Lars H. Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Så var det tid for ny rapport fra oss ombord på Trudelutt.(med 3 uker igjen av ferien idag) Nå ligger vi inneblåst (ikke første gang denne ferien) på trivelige Klädesholmen. Vi er ca. 10 båter, og har fått besøk av noen venner som vi ofte ligger sammen med hjemme når vi er på helgeturer til Kommersøya. Nå skinner solen, det er 18gr. i luften, og jeg måler rundt 10m/s vind (3m over havflaten). Men jeg var oppe en tur kl.0700, og da viste vindmåleren rundt 15m/s. Kl. 0800 meldte SMHI om 19m/s litt lenger syd på Vinga, med 27m/s i kastene. Men nå skal det løye så smått om sent frem til lørdag da det er den store seilasen Tjörn rundt, - typisk! Da forflytter vi oss sansynligvis syd for Marstrand til Björkö, Hypeln eller noe der omkring. Her noen bilder tatt rett utenfor havnen: Ellers er alt vel her, bortsett fra en båt som har veltet! Her litt fra GP: - Det är ett litet ettrigt lågtryck som legat och väntat utanför Norge. Men det blir inte långvarigt. Ute vid Måseskär blåste det storm i vindbyarna på morgonen och stundtals var sydvästen upp i 25 m/s. SMHI har utfärdat en vädervarning klass 1 för kuling till havs. Hilsen fra oss ombord på Trudelutt Trude, Lars og skipshunden Japp Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Hei igjen. Vinden gir seg ikke! Her et bilde fra like utenfor innløpet til havnen. Innløpet rundt moloen og inn til høre. To korte videosnutter fra samme området her og her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Minner om føreforholdene vi hadde i vår ferie fra St. hans og i 4 uker nedover der. Vi hadde vel til sammen 6, 7 dager uten noe særlig med vind. eller s så blåste så det holdt. Håper det snart løyer Lars. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
wave Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Det skal løye i morgen. Da blir det trolig en tur til Lilla Kornø. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Hvordan er det å ligge på Lilla kornø? Lå på Stora kornø nå i juli. Vi som fikk plass på innsiden av moloen (max 9 mtr) lå bra. Men de som lå fortøyd på utsiden av moloen hadde ett H.... pga bølger fra båter som passerte i leia rett på utsiden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Regina III Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Flotte bilder, Lars. Klädesholmen er ikke det værste stedet å ligge værfast. Har du fått kjøpt kreps av fiskeren? Klädesholmen er også anerkjent for å ha den beste Matjesild! Kos dere! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Hei. På Lilla Kornön ligger du trygt og godt med eket anker og baugen ot bryggen. (eller sidelangs mot fjellet på andre siden) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Som vanlig flotte bilder fra Lars. Jeg prøver å orientere meg litt på dette bildet. Det ser ut som det er noen seilbåtmaster litt til høyre oppe i horisonten? Hvilken havn er i så fall det. Sitter og koser meg med svenskekartet, men får ikke himmelretningene til å passe noe særlig. Jeg ser om jeg finner et brukbart kartutsnitt - men dette gjør du sikkert atskillig bedre selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Tviler på at det er seilbåtmaster du ser i horisonten. Det er nok noe av installasjonene til tankanlegget inne i Brofjorden skulle jeg tro. Beklager forøvrig teknisk kvalitet på bildet. Det er tatt for maaange år siden og er et scannet (med dårlig scanner) papirbilde. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Nå ligger vi ...... Klädesholmen. ... Men nå skal det løye så smått om sent frem til lørdag da det er den store seilasen Tjörn rundt, - typisk! Da forflytter vi oss sansynligvis syd for Marstrand til Björkö, Hypeln eller noe der omkring. Jeg får ikke helt tak i ruta. Klädersholmen er vel litt SV på Tjörn. Skal du da først seile nordover og så vestover forbi Lyr? Eller hvordan har du planlagt den store seilasen Tjörn rundt? Min erfaring er at det roligste stedet i farvannet Björkö - Öckerö - Hönö utvilsomt er Björkö. Dersom du stikker innom butikken ved kaia i Björkö får du hilse den golfspåillende eierinnen fra meg. Jeg har besøkt henne i nær 10år. Det er en bra ICA forretning litt inn på øya. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 JEG skal da ikke seile Tjörn rundt! Det overlater jeg til de 1000 galne seilerne som skal ha regattasegling! Men her på knattene utenfor havnen er det et av de beste stedene å bivåne regattaen. Her et bilde jeg tok for 2 år siden. Ellers drar vi nok rett ut herfra forbi Åstol og gjennom sundet ved Marstrand videre sydover dersom været tillater det. Vi har 3 uker ferie igjen i dag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
wave Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 (redigert) Tjörn rundt er en av svenskenes største regattaer, en slags mini-Færdern. Har slitt med lite vind i en noen år, som Lars antyder. (Sorry, du kom først og definitivt best, LH) Redigert 14.August.2008 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Å så dum jeg var. Jeg trives best med å seile N for Åstol og vest for Instön. Her er det mye flott å se. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Antar at du kjenner denne Lars: http://www.kladesholmen.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Å så dum jeg var. He, he slik er vi mototbåtfolk! Bortsett fra det, fortsetter jeg å ta blder av været her. Bølger som bryter mot land fascinerer meg. Men neste år skal jeg kjøpe meg videokamera. Men nok en liten videosnutt tatt med et IXUS stillkamera kan imidlertid sees her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Et betrodd medlem her på Båtplassen har forledet meg til å kjøpe et fult HD videokamera med 1920x1080 pixler. 60 GB harddisk holder til 5 timer opptak. Utfordringen i sommer har vært å finne forretninger som selger -RW 8.5 disker for brenning av opptakene. Opptakene blir imildertid så bra at man bare sitter og blir forbauset. Barna i familien har nærmest vært helt stumme over bildekvaliteten - nesten som å være på opptaksstedet. Det er helt umulig å gjenskape inntrykkene på PC. Derfor har jeg ingen tanker om å vise våre seilingsopptak på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Vær i store posjoner er noe som også fasinerer meg. Har optil flere ganger tatt med kameraet ut, når det har blåst så det holder og brytningene står mange meter i været. For en nedtur det somregel er å se bildene på skjermen etterpå. Store bølger og dertil gigantiske kaskader av vann som blir kastet opp og slår tungt over land blir somregel bare vannsprut såsnart bildene skal vises til andre. Tror det må være det desidert mest utakknemlige motivet jeg vet om. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Enzo Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Er man ute og seiler og ser godt oppover til bølgen som kommer bak og så tar et bilde da man synes det blir et tøft motiv , når man så laster det ned så ser det nesten ut som flatt vann , veldig merkelig det der ja Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Enzo, du har helt rett, råe seilaser med DIGRE bølger blir til ingenting når de tas bilde av. Vi er her på vei inn mot Skagen i opp til 22knop i surfen 30-40 knop vind, spinnaker, 1,5-2m sjø og hei hvor det går.... https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18699/picture_084.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18699/picture_090.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18699/picture_091.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 det her tycker jeg er en heftig sejlingsbild Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 En eneste gang har jeg fått til et bilde som gir et visst inntrykk av bølgehøyden. Dette er ikke en dønning, men en krapp 4-5 meter (?) Vindstyrke ca 14 m/s rett øst for Shetland. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Lars H. Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Hei. Er nå på Björkö. Mer kommer senere. Lars H. (webcam fra båten her) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Hei. Etter noen dager på Klädesholmen i kulingen som ulte rundt ørene, er vi nå på Björkö etter en nydelig tur nord om Marstrand og Instön og rett syd til Björkö. Første biten ned til Åstol var det rundt 5m/s SW vind og drøyt 1,5m gammel sjø, men deretter nærmest flatt vann på innsiden mens vinden stilnet av helt. Vi ligger nå på innsiden av flytebryggen i bås. Da vi kom var det kun 3 båter, men nå fylles det opp etter hvert. Og ikke bare polyeste båter heller. Her noen bilder tatt fra båten: Det har hele dagen vært en strøm av seilere nordover. Det virker som om alle med seilbåt skal delta på Tjörn rundt regattaen. Noen venner av oss som vi lå sammen med på Klädesholmen møtte tilsvarende åskårsrei på vei sydover da de dro nord til Stora Kornön. Men det er noen merkelige trær de har her på stedet! Hilsen fra oss på Trudelutt Lars, Trude og skipshunden Japp (webcam fra båten her) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Men det er noen merkelige trær de har her på stedet![ Håper at du skjønner at jeg liker meg godt på Björkö. Mange av beboerne jobber på Volvo. Grunnet dollarkurs mister mange jobben, og dette har sørgelige konsekvenser for øyas innbyggere. Er navnet til butikkinnehaveren som selger diesel Maria? Du får sikkert kjøpt avgiftsfri diesel hos henne om du spør. Dette er mitt faste påfyllingssted i Sverige. Alltid god kvalitet. Bildet du viser har jeg sett flere ganger. Jeg kjenner ikke bakgrunnen for denne utsmykkingen. Jeg kommer alltid i prat med befolkingen på øya. De er rolige og haster ikke avgårde. Om du kommer i kontakt med dem vil du oppleve noe av gårsdagens rolighet. Dette var mitt nattminne fra Björkö. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Lå der selv i sommer og kan bekrefte det som roaldbj sier. Dette er en veldig stille og rolig plass å komme til. Prøv en spasertur opp på fjellet. Fantastisk flott utsikt utover skjærgården i flere retninger. Og så MÅ dere innom fiskebutikken. En morsom plass. Men er det kunder der inne så beregn god tid, meget god tid. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.