Ojda Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Vi får la Lars ta seg av gjestehavnene, så skal jeg spe på med det jeg er innom av uthavner. Har foreløbig ikke brukt en krone på overnatting, men det er ikke bare fordi jeg er gjerrig Onsdag ble det jo meldt mye blås, så jeg var på utkikk etter en ok plass og dukke ned bak. Det ble som tidligere sagt Ytre Huø. Jeg hadde lagt meg litt langt ut i bukta, så det var endel svell fra uværet som blåste utenfor. Siden jeg hadde lagt meg longside, med ankeret ut bak som hjelp ved eventuell retrett i uværet som skulle komme var det bare å glemme og forhale meg lenger inn i bukta sålenge det blåste kraftig. Men det gikk ganske greit, var bare litt mer på alerten en jeg hadde behøvd å være. Her er etpar bilder til av den bukta og området rundt Det er en fin plass med god dybde langs hele fjellveggen og bra med bolter i fjellet. Også av disse. Her er uværet mitt Ser ikke veldig dramatisk ut nei, men jeg kan love at jeg ikke ønsket å gå ut. Innseilingen til SOTEN-kanalen. Det står nemelig det i mine Svenske båtsportkart fra 1978-1980 Er dette huset hvor Reve-enka holder til? Har lenge sett fram til å seile denne kanalen, er ikke fritt for at tankene gikk tilbake noen hundre år til gutta som gravde og lempa stein for denne kanalen, TAKK. Jeg trodde det var seilingsforbud her jeg, det føltes litt trangt (men var egentlig ikke det). Dette er vel kansje områder hvor du er kjent Lars. Her ligger jeg iallefall nå, ved en unavnet liten øy mellom Keø og Bjørnholmen rett nord for Bohus-Malmøn. Flott i le for alt av vinder, bra med bolter i fjellet, flott på land. Resten av bildene er herifra. Dette må da slå en trang gjestehavn. Denne var ny for meg. Men om det skal være noe vits i å forby fisken å bite på kroken bør jo skiltet stå under vann. Det har iallefall vært en deilig dag med veldig lite vind, og skikkelig sol som varmet. Begynner å bli en stund siden nå, så det ble satt ekstra pris på. Vi håper på flere slike. Hilsen Kaptein på M/S Ojda. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
roaldbj Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Flotte bilder Odja. Jeg har i grunnen bare ett spørsmål: Skal dere tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Er spørsmålet om vi skal tilbake (hjem igen) eller om vi vil hjem igen. Svaret er JA/NEI.... Nå er det på tide med litt mat. Bratwurst, potetmos og stekt bacon. Smaker utrolig godt sammen Redigert 15.August.2008 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lars H. Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Som Ojda sier, så får jeg ta meg av gjestehavnene. Her er det en slik ekte fløyelskveld, ikke et vindpust, og så vidt en hører lavmelt prat fra noen av nabobåtene. Imorgen blir det å utforske stedet nærmere, ligger over en dag her før vi går til Hyppeln før vi tusler oss langsomt nordover. Værmeldingen for morgendager er i hvert fall helt topp! Lars H. pt. Björkö Redigert 15.August.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
gimi Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Innseilingen til SOTEN-kanalen. Det står nemelig det i mine Svenske båtsportkart fra 1978-1980 Soten kanalen er det offisielt riktige navnet - blir som regel bare kaltsote-kanalen.... er ikke fritt for at tankene gikk tilbake noen hundre år til gutta som gravde og lempa stein for denne kanalen, TAKK. Så langt tilbake trenger du ikke grave i tankene dine. Kanalen ble bygget på slutten av 1930 tallet. Det var arbeidsledige steinhuggere som ble satt i nødsarbeid under depresjonen av staten. Redigert 15.August.2008 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Det kommer sikkert en elv ut i nærheten her , slik att de kan bevare lakksen . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 (redigert) Hei. Som sagt, så ligger vi her på Björkö før vi går til Hyppeln i morgen. Idag har det ikke skjedd noe særlig her, båter har kommet og gått med folk som skulle bade, men nå fylles det opp med overnattingsbåter. Men vi hadde besøk av ambulancebåten som var innom og handlet, - litt av en båt! Og den tutet faktisk 3 ganger før den bakket ut og snudde på 5-øringen. Etter anbefaling fra Roald måtte jeg jo ta en tur til fiskebutikken, men den var stengt for dagen. Så da ble det med bilde av den og fiskebåtene. Og selv om Roald ikke vil ha bilder av biler, kommer det et av denne nydelige Aston Martin 70-tallsmodellen, totalt renovert. Eieren viste meg motoren (Rovermotor på 200hp) som han hadde hatt fra hverandre i biter. Lars H. pt. Björkö Redigert 16.August.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Hei, nok en gang! Dersom det fremdeles er noen som henger med, gikk vi idag en lang tur på 2,2Nm og 25min til Hyppeln, et herlig og fredelig sted. I helgen hadde det vært 40 båter her, men nå kun 5. Det er kveld her nå. Vi har inntatt en bedre middag, biff med løk, fruens salatblandig, nye poteter og jordbær med fløte til dessert. Og til hovedretten hadde vi selvfølgelig rødvin. Her noen bilder jeg har tatt i løpet av dagen, først av havnen, med gjesteplasser på innsiden av begge moloene. Vi ligger på den søndre moloen, og her er det benker og flere faste grillplasser Det er godt med strømuttak, kodt beskyttet for vær og vind og med "moderne" innmat På utsiden av moloen vi ligger på er det badebrygge. Rett innenfor moloen er det kafé Og det er ikke langt til butikk med fine åpningstider Er det noen som vil trille slike stålkuler, boile(?) er det område for det Ellers er denne havnen som mange havner her nede aktive fiskehavner Så var det tid for en liten rusletur lenger inn på øyen. Og alle øyer her har vanntårn, også Hyppeln Fra vanntårnet var det fin utsikt i alle retninger, her mot vest Bebyggelsen her er ikke så pittoresk som f.eks. på Klädesholmen, litt slitt, men noen nyere hus med dekorasjon i hagene ver det Og som mange andre steder her, har 3-hjulingene en sterk posisjon. Her med egen garasje. Vel tilbake i havnen måtte jeg jo ta bildet av fergen som raser rundt mellom øyene her. På dagtid er det ikke mange minuttene mellom hvert annløp. Nå, kl.2220 har jeg ikke hørt den på en stund. Anbefaler forresten den søndre bryggen. Tror nok bråket fra fergen kan bli plagsom innenfor den nordre moloen. Som sagt er det ikke langt fra Björkö hit, og ennå kortere herfra til Rörö eller Källö Knippla. En ser fint disse to stedene fra havnen. (i hvert fall med en god tele på kameraet!) Like innenfor oss ligger det en gammel fiskebåt som har fått en spesiell behandling. Hele skroget er innebakt i epoxy. Lurer hvor lenge det tar før den råtner på rot. Det som stikker frem av treverk ser pill råttent ut. Men de har tydeligvis vært i Danmark og rappet et skilt derfra. Og skal en være passasjer, kan det svare seg å booke på forhånd etter hva et skilt i et vindu sier! Og som en spesialgest til Roald som er så "glad i biler", så er det faktisk mange biler her selv om det ikke er noe særlig veier å kjøre på. Men jeg fant da en lekker Camaro å ta bilde av!! Nå er det mørkt her, og i morgen drar vi nordover til Dyrön. Så jeg avslutter met et bilde av Källö Knippla i kveldsolen og et av kveldshimmelen over havnen her. Ha en riktig god natt. Hilsen Trude, Lars og skipshunden Japp Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Knallbra fotoserie Lars. Håper du lager en side på trudelutt med alle svenskebildene i denne tråden. Jeg kommer til å bruke denne tråden til sommeren 2009. Ønsker dere tre en fortsatt god seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 (redigert) Da var det på tide å reise videre. Her er det Tollboden vattensportsklubb holder til. De drev vannskikjøring mesteparten av dagen. Kabelferge. Så kjører de seg iallefal ikke vill. Kornø, ble litt surr i bildene, så jeg skal ikke si skråsikkert om det er lille eller store. "Lilla Kornø var dommen fra Gunga Din. Han burde jo vite. Her sees Lysekil, nydelig kirke. Synd med tildekkingen. Dette er utsiden av Tjuvsund, den siden som vender mot Lysekil Syntes bare det var et artig motiv. Litt Mexicofeeling. Dette er Tjuvsund fra innsiden, masse svaiplass og noen muligheter for baug i land. Det var godt beskyttet for vind fra alle retninger. En fredlig kveld. Selve sundet ut mot lysekil er ikke mer en ca 20 cm dypt. Akurat nok til at jeg ikke grunstøtte med min åredrevne gummibåt. Men på utsiden er det også en veldig godt beskyttet havn, longside fjellveggen. Det var noen bolter i fjellet der, og det var bra dybde. På vei ut til neste havn dagen etter, altså idag. Kjørte jeg forbi disse krabatene. De så ikke akurat stresset ut. Jeg tittet litt i havnegaiden og syns at Brandskjer så lovende ut, og jeg ble ikke skuffet. En flott havn med plass til en god del båter. Godt beskyttet og med god høyde så bena fikk litt trim når de tilfredsstilte nyskjerrigheten. Mange steder og legge til uten at man føler at man ligger oppå hverandre. Flott utsikt når man får kravlet seg opp på en av toppene Der er ikke tvil om at livet i svenske uthavner kan være ganske hardt Resten av bildene er av kveldens solnedgang. Nydelig spør du meg. Ja nå har litt over halve ferien alerede gått, så med tanke på at det somregel blir litt tøffere værforhold når September nermer seg har jeg bestemt meg for å ikke dra lengere nedover vel vitende om at det er mange flotte steder jeg ennå ikke har vært mellom her og Strømstad. Påtide å fylle igen noen av hullene. Da ønsker jeg dere en god natt med hilsen M/S-Ojda Redigert 18.August.2008 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Da var det på tide å reise videre. Kornø, ble litt surr i bildene, så jeg skal ikke si skråsikkert om det er lille eller store. Lilla Kornö....skråsikkert Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ojda Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Lilla Kornö....skråsikkert Jag tvekar inte, från en dommare på hemmaplan. Takk Gunga, rettes i posten. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Balder ll Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Og bilen på bildet er ingen Aston Martin men en Morgan Plus 8 ! Skråsikkert !!! Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Beklager, beklager! Selvfølgelig er det en Morgan, rett og slett feilskrift. kanskje pga. at jeg er i feriemodus? Lars H. pt Dyrön N, Sverige Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Hei. Noen som orker en ny rapport fra den herlige svenskekysten? Idag forlot vi Hyppeln og satte kursen nordover, godt hjulpet av GP (Göteborg Posten) som sponser fyrlykter her nede. Været var nydelig, sol fra klar himmel og kun 4m/s vind fra vest, så det tok ikke lang tid før vi gikk inn i Albrektssund kanal mot Marstrand. (greit med en enslig seilbåt fremfor oss som staffasje i bildene ) Så var det strake veien forbi Åstol til nordhavnen på Dyrön. Her ligger vi nå kailangs sammen med to andre båter. Her har vi vært før og stortrives. Det er en nydelig badestrand like ved havnen, det er flotte turveier øya rundt, det er butikk og det er bedehus(!) Og det er lett å orientere seg. Her noen bilder fra indre havn Som det sees av forrige bilder er det godt med "lette motorkjøretøy" her. Øya er bilfri, så det går i de velkjente 3-hjulingene. Men den nye tiden er kommet også hit, så noe mer moderne fremkomstmidler er stadig oftere å se Så noen bilder fra innimellom husene her Søppelcontainere er ikke direkte vakre, men det går ann å pynte med litt blomster. Her er det forrestn kildesortering til den store gllmedalje Jeg nevnte at det er bilfritt her, men det er ikke helt sant. En gang i uken kommer søppelbilen med båt, og så har butikken en liten lastebil som de henter varer med fra fergen. Så da jeg ikke fant noen Camaroer, Moran'er el. her, så får du nøye deg med et bilde av butikkbilen Roald! Hilsen oss på Trudelutt Redigert 18.August.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Det var hyggelig å se seilasen gjennom Albrektssunds kanal. Ikke la dere forlede av navnet på kanalen på dette bildet. Kartet er fra NV digital - dette er årsaken til Tysk tekst. La dere istedet inpirere av merkingen av leden. Jeg må innom her en gang per sommer, men velger som regel en vestlig eller østlig led tilbake. Jeg inspireres alltid av Högvakten - det er visstnok mange historier om dette stedet. Antar at Gunga Din kan de fleste? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Högvakten var den plass der kanalavgiften skulle erläggas......... huset var til salu för 4-5 år sedan...husker ikke vad det gick för....... skulle ikke viljat ha det för 'allt smör i Småland'........med all trafikk sommertid o en brygge som ligger nesten i kanalen.... längst opp til höger på ditt kart roaldbj...der ligger Halsen, den förste kanalen......idag bare farbar med kanot... litt mer info om Albrektsund o Halsen......http://kanaler.arnholm.nu/albrekts.html tidl måste båterne gå ut...i Sillesund o komma fra vester in mot Marstrand Redigert 18.August.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Jeg mener at det var noen eksotiske historier knyttet til Gustav III som jeg erindrer ga ordre om å grave kanalen - men jeg husker trolig feil. Jeg har i alle fall alltid mimret om denne svenskekongen når jeg har seilt gjennom Albrektssunds kanal. Jeg lurer på hvor mange mann som gravde ut kanalen og hvor lang tid de brukte. Man blir ydmyk i forhold til tidligere tiders arbeid når man seiler denne kanalen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Hei. Også her på Dyrön har det vært kongelig besøk. Her er det i hvert fall knotet på fjellveggen i havnen av Oscar II da han åpnet havnen i 1902! Ellers glemte jeg vel å nevne noen av facillitene her på stedet i forrige rapport. I selve havnen er det krog, minigolf og strandvollyballplass. Og så glemte jeg fergen, Hakefjord som har over 20 anløp daglig, - året rundt! Ved fergekaien er det forresten forbudt for sykler og lastemopeder! Nå ligger vi fredelig, helt alene som om vi skulle ligget i en uthavn, bare at her har vi butikk, strøm og vann. Men i juli er det fullt her. Forrige helg da det var regattaen Tjörn rundt like utenfor her, måtte jeg ha regnet med 5 båter på utsiden av Trudelutt. Har faktisk opplevd det for noen år siden. Lars H. pt. Dyrön N Redigert 19.August.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei. Også her på Dyrön har det vært kongelig besøk. Her er det i hvert fall knotet på fjellveggen i havnen. Noen som vet noe mer? det var Dyröborna som saknade en bra havn..... så dom rodde över til Marstrand, för der var alltid Oscar II med sin båt Drott på somrarna, dom påpekade detta att det saknades en bra havn på ön. det skall jag hjälpa er med....eller noe den duren, lär kongen ha sagt ! så den norra hamnen skall ha byggdes efter inrådan fra kongen. (skall ta reda på exakt hur det förhöll seg!, återkommer i ärendet ) Navnet "Dyrön" eller Expensive Island, kommer av norsk eller dansk för att man förr i tiden hade dyr på ön ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Og så var vi fremme på et annet av våre "smultronställen", Käringön. Mer kommer etter hvert. Lars H. wbcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Ser på web camera dit Lars H. ER DET KJÆRINGØN?????? Det pleier å se slik ut når jeg er der.... Bildet er fra den beryktede `vekkan` i 2006 Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Lars H. Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Hei. Jo visst er det käringön! Og her er det bare og velge og vrake i bøyer til akterfortøyingen. Her et bilde utover fra midten av flytebryggen Og et innover Her den nye flytebryggen innenfor den lange originale Heller ikke i indrehavnen er det særlig overfyllt Lars H. webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Er Hotellet og servicebygget igang nå, og båtsjappa oppe på høyden øst for havna. Og fiskebutikken og de gamle gubbene på kaia Har du vært inne på gården ved kjærka, er den åpen nå. Ja det må virkelig være et smultronstelle nå utenom sesongen....ja hvis det er folk der da. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Lars H. Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Ja visst er det et smultronställe. Og alt er åpent, bortsett fra krimskramsbutikken "Tre käringer" som holder på å avvikle/stenge for sesongen. Nå er det kommet 5 - 10 båter til her. Noen av dem er nok lokale båter som er ute på helgetur. Og fra fergen kommer det stadig folk som skal på sommerstugerna for helgen. Jeg har allerede pratet med flere av gubbene på kaien. Lett å komme i kontakt med folk her, spesielt når jeg har en logrende hund som vil klappes av alle vi møter. Lars H. webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.