Bitteliten Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Om diesel blander seg med motoroljen, vil man da også se det på at oljenivået øket? Hvordan er motornumrene? 2006 er d6, men deretter er det da løpenummer oppover? Eller skiller de på type i numrene etter også? Redigert 8.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 D4=2004 med løpenummer D6=2006 med løpenummer mener eg. Tror nok det merkes på motorgange og røk før oljenivået stiger merkbart. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 2005 modell, gått 450 timer. E6-370-B HS. Antar at motoren din har lavere serienummer enn D6=2006013580? Da har den den ikke den modifiserte O-ringen på injektorene om dei ikke er blitt byttet siden motor var ny. Lykke til med reklamasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Vet vi når de nye oringene ble tatt inn i produksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Dei er tatt med i rapporten fra Volvo Penta fra 23.10.2007 (Copper sleeves_Meeting fra Volvo Penta 2007_10_23.pdf) Så det må være rundt det tidspunktet eller tidligere. Er det noen her inne som har eller kjenner til når D4 med serie nr. 2004010191 og D6 med serie nr. 2006013580 er produsert? Min 2008 mod D4-225A-C har serie nr. som starter på 20040291xx Redigert 8.Juli.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Mine er lagd i 2007 om jeg husker rett og har senere motornummer enn det du skriver.200602xxxx Noen som har bilde av den aktuellle oringen? Jeg så på sprengskisser med delenr til ulike d6er men finner bare en oring på selve injektoren. Den har samme delenr på alle varianter, også første generasjon. Redigert 8.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Da skal vel vi unngå at frostpluggene blåses ut Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 I og med at jeg hat 435er har jeg tenkt at de var ok, slik vp selv sier også. De hadde ny type injektorwr fra fabrikk. Jeg redigerte innlegget mitt over mens du skrev, se mitt spørsmål. Oringen jeg fant var nr 36 på injektor sprengskissen, er der den du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Ja, O-ringen til alle D4 og D6 injektorer er nå like og har part nr. 3887602. den erstattede O-ringen hadde part nr. 3583078 Bitteliten se bilde her: https://baatplassen.no/i/topic/32015-troebbel-med-volvo-penta-d-serie/page__view__findpost__p__1152553 Redigert 8.Juli.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Antar at motoren din har lavere serienummer enn D6=2006013580?Da har den den ikke den modifiserte O-ringen på injektorene om dei ikke er blitt byttet siden motor var ny.Lykke til med reklamasjonen Det stemmer. Husker ikke motornummeret i farten, men leste i copper sleeves meeting dokumentet, og fant ut at jeg hadde de gamle o-ringene. Reklamasjonen gikk forøvrig bra, og jeg fikk ny maskin fra forhandler:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Gratulerer Christel III Antar at forhandler igjen får det dekket av Volvo Penta? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Reklamasjonen gikk forøvrig bra, og jeg fikk ny maskin fra forhandler:-) Veldig godt å høre! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Christel III Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Da skal vel vi unngå at frostpluggene blåses ut Nåja. Ifølge en sikker kilde er ikke det helt korrekt. De har fått inn maskiner med sprengte kobberhylser som har den nye typen o-ringer også. Forøvrig er det en misoppfatning blant mange at sprengte kobberhylser skyldes diesel-lekkasje på injektorer som fører til at det pumpes diesel med høytrykk ut i kobberhylsen. (trodde dette selv en stund også). Det som egentlig skjer, er at injektoren av forskjellige årsaker ikke lukker seg, og dermed gir altfor mye diesel inn i cylinderen. Dette fører til et altfor høyt kompressjonstrykk i cylindren som presser dysen opp fra setet sitt i bunnen av kobberhylsen. Dette fører til at kompressjonstrykk og uforbrent diesel blir presset opp mellom injektor og kobberhylse. Trykket slipper ikke ut forbi O- ringen, og kobberhylsen blir utvidet og kan til slutt sprenges. Den "deformerte" o-ringen som er blitt montert på nyere maskiner er et forsøk fra VP på å lage en utvei for dette kompressjonstrykket. Men det har vist seg at problemet likevel ikke er eliminert, men forbedret. Volvo hevder at den Norske dieselen har ført til at dysespissen skjærer seg som følge av dårlig smøreevne, og har derfor utviklet det berømte additivet. Bosh har også forbedret injektorene sine, og vi er nå oppe i 3.generasjons injektorer. Injektorene som brukes har opptil tre åpningssykluser pr. omdreining. Dette vil si at injektoren kan ha opptil 175 sykluser i sekundet. Dette er naturligvis heftig, og dysespiss og solenoidventil har en hard hverdag. Jeg tror VP er inne på noe når de sier det må være drivstoffrelatert. Fakta er at problemet nesten utelukkende oppstår i Norge. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Christel III Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Gratulerer Christel III :wink:Antar at forhandler igjen får det dekket av Volvo Penta? Det gjenstår og se. Men VP har jo tidligere ordnet opp i alle slike saker, så jeg vil anta at de også dekker denne. Det er sagt mye negativt om VP i forbindelse med D-havariene, men de har etter mitt syn fått en ganske ufortjent rykte på seg. Alle maskiner som er kjøpt ny i Norge som har havarert er jo erstattet eller reparert av VP. Selvfølgelig kommer aldri et havari på et beleilig tidspunkt, og det er ergerlig å være uten båt, men VP har lagt ned store ressurser for å finne ut av hva som forårsaker havariene, og samtidig sørget for at kundene ikke er unødvendig skadelidende. Finnes det andre motorleverandører som hadde gjort det samme? Jeg har nå min andre D-6, og tanken på å installere noe annet merke har ikke engang streifet meg:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
tkb Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 (redigert) Kjempebra at dette løste seg så fint Slik skal det være, godt å lese om seriøse forhandlere! Fortsatt god sommer. Redigert 9.Juli.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 "Finnes det andre motorleverandører som hadde gjort det samme?" Neppe. Flott at det ordnet seg greit for deg. Ha en vakker båt sommer Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Targa 23.1 Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Et godt tips fra en Volvo Penta verksmester for å oppdage ekstern diesellekkasje fra injektorer inne i kobberhylsen Dieselen vil ved en evt. lekkasje, blande seg med smøreoljen. Hvis det blir en diesel lekkasje, så vil du merke det på motoren. Ujevn gange, eksosrøyk, bankelyder etc. Ny forklaring fra et annet VP verksted Det er ingen kontakt mellom injektorer og smøresystem på D4-D6. Dieselen vil lekke forbi o-ring og komme ut oppe ved klaven som holder injectoren. Noen eksperter her inne? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 satt på med taxibåt i går, 7431 timer på en D6! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Ifb en aldri så liten verkstedtime på drevet i dag så fikk D6'n en sommergave. Den har vært trofest, uten plunder og har jobbet fint i snart 400 timer siden 2009. Riktignok sprakk lokket på sjøvannsfilteret ved overtagelsesturen i 2009, så i dag ble det kjøpt ny type lokk, montert av verkstedet. Ser det ikke bra ut? :) akvarium i motorrommet! Det tok 10 minutter å montere og kostet rundt 1200kr. Kanskje årest beste investering. Artig å se vannet komme opp som en fontene i filteret. -egentlig var det en trøstegave til meg selv siden jeg satte fast mitt eget fortøyningstau i propellen på onsdagen. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Den invisteringen gjorde jeg selv før ferien i fjor, grei oppgradering. Men mener fortsatt den burde vært tilbudt gratis, da det har vært endel hendelser med orginallokket som kan få ganske leie kosekvenser, å produsere de lokka kan da neppe koste mer en en 100-lapp... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Om du tR med tre års avskriving på verktøyene kommer du nok fort opp i 150 kroner Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 tre års avskriving på verktøyene kommer du nok fort opp i 150 kroner Neida, med vakuumforming kan vi gjøre at med tre års avskrivning blir prisen 103,50.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
DieselDahl Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Ny forklaring fra et annet VP verksted Det er ingen kontakt mellom injektorer og smøresystem på D4-D6. Dieselen vil lekke forbi o-ring og komme ut oppe ved klaven som holder injectoren. Noen eksperter her inne? Jeg er ikke noe mer ekspert enn deg Targa, men jeg har skrudd litt på bl.a. disse motorene og det er riktig som du sier, injektorene sitter i kobberhylser som er presset inn i topplokket. De gjør at injektorene kjøles av kjølevæsken, kobber har svært god varmeledningsevne. Motorer med topplokk av aluminium trenger ikke slike kobberhylser da aluminium også leder varme svært godt. Alumininium er forøvrig på vei ut. Moderne støpejern tar over på stadig flere områder, det er produksjonskostnadene som gjør at småmotorer fortsatt lages i aluminium. Denne VP teknikeren blander muligens sammen to forskjellige feil, det eneste stedet hvor diesel kan lekke inn i motorens smøresystem er fra dieselpumpen til registerhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Noen som har vært borti at oljenivået på peilepinnen på D4-260 kan variere relativt mye ? Snakker om peiling flere døgn etter drift, hvor nivået var et par mm over min. Etter en times kjøring, kom nivået sakte opp på maks over de neste tre dagene. Hvilken misjon har bypass filteret? Noen som har et skjema over smøresystemet på disse? Hva er akseptabelt oljeforbruk på en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Forstår jeg deg rett i at oljenivået har økt? Jeg pleier å peile etter på morgenen etter at jeg har brukt motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.