria 25 Sport fra 2005 og er alt i alt godt fornøyd. Skroget er meget solid og med flott finish. Teknisk er det vel gjort en bra jobb om ikke best i klassen. Alle har utrolig romslige mottorrom om du bryr deg om slikt. Alt som har med motor, elektrisk og vvs har fungert uten noen hikker.

Innvendig er det gjort en bra jobb med interiøret og håndverket.

Jeg er litt nøye og har funnet mye småting som det er slurvet med. For lite lakk på ett sted på interiøret, de har lagt igjen løse skruer i dørken etter innstallasjon av interiøret (nei, de har ikke løsnet) , glemt beskyttelses skive ved festing av sete oppe, utett lokk i ferskvannstanken o.s.v. (Hadde ikke tenkt å nevne mottorromsluka i denne omgangen..) Dette er ting som ikke har med funksjon eller konstruksjon å gjøre men som er irriterende om en tror en kjøper en båt som skal ha kvalitet som en ny bil. Vet ikke om det finnes i båtverdenen?

Selv om dette er en liten båt for mange av dere gjenspeiler det antagelig arbeidet på verftet med dise båtene.

 

Etter 130 timer sitter alt godt på plass som da jeg mottok båten.

 

Lykke til med ny Bavaria båt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Saltkjelen

 

Ja jeg har som nevnt en Bavaria 35 Sport 2006 modell som jeg overtok i slutten av april. Har fått kjørt på den ca 20 timer så langt, og er godt fornøyd med både båt og motor, som nå har gått ca. 155 timer.

 

Bavaria masseproduserer båter, og dermed kunne enkelte finish detaljer vært bedre/ penere, men kvalitativt holder båten veldig bra standard. Båten har meget praktiske løsninger, god plass, oppfører seg fint i sjøen, og er en velutstyrt båt til en fornuftig pris. Alternativene var uaktuelle for vår del, da prisdifferansen var alltfor stor, primært fordi vi ikke hadde pengene, men også delvis fordi vi heller ikke syntes at vi fikk så mye mer ved å velge andre merker i samme klassen.

 

Så langt sitter alt på plass, og båten som har standard motorinstallasjon; 2 x D4 225, runder 33-34 knop med fulle tanker og hele familien ombord inkludert ferie pikk pakk, og marser fint i 25 knop på 2900 omdreininger, som er økonomisk å kjøre med også. De nye D4 motorene har jeg bare godt å si om, bare man er klar over at disse går litt hardt, slik at etterisolering av motorrom og tetningslist på motorromsluken er etter mitt syn helt nødvendig. Fyllte diesel forrige dagen, og ble nesten sjokkert over at forbruket ikke var større enn ca 25 liter per time på blandet kjøring i de 19 timene jeg har kjørt båten. :yesnod: Tror nok at dersom man skuffer på litt mer så vil forbruket gå rett i været, men så langt, med min kjørestil er dette rene sparebøssen :wink:

 

Ser at Sletten har samlet sammen dårlige erfaringer fra alle på D-serien til VP, noe som forundre meg meget. De jeg har snakket med har bare positive erfainger med disse installsjonene, og da snakker jeg både om mekanikere og ikke minst eiere av D serien.

 

Det fines flere her inne som har slike installasjone, og disse kommer nok på banen etterhvert med sine erfaringer omkring disse motorene.

 

Bavaria gir etter min vurdering mye båt for pengene, men forvent ikke super finish i alle detaljer, høyglanspolert eksotisk tre, og designtekstiler.

 

Synes på mange måter sammenligningen med Skoda er helt grei. Samme komponenter, samme motor/drivverk og samme teknologi som Audi, annet produksjonsland og image, som gir kjøperen kvalitet og driftssikkerhet til en mer spiselig pris. :flag:

 

Lykke til med båtvalget, og dersom du holder på Østlandet kan du sende meg en IM så skal du få en guidet tur ombord en dag det passer.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Og alle som jeg har snakket med har dårlige erfaringer med Volvo Penta og de nye D-seriene i ulike varianter. Ser gjerne at Bavaria velger en annen motorprodusent i fremtiden.

Det hadde vært interessant å vite hva disse erfaringene er. Er de relatert til installasjonen eller er det VP komponenter i seg?

 

Jeg har hatt D6 og D4. Eneste problemet var en datamaskin som tok kvelden på ene motoren. Den ble byttet og motoren funket bra igjen. Totalt har jeg vel logget ca 250 timer med egne D motorer.

Link to post
Share on other sites

Litt oppfølging her:

 

Jeg sier ikke at alle eiere av D-serien er misfornøyde. Jeg sier at alle JEG har snakket med har hatt dårlige erfaringer i større eller mindre grad med disse motorene. Feil som bare ikke skal skje.

 

Motorene er ikke akkurat finmekanikk. Så vidt jeg vet er D3 samme basismaskin som i Volvo XC90. Kona og jeg skulle ha en ny bil, tok en kort prøvetur i XC90 og bare ristet på hodet. Maken til grov og bråkete traktormaskin. Jeg kan leve med dette i en båt, men ikke i en bil. Det ble Audi igjen.

 

D6 er grov og bråkete som en lastebilmotor. Mer er det ikke å si om den saken.

 

For å svare Baatsman: Nei, det er ikke bare elektronikken det er snakk om. To eksempler er at D3 motorer som har hatt store problemer med å kjøre med luftfilter installert. En venn av meg måtte kjøre uten i hele fjor sommer (etter anbefaling av VP) ellers så ble motoren strupt. Et annet eksempel er en D6 motor som etter 80 timer nektet å starte fordi bolten som holder startmotoren til blokka (og samtidig jord til maskinen) simpelthen brakk rett av under start!!! Tok 2 dager å få feilsøkt og reparert. Her har en eller annen på VP ikke brukt momentnøkkelen riktig.

 

Men elektronikkproblemene er det som skremmer. For det første er det mange feilmeldinger med dertil hørende tur til verksted midt i høysesongen for å sjekke, og så er det ingen ting.

 

Men det verste er at datamaskinene ryker uten en kjent årsak. Når Bitteliten sier nærmest som en bisetning at det eneste problemet han har hatt er at en datamaskin tok kvelden på hans maskin, så blir jeg litt sjokkert. Det er da overhodet ikke akseptabelt!!!

 

Jeg kjenner til ytterligere to eksempler der HCU er gått i stykker i løpet av vinterlagringen. Motoren var fullstendig uten strøm og kontakt ved start på sesongen. Dette på båter som er konservert av merkeverksted og lagret inne hele vinteren. VP byttet datamaskinene fort og greit, de var tross alt mindre enn ett år gamle. Men dette er tydeligvis en produksjonsfeil på en D6-serie så spør gjerne VP om dette. Når garantien er gått ut venter en regning på 30.000 om noe skjer ble den ene eieren fortalt av serviceteknikeren!! Da får man lyst til å fortsette med VP...

Link to post
Share on other sites

Når Bitteliten sier nærmest som en bisetning at det eneste problemet han har hatt er at en datamaskin tok kvelden på hans maskin, så blir jeg litt sjokkert. Det er da overhodet ikke akseptabelt!!!

Mulig du ikke har fått dette med deg tidligere - men den nevnte hjernestransplantasjonen er meget behørig omtalt i en rekke tidligere tråder.

 

D3 hadde VP problemer med det første året - det var både ventiler som brant og feilkonstruert kjølevannsinntak på drevet.

D6 hadde en konstruksjonsfeil på dieselrøret til 3. sylinder på første serie

D4 har jeg ikke hørt noe om

 

Ellers har jeg hørt lite om store feil på D motorene. At en bolt kan knekke forstår jeg - det kan like gjerne være en støpefeil fra leverandøren som ikke kan oppdages ved montering. Det vet alle som jobber med metall.

 

Du skriver mye om din subjektive oppfatning. Jeg opplever D6 motoren som en meget behaglig motor. At den knakker på tomgang kommer jo av common rail. Det gjør nok din Audi motor også når den er kald. Jeg har hatt en Audi A6 med så mange feil at jeg knapt rakk å bruke bilen. Alt var naturligvis på garanti - men etter 3 år med bilen på verksted hver annen måned ble jeg litt lei. En av feilene var at elektornikkboksen fra Bosch tok kvelden og pga bytte av lagersystem hos Audi tok det 6 uker å få boksen opp til Norge. Jeg er nok ikke alene om å ha opplevd elektronikkfeil - og det vil det nok bli mer og mer av. Jeg er veldig fornøyd med ikke å kjøre Audi i dag :wink:

 

Det du skriver er din subjektive oppfatning. Det gjør jeg også.

 

Vet ikke hvilken erfaring du har med serieproduksjon. Min lille erfaring fra fabrikker tilsier at man aldri kan garantere 100% kvalitet. Det skjer rett og slett feil av og til som ikke kan oppdages på produktet før det tas i bruk. Det som er viktig da er at man har en solid leverandør bak seg som raskt og effektivt rydder opp.

 

Jeg sier på ingen måte at VP er perfekte. Akkurat som alle andre har de sine styrker og svakheter slik Yanmar, Mercruiser og Cummins og Catepilar har. Og det blir veldig spennende å se fremover når flere merker følger på med elektroniks styrte motorer - og her har jo både CMD og Yanmar lansert nye serier

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja noen "like" mora, men andre kun vil ha dattera.

noen er uheldige med sin kona, mens andre lever livet ut med sin, og kunne ikke tenkt seg noen annen. :cheers:

 

Slik er det nok med Motorer og båter også.

 

Det er somregel den vi har "nå" som er den beste. :smash:

 

Godt at vi ikke alle har samme oppfattning av hva som er bra, eller dårligt.

Da ville vi nok ikke hatt Baatplassen. :nonod::discuss:

 

 

Ha en fin sommer . :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så lett med fritt valg av motor da. Svært mange europeiske båtprodusenter har en lei tendens til å putte disse grønne skitmotorene fra VP i kjellern. :wink:

Og inntill man er på stor båt med stor motor og rett aksling er det ikke så mange valg egentlig heller - bare Mercruiser - og kanskje Yanmar - men jeg er fortsatt skeptisk til å ha drev og motor fra ulik leverandør. Men det hviskes i krokene om at Yanmar snart kommer med et drev

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......noen er uheldige med sin kona, mens andre lever livet ut med sin, og kunne ikke tenkt seg noen annen.

 

 

Da har dere vel kanskje hørt om han Anton da han kom i fra Tyskland og innrømte for sin bestekamarat at han hadde vært på sån dærre horhus. Joda sa han, Det kosta mæ jo en del krona men dæven du ....fagfolk e no fagfolk !!!

 

 

(Man skal vel bærre være gla i den nesen man har, enten hva gjelder marinemotor eller kvinnfolk!)

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil takke for mange nyttige og informative innlegg. Kom gjerne med flere tilbakemeldinger på Sport modellene, positive/negative. Alt i alt virker det som om de fleste er fornøyd!

 

Ludde: Jeg både bor og har båtplass på Østlandet. Har plass i Son. Hadde vært moro å sett litt nærmere på Bavariaen, sender deg en IM en dag.. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...