Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Herjer selpesten på øya enda, Roaldbj?

Du har lagt ut bilde av en død sel.

Jeg var en tur ut mot fyret i fjor og kom over flere døde seler som hadde bukket under grunnet selpesten.

Denne sykdommen forårsaket betydelig seldød både på dansk, svensk og norsk side i fjor.

Det er lett å høre symptomene hvis du kommer litt inn på selkoloniene hvis dyrene er syke,

med hosting, tungpustethet og surkling i luftveiene.

Link to post
Share on other sites

Der var et udbrud af sælpest sidste år (2007) og Danmarks Miljøundersøgelser beder om at man indrapporterer fund af døde sæler til de lokale myndigheder:

 

 

fra www.dmu.dk:

 

 

Indrapportering af døde sæler

Indrapportering af døde sæler skal ske til det lokale statsskovdistrikt. Information om adresser og telefonnumre kan findes på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside

 

http://www.skovognatur.dk/Lokalt/Kronjylland/

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Har i dag ankommet Fredrikshavn Marina etter en fantastisk seilas fra Anholt. Dette er en virkelig flott marina som passer for små og store. Jeg har aldri vært her før, men dette ga mersmak. Ble møtt av ei gruppe som spilte jazz i mange timer. Dette var koselig. De spilte på den lokale restauranten).

 

orkesterfredrikshavn.jpg

 

Fine lekemuligheter for barna:

 

lekestativfrhavn.jpg

 

Mange maritime innslag:

 

propellfrhavn1.jpg

 

Havneutbygginga er et privat iniativ med mange flotte tillegginger med båser hvor det er brygge på tre kanter. Krana tar 7 tonn. Avgift inkluderer vann, strøm, bad, vask, internett og verkstedsfasiliteter. Jeg har ikke vært i tilsvarende havn tidligere.

 

fredrikshavnmarina.jpg

 

Eneste ubehaget i dag er at det har vært veldig varmt med mye sol. Men under biminien går det på ett vis.

Jeg traff forøvrig en nordmann i en Baviaria 42 som hadde vært i Smøgen. Ifølge ham var det så fullt og høylydt der at han ønsket seg vekk raskets mulig. Det hadde visstnok vært et virrvar med ankre som satt fast. Han har to IPS drev og kunne gå ut nærmeste sidelengs mellom andre som kavet med ankre og trosser. (Kanskje litt omfortalt av meg).

Link to post
Share on other sites

Han har to IPS drev og kunne gå ut nærmeste sidelengs mellom andre som kavet med ankre og trosser. (Kanskje litt omfortalt av meg).

Takk for info om Fredrikshavn - står på lista for neste år

 

Han kan ikke gå nærmest sidelengs med IPS - han kan gå sidelengs - og vri og vende båten akkurat dit han vil så sant han har joy stick.

 

IPS gir en fantastisk ro ombord ved havnemanøvre. Da vi gikk inn til kais her i Grebbestad hvor det er bøyer kunne jeg gå sidelengs ned til bøya og legge badeplatformen inntil bøya samtidig som jeg vred bauen litt slik at vi kom akkurat dit vi ville på brygga. Man flytter joy sticken til den siden man vil gå sidelengs og vrir toppen av joysticken den veien man vil at båten skal svinge. Og det fungerer så enkelt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sans for IPS drevene. Grand Banks har nå montert tilsvarende system på sin siste modell. Det er visstnok uaktuelt at Beneteau utstyrer sine trawlere med denne fremdriftsformen foidi skrogene er designet for aksel.

Jeg har akkurat kommet tilbake fra en sykkeltur til Sæby. Etter mitt skjønn var det nå ganske fullt med fritidsbåter. Flere steder med 4 utenpå hverandre. Men det er alltid plass. Sæby er et flott sted med forskjellige typer opplevelser. Badestranda er fin. Jeg vil også anbefale sykkeltur fra Sæby til Fredrikshavn for de som oppholder seg i Sæby. Mange flotte inntrykk og store deler av turen har man utsikt til Kattegat. Jeg synes det var få båter å se på havet i dette området i dag trass sol og lite vind.

Link to post
Share on other sites

Har du testet med hastighetsmåleren til danske TDC? Jeg synes alltid jeg får bedre hastighet der enn hos IT-avisen når jeg tester ICE eller WLAN.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, disse testene kan en tydeligvis ikke stole på. Men det merkelige er at her hjemme med ADSL fra Telenor, er det nesten ingen forskjell på de to målerne. Og begge stemmer sånn ca. med det jeg betaler for

 

tdc_adsl.gifitavisen2_adsl.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forskellen KAN skyldes hvor på nettet henholdsvis forbruger og måle-server er placeret. Uden at være ekspert mener jeg, at visse udbydere har en bedre forbindelse med internettets backbone (DIX i Danmark, NIX i Norge). Det kan betyde, at hastighedsmåleren viser forskelligt - simpelthen fordi der er forskel i hvor måleren er placeret på backbonet.

 

Men måske er der (som der så ofte er) folk her, der ved mere end jeg... :smiley:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det står på den Danske siden at hvis man har trådløst internett er ikke disse testene pålitelige, kanskje det spiller inn når Roaldbj ligger i Fredrikshavn og tester ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Yderligere en historie fra det virkelig liv:

 

Der har åbenbart været noget at se på i Nordjylland..:

 

http://forsvaret.dk/SOK/soeredning/SAR+139-08.htm

 

 

Drivende sejlbåd tilsyneladende uden besætning

Dato 06-07-2008

 

Rapport nr. 139-08

Iværksat 06-07-2008 kl. 17:01

Anmelder Kattegats Marinedistrikt

Årsag Fund af ubemandet sejlbåd

Område Kattegat Nord

Deltagere Sæby Redningsstation, Kattegats Marinedistrikt, JRCC samt politiet

Udstrækning

Varighed 1 time 26 minutter

Hændelsesforløb Et norsk fartøj meldte at have set en drivende sejlbåd, tilsyneladende uden besætning. Redningsbåden fra Sæby blev alarmeret og da denne nåede frem til sejlbåden, fandt man føreren af sejlskibet ombord, tilsyneladende meget beruset. Sejlbåd og fører blev transporteret til Frederikshavn, hvor sagen blev overgivet til politiet. Sagen afsluttet.

Link to post
Share on other sites

Forskellen KAN skyldes hvor på nettet henholdsvis forbruger og måle-server er placeret. Uden at være ekspert mener jeg, at visse udbydere har en bedre forbindelse med internettets backbone (DIX i Danmark, NIX i Norge).

 

Svar på siden av det denne flotte tråden egentlig handler om. Du har helt rett, de forskjellige tilbyderne har forskjellige peering avtaler, noen gjennom NIX/DIX, andre via egne utvekslingspunkter. Er en hel vitenskap det der, med etterhvert mye penger involvert. Det er jo som kjent "ingen" som betaler for innhold på nettet så det er en liten kamp på serverrommene nå for å få fatt i pengestrømmen som sluttbrukerne betaler for aksessen. Backbone mener at innholdsleverandørene må spytte penger inn til dem siden de tar infrastrukturkostnadene mens innholdsleverandørene mener backbone må spytte penger til dem fordi det ikke ville vært trafikk uten innhold.

 

Telenor er på vei her ....

 

I verste fall vil vi snart få situasjoner der det er viktig å velge rett aksessleverandør fordi de har klart å fremforhandle supergode peering avtaler med sentrale innholdsleverandører. Noen trenger heller ikke forhandle frem peering avtaler, de sitter selv på innholdet. Så er det selvfølgelig også shaping av trafikken som begrenser overføringshastigheten, f.eks. bit-torrent trafikken er shapet ned slik at fildelerne ikke ser den hastigheten de betaler for. Mye av dette kommer av at aksessen ut i verden er overbooket med basis i at alle aksesskundene til f.eks. telenor ikke belaster sin linje maksimalt til enhver tid. En litt sleip aksessleverandør kan således gi prioritet til disse hastighetsmålerne og dermed få kundens linje til å fremstå som bedre enn den egentlig er uten at jeg tror noen faktisk har gjort akkurat det.

 

Min aksessleveandør har f.eks. en avtale med NRK som sier noe om kvaliteten som streames til meg. Kunder i andre nett vil således kunne få bedre eller dårligere kvalitet. Når det gjelder måling av hastighet har også min leverandør tilgjengeliggjort et målepunkt i sitt eget nett slik at jeg kan teste fra min pc og inn i aksessnettet på dette punktet og videre bruke andre målepunkter ute i nettet for å teste hastigheten videre.

 

(ps. jeg er ikke ekspert på området og innlegget kan inneholde feil)

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt meg en tur innom Læsø men alle "vettuge" folk jeg har snakket med her på Anholt anbefaler meg å styre unna pga "fulle" svensker og nordmenn.

 

 

Når omlag 7 seilere her på Anholt har anbefalt meg å "gå utenom" satser jeg på disse rådene.

 

 

For noen år tilbake var det "alltid" slik at det var mye støy og full ungdom i Østerby havn, men Vesterø havn var en mer tradisjonell dansk fiskerhavn. Det ble sagt at dette skyldes at det er mye kortere avstand fra svenskysten til Østerby enn det er til vesterø havn, og at de som skulle kjøpe billig øl og feste dro korteste vei.

 

To år siden jer var der sist så jeg vet ikke (og håper ikke) at dette har endret seg for Vesterø havn.

 

Har akkurat fått melding fra en bekjent som er i Vesterø havn på Læsø nå! Han har besøkt havna jevnlig de siste 20 år og kan berolige med at tilstanden i havnene er som før. Østerby = "full ungdom" og Vesterø = fiskerhavn, ferieseilere og godt miljø. (I grove trekk). Kan på den bakgrunn anbefalle Vesterø havn.

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjonen om Vesterø - den kan bli verdifull om et par uker. Siste kvelden i Fredrikshavn Marina - hvor restauranten har aldeles utmerket aftenbuffet med mye god fiaskemat.

 

frhavnmarina9juli2008c.jpg

 

 

frhavnmarina9juli2008d.jpg

 

 

frhavnmarina9juli2008e.jpg

 

Dette bilde krevde endel prøveopptak. Fyrlyktene som angir innseilingen til Fredrikshavn blinker ikke i takt.

 

 

frhavnmarina9juli2008f.jpg

 

 

Får se om jeg får tatt et Fredrikshavn-by-night bilde og legge ut.

Link to post
Share on other sites

Dette ble Fredrikshavn-by-night. Nå kl. 24. Koselig å kunne observere fyrlykter i stille vær.

 

frhavnmarina9juli2008g.jpg

 

 

frhavnmarina9juli2008h.jpg

 

 

 

I morgen går seilasen i dette området som vist i kartutsnittet under - her trives jeg alltid uansett værforhold. Og deretter inn i Limfjorden. Dette er en seilas hvor man virkelig kan kose seg med mange overrettere i ett par timer. Dette er seilasen som har gitt meg sansen for bruk av overrettere og studere deviasjon på kompass og nøyaktighet på navigasjonsmidlene ombord. Jeg vet ikke om vi har tilsvarende mulighet andre steder i Skandinavia? Men det har vi sikkert.

 

halsbarre10juli2008.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare vært i Fredrikshavn Marina, Skagen og Sæby i denne delen av Danmark. Det hadde vært hyggelig om noen som har vært i flere havner kunne si litt om forskjellen dem imellom. Jeg tenker da på Ålbæk, Strandby og Hals. Er det flere steder?

Tidligere hadde jeg mest sans for Sæby. Dette var den første havna jeg seilte til med fritidsbåt for mange år siden. Det var som en "åpenbaring" å komme dit. Det var før "fruen fra havet" var satt opp. Vi koste oss blant glassblåsere og andre kunstnere, og kjøpte mange produkter hos dem som fremdeles henger hjemme. Nå har Fredrikshavn Marina blitt min favoritt. Havna er visstnok organisert som et slags komanditt-selskap og har mange fasiliteter til lav pris. Flott vaskemaskin til rimelig pris. Et lite verksted hvor man kan utføre reperasjoner på båtens utstyr (se bildet under), flotte lekestativ for barn, gode gratis dusjer, fri strøm, - og ikke minst en ROLIG atmosfære. Kort vei til Sæby og Skagen. 6 mil til Ålborg. Jeg kunne gjerne vært her en uke til eller tol, men planen tilsier noe annet. Om noen timer forhaler vi og seiler sørover.

 

frhavnmarina9juli2008i.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...