Jump to content

Positive/negative erfaringer med Bavaria (sport)?


lassal

Recommended Posts

Jeg har tidligere uttalt meg positivt om Bavaria 37 Sport HT. Jeg kjenner ikke til hvordan den oppfører seg i grov sjø. Men på messa fremstår den som en fin båt. Jeg synes det er mye bra finish i båten. Først eksteriørbilde. Interiøret i cackpit er litt for hvitt etter min smak. Men den har mange fine detaljer.

 

bavaria_37sportht.jpg

 

 

Trappa ned til kabinen var behagelig.

 

bavariatrapp.jpg

 

 

Båten hadde også svært bred akterlugar, selv om høyden var noe begrenset. Her er det plass til mange. Akterlugar med sittegruppe går fra SB til BB side. Dermed er den nær 4 meter bred.

 

bavariakoeye.jpg

Link to post
Share on other sites

Ellers skjønner jeg at slike regnestykker ikke er det Windy-eiere ønsker seg, Konklusjonen må bli følgende; det finnes to grunner for å kjøpe Windy

1) Du slipper gummi og får rose i bordet + en masse finish bl.a. under dørken

2) Du får Windy på skutesiden med alt det gir av merkevarefølelse og status (og det kan jo være viktig nok for en del kjøpere)

 

Om dette er eneste argumentene du kan komme opp med så greit for meg. Jeg vil kanskje tillegge at sjøegenskaper også kan telle - men det virker ikke som om alle Bavaria eiere er så opptatt av det. Sjøegenskaper er en direkte konsekvens av byggekvalitet og konstruksjonskvalitet.

 

At Windy har gode restverdier vet de fleste Windy eiere. Det er to modeller som er tungsolgte som jeg ser det. Windy 43 Typhoon og Windy 40/42 Bora. Her er det nok noen eiere som har gått på et tap. På 32/33 og 37 har eierne en lei tendens til å få igjen pengene sine etter å ha hatt båten i 3-5 år.

 

Bavaria prisene har jeg ingen kunnskap om

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Kjøp av lystbåt er et kompromiss mellom økonomi, plassbehov, design, motor, bruksmønster, tilgjengelig båtplass osv.

 

Men siden denne tråden handler om positive og negative erfaringer med Bavaria(sport), kan jeg jo legge til at jeg også har reagert på dårlig finish på endel båter fra Bavaria, både motor- og seilbåter. Det som har gått igjen, er en del dårlige sammenføyninger og tilpasninger i innredningen, feilborrete skruehull og mistilpasninger som har vært fylt med sikaflex og som igjen har vært strøket ujevnt utover, skruer som peker ut i løse luften uten å ha truffet skrueslaget og en del manglende coating på plastarbeidet. Disse forholdene har jeg registrert med egne øyne når jeg har vært om bord i båtene på båtmesser som har vært arrangert både på land og på sjøen. Dessverre har jeg ikke fotografert disse skjønnhetsfeilene og kan derfor ikke dokumentere dem. Jeg vil også bemerke at dette ikke gjelder alle båtene jeg har vært om bord i.

 

Men, når det gjelder material- og fargevalg, synes jeg Bavaria har truffet godt. Jeg liker også godt den utvendige designen på de fleste båtene, kanskje med unntak av motorbåten på 42 fot. Dessuten er båtene svært rommelige, og etter min mening, får man relativt mye båt og boareal for pengene.

 

Siden Windy blir trukket frem i denne tråden, ønsker jeg å si litt om båtene som leveres fra dem også. De er jo kjent for god design, finish, kvalitet og bruktverdi. I tillegg har de relativt smale og smekre skrog med dyp V-bunn som gir gode sjøegenskaper i litt rufsete vær. Og det mener jeg disse båtene lever opp til. Material- og tekstilkvaliteten innvendig har dessuten en ekslusiv kvalitet. Så at man bare betaler mer for et produkt som gir prestisje og Windy-merket på siden, synes jeg ikke. Man blir også positivt overrasket hva angår finish når man går båtene nærmere etter i sømmene. Men båtene er dyre og trenger ikke gi mer båtglede enn en Bavaria eller en liten snekke for den del. :wink:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten har jo et poeng i at Windy-prisene hittil har vært høye selv på gamle båter.

 

Det ligger for eksempel et par Windy Scirocco fra 1998 ute nå. De er priset til ca. 1.4 mill. Her snakker vi altså om en 10 år gammel trang båt med kun en kabin med faste senger, gamle KAD44 motorer som har gått over 700 timer, og elektronikk som allerede er utdatert etter forrige oppgradering. Mitt tips er at disse må laaangt lavere i pris før de blir solgt i dagens marked. I dag får man mye større og mer moderne båter til en relativt tilsvarende pris. Det skal derfor bli spennende å se hva disse blir solgt for. Får de denne prisen (som sikkert er mer enn hva de kostet i 1998) så er det ingen tvil om at Bitteliten har rett. Da er det et greit regnestykke å kjøpe en Windy selv om man betaler en høy pris for merket i dag uten at det nødvendigvis er så lett å oppdage hvorfor.

 

Men markedet går gjennom et kraftig skift, kjøperne vil ha "mer, større, nyere", og jeg tror det er utopi å forvente gode restverdier på noen merker. Og det er nettopp de dyre merkene som vil merke fallet best. Vi vil bli vant med store verditap når vi kjøper båt, akkurat som med bilen. Jeg tipper vi snart vil oppleve at forhandlerne vil tilby oss leasingavtaler med garantert restverdi her også.

Link to post
Share on other sites

Men markedet går gjennom et kraftig skift, kjøperne vil ha "mer, større, nyere", og jeg tror det er utopi å forvente gode restverdier på noen merker. Og det er nettopp de dyre merkene som vil merke fallet best. Vi vil bli vant med store verditap når vi kjøper båt, akkurat som med bilen. Jeg tipper vi snart vil oppleve at forhandlerne vil tilby oss leasingavtaler med garantert restverdi her også.

Jeg deler ikke nødvendigvis den oppfatningen. Jeg tror man skal være anelsen mer sofistikert når man beskriver markedet. Det finnes nok de som vil ha mest volum pr krone også finnes de de som vil ha høy kvalitet og et merke. Også finnes det nok noen midt i mellom også. Båt er et emosjonelt produkt.

 

At en generell markedsnedgang vil ramme alle tror jeg. At det skal ramme anerkjente og dyre merker mer er jeg ikke så sikker på. Jeg tror mer det vil gå på om båten/merket er en kurant båt i markedet. Således tror jeg at både Windy og Bavaria vil holde seg relativt godt. men kjøper man en Nidelv 300 til 2,1 millioner tror jeg at man vil slite litt. Samme tror jeg gjelder båter fra feks USA og brasil.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil kanskje tillegge at sjøegenskaper også kan telle - men det virker ikke som om alle Bavaria eiere er så opptatt av det. Sjøegenskaper er en direkte konsekvens av byggekvalitet og konstruksjonskvalitet.

 

At Windy har gode restverdier vet de fleste Windy eiere. Det er to modeller som er tungsolgte som jeg ser det. Windy 43 Typhoon og Windy 40/42 Bora. Her er det nok noen eiere som har gått på et tap. På 32/33 og 37 har eierne en lei tendens til å få igjen pengene sine etter å ha hatt båten i 3-5 år.

 

Bavaria prisene har jeg ingen kunnskap om

Windy har absolutt hatt god restverdi på sine båter, og jeg tror også du har rett i modelldifferensieringen. Poenget mitt var at om nå båtprisene flater ut, og kanskje til og med tipper nedover, så er min spådom at dyrere båter, generelt sett blir vanskeligere omsettelig uansett merke. Et annet moment er også at situasjonen i båtmarkedet er endret totalt de siste 10 årene. Det er betydelig mer mangfold av merker og jeg tror at folk ser mer på hva de får for pengene en å litt konservativt handler på "kjent merke". Jeg er derfor ikke overbevist om at verden vil bestå heller i Windy-verden når det gjelder 2.håndsverdi.

 

Restverdi på Bavaria vil sikkert også variere, men når jeg hører hva folk for tiden får for sine Bavariaer skal det mye til for at ikke jeg får igjen pengene mine, iallefall.

 

Ellers var det en litt spøkefull konkludering. Selvsagt vil en kunne finne haugevis av argumenter om en vil ha en Windy. Mitt poeng var at selv om det er forskjeller på Windy og andre båter, synes jeg overhode ikke dette står i stil til prisdifferansen. Jeg kunne faktisk betalt 5-10% mer en Windy, men ikke 40 - 50%.

 

På bakgrunn av dette mener jeg at en kanskje betaler 10 % mer for høyere kvalitet og kanskje 20-30% for merkevaren. Dette kjenner vi jo fra alle andre bransjer også. Ingen kjøper en Levis eller Diesel-bukse som er 200 % dyrere fordi den er så mye bedre. Det handler 10% om design og 190% om merkevare. Men nå er selvsagt ikke båtbransjen en motebransje vil noen hevde. Selvsagt ikke, men en del av de samme mekanismene vet vi jo fungerer likevel.

 

Men markedet går gjennom et kraftig skift, kjøperne vil ha "mer, større, nyere", og jeg tror det er utopi å forvente gode restverdier på noen merker. Og det er nettopp de dyre merkene som vil merke fallet best. Vi vil bli vant med store verditap når vi kjøper båt, akkurat som med bilen. Jeg tipper vi snart vil oppleve at forhandlerne vil tilby oss leasingavtaler med garantert restverdi her også.

Om ikke helt, så delvis enig. Jeg tror tiden er forbi da vi tjente hundretusenter på å selge båten etter noen år. Forrige båt jeg solgte for 1 1/2 år siden tjente jeg 180.000,- på etter tre års bruk. Slik vil det ikke være framover, nei.

Link to post
Share on other sites

Det er vel liten tvil om at Windy selger et kvalitetsprodukt, men om den langt høyere prisen enn alternativene kan forsvares, eller ikke, får den enkelte selv avgjøre. Windy har nok også en noe høyere status i Norge enn i utlandet (å dømme etter artikler i utenlandske blader!), ikke så rart det heller siden det er et norsk produkt. Det er vel heller ikke noen tvil (?) om at noe av den langt høyere prisen på Windy enn alternativer skyldes høye produksjonskostnader som skyldes små serier (få båter produseres/selges) som gir meget høye kostnader. Lønninger og sosiale goder til norske arbeidere er høye og det slår også ut på sluttprisen.

 

Om Windy vil holde en høy salgsverdi, ja nær sagt uavhengig av "markedet" og økonomiske tider, er vel heller tvilsomt og tør da minne om at f.eks ble det solgt en del Windy9800 på tidlig 80-tallet til rundt en mill og jeg vet personlig om tre av disse som ble solgt igjen til priser mellom 275/350.000 bare fire/fem år gamle! Som jeg kan huske det så var Windy også da en høystatusbåt av god standard.

 

Jeg mener ikke å si at det samme (tilsvarende) vil skje igjen, men å utelukke det vil jeg hevde skyldes manglende historiekunnskaper!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått et pristilbud.

 

Yacht Club pakke (bedre baugpropell, marine bestikk, gardiner osv)

Navigasjons pakke (Raymarine Autopilot, Raymarine E120 inne, Raymarine E80 på flybridge, Raymarine Radar)

Stor kjøkkenbenk (2 stoler erstatter sofaen og større kjøkkenbenk legges der den lille sofaen står)

Kjøleskap og grill ute

Teak på akterdekk, teak på badeplatform

Solputer på dekk

Generator..

 

Beneteauen kommer på 3,1.. Hvordan er denne prisen? Noe å utsette på, eller noe jeg absolutt mangler som er et krav?

 

 

Hvilke motorer er da med i tilbudet? Til den prisen antar jeg det er D6 310 ?

Vi har og sett på denne. Vi ble anbefalt å gå opp en størrelse i motorer. I min dialog med Normar fikk jeg opplyst følgende:

 

"Antares 12 kan utstyres enten med 2 x 310 hk eller 2 x 370 hk. Begge er Volvo D6, og er 6 sylindrede dieselmotorer.

Med de største motorene er toppfarten ca 32 knop, og marsjfarten er ca 25 knop.

Dersom man velger 2 x 310 hk vil man få en ca 3 knop lavere toppfart.

Det er også fullt mulig å velge disse motorene med IPS drev. Disse gir ca 35 knop toppfart med de største motorene, ca 15 % lavere drivstofforbruk, og meget gode manøvreringsegenskaper.

Prisen blir med IPS ca 300 00 høyere enn med aksling."

 

Sammenholdt med disse opplysningene har man et greit utgangspunkt for å gi et bud på denne båten.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det ligger for eksempel et par Windy Scirocco fra 1998 ute nå. De er priset til ca. 1.4 mill. Her snakker vi altså om en 10 år gammel trang båt med kun en kabin med faste senger, gamle KAD44 motorer som har gått over 700 timer, og elektronikk som allerede er utdatert etter forrige oppgradering. Mitt tips er at disse må laaangt lavere i pris før de blir solgt i dagens marked. I dag får man mye større og mer moderne båter til en relativt tilsvarende pris. Det skal derfor bli spennende å se hva disse blir solgt for. Får de denne prisen (som sikkert er mer enn hva de kostet i 1998) så er det ingen tvil om at Bitteliten har rett. Da er det et greit regnestykke å kjøpe en Windy selv om man betaler en høy pris for merket i dag uten at det nødvendigvis er så lett å oppdage hvorfor.

 

Men markedet går gjennom et kraftig skift, kjøperne vil ha "mer, større, nyere", og jeg tror det er utopi å forvente gode restverdier på noen merker. Og det er nettopp de dyre merkene som vil merke fallet best. Vi vil bli vant med store verditap når vi kjøper båt, akkurat som med bilen. Jeg tipper vi snart vil oppleve at forhandlerne vil tilby oss leasingavtaler med garantert restverdi her også.

Historien så langt har i hvert fall fortalt oss at de mest kurante Windyene holder seg veldig bra i pris. Jeg kjøpte selv en forholdsvis bra utstyrt 2000-mod 32 Scirocco i feburar 2001, ga 1.425 (nypris et sted mlm 1.450 og 1.5). byttet den inn i ny 37 i 2004, fikk da 1.4, båten ble videresolgt kort tid etter for 1.450. Denne hadde 2xkad 32 - de med 44 ligger høyere i pris og er mer harmoniske.

 

37en jeg kjøpte ny i 2004 solgte jeg i 2007 og fikk igjen det jeg ga inkl. alt tilleggsutstyr som var satt inn i eiertiden og gummibåten m/motor som jeg hadde beholdt fra 32en. "Tapet" var salgsprovisjonen til Aaby Marine som solgte båten (men som samtidig ga meg topp pris).

 

Det begrensede utbudet av slike båter og prisingen på de som annonseres nå underbygger etter min mening at prisene holder seg. Og husk - markedet er alltid trått på denne tiden, det løsner vanligvis i april.

 

Og - Sciroccoen er ingen liten båt, men tvert imot ganske så rommelig i mine øyne. Selvsagt litt avhengig av behov, men... Jge valgte selv denne Sciroccoen ubetydelig brukt som alternativ til en Nidelv 300 som med 1xkad43 kom på 1,275 den gang. Valget var enkelt...... Nidelven er fin båt, men mye mindre båt enn Sciroccoen på alle mulige måter. Bitteliten gjorde vel det motsatte valget en gang, og Nidelven ble ganske raskt byttet ut.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes Swande har et reflektert syn på forventede båtpriser i fremtiden. Alle markeder forandrer seg mye hurtigere idag enn tidligere. Bar se på Bavarias inntog på motorbåtbransjen. Forandret svært manges syn på at det kun var norskproduserte båter som var brukenes. Men vi lykkelige eiere av bavaria må heller ikke tro at denne suksessen nødvendigvis vil holde seg i all fremtid. Det kan fort dukke opp en ny båttype som "alle" vil ha og til en pris som kan utkonkurrere selv en Bavaria. Men en ting er sikkert. Kjøpere kikker mer til hvor gammel båten er enn før. Man ønsker ikke å ende opp med en "gammel" båt som ingen vil ha. Her tror jeg de gamle Windy'ene slite!

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du er inne på et viktig tema, Bitteliten. Dette har nok ikke noen spesiell sammenheng med Bavaria-båtene, men snarere til hvor pålitelig båtverkstedene opererer. En ting er at det gradvis har blitt bedre kvalitetskontroll med bilverksteder, men min oppfatning er at det er langt igjen før båtbransjen når tilnærmet samme kvalitetskontroll på sine vedlikehold. Dette er en av grunnen til at jeg foretrekker å gjøre det meste selv - bortsett fra justering av ventiler o.a.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for det..

 

Var å tittet på den i går. Er nesten ferdig. Nylig montert ankervinsjen med 21kg syrefast anker. Nå mangler de bare å montere teaken, åpen baugrekke, baugspyd og et 15kg syrefast anker i bauen. Satser på å bytte båt på Tirsdag evt. senest Onsdag.

 

Vel, båten er på 36 fot og det aller meste av utstyr (som std. og ekstrautstyr). Av noe kan jeg jo nevne, baug- og hekk thruster, 7.3kW Onan generator, VHF, Radar, Navigasjonspakke, teakpakke, undervannslys, sentralstøvsuger, ismaskin, autopilot, ankervinsj baug- og akter, defroster, elektrisk varme i alle kabiner, TV/DVD i hovedsalong, TV/DVD i hovedlugar og TV/DVD i midtlugar.. Kort sagt det aller meste og litt til..

 

Sitter to stk Cummins MerCruiser 5.9 diesel med 330hk hver. Totalt 660hk på den 10 tonns tunge båten med fast aksling gjør ca 28 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Når tråden først handler om båt kan jeg jo fortelle at jeg nå har fått nybåten.. Kommer noen flere bilder etterhvert, men må få montert flaggfeste og litt slike obligatoriske ting først..

 

Førsteinntrykket er svært bra og erfaringer med forhandler og importør er strålende. Var et par ting jeg var mistfornøyd med, så det ble bestilt nytt fra statene. Venter å ha det her innen et par uker..

 

Etter å ha stiftet bekjentskap med Doralbåtene, nå 2 båter på 2 sesonger skal det bli spennende å stifte bekjentskap med Meridian. Doralen har vært upåklagelig, så det var vanskelig å finne en god erstatter..

 

Spør gjerne om det er noen spørsmål ute å går eller gjerne kommentarer på nybåten.. :smiley:

 

5js5hpci3fgukv7ew3lo.jpg

 

bzi5wjehbvxg3rm6s95t.jpg

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...