Jump to content

Øy eller grunne?

REM

Recommended Posts

Etter dette kartet så virker det på meg som om dette er en øy/holme og ikke en grunne.. Skal kjøpe bluchart brikken i morgen om de har den på Tolema i morgen, så da skal jeg kikke etter der og se hvordan den er merket der på "siste" versjon

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Og så vidt jeg vet finnes det ikke noe bedre enn 1:50000 over området.

Så når 1 cm. på skjermen er tiltenkt å være 500 m. i terrenget.........

Tankekors/undring: Når begynner hvem et arbeid med å samle kartgrunnlag til virkelig detaljerte "orienteringskart" over farvann som er så sterkt benyttet som dem denne superinteressante tråden handler om? Det holder vel ikke som evig forklaring på 1.50000 at nyttetrafikken ikke seiler her? 1:25000 hadde vært veldig bra.

Lystflåten i Norge er ekstremt stor, båtene koster oss fra 100.000 til 1 mill +.

Sjøarealet representerer både som transportvei, fiske og oppdrett etc, samt fritid virkelig store beløp.

...

Problemet er at gamle oppmålinger og papirkart brukes ...

...

Vi må få til nøyaktig digital kartlegging av hele kysten vår, hver eneste stein. Det er et arbeid som bare må gjøres en eneste gang, så er jobben gjort for evig tid. Landskapet endrer seg tross alt ikke.

...

Vi vet mer om overflaten på Mars enn kysten vår. Det er politisk likegyldighet som gjør at farvannet ikke er ferdig oppmålt. Dillete symbolpolitikk har erstatte vanlig god drifting av samfunnsinteressene.

Sitatutsnittene fra Hoppsan illustrerer og begrunner veldig godt det jeg spør om over.

Vi må vel snart danne "Pipeskärs-Klubbens-Venner" (PKV), og holde årlige möter her på BP med rem som selvskreven president og Lars som sekretær?

Jadda! Men dere: Hvis vi hadde vært orienteringsløpere og orienteringsklubb, da hadde vi vel startet en egen erfaringsdatabase her på BP som supplement til alt vi får gjennom EFS, med systematisk innsamling av sikre observasjoner av flest mulige "Pipeskär", 4-metersgrunner som viser seg i praksis å være 2-metere osv. osv. Altså alt som er for "ukommersielt fartsområde" til at EFS får det med seg. Orienteringsklubbene lager seg sine egne orienteringskart, som det nedlegges et beundringsverdig fritidsarbeid i å tegne, oppmåle og ikke minst, det de kaller å synfare.

Spørsmålet er: Kan vi få til noe lignende?

Er ikke meg imot om et slikt kart-hjørne av BPs erfaringsdatabse blir kalt for Republikken Pipeskär.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Ta en titt på openstreetmap.com for et fritt tilgjengelig (vei)kart over hele verden, deriblant Norge. Her kan alle bidra med å tegne kart. Den vanlig måten er å ta GPS spor for veier ol å legge inn i kartet. Etterhvert er nå de største byene i Norge meget godt dekket, det samme er svært mye av riksvei og fylkesveinettet også.

(Har selv lagt inn en del veier, stier og skiløyper i Trondheimsområdet.)

kartbakgrunn01.jpg

Dette er kartene som ligger til grunn i dette området av favorittferiekysten. Alle 1:50000.

I tillegg er det noen havnekartblader slik som Strømstad havn, Hamburgsund oa.

Zoomer man seg ned til 1:1500 på plotteren, så har man like forbanna et 1:50000 kart. Man leser det bare med lupe.

Tankekors/undring: Når begynner hvem et arbeid med å samle kartgrunnlag til virkelig detaljerte "orienteringskart" over farvann som er så sterkt benyttet som dem denne superinteressante tråden handler om? Det holder vel ikke som evig forklaring på 1.50000 at nyttetrafikken ikke seiler her? 1:25000 hadde vært veldig bra.

Sitatutsnittene fra Hoppsan illustrerer og begrunner veldig godt det jeg spør om over.

Jo, men kart er meget dyrt og arbeidskrevende. Digitale kart som det henvises til eksisterer så godt som ikke og er alle eid av ressusrsterke bedrifter eller organisasjoner. Skal man lage digitale kart, må det kjøres profiler med 10 meters mellomrom i to retninger og man må ha meget spesiell software for å vise dem.

alle bidra med å tegne kart. Den vanlig måten er å ta GPS spor for veier ol å legge inn i kartet.

Jeg vil advare sterkt mot kart etter Wikipediametoden.

Det kan fort bli fryktelig feil.

Navigasjon under datainnsamling foregår med korreksjoner fra basestasjon og/eller fra Inmarsat-A satelitter. Man kjører også GPS og Glonass mot hverandre og ranger er under konstant analyse.

Nå er det ikke helt riktig som Mulligan skriver at det kun er 1:50000 kart som ligger til grunn på svenskekysten.... Om en ser på dette kartet fra Garmin sin Bluechart serie, januar 2008 utgaven (som jeg kjøpte i dag til kun 2750 kroner forøvrig), så er det en god del kart om er benyttet i tillegg til det 1:50000 (SE934, A, 934B med målestokk 1:25000 og C med 1:20000) med annen målestokk. Om dette er tilfelle for andre kartprodusenter kjenner ikke jeg til.. Jeg formoder orginalutgaven er i henhold til de målestokker som det svenske "sjökartverket" opplyser

2eu710l_v10.gif

Linken under viser til hvilke kart som er grunnlaget for denne kartbrikken.

2EU710L

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Når det gjelder kart for vestkysten av Sverige på 2008 utgaven til NV sjösportkort serie 5 er det en rekke kart i målestokken 1 : 20.000, 1 : 25.000 og 1 : 40.000. Fra Kungshamn til Gøteborg er det vel knapt noen strekning som ikke har målestokk 1 : 25.000 eller bedre. Det vil ikke forundre meg om Bluechartbrikken som Sydvensten viser til har samme kartgrunnlaget.

Jeg snakket med en representant for Raymarine i oktober 2006 og spurte han om hvordan kartgrunnlaget for Sveriges vestkyst var, og han bekreftet da at de var basert på de gamle sjøkartene, men at dette var i ferd med å bli endret siden de skulle inngå en avtale om bedre kartgrunnlag for Sverige slik som de hadde for Norge.... og det har nok rent mye vann i havet siden den gang.... 18 måneder og jeg tror nok at grunnlaget i dag er noe bedre enn det var i 2006...

Jeg snakket med en representant for Raymarine i oktober 2006.........

Det var nå avdøde Grande i Belamarin som gjorde en kjempejobb med at kartbrikkeprodusentene fikk tilgang til den norske S57 databasen. Grande forsøkte tilsvarende kontrakt med Sverige, men svenskene ble visstnok for dyre, dette ifølge Grande junior.

Når jeg undersøger kortgrundlaget for mit (ældgamle) Bluechart (2001) for fx området omkring Marstrand så har det kortgrundlaget SE 9321 hvilket er et Svensk specialkort i størrelsesforholdet 1:25000 og visse steder 1:12500 jfr. dette: http://www.scansurvey.eu/product.asp?produ...ub=0&page=1

Andy

Tilføjet:

pipe.gif

Kortgrundlaget for Bluechart i det pågældende område (Pipeskær) er dette kort:

http://www.scansurvey.eu/product.asp?product=210⊂=13

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Det er viktig å huske på at elektroniske sjøkart for lystbåtflåten av typen fra for eksempel Bluechart, Navionics eller C-Map, ikke er offisielt godkjente for navigasjon. Man må da alltid ha papirkart i tillegg. Skal man navigere med godkjente og offisielle elektroniske sjøkart, og kunne stole på kvaliteten, må man kjøpe ENC fra distributørene til PRIMAR. Men kun når disse er brukt i ECDIS med godkjent back-up, kan man seile uten papirkart. Har man ECDIS med ENC uten back-up, må man også der ha papirkart om bord i tillegg.

Men for lystbåtbrukere som ønsker å være sikker på at kvaliteten på de elektroniske kartene er av god kvalitet, og til å stole på, kan det uansett være greitt å kjøpe ENC fra distributørnettet til PRIMAR. Men det betinger at man bruker en PC til navigasjon. Kartprogrammet Qastor er velegnet til bruk sammen med ENC. Prisen er litt høyere for ENC-kartceller sammenlignet med elektroniske kart fra eksempelvis Bluechart, Navionics eller C-Map, men man kan velge hvor lenge man skal motta oppdateringer til de elektroniske kartcellene, og man beholder kartene etter at abonnementstiden for oppdateringer er utløpt. Det er likevel ikke praktisk å navigere med PC på alle båter grunnet vibrasjoner, slag, luftfuktighet osv.

Her er en kartkatalog over tilgjengelige ENC fra IHO.

Jo, men kart er meget dyrt og arbeidskrevende. Digitale kart som det henvises til eksisterer så godt som ikke og er alle eid av ressusrsterke bedrifter eller organisasjoner. Skal man lage digitale kart, må det kjøres profiler med 10 meters mellomrom i to retninger og man må ha meget spesiell software for å vise dem.

...

Jeg vil advare sterkt mot kart etter Wikipediametoden.

Det kan fort bli fryktelig feil.

Navigasjon under datainnsamling foregår med korreksjoner fra basestasjon og/eller fra Inmarsat-A satelitter. Man kjører også GPS og Glonass mot hverandre og ranger er under konstant analyse.

Jeg kjøper begge innvendingene dine tvert, Mulligan. Men betyr det du sier at det sannsynligvis aldri vil bli igangsatt noe nytt grunnleggende kartarbeid for de sterkt trafikerte småbåtledene i våre rike, nordiske land, tror du?

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Flott Capitaine.

Jeg forsøkte å følge lenken din og hente ned kart for Koster i Sverige, men jeg fikk det ikke til. Hva bør jeg gjøre for å få tak i dette kartutsnittet?

Det enkleste er å ta en telefon eller sende en mail til en av distributørene til PRIMAR. Men du kan også gå inn på hjemmesiden til PRIMAR på primar.no eller primar.org og hente ut informasjon.

Distributors, List of distributors

PRIMAR Chart Catalogue, Online version

PRIMAR Chart Catalogue, Demo PRIMAR Online

Jeg kjøper begge innvendingene dine tvert, Mulligan. Men betyr det du sier at det sannsynligvis aldri vil bli igangsatt noe nytt grunnleggende kartarbeid for de sterkt trafikerte småbåtledene i våre rike, nordiske land, tror du?

Hilsen Hekksjø

Jeg legger her ved noen tildligere svar angående samme tema i en tidligere tråd:

Bare for å gjøre en ting klart. Moderne sjømålinger er ikke avhengige av en bestemt målestokk. Tidligere var det vanlig å presentere sjømålingsdata i målestokk 1:20000 på det som ble kalt den hydrografiske originalen. Denne inneholdt altfor mye informasjon i forhold til det som var nødvendig for sikker navigasjon. I noen trangere leder og havner kunne den hydrografiske originalen være i enda større målestokk. Det fløt sammen med et stort antall dybdedata bare for å nevne noe. Man fant ut at målestokk 1.50000 gav nok detaljrikdom for bruk til navigasjonskart, med unntak av trange leder og havner der man har havne- og spesialkart.

I sjømålingsarbeid i dag nytter man avanserte GPS-navigatorer med lokale referansestasjoner for bedret nøyaktighet sammen med multistråleekkolodd. Et slik ekkolodd sender ikke bare ut en, men flere stråler i vifteform som gir meget god og effektiv oppmåling av sjøbunnen. En del av norskekysten er nymålt for at man skal kunne navigere med tilstrekkelig sikkerhet med elektroniske sjøkart. For flere steder på kysten var kartgrunnlaget for unøyktig til at man kunne presentere GPS-posisjon direkte i et elektronisk kart, spesielt på Sørlandet og noen steder i Nord-Norge. Her kunne det være feil på flere hundre meter.

Her er status på ENC(Electronic Navigational Chart) for norskekysten:

Status forsert kartlegging

Her er nok kartene du etterspør fra Statens Kartverk, Sjøkartverket:

PRIMAR ENC Service

Status forsert kartlegging

Elektroniske sjøkart(ENC) for Norskekysten er tilgjengelige og utgitt i henhold til oversikten som jeg linket til. Dette er offisiell informasjon fra Statens Kartverk, Sjøkartverket. Her er linken.

For mer informasjon kan du lese på PRIMAR.

Dette er offisielt godkjente elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) som kan brukes i ECDIS.

Her er en annen link som viser status for tilgjengelighet av offisielt godkjente elektroniske sjøkart på verdensbasis.

Som man ser her, er nesten hele Norskekysten dekket av moderne offisielt godkjente elektroniske sjøkart(ENC).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...