Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Det tok av her på Gluppö også. Og midt i tacoen også.

 

Det var et par båter som mistet festet og reiste. Vi ligger med tau mot land, og det gikk fint. Naboene mistet festet, men vi dro ut med et ekstra anker for de.

 

Det var vel forsåvidt meldt noe ruskete vind i ettermiddag, men dette kom jammen fort. Har regnet litt, men nå er det andedam igjen, ok vær og 26 C

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Olemar skrev 3 minutter siden:

 Godt over 20 i vannet og mellom 25 og 30 i lufta i dag 

 

Vi kjørte fra Smögen til Hvaler for noen dager siden. Vi har to barn ombord som er veldig glade i å bade, og det gjelder faren deres også :giggle: Det som slo meg da vi kom hjem er at badetemperaturen er gjennomgående lavere bare man kommer til Koster. Vi har for så vidt lagt merke til det tidligere år også. Da vi kjørte fra Koster siste dagen var temperaturen i overflata i underkant av 20 grader, og når vi kom til Hvaler var det 23. Nå endrer jo temperaturen seg med vindretninger, strøm og så vider. De tre siste dagene her ute har vil målt mellom 20 og 22 grader, men allikevel altså markant lavere fra Koster og sydover. Flere som har lagt merke til det?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
GeirFrode skrev On 28.7.2018 at 18.34:

Ligger hunnebostrand, og vi hadde en forferdelig tordenstorm her for litt siden, med mye vind og masse regn. Ser av observasjoner på vaderøarna at det har blåst der ute også. Drøye 28 m/s river litt. Det gikk heldigvis fort over. :smiley:Screenshot_20180728-182555.png

 

Det var en seilbåt på Seilere på FB som la ut en melding her i helga hvor han lurte på hvor alle de andre seilbåtene i en av uthavnene på Vaderøarna ble av. Det var fullpakka og "plutselig" lå bare han og en båt igjen. Han skjønte ikke noe og skrev noe om "flokkmentalitet". 

 

Han fikk en relativt kjapp innføring i nødvendigheten av å følge med på værmeldingen, og da ikke kun YR, og også å kunne tolke og forstå værmeldingen. Det var meldt vind opp mot 15ms i svært ugunstig retning ifht den havna de lå, og den skulle komme sånn ca ved midnatt. 

 

Vi får satse på at det gikk greit :-)

----

Var også bra trøkk i vinden på Hvaler i en periode nå på Lørdag. Vi lå på på en svært ugunstig svai ifht meldinga og fikk lagt oss i le av Nordre Sandøy på formiddagen. Gikk tur over øya til Makø for å spise lunsj og ta en pils. Der blåste det hatter og høy i forhold, fjorden gikk hvit. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

De tre siste dagene her ute har vil målt mellom 20 og 22 grader, men allikevel altså markant lavere fra Koster og sydover. Flere som har lagt merke til det?

 

Nei har tvert imot målt 22,5-23,5 mellom Lysekil og Havstenssund den siste uka. Kan ikke påberope meg å ha en tempgiver kalibrert og justert av IKM men dog.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

20180929_134733.jpg.0ee0981120b75e1c8b04198938237dcd.jpg153822204550133600159.jpg.32d5502692fb005071b11ec11c4b47ca.jpgHei er på en liten høstferie på svenskekysten. Har båtplass i Sverige og skal kjøre båten hjem til opplag i Norge  kombinert med en liten ferie tur.

Kom i går til Kungshamn rett før det ble mørkt, det var masse hummer teiner ute så ble mye slalom kjøring. Planen var å starte tidlig i dag før kuling skulle komme å gå til Hunnebostrand. 

Den kom før den var meldt og fikk mye vind på veien vi lå godt i le hele veien så det gikk veldig greit. Når vi skulle legge til i Hunnebo hadde vi 14-15 sm i vind  var litt trøblete og legge til men vi kom oss på plass. 

Her er det ikke mange båter nå, ett  par 3  svensker og det kom 1 nordmann til for litt siden. Det er strøm på brygga men vannet er stengt allerede, det  er også en del butikker åpne. Er meldt mye vind  så må nok ligge i ro her fram til mandag  men det er koselig i Hunnebo på høsten også 

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg overvejer meget seriøst en påskeferie på Bästkusten. Sommeren kommer til at stå i sydens tegn og det frister med en påsketravlhed til kompensation. Desuden ser vindforholdene meget gode ud med ret svage vinde fra øst i det meste af påsken.

 

Hvordan ser det ud med faciliteter og trafik i påsken? Er der nogen med erfaringer fra påsken? Jeg kunne være fristet til at sejle allerede nu på lørdag og blive en uges til indtil næste weekend. Men i Sverige er der jo først helligdage fra og med fredag, så er der noget åbent i ugen op til påske, tænker I?

Link to post
Share on other sites

I Strømstad ser det ut til at de fleste gjesteplassene er reservert f.o.m 14 april. Det er også dårlig kapasitet grunnet renovering av brygga mot togstasjonen.

Må legge til at jeg ikke er kjent med hvor grensen går for gjesteplasser, men det står reservertlapper på de fleste plassene og utstikkeren ved prammen restaurant. Så ingen lapper langs kaia mot toalettene.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker appen fra DMI. Den treffer godt når det gjelder vind. Dessuten tar den med seg varsler langs danskekysten samt at strøm også er med. For en 5-knoper som Hulda er det greit å vite hvor jeg kan få 1 knop medstrøm, kontra og få den mot. Men Admiralen sverger til SMHI.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...