Jump to content

Øy eller grunne?


REM

Recommended Posts

Mit Garmin Bluechart viser dette:

pipe.gif

Er det slik å forstå at det kun er Garmin sitt nye? Bluechart som viser dette riktig da, som en holme? eller har jeg misforsått igjen.. Dette er en holme med en varde på og ikke en varde på et skjær

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er en holme med en varde på og ikke en varde på et skjær

det heter ju Pipeskär

 

var går grensen mellen holme o skjaer?

 

.......Rem uppger holmen/skäret till 30-40m2 (själv har jag ikke tenkt på hur stort det er :smiley: )

med andra 6*6m eller 0,12mm * 0,12mm i ett 50000-kart

kartografen har valt 'kummel'-merket istellet för det ger mer info.....helt klart!

problemet ligger i att vi zoomer ner under "50000-kartet"......

 

ett annet eksempel på att papirkart ikke er en hundraprosentig gjengivelse av virkligheten;

ta ett riktigt smalt sund (10m) mellan to öar.....men der er djupt o inga grund....så att man kan gå der

med båt.....

 

en kartograf har då o ta stellning til o rite ett 0,2mm smalt sund, vilket blir oläsligt för ögat på ett 50000kart

eller så drar han in strandlinjerne på resp strand så att han slepper in lite blåfarve i kartet......

 

han har 'förvansket' verkligheten....för att gjöra kartet lesligt....

 

gjör man digitale kart på 'förvansket' verklighet o zoomer i dom så får man desse konsekvenser

 

många sjökortsprogram tender ett litet varningslys...när man zoomet innanför orginalkartet

Transas gör dette bla

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____216.aspx

 

"Data i Sjökortsdatabasen kommer främst från digitalisering av de analoga sjökorten vilket gör att informationen i databaserna håller samma kvalitet som dessa. En ökad ambition är att skapa s.k. säkra sjövägar, vilket innebär att informationen i de viktigaste svenska farlederna förbättras genom en helt digital produktionslinje, från mätning till sjökort. Detta ger också möjlighet att presentera andra djupkurvor än de som idag finns i sjökorten."

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Detta ger också möjlighet att presentera andra djupkurvor än de som idag finns i sjökorten.

 

Jeg har et program (Surfer) som leser kart rådata, enten innkjøpte eller egenproduserte, og tillater at jeg spesifiserer min egen koteavstand eller fargelegging.

 

 

lyfter denne igen eftersom jag tycker det er intressant med sjökart

her er en artikkel i Atlanticas blad......

 

Viktig artikkel.

Skulle vært lagt ved alle kartplottere som tillater zooming inntil det absurde i et 1:50000 kart.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært lagt ved alle kartplottere som tillater zooming inntil det absurde i et 1:50000 kart.

Og også vært påtrykt med store bokstaver på alle papirkart! Flott artikkel Gunga Din.

 

Og ps, på min plotter får jeg klar beskjed om "Overzoom" når jeg zoomer for langt inn!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du tok ikke et bilde av den "holmen" da REM?

Sorry, men det tengte jeg ikke på i forfjamselsen. Går du inn på Google Earth vil du finne den.

.......Rem uppger holmen/skäret till 30-40m2

Ved nærmere ettertanke var nok holmen større enn som så. Kanskje det doble, som en hustomt kanskje? Angivelsen på 30-40m2 var vel mer for å tydeliggjøer at det dreiet seg om tørt land og ikke et skvalpeskjær eller lignende.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

det heter ju Pipeskär

 

var går grensen mellen holme o skjaer?

Siden det heter Pipeskär så er det vel et skjær da og ikke en holme, så da er det riktig merket i kartene da formoder jeg, med untak av Bluechart som viser at dette er tørt land, eller en holme etter mitt syn.. Da er det vel ikke så mye mere å diskutere vil jeg tro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hej Rem mfl

 

jag går nordvart på lördag....skall se om jag kan få tatt en bild.....

 

 

förövrigt fann jag i en bok jag har, att navnet 'Pipe-skär' tros komma av att en piprökande prost som bodde i Mollösund

 

måste predika både i Mollösund o Edshultshall..... o första pipan räckte bare opp til dette skäret...sedan var han tvungen o stoppa om den...

 

(sant eller ikke vet jag ej)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Går du inn på Google Earth vil du finne den.

Hei.

 

Joda, skjæret/holmen var nok tørt land da satellitten tok bildet som ligger ute på Google.

Så får neste mann som passerer stedet forsøke å få målt hvor høyt det stikker over vann. :wink:

 

pipeskj_google.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dette området av vestkysten seiler jeg alltid etter kartet - og når jeg går innaskjærs er jeg nøye med å følge de opptrukne anbefalte leiene. Legger for ordens skyld med utsnitt fra Navionics-brikken (Platinum) så kan man se forskjellene i dette vanskelige området. Her er ikke en gang navnet på holmen tatt med. Det ble visstnok for vanskelig for italienerne - det går mange historier om dette. Kartutsnittet viser også eksempel på en kritikk jeg i flere år har rettet til Navionics: Jeg har de svært lyssterke Raymarine E skjermene ombord, men det er nesten umulig å se varder, malte flekker, jernstenger o.a. på Navionics. De har i beste fall bare kontur-merke, som er nesten usynlig i sollys. Italienerne er vel ikke kjent med skandinavisk skjærgård.

 

pipeskjaer.jpg

Link to post
Share on other sites

en annan lustighet i roalds navionics kart er blåfarven nermest kummlet....det ser ut som det er 3m dybt i det närmast kummlet

og att det ligger två undervannsteiner i dette 3m vann.......

 

den högra stenen ligger faktiskt på 7,1m o notere oxo att hvit sektor går mellan denne stenen o kummlet, dvs rakt igenom Navionics 3m-område :smiley:

pipeskj_2005.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Helt korrekt Gunga, men nå må vi vel snart slutte å spikke fliser på dette skjæret/holmen? (ikke personlig ment altså, og jeg fortsetter jo selv :blush: ) Noen leser tydeligvis (meg selv også i denne saken) kartet som fanden leser bibelen.

 

Det går jo ann å bruke øynene når en går i et så trangt farvann (og selvfølgelig ellers også). Kommer en f.eks sydfra, passerer Skeppholmen og ser fremover, både i kartet og i virkeligheten, ser en at en har rent og dypt farvann helt frem mot Bråtö bare en holder godt klar om staken på Musholmen. Når en så kommer opp mot Bråtö, ser en klart varden/kulmen på Pipeskjär og holder seg godt klar av den (skjær eller ikke) inn mot Bråtö der det er dypt i massevis. Vel forbi lykten på SW siden av Bråtö er det så bare å vrenge inn Kråksundgapet (der det kan stå på som et lite helvete), og en er trygt på vei mot Edshultshall eller trivelige Hällevikstrand. Og denne ruten klarer vel alle, det er vel nærmest E6'an her)

 

Men vi kan jo diskutere videre og vise nye kart fra andre plottere med andre kartsystemer i det uendelige om vi ønsker. Og det finnes sikker 100-vis eller 1000-vis av andre steder med tilsvarende mulighet til å diskutere kart og terreng.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og det finnes sikker 100-vis eller 1000-vis av andre steder med tilsvarende mulighet til å diskutere kart og terreng.

Lars H.

??. Javel? Og hvor skulle så det være Lars H, hvor det i hovedleia N/S i Scandinavias kanskje mest beferdede område står avmerket en grunne på 3m som i virkeligheten viser seg å være en holme av fast fjell. 3m grunner er jo normalt farbare for 98% av lystbåtflåten.

Selv har jeg aldrig sett noe lignende, og blei skikkelig skremt :eek:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er kun i de aller siste år at kartverket har hatt mulighet (og har vel fremdeles ikke penger til) å lage kart for oss luksusdyr som på død og liv skal innom de mest ufremkommelige områder langs kystene. Kartene har i lang tid vært for nyttetrafikken. Og de går garantert ikke mellom Pipeskjär og Bråtö!

 

Og en annen ting, ser du en varde, flyter den ikke på 10m dyp. Den står på land enten det stikker 10cm eller 10m over vann.

 

I mitt farvann, ved kommersøy, er det en grunne på 0,7m. Om den hadde vært merket med en jernstake eller med et kryss og 0,7m, du holder deg vel unna den? Jeg holder meg i hvert fall unna Pipeskjär enten det står merket en varde der eller det er merket som lite holme. Les mitt forslag til navigering i området.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I mitt farvann, ved kommersøy, er det en grunne på 0,7m.

Denne grunna har jeg undret meg over (mellom Kommersøy og Gåserompa) siden jeg aldri har sett noen "gå på" (den er umerket og ligger tilnærmet mitt i leden). Av ren nysjerrighet har jeg også forsøkt "å finne" den, men tror nok at denne ikke lenger utgjør noen trussel for de langt fleste av oss (det er grunnere her, men 2+ meter). Muligens har det tidligere (når målingene ble foretatt) vært vrakgods/synketømmer eller lignende. Sånn sett er dette også et eksempel på "feil" i kartene, men da langt mindre problematisk.

Link to post
Share on other sites

Neida, det er ikke feil i kartet mellom Gåserumpa og Kommersøya, her går folk på steinen flere ganger pr. år!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Neida, det er ikke feil i kartet mellom Gåserumpa og Kommersøya, her går folk på steinen flere ganger pr. år!

 

Lars H.

Tjaa og ja. Jeg har sett mange som går på like i nærheten (særlig litt sør og vest for dette punktet og inn mot Gåserumpa, men jeg mener å ha til gode å se at noen går på akkurat der grunnen er merket av. Har også forsøkt å lokalisere den med høy sol og havblikk uten at det har lykkes meg å se den ved selvsyn. Vil allikevel ikke utfordre andre til å friste skjebnen, dersom Lars mener det ligger en stein her (type bauta ?).

 

I forhold til pipeskjær vil det naturlige være å følge den merkede leden og da vil vel de flest posisjonere seg riktig å unngå denne holmen. Min antagelse vil være at den har forsvunnet når Sjøkartverket digitlaliserte sine kart og at dette mer sannsynlig er en forglemmelse en ett bevisst valg.

Link to post
Share on other sites

I forhold til pipeskjær vil det naturlige være å følge den merkede leden og da vil vel de flest posisjonere seg riktig å unngå denne holmen. Min antagelse vil være at den har forsvunnet når Sjøkartverket digitlaliserte sine kart og at dette mer sannsynlig er en forglemmelse en ett bevisst valg.

Å bruke øynene og følge leden, sa jeg vel helt tydelig fra om i et tidliger innlegg. Men at grunnen skulle være falt bort kun på de digitale kartene, stemmer ikke. Den er ikke med på noen av mine papirkart fra hverken 2005, 1999 eller 1993. Skal også sjekke et kart fra 1986 jeg har liggende i båten. Svaret på dette kommer over helgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

............................ her går folk på steinen flere ganger pr. år!

 

Lars H.

 

vi har några 'böer' her nere som er helt OK utmärkt i kartet....men som enda er livligt frekventert....så frekventert att forsikringsselskapet Atlantica lät legga ut egna bojjer för att markere desse...

 

de ligger litt utanför 'officielle' leder, men der vi fritidsbåter finner snarveier......... :smiley:

 

billigare för försikringssellskapet att legge ut bojjer enn att betala flere skader vart år....

 

rem;

 

du måste vare lettskremd :wink:

står teksten 'pipeskärs kummel' markerad i kartet så måste du ju åtminstone förvente dig en rund stenhaug der som stikker opp ett par meter.....

 

C-map o alle andre digitaliserer analoga kart...i dette området finns mig veterligen ingen annen skale enn 50000

bare symbolen för kumlet i kartet dekker en areal av 50*50m

alternativet er ju då att göra egna dig.kart....men det hade förmodligen kostet betydligt mer....

 

rotade fram lite gamle båtsportkart ett fra 1974, der finns skäret med, men då hade man en annen symbol för kummel/varde..........

 

det kan vare så att skäret försvann fra kartet i samband med införandet av "kort A"

 

har även tittat i mina gamla digitaliserade Transas kart(vilket ligger til "grund" :wink: för Bluechart).....

att der er skäret med.....

infon til dessa kart er hämtade fra 1982 år papirkart men rettet opp til 1996!

 

jag skulle tippa att Cmap väljer o digitalesere den sista versjonen av ett analogt kart......

 

sensmoralen av hele denne tråden må ju vare att ikke basere "fin-navigasjonen" på plotter.........

 

bare det att Sjöfartsverket säger att mer en 0,5mm presisjon grejjer man ikke på analoga kart av trykktekniske skäl....dette ger 25m svaj......

 

(Transas för övrigt i detta området varnar för 'Not recommended scale' fra 50000 o ned til 30000

o under 30000 så varnas det för 'Dangerous scale')

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...