Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

...

Dette er et sted med nær tilknyttning til sjø og skipsfart, se bildene under.

...

Og til stenhoggervirksomhet. Det er et stenhoggermuseum inntil den søndre vegen ut av Hunnebostrand.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Uvejret ramte med fuld styrke længere sydpå. Det kostede både store materielle skader og sandsynligvis liv:

 

arild.jpg

 

Det er gået dramatisk for sig! Læs mere her:

 

http://hd.se/skane/2008/08/05/dramatisk-natt-i-arilds-hamn/

 

Og der er mere:

 

hoganes.jpg

 

http://hd.se/skane/2008/08/05/tysk-ensamse...orta-i-stormen/

 

Helikopter 901 fra Sverige har svævet over Kattegat hele formiddagen for at lede efter den savnede tyske sejler og kunne bl.a. ses på AIS! Jeg vidste ikke at redningshelikoptere har AIS-transpondere, der viser højde over havet.

 

I Helsingør havn er der næmest nødretstilstande. Alle - og jeg mener ALLE - pladser er besatte. Bådene ligger på kryds og tværs, lands med pæle og med fortøjninger over havnebassinet.

 

Største skade på min egen båd var at en måge havde valgt at søge tilflugt i min sovekabine, hvor den var kommet ind gennem et åbent vindue. Dens efterladenskaber var over alt sengetøjet :headbang:

 

Men alt i alt et dramatisk døgn i Kattegat!

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek: :eek: :eek: Oi oi oi!

Her har det gått hett for seg. Undres hvordan forsikringsselskapet stiller seg til slike skader hvor fortøyningene har slitt seg fra ubevoktede båter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Veldig synd når sånt skjer , får helt vondt av å lese dette.

 

 

Sporer litt av her men de journalistene er ikke bestandig like korrekte

Kommunikationsradion hittades i sittbrunnen på båten.

rs_seglingsolycka_7.jpg

 

Og den hallbergen som lå på stranden tilhørte et ektepar som skulle seile rundt jorden på 14måneder :confused:

Link to post
Share on other sites

Og til stenhoggervirksomhet. Det er et stenhoggermuseum inntil den søndre vegen ut av Hunnebostrand.

 

Dette har vær en viktig aktivitet på store deler av Bohuslän-kysten. Og ikke like pent er det å se sårene i naturen. Det var ikke mye naturvern i den tiden. Ruslet nettopp en tur med skipshunden i skråningen opp for havnen og knipset disse bildene med mobilen.

 

stein1.jpgstein2.jpgstein3.jpg

 

stein4.jpgstein5.jpgstein6.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stenhoggervirksomheten strakte seg vel fra nordsiden av Gullmarn og til søndre del av Østfold; der har man granitt. Hvaler f eks har mange stenhoggerminner; ett av dem er Norges første Folkets Hus som ligger på Spjærøy. Bruddet på Rødshuet (Kirkeøy) er nå sikret friluftsområde, og også basis for en stenkunst-utstilling. Monolitten i Vigelandsanlegget kommer fra Iddefjorden. Og dette var et felles arbeidsmarked for stenhoggere, smeder, mfl på begge sider av grensa, særlig mot slutten av attenhundretallet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det vakreste monomentet i dag må vel være Björnåsen, ved innseilingen til Musösältan.

Iøyenfallende ja, men vakkert? Sjøl har jeg mer sans for blankskurte uberørte svaberg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er svært sørgelige meldinger som MajorAndy beretter. På den annen side var jo disse værforholdene meldt i svært god tid - slik at man hadde mulighet for å komme i le - jfr. mine og andres betraktninger i denne tråden. Jeg mener selvfølgelig ikke at det er en forutsetning for å ha båt at man må kunne innhente og tolke grib-filer (slik som jeg provokativt har skrevet et i en annet tråd), men når værmeldingssystemene etter hvert har blitt så bra kunne man tenke seg at dette også vil ha konsekvenser for hvordan vi ivaretar våre fritidsbåter. Men jeg er ikke bastant på denne meningen.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er umådelig trist når liv eller værdier går tabt på søen. Men HVER gang det har været storm er der de samme historier om både, der går ned eller på grund. Og jeg hører til dem, der ikke KAN forstå at man tager chancen og sejler over Kattegat når der er meldt 18-20 m/s og 3-4 meter bølger eller mere. Så travlt bør man ikke have.

 

Jeg skulle selv have været sejlet til Kullen (Mölle) for at fejre min fødselsdag fra søndag til mandag. Da jeg så vejret var der ingen diskussion om at det måtte aflyses og vi valgte hotel i stedet.

 

Ja, det er let at være bagklog. Men dette vejr var varslet to-tre dage forinden og kunne være undgået. "Det er ingen skam at snu" - er det ikke hvad man siger som "fjellvett"? Det burde også gælde som "Sjøvett".

 

Andy

Link to post
Share on other sites

I morgen går går turen nordover Kosyerfjorden. Trolig innom Herføl og ut ved Strømtangen. Den kosligste ruten etter vår mening. Mulig vi havneri Tønsberg som det er noen år siden vi besøkte. Og et besøk hos gamle-eieren hadde vært koslig. De er koslige båtfolk som det er grunn til å besøke. Noen flere planer har vi kke før vi skal være hjemme på søndag.

 

mvh Astor fra Grebbestad med nesten full gjestehavn og flatt vann. En flott ¨kveld.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

...........Og jeg hører til dem, der ikke KAN forstå at man tager chancen og sejler over Kattegat når der er meldt 18-20 m/s og 3-4 meter bølger eller mere. Så travlt bør man ikke have.....

Andy

Hej MajorAndy

 

hur er sjön der nede runt Kullen-H-H....vid en storm fra N.....strömmen går fortsatt nordvart....

 

bör bli en voldsam krabb sjö !!....

 

verkligen trist med den her Tyske sejleren..........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

med god vindt fra akter tok vi veien inn til Strømstad i stedet. Vi la oss denne gangen på ytterhavnen som enda har noen plasser ledig. Inne i havna var det nærmest fullt. Vi våknet til enoverskyet dag men været har blitt bedre og bedre etter hvert. Fint FB-vær hele turenopp hit. I de siste timene har solen gjort godt for varmen. Nå har vi godt over 20 pluss ute. Vi ligger og slapoper av her til i morgen. Her er det mye å titte på rett utenfor brygga.

 

mvh Astor som ikke vet hvor ferden går hen i morgen. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Trudelutt ligger nå i Fiskebäckskil, og regner med å ta turen sydover til Skärhamn (hvor det er kommet Systembolag i år) imorgen. Etter det blir det kanskje Klädesholmen for helgen, og videre sydover ned mot havnene NW for Göteborg over helgen. Men alt er avhengig av vind og sjø. I dag er det 4 uker til vi må være hjemme!

 

I natt var det helt fullt her, men elle som kom inn sent fikk plass. Havnekapteinen frreste rundt i gummibåt hele kvelden og loste båter inn på ledige private plasser. Vi ligger på ordinær gjestehavnplass med fasst line til akterfortøyning. Nå er det mange som har forlatt havnen, så det er godt med plasser.

 

Her er ICE internettforbindelsen litt treg og kun 500kbs, men stabil. Men fant et åpent WLAN-nett som jeg nå bruker. På det går det i 1700kbs. Havneavgiftene her syd for Lysekil er faktisk høyere enn lenger nord. For vår båt på 27' betaler vi her 200kr. med strøm.

 

Her inne i havnen er det nå lunt, 22gr. og lettskyet.

 

Webkameraet i båten er pt. frakoblet (trenger de lusne 3 USB ingangene på laptoppen til andre ting), men det vil bli operativt på turen sydover imorgen.

 

Hilsen

Trude, Lars og skipshunden Lars.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant? Og båten er jo oppkalt etter henne! Da vi giftet oss var det ikke noe problem at hun tok mitt etternavn. Hun het Trude Eliassen, og jeg Lars Helgesen. Så da ble det Trude Helgesen. Men hadde jeg het Lars Lutt, hadde hun nok ikke valgt å bli hetende Trude Lutt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å høre om du møter noen velkomstkomite når du ankommer Pipeskjäret i morgen, sør for Bråtö fyrlykt, jfr. fjorårets diskusjon om dette skjæret. Jeg synes at den seilasen du har planlagt for morgendagen fra Fiskebäckskil til Skärhamn skjer blant de koseligste strekningene på vestkysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har fått med meg det med mye regn, men det ser i hvert fall lyst ut for et besøk på Klädesholmen på lørdag. Og vindretningen ser ikke så ille ut for turen imorgen til Skärhamn på formiddagen heller. Helt enig med deg Roald, strekningen vi tenker å gå imorgen er nydelig. Håper bare ikke det regner alt for mye.

 

meteogram_kladesholmen.gif

 

På middags lufteturen med skipshunden, møtte vi denne representanten for de svenske hundene. Har hørt om trehesten, Dalahesten(?), men trehunden?

 

trehund.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...