Hoppsann Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Ja, det er lagt ut en bøye nå. Så for deg og meg gjelder det å ikke treffe bøyen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solgangsbris Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Det er tråder som dette som gjør at jeg liker baatplassen.no så godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 En liten kommentar til kart rundt Koster. Dette er en tur dit jeg logget. Tracket ligger nord for staken ved Brattholmen, mens jeg i virkeligheten gikk rett sør for staken. Samme med den første staken inne i sundet, men ikke så stort avvik. Det er på slike steder en må se på merkene i kartet og styre på de og ikke på hvor båten plasseres i kartmaskina. Det går også fram at det ikke er lagt så overvettes mye arbeid i digitaliseringa. Brattholmen er tegnet som en 10 elementers spline, mens papirkartet er godt detaljert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Angående Brattholmen. Jeg har ikke flyfoto av området for hånden - mener det finnes i arkivet til SXK. 1) Kan du hjelpemed posisjonsangivelsen for "virkeligheten gikk rett sør for staken"? 2) Hva er navnet til øya med de to overretterene? 3) Hvilken kartbrikke har du? 4) Hva er målestokken du her har brukt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) 1) Må se i båten først. 2) Nord Koster. 3) NT+ på CD. 4) 1:50000 zoomet til 1:20000 Redigert 19.August.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 2) Nord Koster. ..Å...er det innseilinga til Kostersund fra østsiden? Hvor havna øverst i bildet er Vettnet? I så fall: Skjærene nord for det gønne lateralmerket litt nord for 10 meter markeringen, og særlig skjæret rett nord for dette lateralmerket, er hyppig besøkt av nordmenn. De kommer ut fra Kostersund og setter god fart mot Strømstad - og "pang".... Jeg har selv vært ute på disse skjærene og bistått uheldige båtførere minst 7 ganger. Førøvrig: Flott track Mulligan. Håper du har tatt vare på flere og vil legge disse ut på BP utover høsten. Har du også tatt vare på noen for innseilinga til Strømstad? Antar at flere medlemmer her på BP vil ha glede av å studere disse. Jeg tenkte jeg skulle forsøke å seile mot noen overrettere i løpet av høsten og legge reultatene ut på BP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 ..Å...er det innseilinga til Kostersund fra østsiden? Hvor havna øverst i bildet er Vettnet? gick ut där för ett par år sedan..o sen rett nordover...var på veg til Tönsberg...... rett imot mig kommer en sådan der Riva-båt, flott Mahogny-racer.......... (vi er alltså fortfarande inne i Sverige!) "kan dere fortelle hvor Skjärhalden ligger?" folk er ute i båter til miljonen o far kors o tvers uten o vite hvor de er? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Vi har også noen historier om "menn" som har kjøpt båt i Oslo og som skal til Tønsberg/Vestfold, og som ender opp i Strømstad med "Veiboka". Det er utolig at det går så bra som det går. Når et gjelder Koster, skal man også være meget forsiktig når vi kommer ut fra Kostersund på vestsiden. Her er det mange muligheter for å gå på grunn. Jeg skal forsøke å finne beskrivelsene av de sikre overretterne - og håper at nye seilere i Koster-området studerer kartet nøye. Vi må også vise til denne lenken: http://www.kosteroarna.com/ Kartet er ikke beregnet på seilas, men forteller endel om selve Koster-øyene. Her er et utsnitt fra kartet på lenken: Og Lars H. har det komplette kartet for seilere som ønsker å prøve ut Syd-Koster arkipelaget. Se hans fantastiske lenker på Trudelutt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hei. Tilbake til Pipeskjær og kulmen/varden på den. Passerte den og en seilbåt på nordgående idag før vi stakk NW ut til Käringön. Her noen blodfærske bilder: Lars H. (pt. Käringön Sverige) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Lars, har du track av seilasen forbi Pipeskär? Hadde vært interessant å se hvordan seilasen din er i forhold til kartbrikken. Jeg har forøvrig svært stor sans for ditt innlegg #24 i denne tråden. Jeg synes dette må bli en av de nominerte til "årets klassikere" - så sant noe slik finnes her på BP. Jeg synes Navionics må få noe å tenke på når de ser tilsvarende utsnitt i innlegg # 38. Vi må vel snart danne "Pipeskärs-Klubbens-Venner" (PKV), og holde årlige möter her på BP med rem som selvskreven president og Lars som sekretær? Jeg kan melde meg frivillig som hjelpegutt (AB - Able Seaman), se http://en.wikipedia.org/wiki/Able_Seaman_(occupation) . Dersom jeg blir vist tilletien verdig starter jeg ganske omgående med å be Gunga Din om bistand som spesialkonsulent, slik at vi kan starte en ny tråd med historiske "ritningar" av PS (Pipeskär). Kan noen sende en IM til rem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 rem må bli "President of Pipeskär Island"......... så kan vi vare ambassadörer i vart vårt land roaldbj då kan vi ha CD o blåskiltede biler o parkere hvor som helst uten bot........ sen kan vi utse konsuler på olike steder Mulligan i Melsomvik o Sydvesten i Langesund osv Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Lars, har du track av seilasen forbi Pipeskär? Hadde vært interessant å se hvordan seilasen din er i forhold til kartbrikken. Yepp, men beklageligvis er PC planneren hjemme, så jeg får ikke lagt ut track'et før jeg kommer hjem om to uker. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Som oppdageren av dette, for kartprodusentene ukjente landområde, tar jeg stolt og ydmyk imot utnevnelsen som President av Pipeskjær. Etter beste evne skal jeg forsøke å skjøtte embetet til beste for alle sjøfarende som krysser det Båhuslenske arkipelag. Og Gunga, som Honurrær Konsul skal du selvfølgelig få parkere hvor du vil på Pipeskjær uten å bli ilagt bot. Du vil bli utstyrt med egen parkeringstillatelse til å feste i frontruta undertegnet af Presidenten himself. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 1) Kan du hjelpemed posisjonsangivelsen for "virkeligheten gikk rett sør for staken"? Her er en dump av tracket på kartmaskina. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Flott Mulligan, ikke verst med fire desimaler på sekundene for posisjonsbestemmelsene. For medlemmene /leserne av BP kan det kanskje være greit at du sier litt om hvilken kartplotter du har, evt. GPS mottager, samt hvilket system du bruker for å dumpe track-data til PC. Deretter benytter du kanskje "Print Screen", modifiserer skjermdumpingen med Microsoft Office Picture Manager, eller tilsvarende, justerer datamengden med bildereduksjons program, eller noe annet... Og så er informasjonen på BP med noen ekstra tastetrykk. Resultatet var i alle fall bra. Ser du oppdaterer i forhold til kjørt distanse og tidsintervaller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Aner jeg en smule sarkasme her roaldbj? Men, kartmaskina mi er Maxsea 10.3. Du lager ei rute av et track ved å høyreklikke på tracket, og så velge convert to route. Maxsea kjører med Excel i bakgrunnen for å håndtere ruter, tracks, logg osv. Ruta kommer opp i et eget vindu på skjermen som et Excelark. Det er det som er vist. Jeg har flere GPS mottagere i båten, men den jeg brukte da er en Trimble 132. Den har mulighet for DGPS, Omnistar, EGNOSS og RTK. Derfor 4 desimaler. Med Omnistar er den på desimeteren. Med to 132'er back-to-back snakker vi om centimeter. På det angjeldende tidspunkt kjørte jeg DGPS med Færder som primary og Skagen som secondary. På plassen som er vist kan jeg se bort til Færder. Jeg hadde en HDOP på 1.4 og age på DGPS på 5-6 sekunder, så posisjonen lå vel innenfor 1.5 meter vil jeg tro. Poenget jeg ville frem til er at på eldre kart som ikke er fremstilt på bakgrunn av LADS, flyfoto, RTK el. vil man ofte finne at holmer og skjær er tegnet med svært bra detaljrikdom, men de ligger på feil plass. Tracket var spot-on fra Strømstad og forbi Furholmen og Likholmen, mens det gikk helt i ball på Koster. Det er lett å måle seg fra punkt til punkt med landmålerkikkert på fastlandet, mens det kan bli vanskelig å flytte et trigonometrisk punkt langt ut i havet. Det kan også være at konverteringen fra det presise ED-50 til det mer generelle WGS-84 ikke har gått helt bra. Når jeg skal inn på slike steder bruker jeg informasjonen i kartet til å ta meg frem. Ikke hvor kartmaskina plasserer meg i kartet. Det gjelder også i høy grad inn i Kostersundet fra vest. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Nei, overhodet ingen sarkasme. Navigasjon og navigasjonshjelpemidler er alltid spennende. Jeg synes tilleggsforklaringen din var spenende. Jeg kjenner ikke MaxSea, og det er åpenbart at du har atskillig flere muligheter enn hva jeg har i mine to systemer, hhv. Raymarines E-serie (med Raytech oppkobling) og Chart Navigator til Maptech. Jeg synes det var interessant at tracket kommer opp i ferdigbehandlet excel-format. Med Raymarine må jeg jobbe endel for å vise track i etterkant. Ytterst interessant informasjon om oppmålingen fra Strømstad, via den indre skjærgård og ut til Koster, og Kostersund. (Og i tillegg problematikken omkring skifte av lateralmerker rett sør for innseilingen til Kostersund, litt sør for Ekenes). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2007 Forseti urskurdur tala 1 The nafn af the lýðveldi munu vera Pípaeyja. Pípaeyja opinber starfsmaður skrifaður tungumál fyrir the Lýðveldi menu vara fornvestnordisk. rem Pípaeyja Forseti Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2007 Forseti urskurdur tala 2 The lýðveldi af Pípaeyja er óákveðinn greinir í ensku eyja og a þjóðhöfðingi ástand. Allur nota af tjáning eins og rif , grunnur og banki í samtenging með the nafn af the lýðveldi er aðeins bannaður. rem Pípaeyja Forseti Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Nå har jeg lett lenge nok etter maritim ordbok på nettet som oversetter alle ordene - må vel avvente det hele litt, sliter særlig med "óákveðinn". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Som oppdageren av dette, for kartprodusentene ukjente landområde, tar jeg stolt og ydmyk imot utnevnelsen som President av Pipeskjær. Bør det ikke døpes om til remskjær ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 21.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2007 I første del av Presidendekret nr 1 står det å lese, oversatt fra republikkens offisielle skriftspråk Fornvestnordisk: "Republikkens navn skal være Pípaeyja" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
At-le Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Bør det ikke døpes om til remskjær ? Enig... At-le Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Og hva med en BP vimpel på toppen av varden? (Men det finnes sikert en svensk lov som forbyr at det gjøres noe med vardene - men det er vel ikke ulovlig å male BP logoen på remskjær for de som føler kallet. Jeg er bare en enkel AB som skal ta imot fortøyning til den som eventuelt maler logoen). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Vi hadde sommeren 2007 en god gjennomgang av Pipeskäret hvor rem ble havnesjef. Her er kartutsnitt fra siste 2008 versjon fra NV.Sjösportskort Serie 5. Hvordan er dette skjæret avbildet på siste C-map brikke og Bluechart-brikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.