Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Siden dette er den mest omfattende tråden om D-motor, så legger jeg inn følgende situasjon her. -D6 motor med DPH-drev.

 

Ute i dag med Grandezza31'n. På vei hjem til havna, 4 nm igjen, hører jeg det kommer et stumt dunk fra drevet og endret lydbilde fra hekken. Var under akselrasjon fra 6 knop til 20 knop, som er like over planingsterskel. rolig gasspådrag.

Reduserte turtall umiddelbart og ser at trimindikatoren har gått ned til minus 8, påfølgende varseltegn og feilmelding powrtrim fail.

Forsøkte å trimme opp uten liv i indikatoren.

Stoppet og gikk på tomgang. Kunne ikke se oljefilm i vannet. Skrudde av motor og fortsatt ingen olje i vannet.

Opp med motorromsluken og finner dråper av atf-olje på skottvegg ved powertrim-tank og enhet, samt olje selve D6motoren. Det har altså sprutet litt utover. oljetankens nivå er 1-2 cm fra bunn, altså godt under minimum. Fylte på olje og forsøkte å kjøre opp drevet. Oljen forsvant fra tanken, ingen umiddelbart synlig lekkasje fra powertrimenheten og drevet gikk ikke opp. Kunne faktisk ikke se noe olje i vannet heller..

De to påfølgende sekundene etter at vi stoppet å kjøre powertrim kom det et hvit/lyserosa skikt øverst i atf-tanken. - ikke mye.

 

Etter som det ikke hjalp å etterfylle olje var det bare å tusle seg hjem til havnen i 5 knop på 900 omdr.

 

2 driftstimer siden olje nivået sist ble sjekket.

Nå har jeg i to år lagt merke til oljeskikt i vannet. Det er jo mange årsaker til at det kan skje, men det er jo nærliggende å tro at det har vært en ørliten lekk.

Fikk ikke skjekka noe mere da vi kom i havn da alt ble stress og en gammel tante skulle bukseres på land og opp en bratt trapp.

 

Så ka dåkker trur? Vann i tanken tyder vel på utett pakning på trimenheten utenfor båten. Men i kombinasjon med lekkasje fra pumpen?

Dunket som kom, da det hele startet, kom nok fra at drevet dunket ned i nederste posisjon.

Verkstedet blir kontaktet i morgen. Fortsatt innenfor garantitiden, kjøpt mai

2009.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har sett endel folk som ødelegger slangene til trim- og styresylindere med høytrykksspyleren. Ganske vanlig på DPH som ikke har stålomspunnede slanger og som har ganske høyt trykk pga. Drevets størrelse, geometri på sylinderinnfesting og fordi de brukes til å drive mange tunge båter med sine høye ytelser. Skyvekraften kan være på mange tonn.

Link to post
Share on other sites

Da jeg sa "innvendig" i forrige innlegg, siktet jeg til lekkasje i motorrommet. Men her sitter det kanskje en overtrykksventil?

Jeg er klar over rissikoen med høyttrykkspyling og har vel igrunn unngått det.

 

VP-verkstedet ble kontaktet i dag. Kranen deres er ute av drivt... Og gir meg igrunn svar på hvorfor det har vært så liten aktivitet der de siste ukene.

Link to post
Share on other sites

Og jeg har vært å leta etter lekkasje på powertrim. Fant en 4 cm lang revne i slangen som går ut ved transom, - er det ikke det det kalles? På powertrim reservoaret er det den akter slangen.

Sprekkens retning er forenlig med oljesprut utover det meste på bb side for slangen.

Altså lekkasje i slangene i motorrommet.

 

Så spørs det om denne kan skiftes uten å på nytt flytte frem motoren, som sist ble gjort i juni ifmb skifte av eksosbendet. Jeg håper og forventer at dette har oppstått i etterkant av den jobben, og at det var helt uten tegn til blære etc da de jobbet bak der.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil be deg Mix og andre besserwissere om å lese brukerhåndboken hvor det blandt annet står advarsel om å spyle slangene med høytrykksspyler. Mulig du ikke har spesielt mye greie på hydraulikkslanger og sånt men strålen fra en høytrykksspyler kan sammenlignes med en skarp kniv angående hva den gjør med en slange som nødvendigvis må være fleksibel. Hvis du lurte på det så er en høytrykksspyler også i stand til å ødelegge seg selv. Jeg får dessverre ingen honorarer fra VP...... Bare regninger. Og de forsøker jeg å holde lavest mulig, og jeg forsøker på dette forum å hjelpe andre til det samme. Når noe går i stykker er det ofte noe med brukeren sier dem......

Link to post
Share on other sites

Er det en revne hadde jeg utredet om det var en skade fra de løftet ut motoren tidligere. Er den morken på utsiden derimot så er det nok det samme som alle styreslangene som har morknet bort. Men morkne slanger på innsiden av transom har jeg ikke hørt om.

 

En kompis byttet sine morkne trimslanger i våres. Trangt å komme til så man får løsnet på innsiden. Måtte kappe til en fastnøkkel for å få komme til.

Tok mesteparten av en dag.

Kompisen måtte bytte styresylindre og styreslanger for 2. gang også. VP dekket ingenting forøvrig.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Engelbert, dette er slangene innvendig i motorrommet, slangene mellom pumpen/ reservoar og transom. Altså lokalisert mellom motor og transom/ akterspeil. Hadde ikke med kamera i dag, som jeg alltid ellers har med meg. Klarte så vidt å skimte/ lokalisere slangen når jeg titta inn mellom motor og under eksosbendet som er kledd i varmebestanid materiae. Like ved en grønn ståltang, som sikkert holder motor oppe i akter. Siden jeg har vært borti oppblæret slange tidligere på utvendige slanger til styringen, så gjenkjente jeg først det som så ut som en utposning på slangen. Fikk lirket inn en hånd og kjente med fingrene at det var en revne. Stakk meg på ståltrådene som stakk ut og ble da temmelig sikker på at her var det noe muffens.

Revnen, som er omlag 4 cm langsgående, peker mot BB og det har sprutet ATF-olje helt bort på skrogsiden på BB side, hvor også provertrimenheten er plassert. Den var full av ATF-søl.

Slangen har ingen friksjon mot andre harde deler på stedet.

Så blir spørsmålet, som SAP så klokelig er inne på, lar det seg gjøre at denne slangen kan få en revne også inn ståltrådene, på en slik måte at lekkasjen oppstår, under normale omstendigheter. Eller må det andre yttre faktorer til, på en plass solen aldri skinner og kun når motoren er flyttet frem, lar seg påvirke av feks mekanisk friksjon.

Her må jeg til med tannlegespeilet mitt og kamera for å dokumentere..

 

Nå ble jeg med ett ørlite mere forbanna enn jeg hittil har vært.

 

Det oppstod nemmelig en situasjon under bytte til nytt eksosbend, som jeg ikke har meddelt i åpent forum, men nevnt på IM til et medlem. Slik får det forstette å bli, for det gavner ingen å bekjentgjøre det.

Enn så lenge, verkstedet får se på saken.

 

takk for hintet Sap.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Eureka:

Slangene til drevtrimmen er gjennomgående. Båten må på slipp for å bytte disse. En av mine slanger sprakk på utsiden. Veldig trangt å skifte (særlig med drevet på).

Slangene er som på styringen kjent for å ha svært begrenset levetid. Erstatningsslangene er bedre.

Link to post
Share on other sites

Ting tyder på at dette ordner seg greit på garanti, uansett på en eller annen måte. Båten er ikke på verksted enda men kontakten er godt etablert.

Uansett årsak, det ordner seg.

Men båten må på land og motor sannsynligvis frem igjen.

 

Så skal en være glad dette skjedde nå, og ikke etter sjøsetting neste år, som da vil være etter utløpt garanti.

Normalt ville ikke båten blitt brukt mange timene nå på høsten frem til opptak.

Link to post
Share on other sites

Det er forsåvidt god plass på sidene. Kunne hatt køyeplass der :) men i bakkant er det trangt som fy. Klarte å nå i slangen med fingertuppene, men ikke noe mere enn det. Jeg har ikke peiling på hvordan dette er montert sammen, men den jobben er det ikke jeg som skal gjøre uansett.

 

Uansett skal de sies at forumet skal ha en stor takk for den samlede kunnskap som deles og hva man kan lære helt eller delvis, få en bedre forståelse for og innsikt for den som ikke er utdannet i faget.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TSF at slikt skjer.

 

Kanskje noen av disse kan gi litt innsikt?

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-6267.aspx

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-6264.aspx

 

 

I bakkant er det trangt ja. For å få plass til de lengre D motorene (sammenlignet med kad ene) ble styringa flytta ut på drevet på dph og motoren lengre bak. Til mye glede.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...