Jump to content

Positive/negative erfaringer med Bavaria (sport)?


lassal

Recommended Posts

Jeg synes at Bavaria seilbåter er fine - de har kurante løsninger og ser for meg ut til at kvaliteten er helt OK. Motobåtene liker jeg overhode ikke - både ut i fra egne øyne og leste tester av skrogene.

Det var noe kjent over dette utsagnet. Minst du har nevnt det en gang og 20 før?! :lol: Men jeg skjønner at om en velger å svi av en mill. mer en på tilsvarende Bavaria så er det godt å få sagt det. Jeg skjønner Windy-kjøpere helt til det blir snakk om prisen - da faller jeg helt av. Men godt vi er forskjellige, Bittelitten :cheers:

 

Ble nysgjerrig på testene av skroget du henviser til, hvor har du de fra. Jeg har ikke lest en eneste test der de ikke får skryt for sjøegenskaper, og skrogtykkelsen kan det jo ikke være du snakker om. Om det er litt grov coating du sikter til er det for meg verdt minst en million.

Link to post
Share on other sites

Ser Bitteliten er ut med med oppgulp igjen overfor Bavaria. Han er jo "gammelmodig" og har valgt seg en "gammel man med hatt båt". Sannhetenh er at alle de jeg har snakket med (meg inkludert) er kjempefornøyd med Bavaria 35 sport . Det er den perfekte bobåt skapt for norge. Både hva angår pris, plass og finish. Det kan jo være at Bittelitens Windy mistral har et litt finere bord og litt finere pantryinnredning., men båten er liten i forhold til en Bavaria 35 sport. Den som ønsker seg en båt i dette segmentet, bør kikke på en B35 sort, og du vil bli ovrrasket over hvor bra finish det er , kontra det de gammeldagse båteiere som sverger til norske produsenter, forsøker å fortelle deg. Men selvfølgelig, hvis du går med hatt og kjøper for at Windymerket er viktig og ønsker å bli gjort til latter av den yngre garde, så vær så god!

Link to post
Share on other sites

benna,

 

Synd jeg ikke skal på messa idag også. Hadde jeg orket å engasjere meg noe mer om Bavaria, så skulle jeg tatt med meg kameraet ned på messa og knipset bilder av den FORFERDELIGE dårlige finishen av Bavaria. Nå fikk jeg endelig bekreftet det andre har hevdet - og det var godt! Bare de tingene jeg ramset opp med er for min del ganske skremmende på en båt til + - 2 MILLIONER KRONER! Hadde jeg fått en Bavaria 33HT / 37HT med denne finishen hadde jeg dratt tilbake til Lunde båt med båten på dagen og krevd penger tilbake eller ny båt med vesentlig bedre arbeid og finish. Jeg hadde ikke tatt imot båten før jeg var fornøyd!

 

Samtlige av Bavaria-båtene som var utstilt på messa, nye 30 Sport, 33 Sport, 37 Sport, 33HT, 37HT ++ hadde denne dårlige finishen. Ikke kom her å si at det kun var tilfeldig.

Jeg sier det jeg så igjen,

 

Drenshullet - Tøyt ut isolasjon, så ut som om man hadde tatt drillen på egenhånd.

Silikonring - Så ut som om det var en 5 åring som hadde gjort. Klæsja på flere steder, til og med på innredningen hvor det ikke skulle vært silikon.

Vindu/rekka - Store, synlige og svært irritable skjevheter/ujevnheter.

Isloasjon - Isolasjonen tøyt ut flere steder på innsiden av vinduet. Lite delikat.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en god del bilder av en av Bavariabåtene i dag. Jeg er fremdeles like imponert som jeg var på messa i 2007. I tillegg så jeg i går og i dag produksjonsfilen fra Bavaria. Den er imponerende og viser i detalj hvordan båtene lages. Dette virker å være høy-robot teknologi. Man kan finne noe å utsette nærmest på alle båter.

Link to post
Share on other sites

benna,

 

Synd jeg ikke skal på messa idag også. Hadde jeg orket å engasjere meg noe mer om Bavaria, så skulle jeg tatt med meg kameraet ned på messa og knipset bilder av den FORFERDELIGE dårlige finishen av Bavaria.

Har vært på båtmessa de siste åra, men ikke i år, og kunne ha ramset opp sikkert 10 båter jeg ikke likte hverken finsh eller andre ting med. La oss heller bruke tida på å trekke fram det vi liker ved de båtene vi har.

 

Kjenner overhode ikke igjen bilde du tegner og jeg har vært om bord i en del Bavariaer (men kjenner meg jo igjen i at det er fort å "smøre på" til fordel/ulempe like etter en kjøpsprosess for å legimitere valget). Jeg er selvsagt med på at det er forskjell i finsh på en Windy og for den del en Nidelv, og en Bavaria, men bavares, det skiller jo noe vannvittig i pris også. Spørsmålet er hva som er viktig og hva en er villig til å betale for. Du kan jo leie en hel fabrikk i 14 dager å fikse finish for halve prismellomlegget og fremdeles ha hundretusener til overs. :lol: Prisdifferansen er etter mitt syn intet mindre en vannvittig og speiler ikke den reelle forskjellen i kvalitet eller finish.

 

Jeg har ingen behov for å betale for håndlaget kompass-rose i bordet eller håndpusset coating under dørken. Bavaria er kvalitet der det er viktig, og det er langt over godt nok. Skroget er solid, den går godt i sjøen, innredning er solid, utstyr er av samme merke som det de fleste andre bruker. Da kan jeg leve med litt grove coating i ett skott og to.

 

Jeg har tilgode å se både isolasjon som tyter ut, silikon-søl eller ujevnhetetene du snakker om. Så får vi leve med at vi ser og velger ulikt.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Joda, jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg syns det er så skuffende å finne slike ting på en elles usedvanlig lekker båt. Jeg kunne godt tenkt meg en Bavaria jeg, men da er jeg heller villig til å ofre 263 kroner ekstra i måneden i avdrag for å få noe som er ordentlig og ikke halvgjort - og det tror jeg 97% av brukerne her inne er enig i. Det er nemlig ikke snakk om en større kostnad enn det på et lån.. I tillegg syns jeg det er litt frustrerende at en selger ikke kan gi meg en pris og et ordentlig pristilbud på en ny Bavaria 33HT. Når jeg snakket med Bav. sist ville jeg ha pris på en tilsvarende Bavaria 33HT som de hadde i utstillingen - det kunne de ikke svare på. Han henviste kun til startprisen.. I tillegg skulle jeg få demo-båten deres for samme pris som en ny en (men prisen fikk jeg aldri).. Hva slags tilbud og god deal er det liksom? :rolleyes:

 

Jeg mener at Bavaria absolutt kunne vært en mye bedre båt om båten hadde fått lov til å stå 1 dag lenger hos fabrikanten. Ikke bare haste av gårde når de produseres. Det er de så lite tjent med mener jeg.

 

Jeg syns det er kjempefint at du er storfornøyd med din Bavaria. Det unner jeg deg virkelig.. Ingenting er bedre enn at man selv er fornøyd :smiley:

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo en ærlig sak at man har ulike preferanser. Jeg synes Bavaria har mye flotte løsninger, men jeg er også litt sær på finishen. Når det gjelder prisforskjeller er det ikke noe tvil om at Swande muligens har et godt poeng. Men for meg så er det snakk om så dyre produkter at jeg forventer skikkelig finish. Det ligger også en tanke i bakhodet om at dersom det synlige og enkle ikke er helt i orden, står det nok ikke så veldig bra til med man ikke ser med det blotte øyet heller. De Bavariane jeg har sett er ikke spesielt svake på finish, men har et stykke å gå i henhold til min smak. Fri og bevare meg for Nordic Oceancraft.

Link to post
Share on other sites

Meridianen var den jeg skulle slå til på, men med et dieselforbruk på 85-100 l/timen ble det uaktuelt. Koster meg da ca 2000kr å dra fra Bygdøy til Son EN vei. Da ble det Viksund 360 St. Cruz med det aller meste av utstyr som har et forbruk på ca 40 l/timen. I tillegg fikk jeg en bra pris.

Gratulerer med ny båt :smiley:

 

Men - hvordan får du regnestykket med forbruket til å gå opp? Du går vel fra Bygdøy til Son på en time, og avgiftsfri diesel koster vel fortsatt under 10kr? I mitt hode blir det et sted mellom 700 og 1.000 kr, avhengig av forbruk og dieselpris. Mye penger det også, og dobbelt så mye som du oppgir med Viksund. Men langt fra 2.000......

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for gratulasjoner. I morgen vet jeg hva slags båt jeg ender opp med, da jeg har avventet Viksunden litt.

 

Jeg klarer ikke etappen Bygdøy - Son på en time. Jeg brukte 1 time fra Son til Drøbak omtrent (ca 3 kvarter) i marsfart på 22-25 knop med Doralen (Som mest sansynlig er solgt). Meridianen marser vel på rundt 20 knop. Uansett har jeg i ettertid funnet ut at Meridianen (ca 10 tonn) bruker 50 liter i timen med fast aksling og 2x330hk Cummins MerCruiser.. Med andre ord ikke mer enn 10 liter mer enn Viksund (ca 6 tonn) med fast aksling og 1x370 D6 Volvo Penta..

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg legger ut noen bilder fra Bavaria 37 sport HT. Jeg er fasinert både over størrelse på lugar nr 2 samt all stueplass. Jeg så i de fleste stueskapene, og de er av helt grei kvalitet.

 

 

Først høye skap SB sovelugar forran.

 

bavaria1.jpg

 

 

Kombinert dusj og toilett.

 

bavaria2.jpg

 

 

Hovedlugar ned mellom to sovelugarer, SB

 

bavaria3.jpg

 

 

Hovedlugar, BB

 

bavaria4.jpg

 

 

Hovedlugar, BB

 

bavaria5.jpg

 

 

 

bavaria6.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke etappen Bygdøy - Son på en time. Jeg brukte 1 time fra Son til Drøbak omtrent (ca 3 kvarter) i marsfart på 22-25 knop. Meridianen marser vel på rundt 20 knop.

Det er da bare 30nm Oslo - Moss...., se tabell. Og 3-4nm kortere til Son? Men i praksis bruker du vel da 1,5 time med din marsjfart.

 

Jeg stusset bare siden jeg alltid har regnet 2 - 2:15 Oslo - Vrengensundet med 25 - 28 i marsjfart.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner. I morgen vet jeg hva slags båt jeg ender opp med, da jeg har avventet Viksunden litt.

 

Jeg klarer ikke etappen Bygdøy - Son på en time. Jeg brukte 1 time fra Son til Drøbak omtrent (ca 3 kvarter) i marsfart på 22-25 knop med Doralen (Som mest sansynlig er solgt). Meridianen marser vel på rundt 20 knop. Uansett har jeg i ettertid funnet ut at Meridianen (ca 10 tonn) bruker 50 liter i timen med fast aksling og 2x330hk Cummins MerCruiser.. Med andre ord ikke mer enn 10 liter mer enn Viksund (ca 6 tonn) med fast aksling og 1x370 D6 Volvo Penta..

 

Disse forbrukstallene dine tror jeg er optimistiske ut fra egen erfaringer.

Jeg har kjenskap til installasjonen med 2x330hk CMC. Dette i en planende amerikaner som veier 8,5 tonn. Ca 45l/t pr motor i marsjfart.

Jeg har nettopp solgt min Viksund 330 som veide 6,1 tonn. Du kan glatt regne med at du veier godt og vel 7,5 tonn når du får fylt opp 360'en. Selv om det er en D6, tror jeg nok du må regne med bort i 50 liter på marsj.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hmm, ja.. Jeg vet ikke riktig ennå, Blue_D.

Ja, det er mulig å få Meridian for en gunstig pris. Den lave dollaren gjør at man får den et-par-hundre-tusen under oridinær utsalgspris på ca 3,8.

 

Jeg har snakket med en eier av Meridian 341 med 2x330 CMC med fast aksling og han hadde brukt ca 50-60 liter på marsjfarten..

 

Joda, førsteintrykket av Bavaria er greit det, men det er når man går nærmere i sømmene. Dessuten er interiøret vesentlig bedre enn den er ekstriørt da det er påført silikon i hytt og pine - og klæsja på litt her og der hvor det var mulig.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg syns det er så skuffende å finne slike ting på en elles usedvanlig lekker båt. Jeg kunne godt tenkt meg en Bavaria jeg, men da er jeg heller villig til å ofre 263 kroner ekstra i måneden i avdrag for å få noe som er ordentlig og ikke halvgjort

Nå ble jeg virkelig nysgjerrig på dine bankforbindelser :lol: Hva er det du sammenligner med her?

 

Sammenligner du Bavaria 33 sport med Windy 33 Mistral Scirocco koster førstnevnte ca 1,5 mill med ord. utstyrspakke mens Windyen koster 2,4 mill. med samme motorisering. Det skiller altså 900.000,- på to båter i samme størrelsesområde. Dvs. Bavariane er faktisk ganske mye større, 20 cm bredere og 30 cm lengre.

 

Forenting av prisforksjellen betyr ca 55.000,- i året eller 4650,- pr. mnd + avdrag.

 

Det er selvsagt fristende å legge til at for mellomlegget nesten kan du kjøpe to spell nye sånne (BMW 520 - 08):

bmw_520.jpg

+

bmw_520.jpg

eller

denne (Volvo CX 90) volvo_cx90.jpg

+ denne(BMW 316) bmw_316.jpg

 

:lol: bare for å være pedagogisk å forklare med bilder :lol:

Link to post
Share on other sites

Sammenligner du Bavaria 33 sport med Windy 33 Mistral Scirocco koster førstnevnte ca 1,5 mill med ord. utstyrspakke mens Windyen koster 2,4 mill. med samme motorisering. Det skiller altså 900.000,- på to båter i samme størrelsesområde. Dvs. Bavariane er faktisk ganske mye større, 20 cm bredere og 30 cm lengre.

Størrelsen er ikke alt - opplevelsen har nok litt å si også :wink:

 

Regnestykket ditt er jo overhode ikke rett økonomisk sett - med mindre du forutsetter at båten har 0 i restverdi.

Ettersom du drar frem alternativkosten her så må du i realiteten lage en cash flow analyse der også verdien i det siste året tas med. Først da får du frem den reelle kostnaden ved båtholdet.

 

Noen liker gummi andre liker ikke gummi - enten det er på kjøkkenet eller badet :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sammenligner du Bavaria 33 sport med Windy 33 Mistral Scirocco

 

For å bruke dine preferanser til bilverdenen, dersom jeg ville ha en BMW hadde jeg gått til BMW-forhandleren. Jeg hadde neppe tatt turen ned bakken til Ford.

 

Noe er i premium- klassen, og mange er villige til å betale for det.

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg virkelig nysgjerrig på dine bankforbindelser :lol: Hva er det du sammenligner med her?

 

Sammenligner du Bavaria 33 sport med Windy 33 Mistral Scirocco koster førstnevnte ca 1,5 mill med ord. utstyrspakke mens Windyen koster 2,4 mill. med samme motorisering. Det skiller altså 900.000,- på to båter i samme størrelsesområde. Dvs. Bavariane er faktisk ganske mye større, 20 cm bredere og 30 cm lengre.

 

Forenting av prisforksjellen betyr ca 55.000,- i året eller 4650,- pr. mnd + avdrag.

 

Til sammenlikning kan man for eksempel få en Doral Intriuge. Begge båtene er på 33 fot og etter det jeg husker er de sånn nogen lunde like brede. Med utstyr så koster Bavariaen ca 1,75 - 1,8 millioner. Doralen koster ca 2,1 millioner med tilsvarende utstyr. Ergo er det egentlig ikke det altfor store skillet. I tillegg er det _vesentlig_ lettere å få en god pris på en båt som for eksempel Doral enn det er med en Bavaria. Ergo havner kanskje Doralen ned mot 1,95-2 millioner kroner. Men la oss ta i utgangspunktet 1,8 millioner og 2,1 millioner for de nevnte båtene.

 

Doral Intriuge 33 - 2.100.000kr (ca 16 000kr mnd, 10 år, 750 000kr egenkapital)

Bavaria 33 Sport - 1.800.000kr (ca 13 000kr mnd, 10 år, 750 000kr egenkapital)

 

Nå er det selvsagt forskjellig fra økonomi til økonomi hos mennesker, men jeg ville hvertfall ha lånt det lille ekstra for å få en båt med finish og kvalitet som svært få faktisk har.. (i samme prissegment).. Men bevares. Bavaria er en pen båt, og en båt jeg absolutt kunne tenkt meg - men på en båt til så stor sum som det faktisk er snakk om her forventer jeg at jeg faktisk får en båt med god finish, og ikke måtte irritere meg over isolasjon som tyter ut gjennom vinduene og store silikon-kladder her og der hvor det ikke skal være.. :nonod:

 

Men selvfølgelig. Det er opp til hvert enkelt menneske å bedømme hva de ønsker. Jeg personlig ble svært skuffet etter å ha oppdaget dette - og derfor er ikke Bavaria lenger aktuell for mitt vedkommende. Enkelt og greit.

 

Det er selvsagt fristende å legge til at for mellomlegget nesten kan du kjøpe to spell nye sånne (BMW 520 - 08):

bmw_520.jpg

+

bmw_520.jpg

 

Jeg har allerede en spell ny 2008 E61 520dAT, dog den tyske versjonen på 177hk og 350Nm og ikke den norske på 163hk og 340Nm, så jeg har vel egentlig ikke behovet for 2 stk 520d til.. :wink:

Link to post
Share on other sites

mener dere at man ikke betaler endel for MERKET windy eller nidelv? eller er båtene så fantastisk mye bedre og verdt pengene ,selv om de hadde hett eurocash eller noe lignende..??? hypotetisk ? ja . men ville dere virkelig betalt 1 mill mere for en båt hvis ikke det var ett prestigemerke?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen er ikke alt - opplevelsen har nok litt å si også :wink:

 

Regnestykket ditt er jo overhode ikke rett økonomisk sett - med mindre du forutsetter at båten har 0 i restverdi.

Ettersom du drar frem alternativkosten her så må du i realiteten lage en cash flow analyse der også verdien i det siste året tas med. Først da får du frem den reelle kostnaden ved båtholdet.

 

Noen liker gummi andre liker ikke gummi - enten det er på kjøkkenet eller badet :wink:

 

Men du får mye gummi for 900.000,- også Bitteliten :lol:

 

Ellers skjønner jeg at slike regnestykker ikke er det Windy-eiere ønsker seg, og sånn sett ikke vanskelig å skjønne at en prøver å drukne det hele i en økonomisk faganalyse. Slik retorikk er avslørende. Og, hvem sier at en brukt Windy holder seg bedre i bruktverdi en en Bavaria, om det er det du prøver å antyde. Blir det kjøpers marked, kan det bli vel så vanskligere å holde oppe prisen på dyre båter, om de aldri så mye heter Windy.

 

Konklusjonen må bli følgende; det finnes to grunner for å kjøpe Windy

1) Du slipper gummi og får rose i bordet + en masse finish bl.a. under dørken

2) Du får Windy på skutesiden med alt det gir av merkevarefølelse og status (og det kan jo være viktig nok for en del kjøpere)

 

:cheers: for en fin gummifri sommer, Bitteliten! :lol:

 

Jeg har allerede en spell ny 2008 E61 520dAT, dog den tyske versjonen på 177hk og 350Nm og ikke den norske på 163hk og 340Nm, så jeg har vel egentlig ikke behovet for 2 stk 520d til.. :wink:

Bra det ble tysk kvalitet på landjorda da, Saltkjelen. Ellers lykke til med hva du enn velger. Det viktigste er at en selv blir fornøyd.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har snakket med Normar vedrørende denne båten, MEN.. Båten har liten bysse (de undersøker om det er mulig å bytte ut til en større en) og jeg syns det var en god del riper i skroget på båten. Jeg vil ha en båt som er minimum 99% ripefri.. Jeg er sær når det gjelder slikt, men det har vel seg en grunn til at både Monticelloen som jeg hadde og Prestancian som jeg har nå ser fabrikknye ut ennå.. :yesnod:

 

Jeg vasker båten med såpe hver eneste gang den har blitt brukt og polerer stort sett annenhver/hver tredje gang.. Polerer før om det blir svarte møkkarenner etter regn..

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...