Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hei Storepaasan , det er ikke så vanskelig å få plass , hvis du forfytter deg slik at du kommer til en gjestehavn rundt 11 12 tiden ,da er det mye utskifting. Men vi hadde problemer her i forrige uke når det blåste som verst,da var det ikke mange som flyttet på seg.Vi dro fra Hunnebostrand i formiddag ved 11 tiden,da var det godt med plass, igår ettermiddag og kveld var det smekk fullt.

Link to post
Share on other sites

Klokken 1900 evakuerte Bitteliten V fra Gøteborg. Da var vi ferdige med Liseberg (Balder rules !) og vi hadde handlet mat og drikke til varmere dager. Vi fikk rett og slett nok av å være i byen og gikk raskt utover i nydelig vær til Vindön. Her ligger vi for å få byttet noen småting på båten - NordWest har åpent hele sommeren :smiley:

 

En av årsakene til at vi evakuerte var at vi fikk stopp på generatoren. Fikk feilmelding om for høy temperatur på motoren. Sjekket sjøvannsfilter og impeller - og de var OK. Antar at sjøvannsinntaket var tilstoppet - basert på hvor mye dritt som lå og fløt rundt båten. Generatoren ble testkjørt 20 minutter på høy belastning da vi ankom Vindön og da fungerte den. Hørte i tørr eksosen under badeplatformen at det surklet vann i eksosskilleren

 

Den tredje årsaken var flott vær - for bra vær å sitte mitt i ei storbygryte og koke opp. Vi måtte bare få litt friskt vann under kjølen.

 

Hadde en fantastisk tur der vi bla fikk praktiskert nattseilas med fyr opp fra Malø Strømmar. Bilder fra de siste par dagene kommer senere :smiley: Nå er det for sent

Link to post
Share on other sites

Nej, denne båten er 6 fot mindre enn Gunga.............men har prestert så mye mye mer....... :smiley:

 

30 år? Naomi James' jorden-rundt var vel for 30 år siden. 1978. Skulle det ha noe med Sverige å gjøre??

 

(Litt OT: Har forøvrig boken med hennes egen signatur, samt Erik Bye og Thor Heyerdahl. Ikke for å skryte, men for å godte meg i andres misunnelse :smiley: ).

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Sommernøtter er man bare nøtt til løse. Den recorderen på bordet er en sånn eldre intervju-kassettspiller. Må ha noe med Sverige å gjøre; svensk nalle, plakat med sv. tekst.

 

Hvilken svensk langseiler (sextant) er dette som ga reiseskildringer over radio for 30 år siden og som har førtyd langt sør på vestkysten/marinemuseum/gøteborg?

 

Thore Skogmann? :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Flott dokumentasjon - som vanlig Gunga Din. Ut fra værprognosene til grib.us og http://ocean.dmi.dk/anim/index.php ser det ut til å bli en rolig dag på Kattegat i morgen. Så de som har bestemt seg for å seile fra Sverige til Danmark, eller omvendt, har ut fra dette en behagelig seilas i sikte. Vi forlater imorgen tidlig Limfjorden og seiler via Hals - Læsø Rende - Nordre Rønner og deretter mot Stora Oset fyr inntil vi tar inn til Björkö. Dette er en seilas på drøye 80 nm som jeg alltid gleder meg svært mye til. Dette er en fantastisk nattseilas, men med de 3 "jentene" ombord blir det dagseilas.

Link to post
Share on other sites

.......Så de som har bestemt seg for å seile fra Sverige til Danmark, eller omvendt, har ut fra dette en behagelig seilas i sikte...........

 

hellre omvendt fra Danmark til Sverige.....för dom som sejler! (enl Gribfilerna) :wink:

 

hade förövrigt en fin nattseilas fra Samsö förbi Grenaa opp genom Laesörenne för ett par år sedan......den glemmer jeg ikke!

 

i år blev det dagsejlas(ikke fullt så kul ) fra Grenaa til Strandby......men en bra halvvind på en 12-13m/s, man får vare glad för det lille !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ligger på Knippla og det er sol og fint og alt vel , men så hører vi halleluja og jesus lever og mer i den sjangeren rett bak husene her , omtalte Sailing for Jesus båten som sikkert noen av dere har møtt på de siste dagene på svenskekysten la seg til 150meter fra oss og nå er det konsert med gospel og andakt med alt som hører til.

 

Jaja man har vel bare godt av å høre noen gudsord. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For noen av oss er det kanskje bedre å høre på Guds ord og tenke på båten, enn å være i båten og tenke på Guds ord?

 

 

Her er en liten "seil-beretning" fra Guds ord, for de som måtte være interessert:

 

Vi gikk om bord i et skip fra Adramyttium som skulle til havnene i Asia, og seilte så ut. Sammen med oss var makedonieren Aristarkos fra Tessalonika. Dagen etter seilte vi inn til Sidon, og Julius behandlet Paulus vennlig og ga ham lov til å besøke vennene sine og nyte godt av deres omsorg. Vi stakk til sjøs igjen og seilte i le av Kypros, fordi vi hadde vinden imot. Så satte vi over havstykket utenfor Kilikia og Pamfylia og kom til Myra i Lykia. Der fant offiseren et skip fra Aleksandria som skulle til Italia, og han lot oss gå om bord i det. I flere dager gikk det smått framover, og vi klarte så vidt å komme på høyde med Knidos. Vinden hindret oss i å komme videre, og vi holdt derfor ned under Kreta ved Salmone-neset. Dette klarte vi så vidt å runde og kom til et sted som heter Godhavn, like ved byen Lasea. Vi hadde brukt lang tid, og det var ikke lenger trygt å ferdes på sjøen, da det allerede var etter fastedagen. Paulus advarte dem derfor og sa: «Jeg ser at det å seile videre vil bety ulykke og tap av last og skip, ja, fare for våre liv.» Men offiseren stolte mer på kapteinen og eieren av skipet enn på det Paulus sa. Og da dette var en dårlig havn for vinteropplag, holdt de fleste på at de skulle seile derfra og forsøke å nå Føniks for å ligge vinteren over der. Denne havnen på Kreta er åpen mot sørvest og nordvest.

 

Da det nå blåste opp en svak sønnavind, mente de at de kunne gjennomføre planen, og de lettet anker og seilte langs Kreta nær land. Men ganske snart kom en virvelstorm, «evrakýlon» som de kaller den, kastende inne fra øya. Skipet ble feid av gårde, og det var ikke mulig å holde det opp mot vinden, så vi ga opp og lot oss drive. Da vi kom i le av en liten øy som heter Kauda, klarte vi så vidt å redde skipsbåten. Etter at de hadde fått den om bord, tok de nødutstyret i bruk og surret skipet med tau. Nå var de redde for å drive av mot Syrtegrunnene, derfor senket de forseilet, og slik seilte de videre. Men stormen raste fortsatt, og neste dag begynte de å kaste lasten over bord. Den tredje dagen kastet de med egne hender skipsutstyret i sjøen. Verken sol eller stjerner viste seg på flere dager, og det kraftige uværet fortsatte....

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i dag tenkt å lage et langt og hyggelig innlegg. Vi seilte fra Aalborg kl 6 og var bå Björkö kl 14, men en hendelse gjør at jeg ikke er i form til det. Det ble vel tatt omlag 300 bilder på seilasen - og noen kommer nok senere.

Et stykke øst i fjorden møtte vi losen i fint driv. Dette var litt etter klokka seks på morgenkvisten.

 

los23juli2008.jpg

 

Limfjorden er et eldorado for de som liker å seile med overrettere. Det er overrettere "over alt". Her ett ved Hals.

 

 

hals23juli2008.jpg

 

 

Jeg hadde stor glede av å prøve det nye kameraet med telelinse. Dete bildet hadde jeg aldri klart å ta med mitt gamle analoge speilreflekskamera med min beste telelinse. Med stabilisatoren gikk det som en lek.

 

maaker23juli2008.jpg

 

Det som har vært en alvorlig hendelse for oss er følgende:

Vi seilte inn via Store Oset og dreide deretter sørover mot Björkö. Like før vi seilte inn til Björkö passeres vi av en mindre lystbåt i ganske høy hastighet. Vi har kursretning mot moloåpningen mens passbåpten ligger for langt til babord. Dette må gå galt tenker jeg. Mange tanker farer i hodet. Skal jeg kalle opp VHF16, skal jeg bruke hornet. Så seiler lystbåten rett inn i moloen i omlag 12 knops fart. To ombord kastes omkring. Jeg får stoppet og observerer at to personer beveger seg ombord. En eldre person blør relativt kraftig fra hodet. Etter en sttund bakker båten, seiler inn i indre havn, seiler svært ukontrollert omkring - nærmest uten mål og mening. Jeg er opptatt av at vi ikke skal støte sammen. Barna omboird hos meg er svært bekymret for hva som har skjedd - de har også observert det hele og forstår ingen ting. Noen kommer til og forsøker å hjelpe lystbåten. Etter 5 - 10 minutter blir lystbåten fortøyd ved ei hovedbrygge. Ektrefellen min bidrar med å plastre føreren med steristrips som alltid er ombord hos oss, og hun konstaterer hjernerystelese. Hun forordner videre behandling av skaden. Det er en relativt lang forklaring på hendelsen - så den går jeg ikke inn på.

Det er aldri hyggelig å se så alvorlige ulykker direkte - og denne dagen har fått en noe negativ bismak, selv om det nå er fullsatendig skyfritt og nærmnest vindstille her på Björkö.

 

baatulykke23juli2008.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...