Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Bitteliten& Co kom hjem på fredag - etter et hyggelig døgn longside Roaldbj&Co. Ved ankomst fortærte vi 2 kg av Kurts kräftor som Roaldbj meget rundhåndet ga oss av sin kvote - stor takk :yesnod: De smakte aldeles nydelig.

 

Vi ble rammet av dette rare psykologiske tilfellet som skjer med oss når vi passerer Koster på vei Nord over- Da er liksom ferien over. Vi var innom Slevikkilen (der var det varmt!!!) og Hankø (der var det enda varmere!!!!) - men vi endte opp med god fart midtfjords med masse vind i håret. Og fornøyde var vi da vi klappet til kai kl 18. Etter det har det jo stort sett bare regnet - så vi har tatt været som bevis på at vi valgte rett :wink:

 

Båten er nå i hvertfall vasket skikkelig ned utvendig og innvendig - og er straks klar for tur til helgen :smiley: Eneste som mangler er vann og diesel - men det løser seg sikkert på fredag :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger å i Hunnebostrand og observerer Lars H og de som prøver seg på åpningen som er ved siden av han ganske bra underholdning men litt trist for dem som ikke får plass i dette været. Her regner å blåser det masse men varmt og godt i båten. Får se værutsiktene hvor ferden går videre.

Link to post
Share on other sites

Her i Grebbis er det heller ikke kjedelig. Vi har ikke TV ombord og trenger ikke det heller. Vi kan bare titte ut av sidevinduet og se svenske og norske Narvestader stå ved el-boksen på brygga og dirigere. En nordmann kom sidelengs inn i endel båter bakfra og laagde skikkelig røree. Jeg hjalp stakkaren så godt jeg kunne. Fruen ombord ville bare reise vekk ettersom en ilsk svenske misstet brillene i tummelupene. Nordmannen dykket etter brillenee og fant dem. Nå er de gode venner. :cheers:

 

Ha en fin tur hjemover. Roaldbj.

 

mvh Astor

 

Godt innlegg, Astor. Det er dette som gjør båtlivet hyggelig - litt Larkollenstemning får man tåle så lenge folk gjør sitt beste - da blir man mer overbærende. Regner med at det var båten som kom sidelengs, og ikke en stup full mann!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Riktig det, der er det plass til 3 "sværinger" etter hverandre. Og de er opptatt for lenge siden. Dessuten har hver av dem 3 - 4 båter utenpå seg!

 

Vi kan bare titte ut av sidevinduet og se svenske og norske Narvestader stå ved el-boksen på brygga og dirigere.

Og nå har vi det samme sirkuset her også. Strømmen gikk og i tillegg til svenske og norske Narvestader, var det noen dansker også som dro inn og ut støpsler og trykket på automatsikringer. Og det skoftet ikke på utrolige forklaringer på hva som er årsaken til strømbruddet.

 

Og ikke forstår jeg det selv heller. På stolpen "vår" er det 6 uttak med hver sin 10A sikring, pluss en felles 40A med jordfeilutløser. Første gang jeg sjekket, hadde ingenting løst ut. Litt senere hadde hoved/jordfeilsbryteren for stolpen løst ut, og den lot seg ikke slå inn igjen selv om alle 6 forbrukerne ble koblet fra. Jordfeil i stolpen? Ikke helt umulig iom. at det ikke finnes noe deksel fremfor hverken sikringer eller uttak og regnet bøtter ned. Men pytt sann, 345Ah batteribank var fulladet da strømmen fra land forsvant.

 

Ellers er det ikke fler som har forsøkt å få båten inn i 1m åpningen mellom vår båt og den danske naboen. Og forsikkerhets skyld har dansken festet en line i den ledige bøyen mellom oss og dratt den ned slik at den ikke lenger står loddrett og skriker "fortøy i meg!"

 

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var bl.a. dette bildet som fikk meg til å "stikke halen mellom beina" i dag og luske hjemover mot nærområdene for båthavna.

 

oceandmi4aug2008.jpg

 

Jeg tror at jeg ville ha fortøyd mer enn godt om jeg skulle ha vært i Bohuslenområdet i natt. Hadde nok ikke sovet godt heller. En ting er hvordan egen båt er fortøyd. Noe annet er hva man må påregne å hjelpe til for andre som kanskje ikke følger værmeldingene like bra. Ønsker dere alt godt for natten.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg er glad jeg liger trygt fortøyd mot brygge og akterfortøyning i bøye i en trygg havn. Jeg kommer til å sove godt i natt. Og for en gangs skyld er SMHI, YR og UGRIB helt enig i at det blir en uggen natt.

 

smhi.gif

 

yr.gif

 

ugrib.jpg

 

Lars H. :flag_sw:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blåser godt ute akkurat nå. Fiskerne i Grebbiss fyker forbi i rundt 10 knop. Skulle tro båtene deres var tyvgods. :lol: Vi ligger ytterst og er bølgedempere for de andre. Vi har med våre 15 tonn fullbunkret ingen spesielle problemer med omkringfarende fartøy og deres bølger. Vi har planlagt å ligge her ett døgn til før vi drar nordover igjen. Gula humpen går greit når vi graver oss godt ned med hekken og drar over i 16 knops fart. Vi er glade for å teste ut den gamle damen i ulike værforhold. Det taar tid å skjekke ut en ny båt.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi ligger i Skjærhallen nå etter 2 uker med perfekt vær i sverige. Siste dagen i ferien, dette er bare trist. Får håpe alle som begynner på ferie nå får det været og den ferien vi har hatt. Svenske kysten er fantastisk. Alt mas om fulle havner og vanskelig å få plass er overdrevet. Vi har alltid fått den beste plassen og landstrøm. Væderøarna er vår favoritt sammen med Fjallbacka og kansje Hunnebostrand. Kostersundet var en skuffelse. Grebbestad hvis du vil feste. Lengst inn i Smøgen var også fint. Vi drar også hit neste år.

 

Vil også gi kreditt til denne tråden som er perfekt og gir mange gode tips og artig lesning. Vi har ICE bredbånd og har følt med hele tiden:-).

 

Bitteliten og resten av de ivrige posterne har min takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg kan ikke for det, men når en ligger ute med båten og vinden uler blir en litt opptatt av været.

Og observasjonene fra kysten her nå i kveld kl. 2200 sier jo sitt.

Lite trivelig for de på Käringön med 23m/s inn fra nord mot flytebryggen!

 

observasjoner.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.........venter spent på tegn til liv fra Grebbis og Hundebostrand etter stormens herjinger i natt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For de som har planer om å seile sørover eller nordover langs svenskekysten ser det ut som at det kan være lurt å legger seilasen til svært tidlige morgentimer på onsdag i denne uken. Med de vindretningene det har vært de siste dagene skulle jeg tro at det ikke er alt for grov sjø over Gule Hupen.

 

smhiuke_32.jpg

 

Jeg har ellers sett på væropplysningen fra SMHI at det i natt har vært vind med storms styrke ved Nidingen.

Link to post
Share on other sites

Småbåtradioen meldte opptil 20m/s i ytre Oslofjord i går. Jeg har båtplass der vi blåser fra brygga ved nordlig vind - så jeg var nede og tjora litt ekstra. Kl 20 var meldingen endret til maks 12m/s. Det blåste vel mer NV enn N - så det kan være at Oslofjorden kom mer i le av været enn Bohuslän.

Link to post
Share on other sites

Nå er en deilig frokst fortært ombord i Grandy. Egg og sild.

Vinden har herjet i mastetoppene, men vi har sovet trygt her vi ligger ytterst på gjestekaia. Vi drar oppover en gang på onsdag vil jeg tro. Vi vil ha endag til her i Grebbis før vi setter baugen nordover.

Gula Humpen i dag er grei ettersom vinden kommer fra land.

 

Vi er glade for å ha med luftavfukteren på turen. I dag lyste den P2 noe som beetyr full tank! 2.5 liter på 24timer betyr at den gjør en god jobb og holder luftfuktigheten nede på ca. 55%. I dag tidlig, når maskinen hadde kuttet ut viste den 76%.

 

I dag blir det shoppingdag.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

.........venter spent på tegn til liv fra Grebbis og Hundebostrand etter stormens herjinger i natt?

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei du kan få svar fra Bovallstrand. Blåste l5 m/s i kastene på mn måler. Hadde 7 fendere ute, da vil lå på utsiden av moloen, men vi sov godt, merket ikke stort, men 18 tonn ligger stødt. Er på vei til Grebbenstad.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

.........venter spent på tegn til liv fra Grebbis og Hundebostrand etter stormens herjinger i natt?

Da får du få en rapport fra Hunnebostrand også. Joda, det både blåste og regnet godt i natt, men det har gått fint med alle her i havnen så langt jeg kan forstå. Var oppe en gang rundt 0200 (måtte pisse, 2,8% ølet her nede måtte ut), og da lå båtene som hadde anker som akterfortøyning temmelig skeivt på bryggen. Vinden sto inn på tvers. Men jeg så ingen forvirrede kapteiner på bryggene, så ankerne holdt nok på et vis.

 

Nå er det helt stille her og lettskyet. Solen har vært fremme også, og temperaturen ligger på vel 20gr.

 

Imorgen drar vi videre sydover. Det blir enten Fiskebäckskil eller Gullholmen vl jeg tro.

 

Dette er et sted med nær tilknyttning til sjø og skipsfart, se bildene under.

 

matros_ny.jpgstyrman.jpg

 

kapten.jpglots.jpg

 

tull.jpg

 

sunnanvind.jpgostandvind.jpg

 

Hilsen

Trude, Lars og skipshunden Japp

Redigert av bliss X (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...