Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Legger ved noen bilder fra seilasen Fredrikshavn Marina - Vestre Bådehavn, Ålborg. Kort etter seilas sørover passeres Sæby.

 

aalborg1.jpg

 

Her er fyrtårnet Læsø Rende.

 

aalborg2.jpg

 

Legg merke til minst to ting på dette radarbildet: 1) Fyrtårnet Hals Barre vises med raconsymbolene. 2) Ved siden av aktivt veimerke er det et radarmerke.

 

aalborg3.jpg

 

Her er avstanden kortere til radarmerket.

 

aalborg4.jpg

 

 

Dette er fyrtårnet Hals Barre. Legger frem fra denne vinkel idet bildet viser et ganske brukbart solcellepanel.

 

aalborg5.jpg

 

 

Fiskere er aktive i den tungt traffikerte og smale leden.

 

aalborg6.jpg

 

 

RIB-safariene synes det er morro å passere nærmest mulig. Greit for oss men verre med litt mindre båter.

 

aalborg7.jpg

 

Det kan bli trangt i leia når nyttetrafikken kommer.

 

aalborg8.jpg

 

Et yrende liv med måker og måker når fiskerne trekker opp fangsten.

 

aalborg9.jpg

 

 

Her en uheldig seiler som har gått på grunn på en sandbanke. Virket som motorhavari. SV vind presset ham mer mot land.

 

aalborg10.jpg

 

Dette bildet fra Hals krever en spesiell kommentar. Foruten at mange seilbåter ligger utenpå hverandre, er det en rund hvit bygning med rødt belte. I dette beltet er det overrettslys inn leden. Se tidligere kartutsnitt fra Hals Barre.

 

aalborg11.jpg

 

Når denne ferja kommer er det bare å slå bakk.

 

aalborg12.jpg

 

En av de hyggelige havnene med stor campingplass: Mou. Her antar jeg at mange BP medlemmer har hentet sine seilbåter.

 

aalborg13.jpg

 

Så et utvalg passerte seilbåter. Her en hyggelig danske.

 

 

aalborg14.jpg

 

 

Her en nordmann påvei østover. Vinket godt.

 

 

aalborg15.jpg

 

 

Her en bedagelig danske som løtet hånda - såvidt.

 

 

aalborg16.jpg

 

 

Legg merke til tårnet hvor det kommet ut røyk. På toppen av dette er det flere blinkende strober som viser leia på lang avstand.

 

 

aalborg17.jpg

 

Jeg synes det er noe grasiøst med de danske vindmøllene. Som innretter seg i takt med vinden og avpasser kraften til vindforholdene.

 

aalborg18.jpg

 

Ett nytt grasiøst bygg i Ålborg. Legg merke til Ålborgtårnet til venstre på bildet. Herfra er det god utsikt. Var her første gang som 5-åring.

 

aalborg19.jpg

 

Dette er første bro som skal passeres. Broåpning kl. 13. Vi passerer under uten åpning. I bakgrunnen Jernbanebroen, der må vi avvente broåpning.

 

aalborg20.jpg

 

Dette er et lite havnebasseg mellom de to broene. Her er det lov å fortøye ett døgn gratis. 220 volt er tilgjengelig.

 

aalborg21.jpg

 

Fremme i Vestre Bådehavn, Ålborg blir vi hilst velkommen av en BP-båt. Er noen i stand til å identifisere vedkommende? En hyppig og dyktig skribent på BP.

 

aalborg22.jpg

 

Og slik ser havna ut på karttutsnitt.

 

aalborg23.jpg

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder og kommentarer Roaldbj. Var innom Strandby og Ålbæk i fjor sommer på vår årlige sykkeltur til Danmark. Strandby har en kjempestor havn hvor det er godt om plass. Er fiskerihavn også. I Ålbæk er havnen mindre med ikke så mange gjesteplasser. Ålbæk er dog en koselig havn og ikke minst har de Ålbæk gamle kro som serverer fantastiske retter. Kroen ligger vel en kilometer eller litt mere opp fra havnen. Ha en fortsatt god tur.

Link to post
Share on other sites

Vi har det flott her i Limforden. For første gang har jeg observert en amerikansk båt i farvannet.

 

usaseilebpt.jpg

 

 

usaseilebpt1.jpg

 

 

 

Vi har tatt endel bilder fra Limfjorden. Det blir vanskelig å finne ut hvem som skal på BP.

 

Jeg synes ikke det er lurt å lage slikt navneskilt på båten - selv om det har visse assosiasjoner.

 

swaapotek.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei roaldbj !

 

Kjempefine bilder og kommentarer. Det blir dessverre ikke noen Danmarkstur i år all den tid vi nylig har fått nok et nydelig barnebarn. Velger derfor å holde oss i nærheten. Men neste sommer blir det Danmark og da vil jeg legge opp ruten etter de anbefalinger som spesielt du og andre her på BP har kommet med. De er uvurderlige. Med beskrivelser og bilder vet man hva man kan forvente seg. Håper alle vil forsette med bilder og beskrivelse av steder de har vært. Umulig å gå lei av slik lesing. Ønsker alle en forsatt god sommer.

 

Mvh. glek

PS. Er fortsatt kjempefornøyd roald..........................

Link to post
Share on other sites

I dag traff jeg ett nytt Baatplassen medlem her i havna, The Gannet. Han var her også i 2007 og har skrevet litt lenger opp i denne tråden. Hyggelig å treffe nordmenn her og spesielt BP medlemmer. Jeg ser i snitt i underkant av 1 norsk seilbåt i fjorden om dagen. (Bildet er justert opp i lyshet - det var relativt grått da det ble tatt).

 

gennetvestrebaadehavn2008.jpg

 

I går vandret vi omkring i dyreparken i Ålborg. Yngste matros ombord bar på kameraet og det ble over 500 bilder. Her ett av dem. Man kan sitte og observere mange av dyrene i lang tid uten å bli mett av inntrykk.

 

aalborgzoo1.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi har de sidste par dage sejlet rundt i "Danmarks skærgård" - farvandet syd for Sjælland (og nord for Falster). Her er mange tyskere, svenskere og hollændere - men jeg har ikke set en nordmand! Det er lidt synd - her er rigtigt fint med små holme og øer, trange sund og leder. Når det blæser som nu er det et fint alternativ. Her er også mange historiske steder, hvis man interesserer sig for den slags. Læs lidt mere på konens nye blog:

 

http://vistamare2008.blogspot.com

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Er det noen som passerer Bagenkop sør på Langeland en eller gang mellom lørdag 19 og fredag kveld den 25 juli så er de velkommen til en kaffekopp eller en Hof, er man riktig heldig så er middagen også klar, vi har i mangel av båt leid et sommerhus helt nede ved havna i Bagenkop denne sommeren..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er bare å ringe om du er i nærleiken roaldbj og andre som måtte være i området, ellers så er jeg nok innom forumet daglig... Tar med ICE "boksen" og det er vel grei deking i dette området...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noen som passerer Bagenkop sør på Langeland en eller gang mellom lørdag 19 og fredag kveld den 25 juli så er de velkommen til en kaffekopp eller en Hof, er man riktig heldig så er middagen også klar, vi har i mangel av båt leid et sommerhus helt nede ved havna i Bagenkop denne sommeren..

Vi lå i Spodsbjerg på Langeland to dager og ventet på nytt mannskap. Hyggelig sted, flott marina, men den lokale restaurasjonen tar bare Dan-kort, og minibank finnes ikke. Dermed hadde jeg valget mellom å vaske opp i noen timer eller å overføre penger via nettbank. Jeg valgte det siste.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Vi har nå hatt en hyggelig kveld med noen båtvenner i Danmark som bor i båten sin for 2. året. De brukte sist vinter kr 20.000 til oppvarming av båten. Her er kveldsutsikten nå. Hyggelig å se blå himmel etter noen skytunge dager.

 

aalborg16juli2008.jpg

 

Jeg ser på de forskjellige værsidene og planlegger tidspunkt for seilas fra Limfjorden/Hals til Gøteborg. Dette er grib-fil for mandag førstkommende kl 8 UTC. Jeg tror vi drøyer til tirsdag morgen. Merk dere vindforholdene fra Rogaland til vestkysten av Danmark, omlag 15 m/s. Da bør det gå ganske kjapt med seilbåt fra Mandal til Thyborøn?

 

planlegginglimfjordengoeteborg.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg "må" innom marinemuseet et par ganger hver sommer. Jeg er stadig like imponert over modeellene til Knud Ramfeldt. Desverre sitter han ikke lenger på museet og bygger modellene sine. Her er kjølhaling. Mange informative detaljer.

 

aalborg24.jpg

 

 

Her er hans modelle fra et gammelt skipsbyggeri. Man kan få mye innsikt i gamle dagers "produksjonsformer" ved å stå foran denne modellen.

 

 

aalborg25.jpg

 

Fregatten Jylland gjør seg ikke så bra på dette fotografiet - men modellen er svært vakker.

 

 

aalborg26.jpg

 

De moderne hurtiggående ferjene har liksom ikke samme "stil" over seg - selv om de seiler med hatighet på 46.4 knop.

 

 

aalborg27.jpg

 

 

Her litt av verktøyet som ble benyttet på et eldre værft i Aalborg. Jeg fasineres alltid over gammel båptbyggerkunst.

 

aalborg28.jpg

 

 

Dette var et gammelt fyrskip plassert på Hals Barre før dagens fyr ble bygd. Det første fyret ble bygget i 1912. Dagens fyr kan observeres på 25 nm på klare netter. Selve innseilingen til Aalborg starter 20 nm ute i Kattegat, ved bøye B7. Frem til 1979 var det 3 mann på fyret året rundt. Nå er alt automatisert.

 

aalborg29.jpg

 

 

Her et lite utvalg av "sailor"utstyr. Det er mye mer på museet.

 

 

aalborg30.jpg

 

 

Maskintelegrafen fra en ubåt.

 

aalborg31.jpg

 

 

Jeg tok med denne informasjonsplaketten. Første gang det gikk opp for meg hvilket enormt antall personer som tjenestegjorde på de store krigsskipene under 2. verdenskrig var da jeg var ombord i Belfast i London. I Bismarck var det over 2.200 mennesker ombord. Dette er et lite miniatyrsamfunn. Tenkt på hva som kreves av mat, legeutstyr, tannlegetjenester, klesvask o.a. for å holde samfunnet gående. Det fasinerer meg også å se verkstedene ombord i slike skip.

 

aalborg32.jpg

 

 

Et brukbart antall fendere på denne redningsbåten. Propellen er beskyttet av dobble kjøler. Dette har vi skrevet om tidligere på Baatplassen.

 

 

aalborg33.jpg

 

 

Dette er nok hovedattraksjonen

 

aalborg34.jpg

 

 

Ikke verst denne heller.

 

aalborg35.jpg

 

 

Hva synes dere: 3 propeller, 3 ror og et brukbart trimflaps.

 

aalborg36.jpg

 

 

Klarer noen med erfaring fra ubåter å forklare prinsippet for denne?

 

aalborg37.jpg

 

 

Sånn temperaturovervåking skulle jeg hatt ombord i vår egen båt. Da hadde jeg vært fornøyd.

 

aalborg38.jpg

 

 

Her kan man trene på kardinalmerkene. For mange år siden var dette en "øyeåpner" for meg når det gjelder refleksmerkene på kardinalbøyene. Dette har hjulpet meg flere ganger nattestid i etterkant.

 

aalborg39.jpg

Link to post
Share on other sites

Til forhåpentlig glede for LarsH. og andre Sagaeiere. Denne båthavna har egen Sagabrygge.

 

aalborg40.jpg

 

Med mange Sagabåter. Men ingen med tilsvarende antenneopplegg som det LarsH. kan fremvise.

 

aalborg41.jpg

 

 

Her en med to styreposisjoner. Ikke så ofte jeg ser denne utformingen.

 

aalborg42.jpg

 

Mange flotte skuter i Danmark.

 

aalborg43.jpg

 

 

En av de mye brukte båtene i Danmark er LM-båtene.

 

aalborg44.jpg

Link to post
Share on other sites

oesterby_2008.jpg

 

Skimter en grå kalesje i andre bås med en seilbåt på innsiden på pir 2. Hadde flaks når vi kom inn på onsdag2.juli. Fant ingen fristende plass og fortøyde inn mot stenene som dere ser 3 båter har gjort bak oss. Hadde ikke en gang fått stoppet maskinene før en hygglig norsk dame kom å sa at de skulle gå så vi kune overta plassen deres inn mot brygga.

 

Så hvis det er fredag 4 juli så er det oss som befinner oss under den grå kalseja. DVS. Fredagen var vi på sykkeltur rundt mesteparten av øya. ble en tur på drøye 3 mil den dagen og sårheten i baken varte i dagevis etterpå.

Men en sykkeltur til vesterø, nedom saltsyderiet via Byrum og tilbake til Østerby hører liksom med.

Desverre så åpnet ikke skalldyrbuffen på Golfklubben før Onsdag 9. Juli. så den fikk vi ikke oppleve. Men handlet noe jomfruhummer privat som jeg tilberedte i båten. Smakte fortreffligt det ogsaa. Selv den hygglige svenske hummerfiskeren som ferierte i nabobåten var fornøyd med en Norrbaggas måte å koke Sjøkreps på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skimter en grå kalesje i andre bås med en seilbåt på innsiden på pir 2. Så hvis det er fredag 4 juli så er det oss som befinner oss under den grå kalseja.

 

 

 

Hvis du vil sende meg en e-post adresse kan du få originalbildet. Bildet er tatt fra fly fredag 4 juli, ikke 4 juni som jeg skrev tidligere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...