Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Flott at du følger med Akult. Jeg har hatt "sandkjenning" 6 ganger i Danmark - jeg har derfor stor respekt for forholdene. Her er detaljutsnittet fra ruta. Jegt stoler nå svært mye på autopiloten med den nye software og hardware oppgraderingen.

 

aalborg47.jpg

 

 

Jeg går vestenfor denne.

 

aalborg48.jpg

Link to post
Share on other sites

Flyet som går København - Anholt - Læsø og retur? Tror prisen er DKR 550 Anholt - Læsø, som er rimeligere enn dieselutgifter med egen båt. Lurte på hvordan vinkelen på bildene kunne stemme - nå er den saken oppklart.

 

 

Beklager men det stemmer ikke Roaldbj. Bildene fra Læsø er tatt av meg ombord i flyet til havnefoged Alex på Vesterø. Han er pilot og har eget fly.

 

oesterby_2008_.jpg

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref. innlegg # 154:

 

Jeg ble av de "innfødte" anbefalt å gå en del lengre ut enn det du har lagt opp til. Nesten så langt som skjermbildet ditt rekker. Dette da det kan være noen lunefulle sandbanker lenger inne. I følge kartet ser ruten din grei ut, og dette er ikke et område merket med "flyttbare sandbanker" slik det det står enkelte andre steder ved kysten av Danmark. Men det er hva som ble meg fortalt.

 

Nå stikker jeg nok litt dypere enn deg, men det er nok ikke så mange desimetrene. På den annen side så er nok en landkjenning i dette området en noe mykere opplevelse enn å støte borti knausene vi har her hjemme. Men stikker propellene dypest så er det ikke noe hyggelig uansett.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si noen ord om Østerby havn på Læsø , er det verdt et besøk ?

 

Jeg mener at Østerby absolutt er verdt ett besøk. Vi har nå vert der for 6. året.

Er flere restauranter i Østerby. En vistnok meget bra Golfbane er like i nærheten.

Det servictilbudet som en forventer i en moderne gjestehavn.

spasere bort til fiskebåtene og handle fersk fisk eller skalldyr på morgenen. 100kr. for en bærepose med rå sjøkreps.(4kg).

En sykkel tur rundt på øya er ett must. les mer her. http://www.laesoe.dk/

 

 

I Juli er det normalt MYE båt der som alle andre plasser. Så da kan det bli VELDIG trangt. I begynnelsen av Juli i år så var det som bildet til Flid viser, ikke så galt. Vil anbefale å forsøke å ungå besøk mitt i Juli.

 

At det er mye fyll i Østerby er jeg ikke enig i. At folk hygger seg må man regne med, men rundt midnatt, så er det stille i alle båtene.

Har du avesjon mot svenske båter så er ikke Østerby plassen. 90 % av båtene har blå/gult flagg. Men andelen Norske synes å øke fra år til år.

 

Vet at mange foretrekker Vesterø, men for oss så er det blitt Østerby som er plassen.

Sykler en tur til Vesterø vært år, men syns den havnen virker trang og fylles fort opp. Mulig jeg har feil.

 

Men uansett. om dere velger Østerby eller Vestrø som anløpshavn. Læsø er verdt ett besøk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi har tatt en avstikker til Grenen på Skagen idag.

 

skagengrenen2.jpg

 

Her møtes Skagerak og Kattegat. Litt av et liv i bølgene der hvor de to havene møtes utenfor Grenen.

 

skagengrenen1.jpg

 

Det er nok mange her på BP som kjenner igjen denne som frakter turistene ut til Spissen av Grenen. Det er 4 slike som går i skytteltrafikk. På travle dager kan de tilsammen ha 12 turer i timen, og det er plass til 53 i hver. Så det blir endel som skal ut og se det fasinerende når de to havene måter hverandre.

 

skagengrenen3.jpg

 

På tilbaketuren la vi veien innom Voergård Slot.

 

voergaardslot1.jpg

 

Vi fikk oss etter hvert en liten flåtetur i vollgrava.

 

voergaardslot2.jpg

 

Det er nå middelalderdager med mye underholdning. Der to som fekter så det nesten går på helsa løs.

 

voergaardslot3.jpg

 

Svært mange aktiviteter fra middelalderen ble vist. Det var sikkert flere hundre telt som viste ulike aktiviteter. Dette stedet vil jeg virkelig anbefale for de som ferdes i Nordjylland, se ellers her: http://www.middelalderdage.dk/

 

voergaardslot4.jpg

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en fin tur i de tidlige morgentimer. Etter hvert får du vel litt mer vann under kjølen også. Uvant å ferdes over lange strekk med bare 6 til 10 meters dybde.

 

Morgenstund har gull i munn. Ser at du som meg har "ungdommer" ombord. Det er ikke alltid de får med seg denne morgenstunden. Da nyter jeg ofte tiden alene, hvilket også har sin verdi.

 

Fortsatt god tur!

Link to post
Share on other sites

Bara och gratulera Roald, att få korsa Kattegatt i sådant väder är en sällsynt lyx! Vad har Du för destination idag? Och ETA?

 

Själv planerar vi att gå norrut från Malmö mot Bohuslän Söndag em. Tyvärr verkar det som om högtrycket kommer att dra sig norrut och öka ostvinden i dom södra farvattnen tills dess.

Link to post
Share on other sites

Hei, ligger på Vesterø havn på Læsø og flaggene henger fortsatt rett ned, havnen er smekk full etter mitt syn men nabobåten som ha ligget her noen dager mente det var mange flere her for bare noen dager siden, da kunne man gå tørrskodd tvers over havnen.

 

p1040647.jpg

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...