Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

da er regnet kommet :headbang: bare duskregn men alikevel ett minus for oss som har lekasje i kalesjen :-(

på de 8,5 timene overfarten tok , har motoren drukket opp ca 170 liter diesel.. og dieselen koster nesten 13 danske her. hadde ikke regnet med slikt høyt forbruk da jeg har 140 liters tank. men hadde jo 25 l i reserve og de 7 literne til den eksterne dieselvarmertanken kom godt med...

vei har leid 4 sykler . barnesete var ikke å oppdrive på de 2 sykkelutleiene jeg var hos , så det endte med å kjøpe ett. på den brygga der de bare selger fisk :puke: spilte ett ok band i går kveld. og jeg måtte kjøpe mitt første fiskemåltid ever ute. fish and chips var egentlig ikke så værst.

ønsker meg en ny styresnekke , så hvis noen vet hvor "maritim" i skagen er , må de gjerne opplyse meg om det.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei hifo.

Lige en kommentar til dit indlæg.

Dieselen i danmark er dyrest i de store turist havne ( som Skagen) prøv at planlægge at tanke i de små havne, her kan man få den til omkring 11,50 dkr.

Fortsætter i turen syd på eller ?

Venlig hilsen.

Wiking28 dk. :flag_da:

Link to post
Share on other sites

ehh , litt usikker. vi har halvannen uke igjen av ferien , men følgebåten må hjem til lørdag. hvis vi skiller lag blir det svenskekysten opover igjen for meg , for jeg er en stor pyse alene på åpent hav uten mobildekning og kjærringa er enda værre. er det noen fine havner nedover som er verdt å reise til?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei igen hifo.

Der er da rigtig mange dejlige havne her i danmark, Skagen og Anholdt er jo bare et cirkus.

De fleste snukke og små hyggelige havne ligger nok syd for Djursland ( næsen på Jylland) Så ligger de som perler på en snor, både store turist havne med fest og sjov og små hyggelige hvor det er stille og roligt. Der er både Tunø, Mårup på Samsø, Hou, Juelsminde og Bogense på Fyn. En tur rundt om Fyn og til Ærø og Langeland er en rigtig snuk tur med mange gode havne.

Venlig hilsen Wiking28 dk :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Hei hifo.

Uden at vide det med sikkerhed vil jeg gætte på at nogle af de havne jeg har nævnt ligge ca 80 mil mod syd og skal man rundt om Fyn skal du nok ligge 120 mil til. Så jeg kan godt se at det kniber med tiden for din følge båd. Og så helt uden mobil og kvinder..... ja det går nok ikke :-)

Hilsen Wiking28 dk

Link to post
Share on other sites

er det noen fine havner nedover som er verdt å reise til?

Saeby e fint litt sör F-hvn :smiley:

 

Samsö,Sejerö e fint.....men kansje litt langt tror ca 90-100 M syd Saeby

Flotteste insejling bland alle danske havner.........Skaelskör :smiley:

ligger litt syd Korsör

Marstal er ett annet fin havn.....

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

Du har ganske ret. Marstald er en fin gammel havn med meget historie. Har engang været hjemhavn for størstedelen af den danske handelsflåde.

Når jeg sejler syd over, jeg kommer fra Horsens plejer jeg at tage følgende havne: Juelsminde - Middelfart - Fåborg - Troense i Svendborgsund- Rudkøbing på Langeland - Marstald eller Ærøskøbing på Ærø så til Sønderborg på SydJylland - Dyvig på Nord Als - Årøsund - Bogense på Nord Fyn og så hjem. Det giver dagsture på mellem 3 og 5 timer. Mange gange besøger vi også nogle af de små øer i Lillebælt og i det Sydfynske øhav.

Jeg har altid sagt at så længe man ikke har oplevet en sommeraften i Troense havn skal man ikke tage på chartertur til udlandet.

Hilsen Wiking28 dk

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

........jeg kommer fra Horsens plejer jeg at tage følgende havne: Juelsminde ................Hilsen Wiking28 dk

 

Juelsminde har jeg ett härligt minne fra........

 

hade aldrig varit der förr.....o när vi kommer in i havnen möts vi av en masse Cowboys.....det pågick noen Countryfestival

hele byen var ett Wild West ... :lol::lol:

 

sen Sönderborg er oxo en fin by innan Flensburg.......

 

(o Gilleleje på Själland skall vi ikke glemme heller !!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

da fikk jeg ett hyggelig besøk av mulligan i båten på torsdag. ble en 15 min båtprat av det..:-)

brukte 6 timer, med en badepause hjem igjen.. gikk med 180 liter diesel . fryktelig mye men-men.. plukket også opp en pinne med noe isopor festet i ei lita orange blåse som lå og fløyt omtrent på grensen mellom norge og dk.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

da fikk jeg ett hyggelig besøk av ....

Siden det snakkes om besøk; vi var innom Sæby i ferien (veldig koselig havn). Satt sammen med noen venner i vår båt da vi plutselig hørte et lite smell bakfra. Vi reiste oss opp og kikket bakover. Og hva så vi; jo der bak på badeplatformen lå det en sjøørret og sprellet voldsomt!

 

Faktisk første fisken vi har fått i vår nye Windy. Og det uten et napp ....!

 

fisk2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
noen som har planer om og til skagen til helgen , som vet hvordan været blir? vi har lyst på en mannfolkstur over , men er noe væravhengig.
Jeg har ikke fulgt med på om du konsekvent benytter ugrib. Ugrib har i sommer vært min hoved-værprognoseside. I så fall er det meldt endel nordavind til helga - særlig søndag. Sikkert fint sørover - men det blir vel bli litt slitsomt tilbake? Om du seiler hjemover mandag har vinden snudd til S -men mye svakere - ifølge grip.us
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Må jeg endnu engang lave lidt propaganda for den del af Danmark, hvor Nordmænd sjældent kommer: Fyn og Sjælland.

 

Her er virkelig noget at komme efter - og den psykologiske afstand er større end den fysiske.

 

Selv overvejer jeg alvorligt at "bytte" og tage til Sørlandet i år...

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...