Jump to content

Full kaos på sjøen i helgen ( refser båtfolk )


Ficher

Recommended Posts

det blir litt useriøst fra din side å kun tro på de tall som støtter din teori.

har du vært inne å tittet på tallene?

Jeg påstår ikke at Rogalendingene er blitt dårligere, jeg har ikke synsekonkludert noen ting, jeg registrerer kun at de forteller at dette har økt.

Jeg betviler ikke statistikken fra redningsskøyta i Rogaland. Jeg tror på tallene, akkurat som jeg tror på tallene i til Norsk Folkehjelp og Finansnæringens Hovedorganisasjon.

 

Det er imidlertid en forutsetning for all statistikk at man vet hvordan tallene fremkommer. I særdeleshet er jo dette viktig når man sammenligner statistikk fra forskjellige år.

 

Hvordan tror du denne formidable assistanseøkningen i Rogaland fremkommer hvis ikke Rogalendingene har blitt vesentlig dårligere båtførere fra i fjor til i år?

Link to post
Share on other sites

Det blir synsing, man må anta at sammenligningsgrunnlaget er likt.

 

Det kan være:

- flere båter, båtsalget har økt det vet man

- lavere terskel for å be om hjelp

- mer avanserte båter/motorer mindre man kan gjøre selv ved motortrøbbel

- Flere nybegynnere på sjøen, det har alltid vær nybegynnere men flere nå pga flere som kjøper båt.

- større fart nå, i "gamle" dager når båtene stort sett gikk i 5 knop så ble det lite dramatisk om man gikk på et skjær, nå i 30 knop så smeller det.

 

Titta på sidene og det var også en god økning fra 2005 til 2006 også så dette er en trend

Link to post
Share on other sites

Det blir synsing, man må anta at sammenligningsgrunnlaget er likt.

 

Tja..

Nå har jo Redningsselskapet innført Kystpatruljen TOTAL, en tjeneste som reklamerer med gratis hjelp ved alt fra tom dieseltank til slepe og dykkertjenester. Assistanse mens båten ligger fortøyd ved egen båtplass er inkludert..

 

Det er vel ikke urimelig at de kundene som i økende antall betaler for denne tjenesten også benytter seg av tilbudene og dermed bidrar til at statistikken over assistanseoppdrag peker oppover?

Det er sikkert hyggelig for Redningsselskapet at man kan vise at det er behov for dem, men denne statistikken sier vel fint lite om kunnskap eller mangel på sådann hos småbåtfolket?

Link to post
Share on other sites

Det blir synsing, man må anta at sammenligningsgrunnlaget er likt. Det kan være:

- flere båter, båtsalget har økt det vet man

- lavere terskel for å be om hjelp

- mer avanserte båter/motorer mindre man kan gjøre selv ved motortrøbbel

- Flere nybegynnere på sjøen, det har alltid vær nybegynnere men flere nå pga flere som kjøper båt.

- større fart nå, i "gamle" dager når båtene stort sett gikk i 5 knop så ble det lite dramatisk om man gikk på et skjær, nå i 30 knop så smeller det.

Titta på sidene og det var også en god økning fra 2005 til 2006 også så dette er en trend

Jeg tror nok at SRA har fått med mange forklaringsmomenter. Jeg mener selv å ha registrert en gradvis utvikling på Vestkysten av Sverige som jeg tror henger sammen med at flere har fått elektroniske navigasjonshjelpemidler ombord. Jeg har snakket med flere som har fortalt at de tidligere bare har seilt i dette området når det har vært mye båttrafikk slik at de har kunne "følge strømmen". Jeg er fristet til å anta at et tankeeksperiment hvor GPSen falt ut ville føre til at mange reduserte sin aksjonsradius. Jeg husker første gang jeg gikk over Kattegat fra Gøteborg / Trubaduren til Sæby med kart og kompass - da lurte jeg på hvor jeg ville treffe på den danske østkyst. Heldigvis hadde jeg flaks - det var fullstendig vindstille den dagen og jeg klarte å se endel merker og etterhvert Læsø i kikkerten. Men jeg har også hatt uflaks - eller rettere sagt: utført et elendig navigasjonsarbeid. Det er jeg ikke særlig stolt over.
Link to post
Share on other sites

Har antall rednigsskøyter økt proporsjonalt med antall fritidsbåter?

Kan det tenkes at det er flere fritidsbåter pr. redningsskøyte i dag enn i 2003 (som 65%-statistikken henveser til)?

I såfall er det ikke umulig at redningsskøytene føler et større press. I tillegg kommer jo hjelp-i-havn-avtalen som noen nevnt i postene her. Det vil m.a.o. si at redningsskøytene/-selskapet har tatt på seg et flere oppgaver hos en fritidsbåt flåte som har vært i rask vekst.

 

Dersom antallet redningsskøyter er økt proporsjonalt, er det ikke sikkert at det hjelper så mye likevel.

Er økningen i antall fritidsbåter lik over hele landet, eller har den f.eks. økt mest i området rundt oslofjorden eller sørlandet? Er det stasjonert flere redningsskøyter hvor økningen i fritidsbåter er størst?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Heldigvis hadde jeg flaks - det var fullstendig vindstille den dagen og jeg klarte å se endel merker og etterhvert Læsø i kikkerten.

Ja, som du vet Roaldbj, "Selv den mest nitidige planlægging, kan ei erstatte det reneste svinehæld".(Storm P) :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har antall rednigsskøyter økt proporsjonalt med antall fritidsbåter?

Kan det tenkes at det er flere fritidsbåter pr. redningsskøyte i dag enn i 2003 (som 65%-statistikken henveser til)?

 

statistikken er første halvår i år i forhold til første halvår i fjor, det var en sak på TV, NRK Rogaland angående dette også.

Men tipper at det er flere fritidsbåter pr skøyte som du skriver.

Link to post
Share on other sites

Blant alle som ferdes på sjøen noen korte sommeruker er det sikkert mye uvettog alskens underligheter. Som det er de fleste steder der så mange mennsker ferdes.

Men med alle aktørene til sjøs som skal rettferdiggjøre sin eksistens, godt hjulpet av agurktiden i medie-Norge, begynner dekningen av det norske folks ferieliv til sjøs å minne mer og mer om den årlige parodien i påskefjellet.

 

Uten å ty til statistikken, er det mitt inntrykk at det drukner flere tyskere på fisketur i åpne utleiebåter her i landet enn fra den samlede armada av norske båter som brukes på ferieturer langs våre kyster. Det er dypt tragisk når det skjer. Men proposjonene i katastrofeoppslagene tyder på at båtfolk generelt bedriver en ekstremsport der det daglig tynnes kraftig ut i rekkene. Slik er det jo ikke, selv om vi har et forbedringspotensiale.

 

Livet er i det hele tatt et relativt farlig sted å tilbringe tiden. De langt fleste tar sin død av det. Det skjer likevel sjelden til sjøs. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er ventet uvær på deler av svenskekysten i sør.

Svenske Expressen har et intervju med en meteorolog som advarer mot å være ute i båt.

 

"På vissa håll i Halland, Skåne och Blekinge kan det bli scener liknande de i England, där folk via helikoptrar fått evakueras från sina hem på grund av översvämningar.

- I värsta fall kan det bli så att folk måste evakueras från sina hem i framför allt delar av Skåne på grund av allt vatten och hårda stormvindar som gör att det kan bli kraftiga översvämningar, säger Eva Brokhöj, meteorolog på SMHI.

Stormvindarna väntas pressa in stora vattenmängder mot kusten. "

 

Så kommer et gullkorn av et fenomen som trolig er spesielt for Sverige:

 

"-Det är farligt att vistas i till exempel en segelbåt. Vattnet kan strömma in över kanterna då vattenståndet höjs så mycket på bara ett par timmar på grund av mycket hårda vindbyar, säger Eva Brokhöj. "

 

Så er vi advart.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"(...) Vattnet kan strömma in över kanterna då vattenståndet höjs så mycket (...)"

Så er vi advart.

 

:eek::crazy::lol: :lol: :lol::cheers: ....Best å slakke litt på fortøyningene, så båten ikke synker, da...... :confused:

 

 

 

 

Jeg har fremdeles ikke sett eller truffet Hilmar på ordentelig....håper jeg får sjansen snart :seeya:

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode på Koster i helga,det kom en 42 fots båt og skulle legge til på siden av kompisen min i en 24 fot.Vi lå da i familieviken på¨brygga på utsiden Nord koster.Han kom veldig fint inn men slapp ut dreggen da han var inne på brygga litt sent mente jeg.Og selvfølgelig begynte denne båt og flytte på seg kjønte att han ikke hadde feste og prøvde og styre unna med baugproppelen.Men så begynte han og bakke ut og dro med seg dreggen til kompisen min,dette var en seilbåt på 42 fot så denne går litt dypt.Dan kom utover dro ham med seg denne båten på 24 og fikke røsket av halegatten på båten /24 foten på grunn av sterke krefter i sving.Vi fikk kjørt etter han ett stykke bort når han bare kjørte av gårde etter dette,var sikkert litt flaut sikkert en nybegynner.Ham måtte erstatte det som var ødelagt og det skulle bare mangle.Men det jeg mener att folk er ikke flinke til og kaste dreggen ett godt stykke unna når dem skal legge til,hvis ikke dem gjør dette så har dem ikke noe og gå på hvis en driver.O g kan ikke folk lære og manøvre mindre båter først før dem kjøper større?ps har ikke noe mot den ene eller andre båten men litt kunnskap skal en jo ha.MvhBjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Alt dette maset og alt dette negative politisk pregete pi$$preik om de forskrekkelige tilstandene i fritidsflåten burde vi ha vært spart for; og ikke minst burde vi ha vært spart for surmagete kommentarer om det fra allehånde hold inklusive her på forumet.

 

Vel talt Worse...

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...