Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hei.

 

SXK sin bok Tre Veckor i Bohuslän med flyfoto av leder og naturhavner kan hvem som helst kjøpe. Den koster kr.350,- hos Nautisk Forlag.

 

tre_veckor_i_baahuslaen_x10000.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med å ha et "billig" medlemsskap i SXK (den svenske kryssarklubben) er at man hvert eneste år blir oppdatert med nye bilder av uthavner for vestkysten samt seilingsbeskrivelser. Dessuten har man da lov til å benytte SXK bøyene. I tillegg får man det eminente tidsskriftet På Kryss - kanskje det beste båtmagasinet i Norden. SXK er nordens største båtforening.

Link to post
Share on other sites

1: Til Lars. Jada, jeg vet dette er en uvurderlig bok for veskustfanter som oss. Om utstyrspusheren i Strømstad har den hemma, tar jeg den nok med.

2: Til Roaldbj. Det blir vel et prøvemedlemskap et år, så får man se. Hadde jo vært lurt av meg om det hadde vært i år, med to ferieturer på Svenskekysten tot fem uker. Men det er litt sent å tenke på det nå.

Og den lenken Roaldbj vil jeg ikke titte på nå, Den skal jeg kose meg med når båten har forlatt hjemmehavn.

Det har vært så mye denne vinteren/våren med motorbytte, propeller og plotterbytte så forberedningen til sommerturen har vært så som så. Har iallefall fått med meg Kosterkart, Lars sin havnelots pluss noe mer.

Så det skal nok bli utforskning. Iallefall litt :diving:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Og dette medlemsskapet gjelder alle familiemedlemmer - slik at hvert familiemedlem får eget medlemskort. SXK har i tillegg en rekke kurstilbud fra matlaging til navigasjon (både for menn og kvinner). Avstanden til kursstedene er kanskje litt for lang for mange av oss i Norge. De har også "langveis-seiler" gruppe, som gir mange råd om langtidsseiling, bl.a. i Middelhavet og på kanalene i Europa.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dro fra Bohus Malmön i formiddag i overskyet vær, 23 gr. og 2m/s vind fra øst. Ligger nå i Fiskebäckskil. Kort etter ankomst kom solen tilbake og med den steg temperaturen til 29gr. i skyggen. Utrolig nok er vannet krystallklart her inne (uten rødalger som vi har hatt mye av lenger nordover), så det ble bading fra båten i 22gr vann. Fikk vasket båten i vannlinjen pluss skrapt vekk store mengder rur på propellen. TC-Nano for propell har tydeligvis NULL effekt. Men så kom REGNET, 5 minutter med et skybrudd uten like! Nå skinner imidlertid solen og temperaturen ligger på 25gr. Og det er fremdeles ledige plasser i havnen.

 

Vi ligger over en dag her før vi drar til Käringön på mandag.

 

Nei, nå er det visst tid for mat. Idag er det kylling med ris og salat med rødvin til.

 

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å gå med en NB 740 øst for Råssø for en del år siden, men måtte gi opp. Det er svært grunt der. Det er mulig at noen lommekjente kjenner til en dypere "stripe" som leder gjennom, men noen svensker på som sto på land sa den gang at det var umulig å komme gjennom med annet enn joller.

Måtte jo sjekke likevel :eek:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessverre hjemme igjen etter drøye 2 uker i Nordre del av Bohuslen. Grunnet vær og føreforhold så ble det ikke noe Danmarkstur i år.

 

Den siste uken er antallet båt både i uthavn og gjestehavn merkbart blitt mindre. f. eks. Kyrkosund 31. Juli 55 båter, Kyrkosund 9. August 11 båter.

Var en svipp tur innom Strtømstad i går. Plenty plass. Lå selv longside i den timen vi var innom.

 

Pga. vindforholdene så lå vi en natt Øst av Havsten. aldri vært baki der før, men der var det flere fine plasser å fortøye til fjell.

Så noen seilbåter som plundra med å få feste til anker når de skulle ligge på svai, men det årna seg til slutt for dem også. Mye sjøgress, som ankeret "sklir" oppå.

Fin plass å ligge mens en venter på at forholdene i Gula hompen skal bli behaglige.

 

Når vi gikk over Humpen formidagen 02.August så var det lite sjø.

 

Lå noen dager på Vederøarna i den perioden med knall vær. Absolutt en av mine favoritter langs kysten.

 

Den nevnte seilasen øst av Råssø er ikke å anbefale. Var uopmerksom og fulgte ikke med i kartet og rota meg nedi det gjørme bassenget der for en del år siden, . Var max 80 cm vann og masse sjøgress. Ble mye gjørme brøyting for å komme meg ut igjen.

Går nok med kano og jolle. Med motor båt :nonod:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lars H., hvor er bildet fra situasjonen i Fiskebäckskil? Nå har du så god tid at du kan dokumentere de forskjellige havnene med bilder.

Hei.

 

Trodde ikke jeg skulle få ut noen bilder da kortleseren ser ut til å ha sviktet. Men fant heldigvis en kabel for direkteoverføring fra kamera til PC.

Så dermed løp jeg ut og knipset noen bilder i en fart her fra Fiskebäckskil like etter et tordenvær med styrtregn.

 

fisk1.jpgfisk2.jpg

 

fisk3.jpgfisk4.jpg

 

fisk5.jpgfisk6.jpg

 

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Mariell og takk for en hyggelig prat i Strømstad for to uker siden.

Har akurat startet på ferie nr 2, og har lagt meg på sørsiden av Gråøya v Sætre.

Veien går som du ser til bohuslen denne gangen også, og du kan være helt trygg

jeg har helt slått fra meg øst av råssø.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker innseilingen til Kungshavn like ved Smøgen om natten. Det er svært gode lys-overrettere som sikrer god seilas.

Vi har også benyttet oss av disse overettene når vi har vært skikkelig ville og gærne, og forlatt E6'en nordover fra Lysekil. Det går greit å ta snarveien utenom Båhus Malmøen, men akta svært urent farvann S og SE av Smøgen. Der er overettene gode å ha, både som hvitmalte merker om dagen og som lys om natten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bare en kort hilsen fra oss her i Fiskebäckskil før vi drar videre sydover til Gullholmen eller

Käringön imorgen tidlig. Og idag traff vi baatplassen.no båt nummer to på turen. Den første

var JRK i Havstensund, og nå ligger vi ved siden av "Pallemann" (de som var i bryllup under

Hortentreffet). De kom fra Käringön idag og er på vei nordover.

 

palletrude.jpg

 

Tilføyelse:

Fruen tok nettopp et bilde av datagnomen sin som hun gjerne ville at jeg skulle legge ut:

 

datagnomen.jpg

 

Sommerhilsen oss på Trudelutt

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har helt nøyaktig oppdaterte kart over Svenskekysten? Mine er ca 2 år gamle, og jeg må innrømme at jeg er ikke særlig flink til å oppdatere dem. :blush:

 

Lurer nemlig på om en stake er forsvunnet, eller om den er fjernet for godt.

Det har seg slik at vi den 6.august seilte fra Grebbestad og til Ursholmen. Vi tok da leia over Gule Humpen, ( i helt blikk stilla) og fortsatte i leia ut vest for Havsten og utenfor Kalvön. Der ute, snaue 2 nm sør,sørvest for fyret Svangen, og rett vest for Kalvön, er det et skvalpeskjær som heter Bredgrund. Der skal det ifølge mine kart stå en stake, men denne var borte. Posisjonen er ca 58.46.25N, og 11.05.65Ø.

 

Hvis denne staken er forsvunnet, bør jeg vel kanskje melde i fra til det svenske sjøfartsverket om det........ :confused:

Link to post
Share on other sites

Har ikke kartene foran meg, men jeg kjøpte i år "Kust Kort" som er en bok i A3 format med etter det jeg kan begripe gode, oppdaterte kart fra CMap. De er også "zoomet" til 1:40000 på annen hver side. Det gjør det meget brukervennlig for oss som ser litt dårlig.

Jeg tenkte først å bestille boka fra nettbutikken til CMap. Der koster den 450,- + frakt. Nettbutikken feilet imidlertid og jeg kjøpte den samme boka hos en forhandler i Fr.stad. Der var prisen 360,- Ikke alt lønner seg å handle på nett ser det ut til :headbang:

 

Tillagt..

 

Kikka i kartprogrammet på PC`n og der er det en stake (sort-gul-sort). Har ikke vært der fysisk så vet ikke om den er borte. Skal kikke i "kust kort" boka i morgen...

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I mitt svenske sjøkart, papirutgave fra 2005 skal det være et vestmerke der rett vest for et skvalpeskjær. Og det samme sier C-map MAX kartet på plotteren. Der leser jeg posisjonen N58o 46,225' og E011o 05,668' og navnet Bredgrund stemmer. C-map kartet er fra mars i år, og er digitalisert i november 2006.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei.
I mitt svenske sjøkart, papirutgave fra 2005 skal det være et vestmerke der rett vest for et skvalpeskjær. Og det samme sier C-map MAX kartet på plotteren. Der leser jeg posisjonen N58o 46,225' og E011o 05,668' og navnet Bredgrund stemmer. C-map kartet er fra mars i år, og er digitalisert i november 2006.
Lars H.

Takk til både OLPI og Lars H!
Da ser det ut til at det skal stå et vestmerke der. (Det stemmer med mine kart også, husket bare ikke i farten hvordan merke det var som skulle være der.)

Rapport er nå sendt til Sjöfartsverket på mail.
Link to post
Share on other sites

quote name='GeirFrode' post='420221' date='12.08.07 21:11']Takk til både OLPI og Lars H!

Da ser det ut til at det skal stå et vestmerke der. (Det stemmer med mine kart også, husket bare ikke i farten hvordan merke det var som skulle være der.)

 

Rapport er nå sendt til Sjöfartsverket på mail.

 

 

Det er korrekt at staken på Bredgrund er borte. Jeg var og sjekket i forrigårs. Men grunnen er der. Gikk over stag 50 meter W av grunnen, løy vind med lite sjø. Den er litt skummel, for den er omtrent 1/4 meter under vann når det er lavvann. Det var min sjette sans som fortalte at noe ikke stemte, sjøen var glattere over grunnen....

 

Mye makrell i området mellom Grenen og Bredgrund.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at det skal stå et vestmerke der. (Det stemmer med mine kart også, husket bare ikke i farten hvordan merke det var som skulle være der.) Rapport er nå sendt til Sjöfartsverket på mail.

 

Hei.

 

Og Sjöfartsvärket har allerede tatt aksjon. Hørte nå nettopp kl.1200 på meldingene fra Stockholm Radio på VHF'n at de sendte ut "varning" om at vestmerket var borte!

 

Kommer med mer rapport fra vestkusten senere. Ligger nå på Gullholmen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Akta Pipeskjær Lars :wink: på din videre ferd sørover

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Akta Pipeskjær

Det er nå vel det letteste "skjæret" å få øye på etter hva bildet som Roaldbj la ut om dette.... Var jo plass til en stor hytte på det i tillegg til varden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå ligger vi på Gullholmen. Kom hit i formiddag og da var det godt med plasser. Men nå er det fullt. Men ikke slikt fullt med båter i hekken som det kan være i juli altså. Hadde tenkt oss videre til Käringön imorgen, men med den værmeldingen vi har fremfor oss, er ikke det rette stedet. Så vi stikker like så godt ned til Skärhamn imorgen. Og så kan vi ligge der til været gir seg. Idag har det vært noe vind og stort sett sol hele tiden og rundt 22 gr. Også idag fikk vi en alvorlig tordenbyge utpå dagen. Så forresten nok en baatplassen.no båt på vei nordover akkurat da vi svingte inn på havnen her, og vi fikk vinket til hverandre. Fikk ikke registrert navnet, men det var en seilbåt fra Tjøme.

 

vaer_a.gif

 

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...