Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

På den ene siden kan det jo godt hende at dieselkvaliteten varierer nok til at dette er en medvirkende årsak til disse problemene. Men jeg skjønner ikke VPs argumentasjon, det hjelper jo ikke ryktet til VP dersom motorene krever bedre diesel enn det som selges? Kunne forstått VPs argumentasjon dersom det dreiet seg om "piratdiesel" solgt svart eller noe i den retning.

Link to post
Share on other sites

På den ene siden kan det jo godt hende at dieselkvaliteten varierer nok til at dette er en medvirkende årsak til disse problemene. Men jeg skjønner ikke VPs argumentasjon, det hjelper jo ikke ryktet til VP dersom motorene krever bedre diesel enn det som selges?

 

Kan heller ikke skjønne hvorfor problemene er geografisk fordelt slik de er.... :confused:

Man skulle jo tro at vestlandsdieselen skulle være av den beste kvalitet - omtrent rett fra raffineriet...

 

Blir spennende å få høre hva som blir konklusjonen i denne saken - om den noen gang kommer fram.

Jeg ser uansett på det som en fordel at dette kommer fram også i andre media enn båtbladene - presset på VP for å finne en løsning blir større, og vanskeligere å dysse ned saken.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En kunde hos meg har hatt store problemer med sin 4 måneder gamle 55 hester. Oljevarsellampe har tent flere ganger og lakkeringen på motoren holder ikke mål. VP fortalte eieren at dem har løst problemmet med varsellampe, motoroljen ble for varm og dem monterte en oljekjøler. Den oljekjøleren har jeg ikke fundet på motoren! Jeg tror der er någet problem dem skjuler.

Link to post
Share on other sites

Må vel ha noe med at nye D-serien ikke tåler høy luftfuktighet. Det er vel årsaken til at disse problemene er størst på Vestlandet (les:regnvær) :lol:

Å skylde på at dieselen havarerer motorene høres jo ikke betryggende ut. Nå mangler det bare at det ar fargen de ikke tåler. Hjelper ikke med volvogrønn diesel altså - bør være blank. :wink:

 

Bare vent - det blir VP som vil gjøre slutt på den avgiftsfrie dieselen.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når problemer skal løses er det viktig å få bekreftet – avkreftet eventuelle mistanker raskt, for det berører ikke bare produsenten. Det går kanskje mest ut over eieren av produktet, men også de som har ansvaret for servicen ute i feltet. Det er kanskje så enkelt at man kan gjøre analyser av drivstoffet som gir ja eller nei svar.

Hvis man har flere tilfeller hvor drivstoffet mistenkes å være feilkilden, så ville det være naturlig å vurdere analyser i et omfang som gir sikre svar. Kanskje en 50 % kontroll.

 

For meg så virker det feil fra Volvos side å gå ut med en mistanke uten innen rimelig tid å offentliggjøre resultatet av eventuelle analyser. Er man løsmunnet i en slik situasjon på et tidlig tidspunkt for å holde kundene litt unna inntil videre, har man lett for å skyte seg litt i foten hvis antagelsene er feil. Det er alltid vanskeligere å gå tilbake i en sak enn???

 

Det ene er at diskusjonen ute blant folk i seg selv er skadelig både for de som har produktet og de som muligens vurderer det. Det andre er at man mistenker produsenten for manglende egenskaper til å løse problemer effektivt. Derfor har store firmaer egne ansatte som strategisk informerer pressen.

Det handler om å begrense spekulasjoner og beholde ansikt inntil problemet er løst, noe jeg tror Volvo vil mestre til slutt.

 

Hvis det nå viser seg at feilen ikke skyldes produktet, hvem skal da ta kostnaden? Dette er alltid et vanskelig spørsmål som er avgjørende for hvor mye ansvar man som produsent føler for saken. Jeg tror vi må vente med å henge ut noen inntil videre.

Link to post
Share on other sites

Hvis det nå viser seg at feilen ikke skyldes produktet, hvem skal da ta kostnaden? Dette er alltid et vanskelig spørsmål som er avgjørende for hvor mye ansvar man som produsent føler for saken. Jeg tror vi må vente med å henge ut noen inntil videre.

 

For meg virker jo dette veldig rart. Kan noen forklare meg hvorfor påstanden om at det er dårlig dieselkvalitet på vestlandet, ikke er bekreftet eller avkreftet for lenge siden? Kvalitet på diesel har jo noen minimums verdier vil jeg tro og det må jo være relativt enkel å få sjekke om dieselen på vestlandet er innenfor disse eller ikke. Selvsagt er det mange pumper, men stikkprøver vil jo fort avdekke om det er her hunden er begravd. Dessuten vil jeg tro Viksund har flere kunder med havari som fyller ofte på samme sted...

 

Dersom dette er årsaken har jo VP et stort problem, uansett kvalitet over eller under kravene. Det ryktes jo ikke å være noe problem på andre motorer hverken andre VP motorer eller andre produsenter og ergo spørs det om drifstoffleverandørene er enig i at kvaliteten er for lav... Har de lagd en motor som er for følsom for dieselkvaliteten har de jo virkelig et stort problem slik jeg ser det...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men, vi forbrukere er noen rare dyr; Volvo får produktproblemer, og en forbruker responderer med å kjøpe 2 Volvo-motorer istedet for en! :seeya:

 

Morsom, den der. Jeg valgte bort en ellers perfekt bruktbåt til ca. 1.6 mill. pga. av at det sto 2 stk. VP KAMD 42 i den. På ny båt og motor kan jo i det minste få utbedret evt. feil for forhandlers regning.

Link to post
Share on other sites

Det kan umulig være diesel fra vestlandet. Kjøpte ny båt i år den ble levert 1 juni med to D4-260 motorer. Diesel er kjøpt i Kristiansand og Arendal. Etter 94 timer ryker en dyse på BB og en på SB motor heldigvis når sesongen er over,disse blir byttet og alt virker greit. Når jeg dagen etter starter opp BB motor kommer det masse røk, noe det ikke skal gjøre, og stusser litt over diesel forbruket. Det bærer rett på verksted igjen, nå blir alle dyser byttet på BB motor. Etter testkjøring viker alt greit, ikke eksos røk når motorene blir starte opp. båten er nå satt på land så får en se hva det blir neste sesong (av problemer). Har mistet litt tillit til VP todde jeg hadde kjøpt kvalitet. Men en ting har det vært, en fantastisk service hos VP forhandleren i Kristiansand de har stilt opp på timen med diagnose når jeg har ringt om problemene med motorene.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har fått noen mer konkret forklaring på "innjektorfeil"? Blir de værende åpne, blir de utslitt eller hva er det som skjer? :smiley:

Litt rart at det rammer bare VP motorer hvis det er dieselen. Går vel en del Sabb Iveco også på vestlandet med common rail også vil jeg tro, sikkert andre også. Lages disse injektorene av motorfabrikanten selv, eller har flere motorer samme leverandør slik det er på tradisjonelle dieselmotorer. Noen som vet?

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moderne batteriteknologi vil kanskje medføre en overgang til elektrodrift i fritidsbåter, evt. i kombinasjon med en pålitelig, liten og nett dieselgenerator for opplading til sjøs. Denne dieselmotoren vil jo da kunne gå med optimal og forholdsvis lav belastning og dermed vare "evig" (samt evt. sørge for varmluft/vann og nødstrøm til framdriftsmotoren ved behov) :cool:

 

Reversgir trengs jo heller ikke, da el-motoren jo som kjent går begge veier :flag:

 

I og med at alternativet er en dyr og relativt tung dieselmotor så vil det kanskje ikke være så stor forskjell på denne i pris og vekt, sammenlignet med en fet batteripakke... :rolleyes:

 

Hva koster et par 100 kW elektromotorer tro ?

Denne har 99 kW fordelt på tre motorer og brenselceller http://www.motor.no/forbruker/reportasjer/article158254.ece (sikkert en trykkleif at det står 134 hk på forhjulene)

Bilen går på hydrogen. Kraften kommer fra en brenselcellemotor på 100 kW (bruker Metal Bipolar Plates) hvor elektrisk kraft skapes i den kjemiske prosessen ved oksideringen av hydrogen

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kommer ikke all diesel i Norge fra samme stedet?

Slagentangen?

 

 

Nei. I Oslo området er mesteparten av dieselen fra Brofjorden i Sverige. Samme gjelder for bensinen. Det hender jo at det går diesel og bensin fra Slagentangen og men det er ikke ofte. Smøreolje kommer også fra Brofjorden til Oslo området når det kommer i bulk.

Link to post
Share on other sites

Bilen går på hydrogen. Kraften kommer fra en brenselcellemotor på 100 kW (bruker Metal Bipolar Plates) hvor elektrisk kraft skapes i den kjemiske prosessen ved oksideringen av hydrogen

 

Flott det der :smiley:

Det som er litt uheldig er at det er langt mer energikrevende å produsere hydrogen enn f.eks. diesel/bensin osv :nonod:

 

Kommer litt lite frem i debatten.

Det meste av tilgjengelig hydrogen er produsert i forbindelse med prosessering av olje... :headbang:

Nuvel....

Link to post
Share on other sites

Litt rart at det rammer bare VP motorer hvis det er dieselen. Går vel en del Sabb Iveco også på vestlandet med common rail også vil jeg tro, sikkert andre også. Lages disse injektorene av motorfabrikanten selv, eller har flere motorer samme leverandør slik det er på tradisjonelle dieselmotorer. Noen som vet?

 

Det er det jeg evt. mener er dårlig for VPs rykte, at deres motorer er mer kresne eller ikke tåler diesel andre motorer tåler.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har fått noen mer konkret forklaring på "innjektorfeil"? Blir de værende åpne, blir de utslitt eller hva er det som skjer? :smiley:

Litt rart at det rammer bare VP motorer hvis det er dieselen. Går vel en del Sabb Iveco også på vestlandet med common rail også vil jeg tro, sikkert andre også. Lages disse injektorene av motorfabrikanten selv, eller har flere motorer samme leverandør slik det er på tradisjonelle dieselmotorer. Noen som vet?

 

 

Har selv en Sabb Iveco med common rail som går på Vestlandsdiesel,gått 255 timer uten problemer,så jeg får håpe at dette problemet gjelder kun Volvo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...