Jump to content

Positive/negative erfaringer med Bavaria (sport)?


lassal

Recommended Posts

Som for alt annet her i livet - man får det man betaler for :wink:

 

Jeg har kikket litt mer enn vanlig nøye på en Bavaria 42, og er helt sikker på at den ikke lever opp til det jeg synes er OK. Motorrommet er dårlig lydisolert, førerplassen mangler kartbord, skramlete dørker, masse sikaflex klinet utover i innredningen, harde seter, sotede vinduer, bare en vinduspusser, kallesje var ikke standard, rå glassfiber (dvs ingen topcoat) når man kikker litt bak fasaden, dårlige madrasser mm. Og listeprisen er ikke det du betaler for båten. Det tilkommer som regel en masse frakt, kallesje m.m. om ikke Lunde båt har endret praksis da. Og da jeg begynte å sammenligne nettopriser for ferdig utstyrt båt i Norge så var ikke BMB så veldig billige lenger. De hadde definitivt ikke den prisfordelen de har hatt på seilbåter.

 

MEN det er mye båt for pengene om man måler i volum. Men volumet betyr også et fyldig skrog som kanskje ikke er best når det er litt sjø. Har en bekjent som har en Windy 33 og han har en bekjent med en BMB 35. Bavariaen har ikke mulighet til å henge med når det er litt sjø.

 

Så søk litt på nettet og finn noen tester. Vet at Motorboat Monthly og Motorboat and Yachting har testet flere BMB'er. De testene pleier å være gode synes jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 x D4 225, runder 33-34 knop med fulle tanker og hele familien ombord inkludert ferie pikk pakk, og marser fint i 25 knop på 2900 omdreininger, som er økonomisk å kjøre med også. De nye D4 motorene har jeg bare godt å si om, bare man er klar over at disse går litt hardt, slik at etterisolering av motorrom og tetningslist på motorromsluken er etter mitt syn helt nødvendig. Fyllte diesel forrige dagen, og ble nesten sjokkert over at forbruket ikke var større enn ca 25 liter per time på blandet kjøring i de 19 timene jeg har kjørt båten. :yesnod: Tror nok at dersom man skuffer på litt mer så vil forbruket gå rett i været, men så langt, med min kjørestil er dette rene sparebøssen :wink:

Jeg tror at D4 225 er litt snaut på en så tung båt. Ikke for toppfartens del - men for å komme raskt opp i plan. Jeg har to D4 260 og de trykker godt på i båten min. Tror BMB 35 har omtrent samme "vital mål" som båten min

 

At D4 bruker lite diesel om man vil stemmer. Jeg har et sånn EVC display som viser forbruket løpende. Snittforbruket vårt ligger vel på rundt 40 liter/time. Ved full fart sluker Vera og Petra ca 55 liter hver (106 liter/time totalt for å være helt nøyaktig). Drar jeg av 100 rpm synker farten med 1 knop forbruket til 90 liter/time. I marsjfart på rundt 29 nknop (3000rpm) drar hver av frøknene ca 30 liter/time, dvs 60 liter totalt. Da er forbruket pr nm på ca 2,2 liter. Dette er den mest effektive farten for oss.

 

Båten går like fort uansett hvor mye ferielast og bunkers vi har ombord. Og det er når du har full lastet båt du setter pris på å ha litt mer enn de minste motorene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

Enig i at 42 foteren ikke var noe særlig når det gjelder finish, og ikke hva man kan forvente av en såpass kostbar båt. I min 35 foter er finishen bedre, og de har hatt en ok dag på verftet når de gikk i gang med Sikaflexen, slik at dette ser greit ut. Etterisolering av motorrom er et must som sagt tidligere, og burde vært standard fra fabrikk.

 

Prismessig er det da ikke så galt allikevel. For 1,9 mill. får du en fullspekket 35 Sport, med alt du trenger og litt annet, og det er jo tross alt 1,3 mill opp til Grand Mistral med litt utstyr på eller?

 

Motormessig kunne det vært fint med D6-260, men 225 er helt greit, selv når du skal opp i plan. Nå er jo definisjonen av raskt opp i plan også litt vag, men jeg er , etter en runde med stor diesel og Mercruiser Bravo III drev, vant til å ta det litt piano. Har kjørt litt med en kompis sin båt som veier 6 tonn og har 2 x Kad 42, og det er som å kjøre motorsykkel, og slik føles det ikke i vår båt.

 

Båten veier vel 9000 kg sånn den ligger nå med full dieseltank (800 l), vann og mesteparten av ferieklærne, og jeg synes den er rimelig raskt ute av vannet. Nå har jeg ikke kjørt noen båt med alternativ motorisering, så dette blir rent synsing.

 

Når det gjelder kameratene dine sine små tester av sjøegenskaper,der den ene kjører fra den andre, får det være som det er. Har en kompis med tyngre båt og mindre motorer enn meg som kjører fra meg i litt stor sjø, men vil ikke gi båten skylda for det tror jeg. :wink:

 

Saltkjelen: Du er hjertelig velkommen.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det Ludde :)

 

Det som er det aktuelle er nok da en D4-225 - som jeg tror er mer enn nok for vårt behov. Når det gjelder Windy er dette fine båter, men har jeg valget mellom en 10 år gammel Windy og en fabrikkny Bavaria er jeg ikke i tvil. Tittet forøvrig på en 32 Sport her om dagen og da rådet faktisk selgeren meg til å helle kjøpe en Windy. Nå er jo Windy litt høyere opp i status (etc) og jeg syns derfor det er et litt feil sammenlikningsgrunnlag...

Link to post
Share on other sites

Det er jeg absolutt enig i. Det jeg ikke liker ved 32 Sport er at det ikke er en egen lugar for Captain. I 33 Sport har det blitt dette og anser derfor den modellen som mer interessant enn 32 Sport. 33 Sport er jo også arvtakeren til 32 Sport og er / blir det eneste alternativet hvis jeg skal ha fabrikkny båt.

Link to post
Share on other sites

Som nybakt eier av en 29 sport (2006) med D6`en i, skal jeg være forsiktig med å trekke bastane konklusjoner, men etter to månder i båten og 25 bruksdøgn er jeg faktisk meget fornøyd. Ingen feil og jeg opplever båten romslig, smart innredet og ikke minst meget god i sjøen.

 

Erfaringsgrunnlaget med tilsvarende båt er to Nor Star 290 (som jeg også gjerne anbefaler). Prismessig er de ganske like. Fordelene med Bavariaen er flere. Mer plass og volum, samt bedre sjøegenskaper er nok det som veier tyngst. Bavariaen er 2 1/2 fot lengre i total lengde samenlignet med Nor Star 290, Joda 290 eller Marex 290. Den er ørlite større en Nidelv 300. Dette med dårlig finish og løse skruer skjønner jeg ingenting av. Jeg har ikke etterstrammet EN skrue. I Nor Staren måtte jeg på 04 mod. gå over hele båtenda jeg fikk den . Litt grovere coating i motorrom og under skott, men det lever jeg god med. Savner heller ikke kompass-rosa i cocpit-bordet som Windy har, og er så langt godt fornøyd med kvaliteten på innredning, skaper, henglser, beslag osv. Ellers er det jo båtene utstyrt med utstyr stort sett fra mye de samme leverandørene.

 

Forhørte meg med flere Bavaria eier lokalt før jeg kjøpte og de hadde utelukkende gode erfaringer. Kjenner også selv flere både med motorbåt og seilbåt som er godt fornøyd.

 

Jeg synes at om du først skal opp i størrelse så ville jeg gått for 35 foteren. Jeg synes at forskjellen når du går fra 29/30 foteren og over i 32/33 er relativ liten sammenlignet med om du beveger deg over til 35 foteren. Denne er rett og slett gedigen!

 

D-motorene til Volvo må oppleves. De kan på ingen måte sammenlignes med de gamle KAD`ene. Dreiemoment, drag, støy, forbruk osv. er i en annen verden.

 

Sammenligning med bil tror jeg må bli Skoda.

:lol: joda, og Nor Staren med ei solid folkevogn :lol:

Må si at jeg synes det ligger mange nye Bavaria Sport på finn.no

Skal du til å selge, Blue Dragon ? :lol: Husk at det er solgt ganske mange Bavariar i Norge de siste årene. Fører statistikk på pris og salgstid på flere båter og Bavaria selges like fort som f.eks. Joda, Marex og Nor Star.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du er inne på noe Swande. Det er solgt veldig mange båter de siste årene. I tillegg er det en liten gjeng i Østfold som importere båter fra Tyskland utenom Lunde Båt, og jeg er temmelig sikker på at 2-3 av de båtene som ligger på Finn.no er slike båter. Guttene bytter båt hvert år, og dermed blir det jo noen 1 år gamle 35 Sport til salgs.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Registerer at det nå er flere båter som importerteres for ufattelig lave priser. F.eks. denne som selges nærmere 400.000,- under norsk markedspris. Riktignok kommer frakt i tillegg, men moms og hk-avgift er inkludert. Dette virker rart - noe som ikke stemmer. Ser også at et Stavanger-firma har startet samme type import. Det må være noe mer en at Bavaria ligger relativt høyt priset på det norske markedet i forhold til resten av Europa.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, nå følger ikke jeg så mye mere på Bavaria mer, men jeg har registrert at 35 Sport har gått ned svært mye i pris. Hvorfor 35 Sport tok over for 34 Sport og nå 37 Sport som har tatt over for 35 Sport skjønner jeg virkelig ikke. 35 Sport er jo knappe 2 år gammel.. Ellers ser det ut som om den mindre modellen, 32 Sport holder seg mye bedre i pris.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke selv BMB så godt, men pratet med en på Skjærhalden som hadde en 35 med hartop. Husker ikke betegnelsen. Han hadde kjøpt den ny og ble veldig grinete når den lakk som en sil gjennom hartop. En sesong (fjoråret) ble ødelagt. De brukte vinteren 200/2007 på å fikse feilen og nå var den vistnok tett, trodde han. Han var ikke spesielt fornøyd med "check out" av båten da en slik stor feil kunne slippe gjennom.

Personlig synes jeg BMB be 32 er en romslig og grei båt. Liker imidlertid ikke løsnigen ute akterut ute på BMB generelt der det etter min smak er for åpent. Bedre med en "hekk" og kalesjeløsning som man får lukket skikkelig. Er litt for mye solskinnsbåt etter min smak, og det har vi ikke for mye her til lands.

At man har en kalesjeløning på slike båter som en mann enkelt kan ta opp/ned kalesjen synes jeg også er mangelvare på mange båter. Vet ikke hvordan det er på BMB.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Får skryte litt av Lunde båt - og da passer det kanskje inn i denne tråden.

 

Har hatt noen småting som reklamasjonsaker på Bavariaen. Det dreier seg stort sett om utstyr levert av andre leverandører som en sikkerhetsventil i varmtvannstanken som drypper litt, en bryter til vinsj der plasten løsnet, osv. I tillegg var det levert feil trekk til båten fra den var ny som Lunde (etter rekalmasjon ett år etter) ordner opp i.

 

Kjapt svar på mail der de imøtekommer uten spørsmål på alt sammen. Ble også imponert da en fra Lunde ringte på vei til møte med lokal forhandler og ville gjerne ta en titt og en prat. Han tok med alle putetrekk og sender med det første nye. I tillegg hadde han med seg mekaniker som noterte seg punktene og skulle følge opp lokalt.

 

 

Bravo Lunde båt! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå snuser jeg faktisk litt på Bavaria igjen, og da 35/37 Sport/HT.. Vil aller helst ha HT ettersom jeg er litt lei av all kalesjen og har funnet et par pene 35 HT som jeg godt kunne tenkt meg å sett litt nærmere på, men jeg syns alikevel at det er litt surt å legge så mye penger i en utgått båt. Jeg kunne derfor tenkt meg en 37 HT, men er usikker på hvordan denne ligger på prismessig i forhold? Noen som vet hva den starter på og hva en greit/bra utstyrt 37 HT kommer på?

Link to post
Share on other sites

Om man kjøper en importert Bavaria seilebåt så har Lunde båt ingen reklamasjonsplikt ovenfor disse båtene, gjelder dette også motorbåter, Jeg har jo selv en B39Cruiser 2006 modell, har tatt en generell henvendelse til Lunde ang garanti og de frasier seg alt her, dette bør jo tas til betrakning ved kjøp av imp båt. Alt utsyt levert av under lev er uproblematisk.

 

Bare til ettartanke doe de som vurdere imp båt.

Link to post
Share on other sites

Skjønner vurderingen. Kjempefin båt 37 selv om jeg foretrekker toppløs båt. Vind i håret hører med på sjøen synes jeg, men jeg er noen ganger ganske lei av kalesje-styr selv også.

 

Du må nok regne med en 2,1 for en ganske ny og godt utstyrt båt ( 06, 07 mod) noen år eldre kan vel ligge sånn omtrent på 1,8 - 1,9 mill. Da får du STROR og MYE båt. Sammenlign f.eks. med Windy 37 i størrelse og pris. Selvsagt er Windyen noe mer forseggjort i detaljer, men Bavariaen er en meget solid bygd båt med mye plass.

 

Det finnes bl.a et Stavanger-firma som er kommet på markedet siste året med importere Bavariaer til dumpingpriser. Om dette med garanti er riktig er det jo god grunn til å ligge unna.

Link to post
Share on other sites

Har allerede fått prisliste og brosjyre. Har satt sammen en 37 HT som kom på den nette sum av ca 2,3 med det meste av utstyr. Jeg kunne godt tenkt meg en generator, men siden man må betale store summer for bunnstoff, frakt og klargjøring (nesten 100 000kr), så må noe vike og da blir det desverre det. Tenkte jeg skulle dratt ned å få sett på en BAV 35 og 37 HT nå de nærmeste dagene. Hvordan er egentlig mulighetene for pruting? Jeg har eventuelt båt som skal tas i innbytte (2007 Doral Prestancia)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke si noe om pruting. Men jeg tror dette er tiden da man kan gjøre gode kjøp. Nå kan enkelte være i en "vintermodus" med få tanker om båtlivet. Mao

det kan være roligere. lettere nå en slutt feb/beg mars for å få gode priser.

 

Båtene er fine

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har allerede fått prisliste og brosjyre. Har satt sammen en 37 HT som kom på den nette sum av ca 2,3 med det meste av utstyr. Jeg kunne godt tenkt meg en generator, men siden man må betale store summer for bunnstoff, frakt og klargjøring (nesten 100 000kr), så må noe vike og da blir det desverre det. Tenkte jeg skulle dratt ned å få sett på en BAV 35 og 37 HT nå de nærmeste dagene. Hvordan er egentlig mulighetene for pruting? Jeg har eventuelt båt som skal tas i innbytte (2007 Doral Prestancia)

 

Det er vel din som nettopp ble lagt ut på Finn.no. Flott båt og fin annonse. Lykke til med salget. Tilbyr LundeBåt innbytte?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...