Jump to content

Full kaos på sjøen i helgen ( refser båtfolk )


Ficher

Recommended Posts

Helt tåkete fremstilling på Nettavisen. Seilbåten måtte ha assistanse da den fikk motorproblemer og den manglet seil ombord :crazy: Er det ikke en katastrofe så lager bladsmørerene en fullstendig katastrofe ut av det. Milde Moses. Er alle bladsmørere utdannet på Se & Hør Journalist Skole ?

Link to post
Share on other sites

Men heilt ærligt, mulig eg har misforstått her men men ,ikkje seil? bler kje det det samma som om ein båt med barra motor sko heve laust uten diseltank? plassproblemer kan det jo ikkje var, ka ellers ska ein bruka mastå te.

Hva slags analogi er dette? Det blir det samme som om en motorbåt skulle reist avgårde når alt var i orden! Seilbåten har motor (og diesel etc.) Det har motorbåten og.

Seil kan revne (og bli levert hos seilmaker), bli skitne (og vaskes og henges opp hjemme i garasjen), man kan få nye sånn at de gamle blir pakket vekk, men de nye blir forsinket. Om vinteren - og ofte når båten er på land - er masta av og seilene hjemme - ikke sikkert man har tid til å sette de på før første tur.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dette angivelige kaoset i helgen..... kokte det ned til en seilbåt uten seil som fikk motorstopp, eller var det noe mer?

 

Har trålet litt rundt på nettet uten å finne noe særlig.

Med halve båt-Norge på ferie for øyeblikket må jo det sies å være vannvittig lite?

Link to post
Share on other sites

Hva slags analogi er dette? Det blir det samme som om en motorbåt skulle reist avgårde når alt var i orden! Seilbåten har motor (og diesel etc.) Det har motorbåten og.

Seil kan revne (og bli levert hos seilmaker), bli skitne (og vaskes og henges opp hjemme i garasjen), man kan få nye sånn at de gamle blir pakket vekk, men de nye blir forsinket. Om vinteren - og ofte når båten er på land - er masta av og seilene hjemme - ikke sikkert man har tid til å sette de på før første tur.

 

 

Mye enig i det du skriver her og jeg ser poenget. Likevel er det kanskje slik at det fremstår som noe underlig at man farter rundt i fjordene med seilbåt uten seil? Uproblematisk i utgangspunktet, men noen finner det tydeligvis betimelig å stille spørsmål ved skipperen på ei slik skute? Når nettopp denne skipperen får trøbbel, vel så er det vel kanskje noen som legger "to og to sammen" ?? Mulig det er dette som er noe av bakgrunnen for HRS konklusjon/tankegang ??....itte vet jeg.

Link to post
Share on other sites

at båtføreren ikke har nødvendig kunnskap om sitt eget fartøy, og det er nok veldig så riktig.

 

Desse finns nok, men eg vil tru at dei fleste har ei positiv innstilling og ønsker både å meistra og få mest mogleg kjennskap til fartyget.

Læringskurva vil vera forskjellig frå person til person, og alle får ikkje brukt båten så mykje at dei nødvendige kunnskapane kjem inn på forventa tid.

Gløym heller ikkje at alle har begynt ein gong, og med den omsetningstakta vi ser i dag både på nye og brukte båtar seier det seg sjølv at det er mange som er i startfasen til å verta gode båtførarar som meistrar fartyget sitt

 

Å bedømme verforhold tar også tid, ein småkuling i byen er ikkje det same som ein småkuling på fjorden.

 

nyheter er en vare som er komplementær, med massevis av fritidsbåter i konsumet.

 

:lol::lol::lol:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Vel. Jeg skal vel ikke stikke under en stol at jeg hadde litt problemer når vi ventet på brua i Tønsberg tidligere idag. Båten er ny (og uvandt), båten har 2 motorer som er helt uvandt og ikke baugpropell. Når det i tillegg er strømninger i vannet slik at man driver inn mot land er det ikke lett. Jeg klarte å holde meg i sjakk til brua åpnet, men når det i tillegg er sånne helvettes idioter (beklager utrykket) som hele tiden skal presse seg fram når folk har problemer med å rette på seg blir jeg irritert. Det var en idiot i en cabincruiser som lå i plan og presset seg forbi en flybridgebåt (i plan!!! inne mellom bruene), foran den stod jeg og prøvde å komme meg på rett kjøl igjen. Hadde ikke jeg reagert der hadde idioten kjørt rett inn i badeplatformen min og når jeg heldighvis klarte å flytte meg fort som f**n beklaget ikke engang idioten seg. Bare peiset på videre!. Leser du dette her håper jeg virkelig at du tar litt mere hensyn til neste gang!

 

Beklager både språk og setningsoppbygging/skriveleif, men jeg blir fort revet med!

 

Ikke beklag noe som helst, du har helt rett og jeg har opplevd lignende idioti og sikkert mange andre og.

Bare pass på at du ikke spyr på rekkestøttene dine, så går det nok greit.

Dust

 

Men DAahhh må du ikke få motorstopp Andreas! Ellers havner du i media... :lol: :lol:

(Du har jo ikke engang mast oppe på seilbåten...) :cheers:

Pr.definisjon er det ingen seilbåt slik den er avbildet :wink:

Link to post
Share on other sites

...Pr.definisjon er det ingen seilbåt slik den er avbildet :wink:

Å jasså du?? :crazy:

Visst er det en seilbåt!!

UTEN mast og seil! :smash:

Og, som jeg sa, får han motorstopp, er risken STOOR for at han havner i media i disse agurktider! :lol: :lol: :lol:

 

Redigert tillegg:

Men en annen ting som slår meg, er at det skal svært lite til før enkelte seilbåtere "tar av" hvis no´ufordelaktig blir sagt om, nettopp seilbåt! :rolleyes:

 

OG:

Med SÅ stor båt-tetthet og SÅ mange "nye" båteiere på farten samtidig, MÅ det bli litt kaos. Ikke rart at det er krig i verden! :lol: :lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette angivelige kaoset i helgen..... kokte det ned til en seilbåt uten seil som fikk motorstopp, eller var det noe mer

 

Det ser ut til at et havari i Sandefjordsfjorden førte til at mange båter fikk problemer:

 

http://www.sandefjords-blad.no/apps/pbcs.d...60047/1052/LDIV

 

Det er kanskje forståelig om noen beskriver slike hendelser som kaos..

Link to post
Share on other sites

Desse finns nok, men eg vil tru at dei fleste har ei positiv innstilling og ønsker både å meistra og få mest mogleg kjennskap til fartyget.

Læringskurva vil vera forskjellig frå person til person, og alle får ikkje brukt båten så mykje at dei nødvendige kunnskapane kjem inn på forventa tid.

Gløym heller ikkje at alle har begynt ein gong, og med den omsetningstakta vi ser i dag både på nye og brukte båtar seier det seg sjølv at det er mange som er i startfasen til å verta gode båtførarar som meistrar fartyget sitt

De finnes også de som kjøper størst mulig uten å nesten vite hva en båt er for noe. Fuentes er vel et typisk eksempel. Masse penger på kort tid, stor båt, og liten kunnskap.

 

Og jeg synes ofte det er de "store" båtene som får mest problemer. Er i hvertfall de jeg ser oftest i media. De aller fleste som har greie på båt har startet i det små med en liten en, bygget seg oppover, vært innom flere typer motorer osv. Vet hvordan man bytter et filter, og er vane med å bli litt møkkete på fingrene.

 

Ikke at dette er ment for å dra alle over en kam, men jeg synes tendensen er der. Jeg mener og påstår at de som har mindre båter, gjør mer med de selv og har bedre kunnskaper enn de som aldri har hatt mindre båter og kjøpt et stor "dråg" som leverer nøkkelen på marinaen på høsten.

Link to post
Share on other sites

Enig Sydvesten. Astor er en av disse motorbåtfolka som ikke kan noe om seiling men som gjerne synser om hva seilere bør kunne

 

Og dere går fem på så det holder.... :lol::lol::lol:

Gang på gang...

 

Innrømmer at den var vel drøy. De aller fleste seilbåter jeg møter går jo med seilene godt innpakket. Og bruker båten som motorbåt.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Innrømmer at den var vel drøy. De aller fleste seilbåter jeg møter går jo med seilene godt innpakket. Og bruker båten som motorbåt.

 

Å du mener sånn, "båt med stang" som guttongen en gang kalte det. :yesnod:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg var ute i indre Oslofjord i går (med seilene oppe, det er en stund siden jeg fikk tørket dem ordentlig). Redningsselskapet passerte et par ganger, uten det er uvanlig. Jeg antar at det var livligere ved Færder, men kaos?

 

Det er nok en del som kunne lære å fortøye bedre, og flere og større båter gjør det mer sannsynlig at dette hender når det båser opp. Flere båter i drift kan nok bli litt hektisk. (En ting jeg lurer litt på er hvorfor så mange utstyrsbutikker og marinaer selger tau som flyter. Det er bare trøbbel med tau som flyter...)

 

(For øvrig gikk jeg omtrent samme ruta som jeg ville gått til riggverksted, seilmaker og slipp, og jeg kan ikke skjønne hva som hadde vært noe spesielt med å gå den turen uten seil.)

Link to post
Share on other sites

Mye enig i det du skriver her og jeg ser poenget. Likevel er det kanskje slik at det fremstår som noe underlig at man farter rundt i fjordene med seilbåt uten seil? Uproblematisk i utgangspunktet, men noen finner det tydeligvis betimelig å stille spørsmål ved skipperen på ei slik skute? Når nettopp denne skipperen får trøbbel, vel så er det vel kanskje noen som legger "to og to sammen" ?? Mulig det er dette som er noe av bakgrunnen for HRS konklusjon/tankegang ??....itte vet jeg.

 

Jeg hadde mye å gjøre på båten i sommer, og alt ble forsinket med ca 4 uker. Endelig var båten på vannet, og jeg var såre fornøyd. Så ringte min far, som bor i båt, og måtte ha hjelp til noe på rappen. Jeg var tilfeldigvis i båten da, så jeg fyrte opp motoren, og satte kursen mot gamlefar. Hadde ikke gjort klar noen seil, da det bare er 30 min for meg å tøffe dit. vel 300 meter fra min far stoppet motoren. Det viste seg at slangen til returdieselen hadde sprukket, og sakte hadde tanken rent seg tom. Fikk kjapt slep av en daycruiser som lurte på om ha kunne hjelpe.

 

Jeg hadde seilene liggende nede i båten. Hadde vel tatt meg en halvtime å gjøre klart for seilas. Turen hadde tatt sikkert 3-4 timer, for det var ikke mye vind å snakke om.

 

Var det da feil av meg å kjøre for motor til min far ettersom jeg har seilbåt?

 

Kan ikke noen legge to og to sammen for meg please!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde mye å gjøre på båten i sommer, og alt ble forsinket med ca 4 uker. Endelig var båten på vannet, og jeg var såre fornøyd. Så ringte min far, som bor i båt, og måtte ha hjelp til noe på rappen. Jeg var tilfeldigvis i båten da, så jeg fyrte opp motoren, og satte kursen mot gamlefar. Hadde ikke gjort klar noen seil, da det bare er 30 min for meg å tøffe dit. vel 300 meter fra min far stoppet motoren. Det viste seg at slangen til returdieselen hadde sprukket, og sakte hadde tanken rent seg tom. Fikk kjapt slep av en daycruiser som lurte på om ha kunne hjelpe.

 

Jeg hadde seilene liggende nede i båten. Hadde vel tatt meg en halvtime å gjøre klart for seilas. Turen hadde tatt sikkert 3-4 timer, for det var ikke mye vind å snakke om.

 

Var det da feil av meg å kjøre for motor til min far ettersom jeg har seilbåt?

 

Kan ikke noen legge to og to sammen for meg please!

 

Grisli, siden du har sitert mitt innlegg regner du kanskje med at jeg kan gi deg svar på regnestykket? Det kan jeg dessverre ikke. Har absolutt ikke noe imot at du farter rundt med seilbåten din uten seil. Demonter riggen for min del. Er du lykkelig med det - so what?

 

Ser forøvrig ut til at du var maks uheldig her. Motorstopp bare 300 meter fra "mål". Liten risiko for pressedekning etter et så kort slep da... :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det verste med alt dette tytet om hvor forferdelig elendig og neandertalsk fritidsbåteierne er, er at det fort fester seg som en seiglivet myte i den korte hukommelsen til utspillskåte politiske kannestøpere. Hva i all verden spiller det for en rolle om en seilbåt med motorstopp ikke hadde seilene om bord? Angår det noen? Er det mindre motorstopp av den grunn? Skal man la vær å hjelpe? "Du er dum i hovve for du hadde ikke seilene med så du får ikke hjelp?" Alt dette maset og alt dette negative politisk pregete pi$$preik om de forskrekkelige tilstandene i fritidsflåten burde vi ha vært spart for; og ikke minst burde vi ha vært spart for surmagete kommentarer om det fra allehånde hold inklusive her på forumet.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vel. Jeg skal vel ikke stikke under en stol at jeg hadde litt problemer når vi ventet på brua i Tønsberg tidligere idag. Båten er ny (og uvandt), båten har 2 motorer som er helt uvandt og ikke baugpropell.

 

Dette er fellesferien på det værste. Synd du måtte oppleve dette. Trodde folk skulle kose seg i ferien i stedet haster de avgårde som det skulle være regatta på kanalen. Jeg vet at det kan være problematisk i kanalen i Tønsberg, når man ligger å venter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

jeg dro fra Kragerø kl 12.30 med retning Tønsberg igår. Det var bra med bølger og vind. Men ikke no kjempe problem. Selv med min Scand 29 Baltic.

Det blåste vest ,sør-vest 13-16msek. Vi fikk bølgene stort sett fra siden eller litt på skrå bak.

Dro innom Stavern for å ligge der til idag, men det var fullt:-( så vi dro utpå igjen og var i Tønsberg igår med 16.30 tiden.

Bølgene var nok på det høyeste ca 3,5m :sailing:

 

skjønner ikke at det kunne være så jævlig :eek:

Link to post
Share on other sites

Var vitne til en skikkelig svensk sjømann i Skagen, det var en morgen hvor det var en del omrokering i havna, noen skulle gå som lå langt inne og det blåste nok en liten til stiv kuling, en del båter lå litt ute og "voltet" i påvente at båtene som lå innefor kom seg ut.... en 36 fots norsk seilbåt var på vei opp mot en plass i havna da en kjekk svenske i en prinsesse på noen og førti kom inn eller var det femti, og alderen til skipperen var også dette leie.

 

Han rett og slett presset seg frem, presset seg inn foran alle andre båter og gikk opp og la seg pent inn til kaia med propellen i "hue og hækken" alle andre båter i havne måtte vike for å unngå sammenstøt den svenske sjømannen... at alle alla andre i havna hoiet og skrek inkludert noen norske damer på dekket til seilbåten gikk desverre ikke inn på kjekkingen.... :flag_sw::puke:

 

Nå var det kun denne krabaten som ikke kunne oppføre seg, de andre som vi lå sammen med og som hadde en lang pinne på båten kunne selvsagt te seg på skikkelig vis, enten de var :flag::flag_sw::flag_da: eller nederlendere, tyskere eller noe helt annet..

 

Nå skal sant sies og den svenske sjømannen(eller muligens fruen) skjønte etter hvert(en times tid eller så) at han ikke var videre populær i havna og han burde bote litt på dette og hang ut fendere og inviterte båter til å legge seg inntil.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...