Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Mannen satt i cockpit'en, og jeg gav han god anledning til å starte motoren..osv Fortalte han at jeg ikke kunne ligge i Hals resten av livet...

Spurte på nytt om han ville ha hjelp til å fortøye et annet sted, men mannen var bare sur......

 

I mellomtiden flyttet vi 3 andre båter, som velvillig flyttet, da de så hvilken surpomp som lå utenpå oss....

De ropte til og med ut til mannen på dansk, og spurte om han virkelig ikke ville flytte seg, noe han svarte JA på .....

Link to post
Share on other sites

Mannen satt i cockpit'en, og jeg gav han god anledning til å starte motoren..osv Fortalte han at jeg ikke kunne ligge i Hals resten av livet...

Spurte på nytt om han ville ha hjelp til å fortøye et annet sted, men mannen var bare sur......

 

I mellomtiden flyttet vi 3 andre båter, som velvillig flyttet, da de så hvilken surpomp som lå utenpå oss....

De ropte til og med ut til mannen på dansk, og spurte om han virkelig ikke ville flytte seg, noe han svarte JA på .....

.. og etter at han har svart ja, så løsner en selvsagt alle fortøyningene hans og lar han drive fritt :crazy: . Ikke overbevisende, såpemann, ikke overbevisende sjømannskap. Høres ikke helt ut som båt og eier er av samme kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Tror dansken kommer til å lære litt i løpet av ferien sin. Ganske bratt lærekurve også hvis han møter rett person i båten innafor. Jeg har opplevd at en tysker skulle gå 06:00. Var på dekk 05:58. Da stod mor og far i den tyske båt klar og slapp fortøyningene mine. Glad jeg har motor som starter lett. Å vente 2 minutter på at jeg skulle starte opp og at fruen også kunne komme på dekk hadde de ikke tid til.

Link to post
Share on other sites

.. og etter at han har svart ja, så løsner en selvsagt alle fortøyningene hans og lar han drive fritt :crazy: . Ikke overbevisende, såpemann, ikke overbevisende sjømannskap. Høres ikke helt ut som båt og eier er av samme kvalitet.

 

Når mannen sitter oppe i cocpit , har fått beskejd dagen før med klokkeslett for når de innenfor skal dra + blir spurt flere ggr og blir gitt beskjed om at NÅ skal vi DRA og enda nekter å flytte seg.

Da tror jeg det er få her inne som ville vært uenig i at det eneste korrekte er å slippe løs surpeisen så får han ordne seg selv slik han vil.

Hadde det vært meg så hadde jeg nesten begynt å bli bekymret for at han hadde en nifs agenda , noe Thomas Quick greier eller sånt , kan jo ikke være frisk i sinnet med slik oppførsel.

Link to post
Share on other sites

noe Thomas Quick greier eller sånt

 

:lol::lol::lol:

 

Har du først gått over et teakdekk lagt av Reginaverftet, så er det klart det er vanskelig å slippe en så fin båt ut. :lol::lol::lol:

 

Kanskje dårlig sjømannskap å slippe han løs, men jeg kunne ikke godt fortøye båten hans, uten at jeg fikk lov..... :nonod: Og jeg spurte jo .... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

mmhhhh.... sitter langt fra kartverk og annet nautisk materiell for øyeblikket,

men er ikke dette fyret som markerer leigrensen mot fastlandet ca. SØ for Sæby (Læsø Rende) ??

 

Og racon..?.. mener det har gitt utslag på radaren...

yes... dette er racon-fyr :yesnod: ... forutsatt at jeg husker rett på spm. 1 ...

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott Phobe. Alle som seiler i Læsø Rende må/bør studere kartet/dybdeforholdene svært godt. Legger ved et kartutsnitt som viser fyret. Legg merke til dybdeforholdene NV av Læsø. Kartutsnittet viser også det første stedet jeg seilte til i Danmarkfor mange år siden: Sæby. Mange nordmenn er det nå hvert år.

 

laesoe_rende.jpg

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt etter mer informasjon om dette fyret og fant følgende interessante link:

 

http://fyrtaarne.dk/

 

Her står fyret omtalt under nettopp navnet "Læsø Rende".

Fyret er betydelig større enn hva det ser ut til fra litt avstand på sjøen og på bildet over.

Selve ståltårnet er 26 meter høyt (!) og betongsokkelen under er 25 meter i diameter!

Plattformen på toppen er et helikopterdekk og fyret har innredet en leilighet i sokkelen i vannlinjen!

 

-----------

 

Der har eksisteret en fyrstation i Læsø Rende siden 1852. De første godt og vel 100 år i form af et fyrskib og fra 1965 af et bundfast fyr.

I Det kgl. danske Fyrvæsen 1560 - 1927 berettes det at fyrskibet fik sprængt fortøjninger i 1859, 1863 og 1876 og blev påsejlet fire gange i samme periode!

Det nuværende fyr var fra starten indrettet med komplet lejlighed med køkken, bad, opholdsrum og to køjerum, men det har aldrig som i fyrskibs tiden haft fast bemanding.

Som det ses har fyret øverst en helikopterplatform med direkte adgang til fyret. Udover at kunne nå fyret fra luften tjener det også som den eneste adgangsvej til fyret i isvintre hvor den normale indgangsdør kan være dækket af et tykt ispanser.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seiltet tett opptil dette fyret 2 ganger nå i sommer. over det grunne.

Vi kom ned til Korsør på vår tur. der lå vi værfaste i 5 dager, p.g.a. meget dårlig vær lenger syd. hvor vi hadde tenkt oss.

Så da startet vi på turen oppover. Samsø. Ørø feriesenter/sluser) Hals. Vesterhavn

i Vesterhavn opplevde vi de mest blotørste myggene vi har opplevd.

Vi var nydysjet og rene,. siste middag oppe på resturangen og skulle nyte solnedgangen, da kom angrepet. helt forferdelig. vi måtte forlate plassen fort. fryktelig med mygg.

gikk så vi til Skagen,

(Vi har aldri hatt en ferie med så mage seilaser som gikk i 15s/m vind. og det er ikke bra for familieseilasen.)

 

deretter til Olavshålå. og vi fikk fint vær.

på veien hjemmover traff jeg også Lano2 i det han gikk ut fra brygga si. han gikk ut rett bak meg, jeg slakket farten og hilste pent. men han hadde ikke antydning til å hilse tilbake. jeg gikk under brua. mens Lano han gikk rundt øya og sikkert in til skaldyrfestivalen. tidspunket var kl 18,23. 10.08.fredag

Så bruk øya neste gang Lano. litt høflighet skader ingen. :smash:

 

i dag har vi gått for motort fra Furuholmnen, og hjem til det vakkre vestland.

runding av Lista fyr, så gikk vind og sjø opp og for første gang så måtte jeg bøye av og legge kursen opp mot toppen av Hidra og følge landet videre hjem. :yesnod:

 

Danmark var ikke det vi håpet på i år. men muligens bedre neste år.

Danmark huskes for , Mye vind, regn. og noen jævlige mygg på Læsø- 2007.

:flag_da:

 

Loggen viser nå 864nm utseilt.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vel Lano, ser du har våkna etter en helg i Mandal, med kabbe å ræge.

Hvordan var Deres tur i Danmark.

traff du noen likesinnede,

Jeg traff på 2 stk som hadde like din båt.

en på læsø og en i skagen.

:yesnod:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt forbi fyret på Læsø Rende mange ganger og synes det var flotte kommentarer både fra careka og Phobe. Jeg blir litt ydmyk eller omtenksom når jeg seiler i dette området. Man er langt ut på havet, samtidig har man bare 5 - 10- 20 meter under kjølen. For ca 10 år siden seilte jeg litt lenger inn mot land og fikk en voldsom fartsøkning. Den gang skjønte jeg ikke umiddelbart at dette berodde på at skorget var så nær bunnen at vi fikk hastighetseffekt. Etter dette er jeg alltid varsom når jeg seiler på Danskekysten.

Link to post
Share on other sites

Den gang skjønte jeg ikke umiddelbart at dette berodde på at skorget var så nær bunnen at vi fikk hastighetseffekt. Etter dette er jeg alltid varsom når jeg seiler på Danskekysten.

 

Hvor nær bunnen tror du da at du var ?

 

Mine erfaringer når jeg har gått over grunne områder/sandbanker, der nede så stemmer dybden i kartet meget bra.

ihverfall i følge min dybdemåler.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det var flyttbare sandgrunner grunnet strømningsforhold. Jeg hadde avstand fra 0.5 til 0.0 meter fra flyndrejernet til bunnen. Jeg fikk en enorm hastighetsøkning ved sandbunnberøring, i området 1 - 3 knop. Jeg har satt av mange spor i danske farvann med tidligere båter som hadde flyndrejern. Nå har jeg ikke flyndrejhern lenger og har blitt mye mer forsiktig. Men: det er ganske store variasjoner i vanndybde i Danmark som skylders sandforskyvninger. Jeg tør aldri å gå innenfor de oppmerkede dybdene lenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg stikker 1,70 dypt, og har da sakt til meg selv at alle plasser med 3 meter eller mer er OK.

skal jeg under det så blir det i sakte fart.

Og det oppleves flere plasser i havneinløpet.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev litt lenger opp. jeg kom hjem til vårt vakkre vestland lørdag. 10.08.

Jeg hadde planer om å legge båten igjen nede i danmark, og så seile den hjem engang i september, men med alt dette dårlige været, så fant vi ut at vi bare fikk gå hjem med en gang.

Så nå er det Båtmessa i Oslo som skal planlegges. Så får vi se hvilke fristelser de kan by på. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Spennende, jeg har fått tilbud om å ha båten i opplag i Limfjorden. Dette ville bli atskilig billigere enn i hjemhavna. Men - da ville jeg ikke ha så rask tilgang til båten. Men jeg er åpen for å vurdere dette for fremtiden. I Danmark synes jeg at man har atskillig mer edruelige priser på opplkag i forhol til i Norge. Men det er mitt syn.

Link to post
Share on other sites

Jeg lå 3 uker i Sæby da forstaget mitt røyk, og jeg var hjemme på arbeid.

havnsjefen skulle bare ha 1400dkr for disse 3 ukene , og dette var jo mitt i høysesongen.

Jeg hadde på forhånd avtale nede i Egå marina, der jeg skulle få ligge for 100kr/døgn.

Men ned dit kom jeg jo ikke p.g.a. forstaget.

Så vi får se til neste år.

Muligens så seiles båten nedover tidlig og vi kan kjapt ta noen turer der nede.

Det går fort å ta ferja over og videre nedover med tog. det er gode forbindelser.

 

Noe å¨tenke på.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

careka, har du undersøkt mulighetene for å bli medlem av Frihavnsordningen i Danmark. Det gir svært rimelige overnattinger. Jjeg har jobbet med denne saken i 8 år, men det har blitt mye rot med min båtforening (Son). Prøver nå å få medlemsskap i dansk båtforening.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...