Jump to content

Positive/negative erfaringer med Bavaria (sport)?


lassal

Recommended Posts

Gratulerer! Flott båt dette, med mye plass. Hvit og fin. Det er jo også en ganske bred båt.

 

Maskinene er vel ekte Cummings med lavt effektuttak, så jeg har tro på at det vil være bra maskiner i mange år.

 

Takk for det.. :smiley:

 

Ja, båten er ganske bred (3,85m) og er overraskende lett å manøvrere. Hekk og baughtruster samt to motorer med akslingene langt fra hverandre gjør manøvreringen til en lek i forhold til gamlebåten. Den slet jeg faktisk litt med.. Sitter 2x 5.9 Cummins 330, så båten har totalt 660hk som dytter på seg. Nå er eksosen over vann (noe som både er kult og negativt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjør med eksosen eller om den bare forblir over), så det kommer en ganske brutal lyd kan man si ja. Skal se om jeg ikke klarer å fikse et lite lydklipp/film..

:flag:

 

Takk for andre gratulasjoner.. Byttet forøvrig bord på flybridge, som var en _stor_ forbedring..

 

w69mjb6g5mpt28xwa0c9.jpg

 

ysvl7x2n6gesdlnmvsrl.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for det.. Skal se om jeg ikke får tatt noen nye bilder, både inn- og utvendig til helgen. Flybridgen er ganske stor ja med masse og gode oppbevaringsrom. Tror dette er en av de største flybridgene å finne på en 36 foter..

 

137-830559.jpg

 

Og noen bilder fra innsiden.. I salongen er det riktignok to flyttbare godstoler, som etter min mening er vesentlig bedre enn en fast sofa til ingen nytte. 3 seteren gjøres på styrbord side (venstre på bildet) gjøres enkelt om til dobbeltseng..

 

137-830561.jpg

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førsteinntrykket er svært bra og erfaringer med forhandler og importør er strålende.

 

Og det er BayMax formoder jeg?

 

Ble skuffet over de på messa i år. Kom der blid og glad og i handlemodus, men det var ingen som skjønte det!!! Kunnskapen om det som var utstilt var også mildt sagt litt under det jeg forventer. Uansett godt å høre at du er fornøyd! Kan hende jeg skal handle senere også jeg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, stemmer det.. BayMax.. Jeg var knallfornøyd med de jeg. Både de fra importøren og forhandlerene. Kan godt være at det ble så hektisk ettersom de solgte mange båter på messa (selv om det ikke skal være en unnskyldning) for å ikke hjelpe deg. Nei, jeg er bare fornøyd så langt og med kunnskapen deres også.. Får håpe du også blir det - noe jeg også tror du vil bli også :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg hadde for en drøy uke siden et helg-opphold i Son hvor jeg da også logget dieselforbruket tur/retur Bygdøy/Son.

Jeg lå på marsjfarten som er 22 knop hele veien både til og fra og etter endt tur hadde jeg brukt ca 230 liter diesel. Logget tiden på underkant av 2 timer hver vei. Dette gir et dieselforbruk på underkant av 60 liter i timen eller 30 liter i timen pr. motor. Med andre ord var det jeg skrev tidligere i tråden om forbruket faktisk realistisk.. Jeg er fornøyd! :smiley:

 

jpg1va4.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Leste i siste Motorboats Monthly at BAvaria kommer til å presentere nye farger og interiørvalg på Sport serien sin. Nå kan man velge farger på puter ute og tresort på interiøret "Same shit new wrapping " :wink: Koster visst en del ekstra - husker ikke om det var GBP 1.000 eller GBP 10.000 - tror det var det siste

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er klart for 37 Sport. Den heter HIGHLINE, se :

 

The new special editions «HIGHLINE» and «HIGHLINE Avantgarde» are available both for the 37sport and 37sportHT. The version «HIGHLINE» lets you choose among four different colours for the interior upholstery while the cockpit upholstery is always white and the hull stripe is blue.

The version «HIGHLINE Avantgarde» offers the additional wood colours walnut and light oak beside mahogany and several colours for the cockpit upholstery and matching decoration stripes on the hull to select from.

At the same time the „High Line Avantgarde“ version has four optional fabrics for the interior upholstery available.

 

 

Se her.

Link to post
Share on other sites

Historien så langt har i hvert fall fortalt oss at de mest kurante Windyene holder seg veldig bra i pris. Jeg kjøpte selv en forholdsvis bra utstyrt 2000-mod 32 Scirocco i feburar 2001, ga 1.425 (nypris et sted mlm 1.450 og 1.5). byttet den inn i ny 37 i 2004, fikk da 1.4, båten ble videresolgt kort tid etter for 1.450.

 

Slik er det definitivt ikke nå lenger, og det er kanskje like greit. Et eksempel er den pene og godt vedlikeholdte (av Vollen Båtservice) 2000 modell W 32 Scirocco som Oslo Båtsenter skal selge, og som ble lagt ut for 1.350 (raskt redusert til 1.290,-). Den har ligget lenge ute og er fortsatt ikke solgt, så der må de nok også lenger ned i pris.

 

 

Jge valgte selv denne Sciroccoen ubetydelig brukt som alternativ til en Nidelv 300 som med 1xkad43 kom på 1,275 den gang. Valget var enkelt...... Nidelven er fin båt, men mye mindre båt enn Sciroccoen på alle mulige måter. Bitteliten gjorde vel det motsatte valget en gang, og Nidelven ble ganske raskt byttet ut.

 

Skjønner godt at valget var enkelt på det tidspunktet (i 2000/2001). Da hadde N 300 en mye mindre sosial innredning i cockpiten, og det ble kun solgt få båter i året. Først da de endret cockpit-layouten på N 300 i 2004 (flott sofa-løsning) ble det fart på sakene. Etter det økte salget "dramatisk", og fra juli 2006 til juni 2007 solgte de i overkant av 30 nye N 300 i Norge (ca 10 av dem i Oslo), noe som muligens innebar at det var Norges mest solgte sportscruiser i 30-fotsklassen det året (selv om Lunde Båt Motor stadig "skryter" av at Bavaria (motorbåter) er Norges mest solgte båt i sin klasse for n-te år på rad).

 

For øvrig er jeg helt enig i at W 32 Sc er vesentlig større enn N 300. Da jeg kjøpte Nidelven stod valget mellom ca. 5-6 år gamle W 32 Sc, ny/nesten ny N 300 og ny Bavaria 29 Sport. Jeg opplever at valget mitt var ok, men om det var det "beste" er vanskelig å si.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte en ny Nidelv 300 for noen år siden. Om jeg skulle valgt igjen hadde jeg heller valgt en pent brukt Windy 32 enn Nidelv 300. Men da hadde vi vel antakelig fortsatt hatt en W32, så det var vel like greit at vi var skikkelig misfornøyde med vår Nidelv 300 :wink:

 

nidelv 300 er en 28 foter med baugspyd, bysse ute med lav arbeidshøyde, en seng foran som trenger en haug av puter for å fungere for voksne og en trang stikkøye. Windy 32 er 32 fot lang, stikkøye med god dobbeltseng, bra bysse under dekk, OK liggekomfort i salongen og kanskje klassens beste salong i cockputen. Jeg mener også at Windy har bedre kvalitet og en langt bedre organisasjon som gir kanskje markedets beste service og oppføling.

 

I dagens marked er hverken Nidelv 300 eller Windy 32 enkle å selge. Men det er jo tross alt høst. Jeg tror det blir bedre neste år - om renteutvilklingen stabiliserer seg. Men har man penger kan man få fine båter for en hyggelig sum penger.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så det var vel like greit at vi var skikkelig misfornøyde med vår Nidelv 300 :wink:

 

Det sies vel at det pleier å være et snev av sannhet bak enhver spøk, og ut fra andre innlegg har jeg også fått inntrykk av at du ikke var fornøyd med Nidelven. Spesielt etter at du solgte den, virker det som om kvaliteten på Nidelven ble flere hakk dårligere :wink:

 

nidelv 300 er en 28 foter med baugspyd, bysse ute med lav arbeidshøyde, en seng foran som trenger en haug av puter for å fungere for voksne og en trang stikkøye. Windy 32 er 32 fot lang, stikkøye med god dobbeltseng, bra bysse under dekk, OK liggekomfort i salongen og kanskje klassens beste salong i cockputen.

 

Baugspydet på Nidelven stikker ca 40 cm lenger ut enn baugen naturlig ville ha gjort uten baugspyd. Lengde uten baugspyd ville derfor ha vært ca (9.2 - 0.4 = ) 8.8 m, hvilket er ca 4 cm under 29 fot. Med en ekstra pute i akterkant av kabin-bordet (Nidelv tilbyr det) og en enkel overmadrass som jeg har tilpasset til sengen, er det komfortabel soveplass for 3 barn (3 - 9 år) eller to voksne foran hos oss. Enig i at stikkabinen ikke kan måle seg med W 32, men med "svært god" høyde i hodeenden og en bredde på ca 1.24 m (og 2 m lang) er den fullt på høyde med det du får i andre norske båter på tilsvarende størrelse. Etter vår mening fungerer båten utmerket som feriebåt for familier med relativt små barn, og så er det en perfekt dagstur-/badebåt for en familie (også med gjester). Sammenliknet med tilsvarende båter som tilbys mener jeg at N 300 kommer godt ut (selv om den er i dyreste laget), men jeg er enig i at den er en god del trangere enn W 32/33, men så er det jo også en klart smalere, mindre og rimeligere båt.

 

 

 

I dagens marked er hverken Nidelv 300 eller Windy 32 enkle å selge. Men det er jo tross alt høst. Jeg tror det blir bedre neste år - om renteutvilklingen stabiliserer seg.

 

Mulig det, men mange av disse båtene har ligget ute siden i våres uten å bli solgt, og det er ikke gitt at markedet blir bedre våren 2009 enn det var våren 2008.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Markedet blir nok ikke bedre neste år.

 

Enig. Boligmarkedet er ned (nesten full stopp for nye prosjekter i Oslo-området), bilmarkedet er klart ned (ca 20% sammenliknet med i fjor) og jeg har klart inntrykk av at båtmarkedet er enda svakere enn dette. Selv med et stabilt rentenivå, tror jeg det tar lang tid til markedet nærmer seg 2006/07-nivå.

 

 

N300 er vel bygget på samme skrog som Nor Star, dvs rund 26 fot skroglengde.

 

Jeg tror begge disse bygger på skroget til Biam 8??, men Nidelv har i sin versjon forlenget skroget noe (vet ikke hvor mye) og modifisert steglistene en del. Ut fra "klare tilbakemeldinger" skal dette visstnok gjøre at Nidelven går merkbart mykere i motsjø. Jeg tipper at selve skroget til N 300 (uten baugspyd og badeplattform) er ca eller litt i overkant av 27 fot.

 

Siden en ny koster nærmere 2 mill nå, så bør de nyere brukte båtene være gode kjøp. Det er jo en flott båt.

 

Så i en annonse at standard utstyrt N 300 Sport nå starter på ca 1.580.000,- (tror dette var med D4-260 eller D4-300). Det er vanlig med ekstrautstyr for i overkant av 300k på disse båtene, så da ender man på ca 1.9 mill, og så gir vel Nidelv noe rabatt, så med dette motoralternativet bør det være mulig å få en godt utstyrt ny båt til ca (eller litt under) 1.8 mill, men det er jo også relativt mye.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Det sies vel at det pleier å være et snev av sannhet bak enhver spøk, og ut fra andre innlegg har jeg også fått inntrykk av at du ikke var fornøyd med Nidelven. Spesielt etter at du solgte den, virker det som om kvaliteten på Nidelven ble flere hakk dårligere :wink:

Det tok en overnatting før vi innså at vi hadde kjøpt feil båt. Jeg har tillatt meg å være mer ærlig med hva jeg skriver om N300 her etter at vi solgte. Også fordi jeg har et bedre sammenligningsgrunnlag på hva som kan leveres av kvalitet. Nidelv lager flotte båter opp til 25 fot. Over det synes jeg ikke de strekker til. Det vet du jo fra våre diskusjoner da du kjøpte båten din også - mitt råd var den gang som nå - så på Windy 32 i stedet :smiley: Det som kanskje tok bort mest glede fra båten vår var den usannsynlig lange listen over saker som ikke var i orden da båten var ny.

 

Vi lå ved siden av en N300 for et par helger siden. Den hadde den "gamle" innredningen ute. Jeg syntes den var fin også jeg. Og de som hadde den var kjempefornøyde.

 

Bitteliten III ligger forvørvrig til salgs igjen. Den har vært eid av minst to ustyrsfreaker - meg som første - så det er nok en godt utstyrt båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mitt råd var den gang som nå - så på Windy 32 i stedet :smiley: Det som kanskje tok bort mest glede fra båten vår var den usannsynlig lange listen over saker som ikke var i orden da båten var ny.

 

For oss handlet valget da bl.a. om økonomi. Vi måtte "presse litt", og da satset vi heller på (nesten) ny N 300 levert fra Nidelv og med full garanti enn en 5-7 år gammel W 32 med to motorer og to drev og dermed vesentlig risiko for at vi kunne pådra oss betydelige utgifter i løpet av de nærmeste årene.

 

Bitteliten III ligger forvørvrig til salgs igjen. Den har vært eid av minst to ustyrsfreaker - meg som første - så det er nok en godt utstyrt båt.

 

Ja, den har vel ligget til salgs hver høst (og flere "vårer") siden den var ny. Selv om den ble produsert høsten 2004 (prøvde ikke du den så vidt på vannet før jul i 2004) har den nå blitt en 2006-modell (i annonsen). Salgsstrategien varierer også litt - for noen uker siden lå den ute for ca 1.440.000,- (langt over dagens markedspris), men nå er det åpnet for å bytte opp til N 320 og prisen er nå satt til 1.580.000,- (hvis jeg ikke husker feil).

 

 

Jeg kan prøve å komme med noen betraktninger om det tråden egentlig handler om. Jeg har ingen eiererfaring med Bavarias sportscruisere, men jeg studerte Bavaria 29 Sport svært nøye ifm vårt båtkjøp i 2005/06. Romslig og flott båt, men det var en del detaljer (beskrevet tidligere) som gjorde at vi valgte Nidelven i stedet. Hvis jeg nå skulle ha byttet til en større sportscruiser, ville imidlertid nye (i 2007/08) Bavaria 33 Sport vært svært aktuell. Den er relativt høy i skroget, og det finnes vel mer elegante båter, men den har en utrolig flott og romslig planløsning, ikke minst i forhold til prisen. Her får man to separate og romslige dobbeltlugarer (stikkabinen kan vel også huse 3 ikke altfor store barn), salong, bysse og toalett under dekk, og en stor og sosial cockpit, så dette burde være en ypperlig familie-turbåt. Jeg snakket med en eier av slik i sommer, og han var veldig fornøyd med båten. Men han hadde vært på reise på forsommeren, så båten hadde ligget stille fire uker i mai/juni, og etter det var farten mye dårligere enn ellers. Båten leveres med 2*D3-190, og det er vel akkurat tilstrekkelig, men med økt motstand som følge av begrodd bunn, slet den litt.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg kan prøve å komme med noen betraktninger om det tråden egentlig handler om. Jeg har ingen eiererfaring med Bavarias sportscruisere, men jeg studerte Bavaria 29 Sport svært nøye ifm vårt båtkjøp i 2005/06. Romslig og flott båt, men det var en del detaljer (beskrevet tidligere) som gjorde at vi valgte Nidelven i stedet. Hvis jeg nå skulle ha byttet til en større sportscruiser, ville imidlertid nye (i 2007/08) Bavaria 33 Sport vært svært aktuell. Den er relativt høy i skroget, og det finnes vel mer elegante båter, men den har en utrolig flott og romslig planløsning, ikke minst i forhold til prisen. Her får man to separate og romslige dobbeltlugarer (stikkabinen kan vel også huse 3 ikke altfor store barn), salong, bysse og toalett under dekk, og en stor og sosial cockpit, så dette burde være en ypperlig familie-turbåt. Jeg snakket med en eier av slik i sommer, og han var veldig fornøyd med båten. Men han hadde vært på reise på forsommeren, så båten hadde ligget stille fire uker i mai/juni, og etter det var farten mye dårligere enn ellers. Båten leveres med 2*D3-190, og det er vel akkurat tilstrekkelig, men med økt motstand som følge av begrodd bunn, slet den litt.

 

Tilbake i Oslo etter en fantastisk dag på fjorden. Masse båter og etter været å dømme skulle man tro det var midt i Juli. Jeg hadde også valgets kval mellom de nevnte båter og endte opp med en 2007 mod. 29 Sport (faktisk den siste som Lunde båt leverte før 30 foteren kom). N300 var lenge en het kandidat, veldig fin uteplass, men for oss for liten nede i cabin. Eldre Windy Scirocco falt igjennom og nyere alt for dyr. Må si jeg er meget fornøyd med valget. D6 er en fantastisk maskin og passer båten utmerket. Det er veldig mange fine løsnginer, som i dag da vi benyttet solsengen bak (gjør om sittegruppen til solseng på 15 sekunder. Midtcabinen er klassens desidert beste. En annen ting som jeg liker veldig godt med Bavaria båtene kontra norske båter er den sosiale cockpiten. Det at det er ett nivå på dørken gjør at man kan snakke med alle fra førerposisjonen. Sitter man i en norsk båt er ofte førerposisjonen hevet betraktlig i forhold til sittegruppen akter. Har en venn med Nor Star 350, og det er komplett umulig å snakke med hverandre under fart. (I båten vår er motorrommet isolert veldig godt og støyer mindre enn mange norske båter). At barna beveger seg rundt uten noen step (kun ca. 10 cm ned til badeplattformen) er også vedlig kjekt. (Husker jeg vurderte Aquador 26, men på denne er det jo et trappehelvete uten like i cockpit).

 

Enig med deg hos vedr. BMB 33 sport og høyde samt motorisering. Skulle gjerne sett at denne var i) litt lavere ii)utstyrt med D4. Synes sånn sett at 37 foteren er penere. Aller penest er dog 35 Sport. Den er veldig linjelekker. Neste båt blir derfor enten en av de siste 35 Sport, eller 37 Sport. Men, uansett, begge er for breie for båtplassen jeg har nå......

 

Hilsen en fornøyd kaptein på veldig fin Skute etter en strålende dag på fjorden :smiley:

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å lese om fornøyde båteiere, mhemil. Din vurdering av uteplassen og nivåer var også et veldig viktig moment da vi så på ny båt - og den har innfridd. Meget sosial uteplass i Bavariane - det har jeg også hørt flere som vurderer Bavaria vektlegge.

 

"Same shit new wrapping "
La oss håpe de bytter til en matchende farge på sikaflexen også :wink:

Skulle nesten tro du hadde begynt å få lyst på Bavaria, Bitteliten. Vi Bavaria-eiere er selvsagt så fornøyde med båtene våre at vi ikke har behov for å bry oss med alle feilene som finnes på andres båter. :wink:

 

Det sies vel at det pleier å være et snev av sannhet bak enhver spøk, og ut fra andre innlegg har jeg også fått inntrykk av at du ikke var fornøyd med Nidelven. Spesielt etter at du solgte den, virker det som om kvaliteten på Nidelven ble flere hakk dårligere :wink:

Sannlig ikke så langt unna min tanke heller. Nå venter vi i spenning på hva som blir publisert etter at NW`en en dag blir solgt :lol:

 

N300 er vel bygget på samme skrog som Nor Star, dvs rund 26 fot skroglengde.

Skrogene er veldig like, men jeg spurte Nor Star om dette, og det er to ulike skrog. Det er jo rettigheter osv. knyttet til skrogformer, og Nor Star ville vel neppe ta samme typen sjanse som folka i Oceanboat (eller hva de heter de som kopierte Scirocco`en)

Link to post
Share on other sites

Skulle nesten tro du hadde begynt å få lyst på Bavaria, Bitteliten.

Så en Bavaria 37 HT i kanalen i helga - og da ble jeg kurert :wink:

 

Sannlig ikke så langt unna min tanke heller. Nå venter vi i spenning på hva som blir publisert etter at NW`en en dag blir solgt :lol:

Se om jeg har skrevet noe negativt om N690 eller W37 :wink:

 

Jeg skriver ærlig om det jeg ikke er fornøyd med. Som Uttern D 55 og Nidelv 300. Er det feil også nå da? Det er to andre medlemmer her som har kjøpt N 300 etter at jeg solgte vår. Begge spurte meg hva jeg syntes om N300. Begge fikk samme svar: Ikke gjør samme feilen som jeg gjorde. Men begge kjøpte nå en N300. En hadde den like lenge som meg, den andre er fortsatt villfaren :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skrogene er veldig like, men jeg spurte Nor Star om dette, og det er to ulike skrog. Det er jo rettigheter osv. knyttet til skrogformer, og Nor Star ville vel neppe ta samme typen sjanse som folka i Oceanboat (eller hva de heter de som kopierte Scirocco`en)

 

Det jeg mente var vel at skrogene hadde utgangspunkt i samme skrog en gang i tiden.

 

Nor Star har jo kjøpt former som tidligere har vært eid av minst to båtprodusenter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...