lassal Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Hei, Jeg ser at man får vanvittig mye båt for pengene når det gjelder Bavarias sport serie. Har i utgangspunktet den nye 33 Sport eller 35 Sport i tankene. Hvordan er kvaliteten på disse båtene sammenliknet med konkurrentene? Er dette holdbare og gode sjøbåter? Har hørt både positive og negative erfaringer på Bavaria båtene. Enkelte sammenlikner den slik Toyota/Kia - Toyotaen holder, Kiaen stopper og er bare problemer med! All erfaringer, positive/negative, mottas med stor takk! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 (edited) Ludde her på forumet har akkurat fått sin nye 35 sport, Swande sin 29 sport, samt flere 29 og 32 eiere. Har en liten besjeden seiler fra samme produsent, den har svart til mer en forventningene. Fant tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25278 Edited June 13, 2007 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristina III Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Jeg har lagt inn mine erfaringer om 29 Sport i erfaringsdatabasen. I tillegg kjenner jeg eiere av 25,27,29,32,35 Sport. Så vidt jeg vet er alle fornøyde med skrog og innredning, dvs. det Bavaria står for. Men nå er det jo slik at det er svært lite som båtprodusenten egentlig leverer og kan garantere for. Det meste av utstyret som sørger for at vi kommer av gårde på tur og klarer å komme hjem igjen har jo fint lite med om båten heter Bavaria, Windy, Doral eller annet. Det er det samme nesten over alt. Og alle som jeg har snakket med har dårlige erfaringer med Volvo Penta og de nye D-seriene i ulike varianter. Ser gjerne at Bavaria velger en annen motorprodusent i fremtiden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Sletten, er det elektronikken på motorene det er snakk om Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Det er greie båter til prisen. Innredningen er ikke alltid helt for norske forhold, spesielt 30 foteren. Synes den nye 33 foteren ser veldig grei ut. Sammenligning med bil tror jeg må bli Skoda. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindl Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Har selv en Bavaria 25 Sport fra 2005 og er alt i alt godt fornøyd. Skroget er meget solid og med flott finish. Teknisk er det vel gjort en bra jobb om ikke best i klassen. Alle har utrolig romslige mottorrom om du bryr deg om slikt. Alt som har med motor, elektrisk og vvs har fungert uten noen hikker. Innvendig er det gjort en bra jobb med interiøret og håndverket. Jeg er litt nøye og har funnet mye småting som det er slurvet med. For lite lakk på ett sted på interiøret, de har lagt igjen løse skruer i dørken etter innstallasjon av interiøret (nei, de har ikke løsnet) , glemt beskyttelses skive ved festing av sete oppe, utett lokk i ferskvannstanken o.s.v. (Hadde ikke tenkt å nevne mottorromsluka i denne omgangen..) Dette er ting som ikke har med funksjon eller konstruksjon å gjøre men som er irriterende om en tror en kjøper en båt som skal ha kvalitet som en ny bil. Vet ikke om det finnes i båtverdenen? Selv om dette er en liten båt for mange av dere gjenspeiler det antagelig arbeidet på verftet med dise båtene. Etter 130 timer sitter alt godt på plass som da jeg mottok båten. Lykke til med ny Bavaria båt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Hei Saltkjelen Ja jeg har som nevnt en Bavaria 35 Sport 2006 modell som jeg overtok i slutten av april. Har fått kjørt på den ca 20 timer så langt, og er godt fornøyd med både båt og motor, som nå har gått ca. 155 timer. Bavaria masseproduserer båter, og dermed kunne enkelte finish detaljer vært bedre/ penere, men kvalitativt holder båten veldig bra standard. Båten har meget praktiske løsninger, god plass, oppfører seg fint i sjøen, og er en velutstyrt båt til en fornuftig pris. Alternativene var uaktuelle for vår del, da prisdifferansen var alltfor stor, primært fordi vi ikke hadde pengene, men også delvis fordi vi heller ikke syntes at vi fikk så mye mer ved å velge andre merker i samme klassen. Så langt sitter alt på plass, og båten som har standard motorinstallasjon; 2 x D4 225, runder 33-34 knop med fulle tanker og hele familien ombord inkludert ferie pikk pakk, og marser fint i 25 knop på 2900 omdreininger, som er økonomisk å kjøre med også. De nye D4 motorene har jeg bare godt å si om, bare man er klar over at disse går litt hardt, slik at etterisolering av motorrom og tetningslist på motorromsluken er etter mitt syn helt nødvendig. Fyllte diesel forrige dagen, og ble nesten sjokkert over at forbruket ikke var større enn ca 25 liter per time på blandet kjøring i de 19 timene jeg har kjørt båten. Tror nok at dersom man skuffer på litt mer så vil forbruket gå rett i været, men så langt, med min kjørestil er dette rene sparebøssen Ser at Sletten har samlet sammen dårlige erfaringer fra alle på D-serien til VP, noe som forundre meg meget. De jeg har snakket med har bare positive erfainger med disse installsjonene, og da snakker jeg både om mekanikere og ikke minst eiere av D serien. Det fines flere her inne som har slike installasjone, og disse kommer nok på banen etterhvert med sine erfaringer omkring disse motorene. Bavaria gir etter min vurdering mye båt for pengene, men forvent ikke super finish i alle detaljer, høyglanspolert eksotisk tre, og designtekstiler. Synes på mange måter sammenligningen med Skoda er helt grei. Samme komponenter, samme motor/drivverk og samme teknologi som Audi, annet produksjonsland og image, som gir kjøperen kvalitet og driftssikkerhet til en mer spiselig pris. Lykke til med båtvalget, og dersom du holder på Østlandet kan du sende meg en IM så skal du få en guidet tur ombord en dag det passer. Quote Hilsen Ludde Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Og alle som jeg har snakket med har dårlige erfaringer med Volvo Penta og de nye D-seriene i ulike varianter. Ser gjerne at Bavaria velger en annen motorprodusent i fremtiden. Det hadde vært interessant å vite hva disse erfaringene er. Er de relatert til installasjonen eller er det VP komponenter i seg? Jeg har hatt D6 og D4. Eneste problemet var en datamaskin som tok kvelden på ene motoren. Den ble byttet og motoren funket bra igjen. Totalt har jeg vel logget ca 250 timer med egne D motorer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Mercruiser med drev eller Yamaha med drev er vel neppe noe bedre en VP så jeg tviler på at Bavaria bytter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristina III Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Litt oppfølging her: Jeg sier ikke at alle eiere av D-serien er misfornøyde. Jeg sier at alle JEG har snakket med har hatt dårlige erfaringer i større eller mindre grad med disse motorene. Feil som bare ikke skal skje. Motorene er ikke akkurat finmekanikk. Så vidt jeg vet er D3 samme basismaskin som i Volvo XC90. Kona og jeg skulle ha en ny bil, tok en kort prøvetur i XC90 og bare ristet på hodet. Maken til grov og bråkete traktormaskin. Jeg kan leve med dette i en båt, men ikke i en bil. Det ble Audi igjen. D6 er grov og bråkete som en lastebilmotor. Mer er det ikke å si om den saken. For å svare Baatsman: Nei, det er ikke bare elektronikken det er snakk om. To eksempler er at D3 motorer som har hatt store problemer med å kjøre med luftfilter installert. En venn av meg måtte kjøre uten i hele fjor sommer (etter anbefaling av VP) ellers så ble motoren strupt. Et annet eksempel er en D6 motor som etter 80 timer nektet å starte fordi bolten som holder startmotoren til blokka (og samtidig jord til maskinen) simpelthen brakk rett av under start!!! Tok 2 dager å få feilsøkt og reparert. Her har en eller annen på VP ikke brukt momentnøkkelen riktig. Men elektronikkproblemene er det som skremmer. For det første er det mange feilmeldinger med dertil hørende tur til verksted midt i høysesongen for å sjekke, og så er det ingen ting. Men det verste er at datamaskinene ryker uten en kjent årsak. Når Bitteliten sier nærmest som en bisetning at det eneste problemet han har hatt er at en datamaskin tok kvelden på hans maskin, så blir jeg litt sjokkert. Det er da overhodet ikke akseptabelt!!! Jeg kjenner til ytterligere to eksempler der HCU er gått i stykker i løpet av vinterlagringen. Motoren var fullstendig uten strøm og kontakt ved start på sesongen. Dette på båter som er konservert av merkeverksted og lagret inne hele vinteren. VP byttet datamaskinene fort og greit, de var tross alt mindre enn ett år gamle. Men dette er tydeligvis en produksjonsfeil på en D6-serie så spør gjerne VP om dette. Når garantien er gått ut venter en regning på 30.000 om noe skjer ble den ene eieren fortalt av serviceteknikeren!! Da får man lyst til å fortsette med VP... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 (edited) Når Bitteliten sier nærmest som en bisetning at det eneste problemet han har hatt er at en datamaskin tok kvelden på hans maskin, så blir jeg litt sjokkert. Det er da overhodet ikke akseptabelt!!! Mulig du ikke har fått dette med deg tidligere - men den nevnte hjernestransplantasjonen er meget behørig omtalt i en rekke tidligere tråder. D3 hadde VP problemer med det første året - det var både ventiler som brant og feilkonstruert kjølevannsinntak på drevet. D6 hadde en konstruksjonsfeil på dieselrøret til 3. sylinder på første serie D4 har jeg ikke hørt noe om Ellers har jeg hørt lite om store feil på D motorene. At en bolt kan knekke forstår jeg - det kan like gjerne være en støpefeil fra leverandøren som ikke kan oppdages ved montering. Det vet alle som jobber med metall. Du skriver mye om din subjektive oppfatning. Jeg opplever D6 motoren som en meget behaglig motor. At den knakker på tomgang kommer jo av common rail. Det gjør nok din Audi motor også når den er kald. Jeg har hatt en Audi A6 med så mange feil at jeg knapt rakk å bruke bilen. Alt var naturligvis på garanti - men etter 3 år med bilen på verksted hver annen måned ble jeg litt lei. En av feilene var at elektornikkboksen fra Bosch tok kvelden og pga bytte av lagersystem hos Audi tok det 6 uker å få boksen opp til Norge. Jeg er nok ikke alene om å ha opplevd elektronikkfeil - og det vil det nok bli mer og mer av. Jeg er veldig fornøyd med ikke å kjøre Audi i dag Det du skriver er din subjektive oppfatning. Det gjør jeg også. Vet ikke hvilken erfaring du har med serieproduksjon. Min lille erfaring fra fabrikker tilsier at man aldri kan garantere 100% kvalitet. Det skjer rett og slett feil av og til som ikke kan oppdages på produktet før det tas i bruk. Det som er viktig da er at man har en solid leverandør bak seg som raskt og effektivt rydder opp. Jeg sier på ingen måte at VP er perfekte. Akkurat som alle andre har de sine styrker og svakheter slik Yanmar, Mercruiser og Cummins og Catepilar har. Og det blir veldig spennende å se fremover når flere merker følger på med elektroniks styrte motorer - og her har jo både CMD og Yanmar lansert nye serier Edited June 15, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Må si at jeg synes det ligger mange nye Bavaria Sport på finn.no Sleges etter kun et år i bruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Ja noen "like" mora, men andre kun vil ha dattera. noen er uheldige med sin kona, mens andre lever livet ut med sin, og kunne ikke tenkt seg noen annen. Slik er det nok med Motorer og båter også. Det er somregel den vi har "nå" som er den beste. Godt at vi ikke alle har samme oppfattning av hva som er bra, eller dårligt. Da ville vi nok ikke hatt Baatplassen. Ha en fin sommer . Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 (edited) Det er ikke så lett med fritt valg av motor da. Svært mange europeiske båtprodusenter har en lei tendens til å putte disse grønne skitmotorene fra VP i kjellern. Og inntill man er på stor båt med stor motor og rett aksling er det ikke så mange valg egentlig heller - bare Mercruiser - og kanskje Yanmar - men jeg er fortsatt skeptisk til å ha drev og motor fra ulik leverandør. Men det hviskes i krokene om at Yanmar snart kommer med et drev Edited June 15, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 (edited) Litt OT men Nye D-1 motorer har DVC panel, mens D2-55 som vi har, har ikke. hva er forskjellen?. Selvfølgelig kunne jeg lest meg til det, men Edited June 15, 2007 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 displayet kanskje Ærlig talt - vet ikke. Jeg så en D1 motor i en båtbutikk jeg var i i går - så ut som en helt vanlig liten motor -så ingen datamaskiner på den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 (edited) .......noen er uheldige med sin kona, mens andre lever livet ut med sin, og kunne ikke tenkt seg noen annen. Da har dere vel kanskje hørt om han Anton da han kom i fra Tyskland og innrømte for sin bestekamarat at han hadde vært på sån dærre horhus. Joda sa han, Det kosta mæ jo en del krona men dæven du ....fagfolk e no fagfolk !!! (Man skal vel bærre være gla i den nesen man har, enten hva gjelder marinemotor eller kvinnfolk!) Edited June 15, 2007 by rogeri (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Jeg forstår meg ikke på disse nymoderne motorbåtene. Tenk å plassere toalettet på baugen. Hvem ønsker å sitte der i høy fart ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Nå begynner vi og nærme oss fredagshumor. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Tenk å plassere toalettet på baugen. Hvem ønsker å sitte der i høy fart ? Det er vel værre for de som står bak i cock(!)piten Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Sist gang jeg gikk forbi en Bav Sport puttet jeg nedi en haug med panteflasker, men fikk dessverre ingen penger tilbake... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Såpa, du har ikke forstått dette. Det er tømming fra dekk Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 De 2 vinduene bakenfor dassen. Er det pant av konjakkflasker ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Det er tømming fra dekk Med vacuum : wink: greit det er Frædan - men så svært hull - det blir for grovt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lassal Posted June 15, 2007 Author Share Posted June 15, 2007 Vil takke for mange nyttige og informative innlegg. Kom gjerne med flere tilbakemeldinger på Sport modellene, positive/negative. Alt i alt virker det som om de fleste er fornøyd! Ludde: Jeg både bor og har båtplass på Østlandet. Har plass i Son. Hadde vært moro å sett litt nærmere på Bavariaen, sender deg en IM en dag.. :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.