Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi ligger i uthavn på Instön (v Marstrand). Nokså stille (vindmessig og lydmessig). Har forsøkt oss på flere av havnene i "Tre veckor i Bohuslen", men siden vi stikker 1,85 har vi ikke kommet oss inntil boltene ved en eneste av de vi har prøvd så langt!. Ligger med egne fjellbolter nå.

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg godt at det var ruskete. Kan være vi hadde gått over i dette været i og med at vi har to motorer. Men det er kort vei til fjellet her om noe går galt. Fint at dere gikk to båter som kunne hjelpe hverandre.

 

Tror det er særdeles vanskelig å hjelpe noen som har motorstopp i over 16 m/s på Gula Humnpen når det har blåst friskt i mange døgn. I hvertfall rett ut for Tjurpannan der sjøen kan være veldig krapp og høy. Da har man nok med seg selv vil jeg tro :rolleyes:

Gikk over der på tilbaketur på mandag morgen, og selv da var sjøen grov selv om vinden var løyet mye. Fikk følge med en Viknes 880 som lå og ventet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da tror jeg på Aftonbladet! Vi starter på ferie hele august på svenskekysten fra mandag morgen. Fire uker med sol, null vind og sommertemperaturer er det vi forventer. Rapporter med bilder kommer etter hvert til dere som opplevte fellesregnet.

 

Lars H.

(2 dager og 5 1/2 time til feriestart i sommervær!)

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at sommeren kan være på vei her ja. Ligger på en liten holme rett inn for Måseskjær - utenfor Orust.

Spredte skyer, stort sett sol. Rolige vindforhold nærmeste døgn, så vi blir nok liggende her idag.

Tenkte først å legge meg longside til fjellet, derfor alle fenderene i vannet :smiley:

dscf2876.jpg

Redigert av surprise (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det vel ikke så mange baatplassen.no båter igjen på svenskekysten. Så jeg får komme med en rapport selv. Dro fra Son mandag morgen kl. 0445 direkte til Havstensund der vi lå over til idag. Gikk derfra videre til Hunnebostrand hvor vi ligger over en dag ekstra. Og til dere som opplevde kysten i fellesregnet: Nå er det høysommer her. Både idag og igår har temperaturen ligget mellom 25 og 27 grader. Det er omtrent vindstille uten bølger. Og solen baker fra en skyfri himmel.

 

Og nå trekker folk ut i naturhavnene slik at det er godt med plasser i gjestehavnene. Og mange er jo også ferdig med ferien. Har hittill sett og pratet med en baatplassen.no båt. JRK med Svanen passerte på nordgående Havstensund i morges, og vi fikk en prat på VHF'n.

 

Videre planer er sydover på onsdag, - muligens til Bohus Malmön.

 

Sommerhilsen Lars H.

Link to post
Share on other sites

Har ikke kartet for hånden, men mener at den indre leden fra Strømstad ender ut sør for Råssø - en av Sveriges 10 største øyer, se http://www.rossonu.nu/. Den indre leden gjør at man i praksis kan seile fra Strømstad til Gøteborg uten å måtte gå "utaskjærs" - med unntak av "Gula Humpen" og over Marstrandfjorden. Også i år var det både nedover og oppover ganske "friskt" over Gula Humpen. Så flere båter som "rullet" godt på denne korte strekningen. Når det gjelder den indre leden mellom Strømstad og Råssø vil jeg anbefale å seile med utkikk. Særlig nord og vest for Daftø er sundene smale - men seilbare. Det er mange flotte naturhavner i området. For barna er det et eldorado å klatre på klatreflåten ved Daftø. Når det gjelder leden ned til Råssø kjenner jeg ikke denne - men har fått den omtalt som noe "uren".

Link to post
Share on other sites

Vi går alltid innenfor ved Daftø når vi seiler sydover. Mest for å oppleve idyllen i de smule farvannene.

 

Du kommer ut ved Rossø, et koslig sted med antik-butikk på brygga. Her blir du ønsket velkommen til gjestehavna som du forøvrig kan ligge gratis ved. Liv-budikken ligger rett bak antik-butikken.

 

Det grunneste stedet vi oppdaget på vår ferd var før den store høyresvingen i det åpne partiet før du ser Daftø camping. Ellers er kartene greie å følge etter vår mening.

 

daftoe1.jpg

Vi fant ut at ved å gå mot babord side i det trange farvannet ved 3-tallet der jeg har merket med en rød strek som farled, var dypest. Vi så flere spor i sjøbunnen etter merker fra båter som hadde subbet sjøbunnen. For øvrig er det stort sett myk sandbunn hele veien rundt der.

Link to post
Share on other sites

Bildet i innlegg #385 er tatt fra krysset på kartutsnittet til Astor (som er en SXK bøye), som er avtegnet nord av øy i bukta til S. Öddö, like ved 5.4 meter tallet nær undervannskabelen. Vannet holdt 21 grader om kvelden på tirsdag. Bildet i innlegg #384 er tatt mot øya som vises NV av Daftö-Valö på utsnittet til Astor, retning øst omlag kl 21 mandag 7. august 2007

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke kartet for hånden, men mener at den indre leden fra Strømstad ender ut sør for Råssø - en av Sveriges 10 største øyer, se http://www.rossonu.nu/. Den indre leden gjør at man i praksis kan seile fra Strømstad til Gøteborg uten å måtte gå "utaskjærs" - med unntak av "Gula Humpen" og over Marstrandfjorden. Også i år var det både nedover og oppover ganske "friskt" over Gula Humpen. Så flere båter som "rullet" godt på denne korte strekningen. Når det gjelder den indre leden mellom Strømstad og Råssø vil jeg anbefale å seile med utkikk. Særlig nord og vest for Daftø er sundene smale - men seilbare. Det er mange flotte naturhavner i området. For barna er det et eldorado å klatre på klatreflåten ved Daftø. Når det gjelder leden ned til Råssø kjenner jeg ikke denne - men har fått den omtalt som noe "uren".

 

Det var det jeg lurte på, for for å komme syd av Råssø har jeg lang bit merket med masse 0,6m(N58`51.411 E11`12.925) og resten mørkeblått (Bluechart 2000). Det var bla her jeg lurte på om det var mulig å gå.

Hadde fortsatt vært glad om noen hadde hele leden på kart/tegning.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Havnene er vel ikke halvfulle enda, men kommer en frem før 5 - 6 om ettermiddagen, er det godt om plasser. Vi kom til Bohus Malmön igår i strålende sommervær. Idag våknet vi også til strålende sol, men det har skyet over og blåser en lett vind på 3 - 5m/s fra øst. Men temperaturen ligger fremdeles på 23 - 27 gr.

 

Vi ligger nå ved siden av noen venner vi pleier å treffe på Kommersøya. De er på vei nordover, men imorgen drar vi videre en kort tur sydover til Fiskebäckskil, og over helgen blir det enten Gullholmen eller Käringön. Var nettopp en tur på "kooperativen" Obs, og hentet 3 kartonger á 3l. rødvin til SEK 189 pr. boks som jeg bestillte igår da vi kom. Så nå blir det rødvin til middagene fremover.

 

Sommerhilsen Lars H.

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Lars, jeg skal tyne deg litt mer når du kommer hjem "jeg vet du har det" (tror jeg) :yesnod:

Men du kan sikkert fortelle meg og bekrefte/avkrefte om leden går syd av Råssø. Båten stikker 80 cm.

Jeg skal en tur innom Engelsviken på tirsdagen for sørvice på nymotoren, men etter det bærer det nedover. Ingen spesielle mål, jeg er en av de som har nådd målet når fortøyningene er sluppet. Kansje vi treffes, om ikke annet slik som i forfjord i Strømstad rett før vi reiste hjem og avsluttet ferien.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Leden går NORD om Råssö. Du dreier 90 grader styrbord ved Dillehuvud og går ut Råssösundet ved Råssöhavn.

 

Og etter litt leting på en CD fant jeg en skisse av denne delen av leden likevel, du finner den her.

 

Hadde vært artig å treffes igjen. Ha en fin ferie.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøver å legge ut et par bilder fra områder hentet fra kryssarklubbens naturhavner. Det første er fra innseilingen til leden nordfra. Man kan også komme inn nord-øst fra. Merk bøyen til SXK.

 

585521_karholmen.jpg

 

Det andre er seilasen videre sørover. Merk bøyen til SXK.

 

585460_daft_val_n.jpg

 

 

 

Det tredje viser et mellomparti, jfr tidligere kartutsnitt fra Astor hvor Astor har angitt med strek hvor det er noe trangt.

 

585380_daft_val_s.jpg

 

 

 

Anbefaler ellers medlemskap i den svenske kryssarklubben hvor mer enn 200 flyfoto fra Sveriges vestkyst er tilgjengelig både i papirformat og digitalisert.

Link to post
Share on other sites

Nemlig, Jeg viste det lå nederst i en skuff :flag: Lars.

Den biten jeg ikke turde våge meg på da jeg var nedover

for to uker siden var 0,6ène øst av Styrsholmen og det høres

jo ut på dere at det kansje var det beste. Drar alene, så

utkikk foran er ikke enkelt.

Jeg prøvde og sende en mail til kryssarklubben for å få

kjøpt den cdèn deres, men den var kun for medlemmer.

Forstålig nokk, men jeg synes det var ille å betale 5-600 kr

for tillgang til noen flyfoto. Det var jo det jeg primært var

interesert i. Hva med et Norrbagge-medlemskap ? :flag:

Iallefall takk for bildene/skissene, det er god hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...