Jump to content

Positive/negative erfaringer med Bavaria (sport)?


lassal

Recommended Posts

fatter ikke at du skal bytte båt , når jeg ser hvor flott doralen er innvendig ? så helt nydelig ut i 3verk og innredning .

 

Joda, men det er det at jeg føler behov for større plass. 37 HT er jo opp faktisk 39,6 fot lang og har en enorm bredde til en fornuftig pris (2,2-2,3 mill). Hvis jeg skal opp i samme størrelse i Doral må jeg opp i Mediterra (40 fot) og den koster mellom 4 og 5 millioner. Men, man betaler igjen for kvalitet. Hele interiøret er skinntrukket og båten er håndprodusert.

 

Jeg syns også det er stor prisforskjell på vanlig og HT (desverre), men slik må jeg nok akseptere. Vi får se om jeg klarer å få en fin pris for Doralen eller eventuelt en god innbyttepris. Så får vi se om jeg ender opp med 33HT, 35HT eller 37HT.

Link to post
Share on other sites

Hei Saltkjelen,

 

hvis du skal besiktige 37HT så sjekk takluken, særlig med hensyn til tetthet og ikke minst støynivå på lukemotoriseringen.

 

Prøvekjørte en 35HT i fjor og fikk sjokk av lydnivået på taklukemotoren. Denne ville jeg aldri turt å bruke en sen kveld

i gjestehavn :nono: Betjeningen av motorromsluken var lydløs i forhold.

Har vel også vært litt klaging på vannlekkasjer i disse lukene, så det skal bli interessant å se om Bavaria har fått utbedret dette.

 

Vet at HT-lukene fungerer bra på de større V-Princess'ne (og annet burde man vel ikke forvente). Kanskje Bitteliten og andre

kunne fortelle litt om hvordan disse HT-lukene fungerer på Windy hhv andre båttyper med denne hele skyvbare lukeløsningen

(bl.a. Marex).

 

Bavariaprisen på HT henger ikke på greip, og gjenspeiler vel også egentlig hva avvik i samlebåndproduksjonen koster. Derfor

er det også umulig å få utført egne tilpasninger hos Bavaria.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Har vært hos Bavaria idag og det blir nok en 33HT i første omgang. 37HT blir litt dyr i.o.m at jeg tros alt har brukt godt og vel ca 750papp på ny BMW. En større Bavaria får da eventuelt komme etterhvert som økonomien tilsier det. Syns også at den var stor og romslig så da får vi se hvordan det blir. Håper på å få solgt Doralen så fort som mulig slik at jeg får satt en i bestilling. Skal hvertfall ha med dette;

 

Cockpit kalesje

Dekksavsug

Solmadrass for dekk

Teak på cockpit dørk

TV opplegg inkl antenne

Kjøelskap i cockpit

Luftvarmer Webasto Air Top 3500 for diesel

Grill i cockpit

VHF antenne med kabel

Teak bord i cockpit, lakkert heltre

Ankervinsj akter kompl. m/ kjetting, anker og fj. kontroll.

Startpakke (fendere, tau, flagg, landstrømkabel +)

 

Jeg tenkte jeg skulle høre med Bavaria om det er mulig å få 33HT'n med;

2 stk vindusviskere (alà 37 og 42)

Generator, diesel.

 

Nå får vi bare krysse fingrene og håpe det går i boks.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snakket med Lunde båt her for litt siden og da om 33HT. Da fortalte selgeren at om jeg gikk for HT'n så var det ikke sikkert at de ønsket å ta den i innbytte den dagen jeg skulle ha større Bavaria. Kjøper jeg derimot en 33Sport vil de ta den i innbytte. Jeg tenkte som så at det var merkelig. Altså.. Bavaria er Bavaria, Sporten er jo ikke noe mer Bavaria enn HT'n.. Syns det virket veeeeldig merkelig.. :S

Link to post
Share on other sites

Står en test av 33Sport og 33 Ht i siste Motorboat Monthly. De er ganske positive - men HT'en har en merkelig kommentar om at sjøegenskapene blir dårlige - trolig pga økt vekt.

 

Jeg kikket så vidt på båten før helgen og syntes det var merkelig at HT'en må holdes oppe av en jernstang på dashbordet. Også synes jeg det er rart at HT'en er så høy at man ikke får hodet ut av luka når man står.

Link to post
Share on other sites

Siden prisen på HT'en er så høy, så kan man likegodt være uten. En kan lagre båten innendørs i mange år for prisen. Det blir jo også en del mere vekt og 2x190HK er jo ikke så mye i en relativt tung båt.

 

Ekstra vindusvisker blir nok vanskelig og defroster er jo ikke å få.

 

Jeg hadde også vurdert en brukt B-35.

Link to post
Share on other sites

Greit å høre. Jeg reagerte også på dette med ståhøyden, hadde ikke sjangs til å ha hode opp igjennom takluka. Jernstanga plaget ikke meg.

Snakket med teknikeren og det var fullt mulig å få til en generator 3,5kW om jeg kjøpte båten. Var greit med plass også.

 

Tittet selvsagt på både 33HT, 35HT og 37HT. Sistnevnte blir desverre for dyr og 35HT falt ikke i smak i det hele tatt. Syns 33HT virket like stor og hadde mange flere praktiske løsninger som blandt annet stort oppbevaringsrom akter. Genialt!

 

Liker egentlig HT bedre enn Sport'en, men det er mulig det bare er meg. Syns imidertid det var rart det selgeren sa om HT vs Sport.. Jeg er også litt lei kalesje, derfor HT. Været /klimaet tilsier vel at det er HT båter som man bør gå for.

 

Blir til at jeg enten bestiller en 33Sport eller 33HT så fort jeg får solgt min nåværende båt.

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har tittet videre på Bavaria og har funnet ut at dette er en båt jeg ikke skal ha. Jeg tittet på Bavaria på messen, Sjøen for Alle 2008, og jeg er mildt sagt svært skuffet og noe sjokkert over hvordan finishen på båten var. Drenshullet under vinduet så ut til å kun ha vært drillet igjennom. Det tøyt ut isolasjon og var lite pent. Isolasjonen tøyt ut flere steder på innsiden av vinduet. Silikoneringen var noe en 5 åring kunne ha gjort. Jeg fant til og med silikon på steder det ikke skulle være, det er blandt annet veggene innvendig. Så også skjevheter i vinduet og rekka. Nei, nå mistet jeg helt smaken på Bavaria! Ble til at jeg bestilte meg en Viksund 360 St.Cruz istede..

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gratulasjoner folkens :smiley:

 

Grattis med flott båt! Vurderte du også nabobåten, Skilsø 36 FB? Hos meg falt den kanskje enda mer i smak, klassisk, men allikevel med moderene løsninger.

 

Joda, jeg vurderte den. Jeg vurderte følgende båter:

 

2007 Beneteau Antares 12 (demobåt for Normar)

NY Skilsø 36 FB

NY Nord West 370

NY Meridian 341

 

Skulle egentlig ha A12'en fra Beneteau, men den ble for dyr. Skilsø 36 ble utelukket ettersom den koster nesten det samme som en A12, som i mine øyne er en 150 ganger finere båt. Nord Westen ble desverre for dyr, ellers lekker båt. Meridianen var den jeg skulle slå til på, men med et dieselforbruk på 85-100 l/timen ble det uaktuelt. Koster meg da ca 2000kr å dra fra Bygdøy til Son EN vei. Da ble det Viksund 360 St. Cruz med det aller meste av utstyr som har et forbruk på ca 40 l/timen. I tillegg fikk jeg en bra pris.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Det er viktig å gjøre egne inspeksjoner før kjøp. Finshen må unektelig varierer fra båt til båt hos Bavaria. Jeg kjenner ikke dette bilde igjen fra egen båt eller andre båter jeg har sett hos forhandlerer, men noen brukte jeg har sett på var det unektelig en del slurv. Slik bør en ikke dra med på messer iallefall

 

Det er jo en smule prisforskjell på Bavaria 33 sport og Viksund 36 St.Cruiz også da. Du får mye silikon for noen hundre tusen ... :lol: Poenget er at Bavaria er mye båt for pengene og da kan selvsagt finishen varierer noe.

 

Uansett - flott båt du har bestemt deg for. Må si jeg er imponert over beslutningsevnen. Drar på messe for å kjøpe planende Bavaria og kommer hjem med flybridge-båt noen hakk større og en del lapper dyrer. :flag:

 

Jeg synes fortsatt det er rart at det skiller så mye mellom Bavaria's seilbåter og motorbåter

Denne skjønte jeg ikke. De lages jo over samme samlebånd og etter samme kvalitetsstandarder. Jeg har sett like mye varierende finish i selbåtene. Både strøkne og noe mer slurvete finish.

Link to post
Share on other sites

Bare det at det er varierende finish synes jeg er utrlig fra Bavaria. Således er det jo bra at de stiller ut silikonhauger på messa så folk ikke forventer å få en pen båt når de henter sin egen båt

 

Jeg synes at Bavaria seilbåter er fine - de har kurante løsninger og ser for meg ut til at kvaliteten er helt OK. Motobåtene liker jeg overhode ikke - både ut i fra egne øyne og leste tester av skrogene.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg vurderte den. Jeg vurderte følgende båter:

 

2007 Beneteau Antares 12 (demobåt for Normar)

NY Skilsø 36 FB

NY Nord West 370

NY Meridian 341

 

Skulle egentlig ha A12'en fra Beneteau, men den ble for dyr. Skilsø 36 ble utelukket ettersom den koster nesten det samme som en A12, som i mine øyne er en 150 ganger finere båt. Nord Westen ble desverre for dyr, ellers lekker båt. Meridianen var den jeg skulle slå til på, men med et dieselforbruk på 85-100 l/timen ble det uaktuelt. Koster meg da ca 2000kr å dra fra Bygdøy til Son EN vei. Da ble det Viksund 360 St. Cruz med det aller meste av utstyr som har et forbruk på ca 40 l/timen. I tillegg fikk jeg en bra pris.

 

Synes det høres ut som et veldig fornuftig valg. På messa fikk jeg beskjed fra Skilsøs repr. om at prisen på Skilsø 36 og Viksund 360 var relativt lik, men at det kom an på utstyr. Det gjør det jo forsåvidt alltid, men jeg leser deg dithen at Skilsøen ville blitt dyrere. Du har i alle fall valgt en flott båt med noe av det tryggeste man kan forvente når det gjelder annenhåndsverdi - det kan jo være greit med dine relativt kjappe bytter :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...