Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hvis jeg legger meg opp i en 14-16 knop her vil turen i grov sidesjø være best for oss ombord. Da "danser" Nord Westen fint i bølgene. Hvis man i tillegg passer på å ikke ligge for nær land vil returbølgene bli mindre slitsomme. Fruen liker uansett ikke store bølger, men hun har innsett og sier følgende: - Gi på det du har. La oss få det unnagjort!

 

Hun har også sittet og ventet på Gula Humpen hvor jeg har svart. Den passerte vi for et kvarter siden. De fleste gangene vi har passert humparna har vannet vært flatt og fint.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ser man på de overnevnte kartutsnitt er det en ubehagelig grunne på 1 m ca 0.4 nm øst for Väcker fyr. Jeg har hørt om flere som har vært "uheldige" i dette området. Det er forståelig særlig når man kommer sør-øst fra og båten ruller og alt går i alle retninger inne i båten. En kartplotter med liten skjerm antar jeg kan føre til at man overser viktige detaljer. Derfor er rådet som Bitteliten ofte gir viktig: bruk papirkartet - bruk papirkartet. Etter at jeg har begynt å bruke båt med overdekk har jeg også blitt mer tilhenger av C-maps Kystkart trykket på plast. Selv om det regner og spruten står holder disse kartene seg veldig bra. Faktiske bedre enn mine svenske Allväderskort for vestkysten.

Link to post
Share on other sites

I morgen går vi over fra Limfjorden via Hals Barre - Løsø Rende - Nordre Rønner - Trubaduren og opp til Bjørkø. Sitter nå og leter etter fine naturhavner norøst for Marstrand. Har tenke å gå på innsiden av både Tjørn og Orust. Er noen år siden vi gjorde det sist. Vet om mange fine naturhavner i dette området, men tar gjerne mot gode anbefalinger. Særlig når det gjelder østsiden av Tjørn og Orust. Her har jeg ikke noe informasjon fra SXK.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg mangler gode papirkart (jeg har det jeg tror er den mest vanlige serien til ca. 500 kr. pr. område), men de gangene jeg har vært i litt tøff sjø er ikke mine sjøkart mye dugandes om man ikke har med egen kartleser. Det blir for grovt, og dersom jeg skulle jeg hatt kart med større oppløsning, ville jeg o grov sjø fått trøbbel med å bla kartene. Gikk over til kartplotter på PC først i vår, kona trodde det var et leketøy, men uten godt forberedte opplagte ruter på relativt stor skjerm hadde jeg nok lagt mer værfast enn det jeg faktisk har gjort i "sommer". I tillegg til mine egendefinerte ruter er ledene inn til rolig sjø lette å se dersom strekket må avbrytes. For meg er papirkartene kun backup, bortsett fra store oversiktskart til bruk ved planlegging.

Link to post
Share on other sites

Ser man på de overnevnte kartutsnitt er det en ubehagelig grunne på 1 m ca 0.4 nm øst for Väcker fyr.

Jeg ble obs på denne i pinsen - var litt for nære den grunnen. Så at det brøt der - og fikk endret kurs. Ikke farlig - bare irritert på meg selv over at jeg misset denne grunna i planleggingen.Nå er den merket både i papirkartet og med eget WP med rødt faresignal på digitalkartet.

 

Som Roald skriver - jeg er tilhenger av papirkart og bruker det mer og mer. Kartplotteren blir mer og mer brukt som ren radar og backup for papirkartet. Et par ganger i sommer der jeg ikke har funnet sjømerker (bla et N merke da vi gikk leia på utsiden av Havstensund) har jeg tatt sjangsen på Nintendo kjøring også - dvs faktisk stole på kartplotteren.

 

men de gangene jeg har vært i litt tøff sjø er ikke mine sjøkart mye dugandes om man ikke har med egen kartleser. Det blir for grovt, og dersom jeg skulle jeg hatt kart med større oppløsning, ville jeg o grov sjø fått trøbbel med å bla kartene.

Jeg kjører på 1:50.000 kart. Har kart for hele kysten liggende på kartbordet ved siden av plotteren. Bruk av papirkart forutsetter at man kan slippe kartet og konsentrere seg om kartet en liten stund - eller at man bretter papirkartet og har det i hånden hele tiden. En teknikk jeg bruker ofte - også har jeg tommelen alltid der vi er på kartet. Det var først da vi fikk båt med autopilot at jeg fullt ut følte at jeg kunne konsentrere meg om papirkart. Autopiloten er noe av det beste jeg har ombord.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til et legge ut et område jeg i år opplevde vanskelig sørover med sørlig kuling. Jeg kaller det for Jomfruhullet, men på kartet står det L Jungfruhålet. Det ligger vest av Tjørn, og kan kreve stor oppmerksomhet når bølgene og vinden er vanskelig - det er i alle fall min erfaring.

 

jungfruhaalet.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er Jomfruhullet på vestsiden av Tjørn. Her seiler jeg alltid meget aktsomt.

Jeg har også endel andre "trange" erfaringer - en som er så trang at jeg tror ikke jeg tar sjansen på den med den båten vi har nå. Det er når vi går nordover og før vi kommer til Lysekil. Med to propeller som er uten beskyttelse og med fare for å treffe seilbåter som er midt i leden er sjansene mine små for å beholde to "friske" propeller.

 

jomfruhullet.jpg

Link to post
Share on other sites

. Det var først da vi fikk båt med autopilot at jeg fullt ut følte at jeg kunne konsentrere meg om papirkart. Autopiloten er noe av det beste jeg har ombord.

 

Nå er jeg mer spørrende enn konstanterende i mine poenger/spørsmål her, men akkurat det du skriver der er noe av det jeg mener med å ha behov for en kartleser for å kunne bruke papirkart når det drar på litt.

Link to post
Share on other sites

Åja - da har du gått inn Elløsfjorden, opp Malø Strømmmar og inn til Bassholmen. Det er en fin tur.

 

Det er en umerket lei på høyre side av Bassholmen - du ser det på utsnittet som den vite "tarmen". Den er grei å gå om du klarer å sortere ut stakene jeg har satt ring rundt. Det klarte vi etter litt frem og tilbake i fjor - da kom vi fra Bassholmen . Var vel ca 10cm vann under propellene da jeg tiltet de helt opp og bakket ut. Her er det to røde staker som står ved siden av hverandre - og de er i hver sin lei - og det er ingen markering av ledenes retninger her. Man skal her gå mellom de to røde stakene om jeg husker rett.

På kartet mitt var alt vannet blått her - ettersom alt under 10 meters dyp er blått på plotteren.

bassholmen.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er hvor vi endte med at tilbringe det meste af vores sommerferie i år:

 

 

 

sweden01.jpg

 

Det er også svenskekysten - men måske et sted, hvor der ikke kommer så mange nordmænd. Synd - for det er er rigtig fint sted! Kan anbefales hvis man kommer forbi. Og hvor er det så henne... ;-)

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Håper dine planer går rett vei.

 

Men som sagt(skrevet) du er hjertelig velkommen ombord.

 

Takk for det - kommer gjerne innom en gang det passer. Jeg var nettopp innom Lunde båt sine nettsider, og jeg må si dere har en flott og romslig båt. Med så mange rom og så mye skapplass burde det være mulig å holde litt orden. Hos oss blir det lett litt rotete. Vi kommer til å dra tidlig i morgen (eller rettere sagt i dag). Da får vi kjørt en stund før barna vokner, og det kan være en fordel, for det blir nok noen timer med kjøring i morgen.

 

quote.gif
Jeg har erfart at sjøen legger seg ganske raskt på Gule Humpen. Og det er ikke mer enn 10-15 minutters strekk for dere hos. Legg deg i 15-17 knop så du graver litt - dag går det greit. Min erfaring er at Kosterfjorden og Sekken kanskje er mer slitsomme ettersom strekket er lenger og sjøen krappere.

 

Over Gule Humpen har jeg sluttet å gå nedom den grønne staken som ledstreken i kartet runder. Går rett ut mellom øyene når vi kommer S fra og rett på fyret i stedet. Pass på den umerkede 1 meters grunnen som ligger Ø for Nord merket.

 

 

Hei.

 

Nord om den grønne staken går jeg kun når jeg skal gjennom/kommer fra Munkesund. Ellers går jeg alltid på utsiden av Klätten som du også sier.

 

men har du ikke en aldri så liten skrivefeil nå nu neven 1m'n øst for nordmerket? Mener du ikke 1m'n øst for fyret?

Lars H.

 

 

Takk for gode råd. Håper at bølgende har fått tid til å legge seg litt før vi kommer til Gule Humpen, for et par av barna har en tendens til å bli dårlige når det gynger for mye.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Håper at bølgende har fått tid til å legge seg litt før vi kommer til Gule Humpen, for et par av barna har en tendens til å bli dårlige når det gynger for mye.

Du bør nok regne med en del gammel og tung dønning tenker jeg. Men mye har nok roet seg der litt utpå morgenen. Men det virker som om vinden fortsatt henger godt igjen her. Var forøvrig utpå brygga der både du og baatsmann ligger litt tidligere i kveld, og jeg må si at vi har det mye bedre borti kroken her vi ligger. Vi merker ikke vinden på langt nær så godt, og i tillegg er sjøen helt stille her. :smiley:

God tur videre! Vi drar videre sørover i morgen. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har tenke å gå på innsiden av både Tjørn og Orust. ... Vet om mange fine naturhavner i dette området, men tar gjerne mot gode anbefalinger. Særlig når det gjelder østsiden av Tjørn og Orust. Her har jeg ikke noe informasjon fra SXK.

Noen gode råd om naturhavner på østsiden av Tjørn og Orust?

Link to post
Share on other sites

Folkens - mye bra info her om svenskekysten og leder generelt. Men ettersom jeg var trådstarter og skrev stikkordet "status" har jeg lyst til å minne om utgangspunktet; nemlig å kunne forsyne båtfolket på tur langs kysten med daglig info om tilstanden i inn- og uthavner, spesielle aktualiteter, observasjoner og annet av snarlig interesse for den som er underveis.

 

Dessverre er undertegnede på jobb igjen, riktignok med god oversikt over forholdene i deler av Oslo havn, men det er jo ikke interessant for denne tråden...

 

Kom igjen, dere som er på plass: Del informasjonene og observasjonene fra akkurat der dere er! :flag_sw:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Vi kom hjem i går ettermiddag etter 9 døgn på svenskekysten. Dette var første turen vår på de kanter, og det ga absolutt mersmak!

 

På grunn av de noe ustabile værforholdene i denne perioden, ble det til at vi stort holdt oss i de indre strøkene. Første natt ble tilbrakt på Marieholm (Strömstad), en stille og rolig havn med bra standard, bortsett fra dusj-/toalettforholdene som kunne trenge en oppjustering. Gratis buss til Strömstad 2 ganger i timen, internettilgang til 50kr/døgn og flotte forhold for fotturer i Kebal-området.

 

Etter en rekognoseringstur innom Kostersundet og Ursholmene (værmeldingene fristet ikke til uthavnliv), lå vi de to neste nettene i blikkstille forhold inntil berget på SØ-siden av Styrsö.

 

Ferden gikk så videre i ”kanalene” på østsiden av Tjärnö til vi kom ut igjen via Råssöhamn. Idylliske og fredelige områder, hvor man nesten blir lei seg for å ”ødelegge” de blikkstille vannflatene (bildet nedenfor).

img_2606_red.jpg

 

Etter litt etterfylling av proviant i Rossöhamn gikk ferden videre sørover på utsiden av Rossö, via Bisserenna og inn til Havstenssund-området, hvor vi fant oss ei havn inntil berget på en holme rett syd for øya Havsten. Kulingvarslene, samt at en av besetningsmedlemmene skulle på jobb igjen denne uka, fikk oss imidlertid til å snu nordover igjen - og via stort sett samme rute. Vi tok nå også den idylliske indreleia (”Strömstad-kanalen”) opp til Strömstad, og endte igjen opp ved brygga på Marieholm. Her ble vi liggende i 4 dager før kulingen ga seg. Hjemturen i går via Herfølrenna og ”nordre Hvaler” ble rene koseturen i finværet.

 

Vi har sett nye (for oss) områder og flotte idyller som vi helt sikkert kommer til å utforske mer ved en senere anledning. Ingen uhell, plager eller problemer av noe slag om bord, og stort sett vettig og hyggelig adferd av de vi møtte på vår ferd! At Koster-skjærgården krever årvåkenhet og stødig navigasjon, så vi imidlertid flere eksempler på under oppholdet på Marieholm. Marinaens kran var nesten daglig i bruk av (norske) båter som måtte opp for sjekk/reparasjon av ”understellet” etter nærkontakt med svensk fjellgrunn.

 

Det gjenstår nå en og en halv uke av ferien. Planene er ikke klare, men det er ikke utenkelig at vi trekker nedover mot Hvaler igjen dersom været legger tilrette for det.

Link to post
Share on other sites

Vi har ligget i Göteborg og tilliggende småøyer en ukes tid nå. Avslutning i dag med heldagstur på Liseberg. Jeg tilbake i båten nå for å legge minstemann, mens de store fortsatt sliter berg-og-dal baner.

 

Valget i morgen står mellom Læsø og Marstrand-området et sted. Siden meldingen sier VSV, 5-10 m/s blir det nok nordover. Tar en stund å krysse helt til Læsø.... Får bli et annet år.

 

Sommeren er ikke så veldig tilstede. Har hatt på el-radiator i båten hver natt (vinterovnen - som nesten ble hevet på land før vi dro..). Avisene snakker om den dårligste Juli på 60 år... Ja-ja. Byferie funker jo det også forsåvidt...

 

Planene videre er landkjenning i gamle steinrøysa på Onsdag en gang (altså om en uke), og så tilbake til Stavanger.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Kom tilbake fra snaut tre ukers "kuling ferie" mellom Hamburgsund og Koster i dag. Ser det er litt snakk om Gula humpen her, og kan bekrefte at sjøen her blir MEGET stor. Gikk over der den 28/7 ved 13 tiden, og opplevde sjøen usedvanlig grov og krapp, med brytende skumskavler som minnet om surfebølger :eek::crazy: . Vi var to ensomme motorbåter blandt noen seilere den turen.

Link to post
Share on other sites

Status Fra Marstrand den 2. august:

Har ligget stille i 2 dager nå, og det blåser friskt hele tiden. Sol og pent i går, i dag foreløpig litt skyet. Men i dag går vi, værmeldingen lyder på 8-10 m/s. Nå er vi lei av å være her. Det er smekk fullt i havna. Ettet ca kl 12.00 blir det som regel trangt om plassen her. Det fylles fort opp. Mye båter overalt, også på holmene rundt forbi.

Dette blir en kort rapport, da internett-tilgangen er begrenset. Fryktelig dårlig nettverk her i havna. :sad:

Link to post
Share on other sites

Hvor mye blåste da dere gikk over her? Hva slags båter gikk dere med?

Målte kast på 24m/s dagen før, og så mye var det ikke da vi gikk over, men skal jeg tippe, så vil jeg si omkring 16m/s. Det var Viksund 31 Goldfish og Viksund 27 Columbi som gikk over gula humpen sammen. Vi valgte å gå ut ved fiskhl og vestover mot været til vi hadde høyde til å gå rett inn til havstensund på yttersiden av fyret for å få en mest mulig behagelig reise. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...