Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Takker for svar Har hatt båten i 3 sesonger og ikke sett noe svetting eller lekkasje. Men har heller ikke sett spesielt etter det heller. Og jeg fikk en Warning i EVC displayet med en tekst, men ikke noe blinkende lampe eller lyd. Synes forøvrig det er helt topp og ha en motor med et system som overvåker og gir beskjed om potensielle problemer før de er der :smiley:. Motoren jeg har har totalt gått 590 timer så jeg bekymrer meg ikke så mye, men fint åfå andres erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å låne denne tråden litt.

Jeg er i tenkeboksen. Vurderer å bestille meg en fabrikkny båt. Denne båten leveres kun med D4-260. Kjenner noen til om VP luket bort problemene på de nye motorene? Det vil alltid være en viss risiko for ett eller annet, men jeg håper jo at kjente problemer er fikset. Jeg tenker spesielt på eksosbend, dyser osv...

Jeg har nå hatt en D3-170 i tre sesonger, og er kjempefornøyd.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

En skal huske at svært mange av de problemstillingene VP har hatt har fått regningene til å havne tilbake hos produsenten. Dette er de neppe særlig fornøyde med og har nok utvilsomt gjort en jobb for å rydde unna bl.a. dårlige underkomponenter, mangelfulle sammensetninger/konstruksjoner etc.

 

Jeg lar iallefall ikke bekymringer for mine to grønne common rails som står i kjelleren overstige den båtgleden de og resten av pakken har gitt. Det har ikke vært grunn til det så langt heller.

Link to post
Share on other sites

4dl grønn kjølevæske ville du nok sett ett eller annet sted. Jeg hadde nok tatt mwd lommelykt pg speil og tatt en kikk nedentil på motoren for å sjekke at det ikke er lekkasje noe sted.

Får ta en titt. Kom til å tenke på at endelokket på varmeveksleren er byttet fra plast til metall, før jeg overtok båten. Kan det ha blitt stående igjen litt luft etter dette?

Link to post
Share on other sites

Ihht innlegg om lekkasje på powertrim, så har dette nå løs seg helt greit.

Når drevet ble tatt av, ble det avdekket totalt oppmokne slanger og armering med huller utvendig. Armeringen like innenfor gjennomføring til motorrommet hadde også "tæret opp" og derav opprevnet slange.

Slangene til povertrim har ikke blitt byttet siden båten ble bygget i 2006/07. Men det har slangen til styringen.

Siden båten ble kjøpt og registrert solgt i 2009, så ble dette dekket av garantien.

Samtidig ble styresylinderene byttet på verkstedets initiativ og dekket av garanti.

 

mao ingen skade skjedd under tidligere verkstedbesøk og jeg trekker tilbake alle mine spekulative tanker. Tommel opp til verkstedet som tok jobben raskt. Motoren måtte ikke flyttes.

 

bilde kommer i morgen, til illustrasjon.

 

så gjenstår det å finne ut hvorfor intrumentene viser lading på 13,9 til 14,1 og faller/ svingende ned til 13.6 ved høyt turtall.

Link to post
Share on other sites

Det svinger opp og ned i løpet av sekunder. Det som er, er at oljetrykk også svinger noe. Svingningene på begge disse instrumentene oppstod samtidig. Jeg må finne ut hvordan jeg måler divers på dynamo. Husker ikke hvordan det artet seg for forbruksbatteriene, som jeg leser av via digitaldisplayet til wallas-varmeren, enn så lenge.

 

Videre ser det ut til at VP har tatt eksosbendskiftet som garati, tross at motoren ikke er innenfor motorserien med kampanje.

Har ikke hørt noe, eller fått noen regning på dette, og siden det ble gjort i juni, så satses det på at det gikk igjennom.

Link to post
Share on other sites

slange til powertrim. Venstre del er innvendig, høyre er utvendig. Skal vel ikke se bort ifra at dette er kilden til svak oljefilm i vannet også over tid.

Drevet har vært av annenhvert år, og tross det, så har ikke dette vært umiddelbart synlig. Så for de av dere som har garantitid som er på vei til å gå ut, sjekk ut. inspiser hele slangen.

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne vært interessant om du hadde kuttet opp slangen for å se hva som har skjedd. Er stålarmeringen intakt? Er innerlineren oppsvulmet? Er den sprø og sprukket? Noe sier meg at denne slangetypen ikke holder nødvendig spesifikasjoner for enten oljen eller andre forhold. Det sprukne ytre laget skal jo ikke gjøre noe annet enn å beskytte stålkorden mot ytre skader. Kan slangen ha blitt skadet i endene under produksjon/montering av endestykker? Kan den ha blitt skadet av for mye "vold" under montering?

Link to post
Share on other sites

Slangene har verkstedet, så jeg kan desverre ikke forske mere på dem. Men hypotesen min, ut i fra bidene og det lille jeg studerte dem, er at slangene utvendig først har morknet/ blæret seg opp, slik som gammel type slanger til styringen hadde en tendens til å gjøre. Så har de blitt beveget en del på i forbindelse med at drevet er trimmet opp og ned, særlig ved opplag, kranløft og transport. Yttergummien på utvendig del av slangen sprekker, og slipper saltvann til på armeringen. Armeringen var dels sort på farge hvor den var synlig og kordelene stakk ut. En eller annen form for tæring, tenker jeg. Så har saltvannet fulgt armeringsstrømpen innover og startet tæring på delen som er innvendig i motorrommet. Denne har blitt svak og trykket i slangen har ført til utposning og til slutt punktert som også har ført til revnende i yttre del av slange.

 

Plausibel teori?

Igjen, dette er gammel type slange og gutta på verkstedet trodde det var kampanje på disse en gang tiden.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Det kunne jo være å håpe, men disse motorene sitter jo omtrent i annenhver båt med innenbordsmotor. Jeg har ikke hørt så mye om havarier i det siste, men jeg har jo snakka med flere som har veldig store utgifter med disse motorene og særlig sammen med drev.

 

Jeg er i alle fall ikke overbevist og hadde ikke tatt sjansen. En kollega kjøpte nylig en 2005 mod båt med D4 og drev. Denne skulle være strøken og vært godt vedlikeholdt. Utgifter til reperasjoner og service endte på kr 30 000,- :crazy: Ja, galskap.

Link to post
Share on other sites

Det kunne jo være å håpe, men disse motorene sitter jo omtrent i annenhver båt med innenbordsmotor. Jeg har ikke hørt så mye om havarier i det siste, men jeg har jo snakka med flere som har veldig store utgifter med disse motorene og særlig sammen med drev.

 

Jeg er i alle fall ikke overbevist og hadde ikke tatt sjansen. En kollega kjøpte nylig en 2005 mod båt med D4 og drev. Denne skulle være strøken og vært godt vedlikeholdt. Utgifter til reperasjoner og service endte på kr 30 000,- :crazy: Ja, galskap.

 

Har hatt 2 x D6 i tre år nå (aksling) og servicekostnadene er ikke dyrere enn på andre motorer. Havarier som følge av injektorfeil har jeg ikke hørt om på lenge.

 

Noen som kan komme med eksempler på svært store serviceutgifter på selve motorene (ikke drev) som relaterer til konstruksjonsmessige detaljer etc. og ikke til de tidligere injektorfeilene så er dette meget interessant. Følger selv alle foreskrevne serviceintervaller og har som sagt enda ikke sett noe til disse store kostnadene til tross for at jeg har 2 stykker av grønnklumpene i kjelleren.

 

Både oljefiltere, brennstoffiltere, luftfiltere etc. er helt greit prissatt. Veivhusvent. filteret og kompressorolja er dyr (kun om man regner literpris, ikke isolert sett) men sistnevnte byttes kun hvert 5. år. O-ringene til kjølere er dyre men man skrur ikke på disse i tide og utide heller.

 

Med hydrauliske ventilløftere er ventiljustering en ukjent problemstilling.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byttet forsikringselskap I år. I denne forbindelse spurte jeg konkret om motorhavariforsikring I forbindelse med injector feil. Fikk 2 betryggende svar:

- Injector feil er en uforusett hendelse og forsikringen dekker dette

- Forsikringselskapet hadde ikke hørt om motorhavari som følge av injectorfeil siden 2009

 

Min konklusjon: D-Serie med fast aksling er ihverfall ingen grunn til å bekymre seg over. Så får en håpe at drevproblemene også er en saga blott om ikke lenge.

Link to post
Share on other sites

Merkelig at de ikke har hørt om tilfeller etter 2009. Jeg vet personlig om flere.

 

Den saken jeg referte til over gjelder akselinstallasjon og selskapet har avslått på finurlig juridisk tolkning og finmanøvrering. Dessverre er ikke alle tilfeller så svart/ hvit at utløsende årsak ligger i dagen.

 

Det er mange "smarte" kriterier i liten skrift for at forsikringen skal gjelde. "Brekkasje" er en av de.

 

Uansett så ender det ofte opp som en salig rundans mellom selskap, takstmann, verksted og kunde.

Resultatet er uansett utlegg i hundretusenklassen, båt ute av drift i over et halvt år, mye krangel, frustrasjon, bekymringer og ødelagt båtliv.

 

Jeg har noen bekjente som de siste årene har hatt rimelig opplagte saker som burde vært tatt på havariforsikring uten og mukke. Enten har de blitt bankt avslått, eller så har det endt i en form for "deal" etter en lang kamp med mye resursbruk hvor kunden ikke orket mer.

 

Selv har jeg blitt vaksinert mot å tegne havariforsikring.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle du tegne havariforsikring SAP, du har jo HD-rata QSB :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har haft D-motorer af den første årgang (04) i sammenlagt syv år nu. En i min Forbina fra 07-10 og to i Nord Westen fra 10-14.

 

Mine problemer har primært været med utætheder i søvandskredsen. Søvandsfiltre, der lækkede, utætte intercoolere, oliekølere og eksosrisere, der er tæret. Desuden har jeg haft en utæthed i det ene drev mellem øvre og nedre gearhus. En aktuator er skiftet.

 

9/10 af alt dette er klaret af Volvo/Nord West/Importør uden beregning. Så alt i alt vil jeg ikke sige, at jeg har haft overdrevent høje vedligeholdsomkostninger. Men ja, det har været virkelig irriterende med disse ting. :headbang:

Link to post
Share on other sites

@ VannTro:

Egentlig ville jeg hatt det, da en slik episode garantert hadde gitt meg magesår og ødelagt gleden med båt i laaaaang tid om det hadde skjedd meg (er flink til å bekymre meg ;-) ).

Og man vet aldri.... Jeg tenker liten sannsynlighet, men stoooor konsekvens.

 

Men som sagt har jeg blitt vaksinert etter de tilfellene jeg kjenner til. Minner om eierskifteforsikringer hvor når det kommer til stykket så er det ingenting som er dekket og man kjemper mot veggen som ofte er et eget selskap som kun driver med (å avslå) krav.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...